0

دليل گريز جوانان از مساجد چيست؟(نظرسنجي)

 
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:دليل گريز جوانان از مساجد چيست؟(نظرسنجي)
جمعه 28 فروردین 1394  11:39 AM

نقش مدرسه و معلم در جذب جوانان به مساجد


بخش اول: نقش مدرسه

«مدرسه را به دليل دارا بودن فضاي مطلوب براي آموزش مفاهيم ميتوان بهترين مكان براي تعليم فلسفه نماز جماعت و مسجد دانست».  «نقش مدرسه در برنامه ريزي گروهي و فعاليت‌هاي مشاركتي نوجوانان از جمله برنامه‌هاي مذهبي در گرايش او به نماز موثر مي‌باشد چون جوان روحيه استقلال طلبي دارد و به خاطر همين موضوع بهتر است از او در فعاليت‌هاي مذهبي مدرسه بهره گرفته شود.» 
با اندكي غور و تفحص در تاريخ تمدن و نظام تعليم و تربيت اسلامي به نيكي در مي‌يابيم كه سر چشمه اصلي مدارس در جوامع اسلامي مساجد است. به ديگر سخن در نظام اسلامي مدرسه‌ها بخش‌هاي توسعه يافته مسجدها هستند. در جامعه اسلامي ما ايجاد نگرش مثبت و خوشايند در بچه‌ها نسبت به فضاي معنوي و تربيتي مساجد مي‌بايست همانند تشويق ايشان نسبت به مسائل و فعاليت‌هاي آموزش مدارس مورد توجه قرار گيرد.
«مدرسه مي‌تواند زمينه ارتباط دانش آموزان نمازگزار را با مساجد فراهم نمايد و دانش آموزان را بعضاً براي اقامه نماز جماعت به مسجد محل برده زمينه آشنايي با دانش آموزان و جوانان را با امام جماعت مسجد و فعاليت‌هاي موجود در مسجد را فراهم سازد و او را ترغيب به خواندن نماز در مسجد و ارتباط با نماز گزاران و امام جماعت نمايد.»

بخش دوم : نقش معلم

نيايش نياز دروني انسان است و بروز اين نياز نيز اجتناب ناپذير است. هنر مربيان و معلماني كه مي‌خواهند چنين رفتاري را به تناسب نيازمندي انسان در افراد فرهنگ سازي نمايند آن است كه زيباترين شكل و شيوه آموزش چنين رفتاري را متناسب با رغبت‌هاي فراگيران جستجو نموده و بر اساس آن اقدام نمايند.
اگر معلمان بتوانند بسياري از رفتارهاي مطلوب از جمله شركت در مساجد و نماز جماعت را به طور غير مستقيم و يا ضمني از طريق بهره گيري از وجود الگوهاي رفتاري در نوجوانان به وجود آورند فوق العاده موثر و ارزشمند خواهد بود. در يادگيري ضمني و يا مشاهده اي به جهت آنكه يادگيرنده آگاهانه و داوطلبانه به موضوع يا رفتار خاصي دقت مي‌كند از نگرش مثبت و انگيزه قوي برخوردار است.
در يادگيري مشاهده اي ويژگي‌هاي الگو براي جوانان فوق العاده حائز اهميت است. نماز خواندن در مساجد نيز رفتاري است كه ابتدا آن را از طريق مشاهده آموخته و احساس خاصي نسبت به آن پيدا كرده‌اند.
در يادگيري مشاهده‌اي ويژگيهاي الگو براي جوانان فوق‌العاده حائز اهميت است. نماز خواندن در مساجد نيز رفتاري است كه ابتدا آن را از طريق مشاهده آموخته و احساس خاصي نسبت به آن پيدا كرده‌اند.
معلمان و مربيان مدارس به مثابه الگوهاي مطلوب جوانان زماني مي‌توانند توفيقات چشمگيري در پرورش يا تقويت احساس مذهبي و رفتارهاي ديني از جمله اقامه نماز در مساجد داشته باشند كه شخصيت مذهبي آنها براي جوانان بسيار دوست داشتني و محبوب باشد. معلمان متعهد و دلسوز و آشنا به مباني روان شناختي مذهبي سعي مي‌كنند در بيان يا ظهور هر انديشه و رفتار مذهبي احساس خوشايندي در قلوب پاك جوانان پديد آورند.
حضور فعال مربيان به همراه جوانان در مساجد علاوه بر فضيلت‌هاي معنوي به تقويت اكتساب‌هاي آموزشگاهي نيز خواهد انجاميد و حضور چشمگير امام جماعت مسجد در مدرسه و گفت و گو با مربيان و دانش آموزان و احساس نزديكي و قرابت با ايشان به اين پيوند مقدس شكوه بيشتري مي‌بخشد.
معلمان متعهد كه بهترين الگو براي جوانان مي‌باشند مي‌توانند در كلاس‌هاي درسي خود در كنار تدريس درس مربوطه به آموزش مسائل مذهبي پرداخته و جوانان را نسبت به آنها آگاه و علاقه مند گردانند. از جمله اينكه براي آنها از اجر و پاداش و فوايد نماز جماعت در مسجد گفته و هم چنين براي ترغيب بيشتر جوانان به مسجد شرايط لازم را جهت آشنايي و ارتباط آنها با مساجد فراهم آورند و بعضاً مي‌توانند فعاليت‌هاي مذهبي جوانان را در مساجد در دفتر نمره خود ثبت نموده و نمره اي خاص- جهت تشويق جوانان - به آنها اختصاص مي‌دهند.
مطرح كردن احاديث و روايات و تعريف خاطراتي از بزرگان در مورد نماز جماعت در مساجد  و معرفي كتبي در اين مورد به دانش آموزان مي‌تواند انگيزه جوانان را براي شركت در نماز جماعت و مساجد مضاعف كند.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

تشکرات از این پست
Lovermohamad zare58
دسترسی سریع به انجمن ها