پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟
یک شنبه 23 فروردین 1394 11:43 PM
1 حرمت غیبت تنها در یک سوره ویک آیه نیست ، بلکه از آیات زیادی مانند آیه (ویل لکلّ همزة لمزة ) واى بر هر عیبجوى هرزه گو و آیه (لایحبّ اللّه الجهر بالسوء)خداوند دوست ندارد بدى هاى مردم علنى شود، نیز حرام بودن غیبت استفاده مى شود.
2 در غیبت باید انگیزه عیب جویى باشد، ولى اگر عیب مردم را براى اصلاح دیگران گفتیم ، مانعى ندارد هر چند شخص راضى نباشد. مثلاً اگر خصوصیّات بیمار را به پزشک بگوییم گرچه بیمار راضى نباشد، اشکالى ندارد.
3 در غیبت باید شخص معیّن باشد، اگر گفتیم : بعضى چنین و چنانند و مردم مصداق آن بعض را ندانند مانعى ندارد.
4 گاهى عنوان غیبت در کار نیست ، ولى گفته ها به عنوان توهین ، تحقیر، اشاعه فحشا مى باشد که حرام است
آیه (13)
یََّاءَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَ کُم مِّن ذَکَرٍ وَاءُنثَى وَجَعَلْنَ کُمْ شُعُوباً وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوَّاْ إِنَّ اءَکْرَمَکُمْ عِندَ اللّهِ اءَتْقَ کُمْ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
اى مردم ! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامى ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست ، البتّه خدا داناى خبیر است .
نکته ها:
O بعضى این آیه را مربوط به آیات قبل دانسته و گفته اند: چون مسخره و غیبت کردن برخاسته از روحیّه خودبرتربینى و تحقیر دیگران است ، این آیه مى فرماید: ملاک برترى و کرامت ، تقوى است .
O دراین آیه به سه اصل مهم اشاره شده است : اصل مساوات ، اصل آشنایى جوامع اسلامى با یکدیگر و اصل اینکه تقوى ملاک برترى است . البتّه در آیات دیگر قرآن ، ملاک هاى برترى دیگرى از قبیل علم ، سابقه ، امانت ، توانایى و هجرت نیز به چشم مى خورد.
Android , iOS , Windowsphone , Symbian , Java, Mobile Review ,Learning