مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟
یک شنبه 23 فروردین 1394 9:30 AM
نکوهش غیبت از دید شرع2
از آن جا كه در قیامت، اعمال انسان تجسم مییابد؛ اگر عمل، گناه و سیئه باشد، شكل حیوانات را به خود میگیرد و اگر حسنه باشد، مفرح است و به شكل حوریه و غلمان درمیآید و صالحان در قیامت عمل خود را به شكل حورالعین در آغوش میگیرند و اهل غیبت، در دوزخ مردارخوارند.
امیرمؤمنان علی (ع) میفرماید: الغیبه قوت كلاب النار. [۸]
غیبت، خوراك سگهای آتش است
در روایت دیگری با همین مضمون از پیامبراكرم (ص) آمده است:
اجتنبوا الغیبه فانها ادام كلاب النار. [۹]
از غیبت بپرهیزید، چرا كه خورش سگهای جهنم است.
ابعاد غیبت از دیدگاه روایی
به غیبت از سه بعد میتوان توجه كرد:
۱. بعد عملی: در روایت پیشین به بعد عملی غیبت اشاره داشت.
۲. بعد درونی (روانی): امام علی (ع) میفرماید:
الأم الناس المغتاب. [۱۰]
پستترین مردم كسی است كه غیبت میكند.
حضرت در این روایت به بعد درونی و روانی غیبت نظر دارد؛ به این معنا كه حال درونی شخص غیبت كننده را بیان میكند.
۳. بعد معنوی (الهی): حضرت در روایت دیگری به تأثیر منفی غیبت در بعد معنوی اشاره دارد و رابطه خداوند با اهل غیبت را روشن میسازد:
ابغض الخلائق الی الله المغتاب. [۱۱]
مبغوض ترین مردم در نظر خداوند كسی است كه غیبت میكند.
رسول اكرم (ص) میفرماید: یا معشر من آمن بلسانه و لم یؤمن بقلبه لاتغتابوا المسلیمن. [۱۲]
ای گروهی كه به زبان ایمان آوردهاید، اما دلهای شما ایمان نیاورده است، از مسلمانان غیبت نكنید.
رسول خدا (ص) با صراحت ابراز میدارد كه غیبت كننده، فاقد ایمان قلبی است؛ زیرا فردی كه با زبان، به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر اقرار كند، مسلمان است؛ ولی اگر وابستگی قلبی، یعنی ایمان نداشته باشد و از مسلمانان غیبت كند، بعد معنویاش ضعیف میشود؛ بنابراین مسلمان واقعی كسی است كه قلب و زبانش، هر دو معتقد، و از غیبت به دور باشند.