حکم گزاردن پیشانی موقع بوسیدن ضریح امام
دوشنبه 25 اسفند 1393 12:03 PM
جواب: اگر دعایی كه در كتب معتبره ذكر شده و از ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ رسیده است بنویسند و پولی بابت نوشتن بگیرند مانعی ندارد اما نوشتن دعاهای مجعول و گرفتن پول در مقابل آن وجه شرعی ندارد و مۆمنین می توانند با مراجعه به كتب ادعیه معتبره مثل مفاتیح الجنان و زاد المعاد و خواندن دعا و دادن صدقه و انجام صله رحم رفع مشكلات و پریشانی از خود بنمایند. (برگرفته از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری, س 1432 و 1433 و جامع المسائل آیة الله فاضل لنکرانی ره, ج1, ص630)
معمولاً پس از نماز یا تمام شدن مجالس، سلام بر امام حسین ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السلام ـ و امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ می دهند و می توان به همین جملات اكتفا كرد:
- السلام علیك یا رسول الله السلام علیك یا نبی الله السلام علیك یا محمد ابن عبدالله و رحمه الله و بركاته.
- السلام علیك یا اباعبدالله السلام علیك یابن رسول الله السلام علیك یابن امیرالمۆمنین السلام علیك یابن فاطمه الزهرا و رحمه الله و بركاته.
السلام علیك غریب الغرباء یا معین الضعفاء والفقراء یا علیبن موسی الرضا و رحمه الله و بركاته.
السلام علیك یا صاحب الزمان السلام علیك یا خلیفه الرحمان السلام علیك یا حجه ابن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجك و سهل الله مخرجك و رحمه الله و بركاته.
جواب: تكرار اشكال ندارد ولی در دعای مأثور اگر بخواهد به قصد ورود دستور آن از معصومین ـ علیهم السلام ـ بخواند باید به همان نحو كه وارد شده بخواند. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص619)
جواب: اشكال ندارد ولی اگر سعی شود دعا را به همان نحوی كه وارد شده است بخوانند و ذكر مصیبت یا مطالب دیگر را قبل یا بعد از دعا بخوانند بهتر است.
جواب: البته اگر بتوانید صد مرتبه اذكار مربوطه را بگویید افضل است و اگر نمی توانید به یك بار اكتفا مانعی ندارد.
جواب: اگر كسی به قصد سجده پیشانی بر ضریح بگذارد حرام است البته اگر سجده به قصد عبودیت باشد, ولی اگر برای احترام و تعظیم یا شكرگزاری باشد اشكال ندارد و نیز سر و صورت را به قصد تبرك به ضریح مالیدن اشكال ندارد. (توضیح المسائل 12 مرجع, ج1, م 1090)
جواب: به قصد رجاء مانع ندارد. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص624)