سیری در سوالات احکام
دوشنبه 25 اسفند 1393 11:44 AM
جواب: چنانچه احتمال ارشاد و تأثیر نهی از منكر در آنها می دهید اشكال ندارد و وظیفه امر به معروف و نهی از منكر می باشد. (ر.ك استفتائات امام (ره), ج1, ص489)
جواب: عادل كسی است كه با ملكه عدالت كارهایی را كه بر او واجب است به جا آورد و كارهایی را كه بر او حرام است ترك كند و ملكه عدالت عبارت است از حالتی كه شخص را وادار به اطاعت و ترك معصیت نماید و نشانه آن این است كه اگر از اهل محل یا همسایگان او با كسانی كه با او معاشرت دارند حال او را بپرسند خوبی او را تصدیق نمایند. (تحریر الوسیله امام (ره), ج1, ص274 ـ توضیح المسائل مراجع, ج1, م 2 فتوای آیات عظام گلپایگانی و صافی)
جواب: لازم است كه موجبات اذیت دیگران را فراهم نكند و به خواست دیگران احترام بگذارد. و چنانچه این كار موجب ایذاء مۆمنی گردد حرام است.
جواب: بهترین توصیه برای ترك معصیت آن است كه همواره خداوند متعال را ناظر بر اعمال خود بدانید كه اگر كسی عظمت پروردگار و حضور او را در نظر داشته باشد قطعاً مرتكب معصیت نخواهد شد و برای حضور قلب در نماز, وضو گرفتن شاداب, نماز در اول وقت, نماز در جایگاه خلوت, توجه به معانی كلمات و الفاظی كه قرائت می كنید تأثیر فراوان دارد خداوند متعال همواره توفیق عبادت و بندگی نصیب شما فرماید.
جواب: اختیار فرزند پس از بلوغ و رشد با خود اوست اما در مواردی كه پدر و مادر امر به كاری می كنند و از ترك آن توسط فرزند اذیت می شوند فرزند باید نظر ایشان را تأمین نماید مگر در مواردی كه خواسته ایشان ترك واجب یا فعل حرام باشد كه در آن صورت اطاعت آنان لازم است قابل ذكر است كه پدر و مادر خیر و صلاح فرزند را می خواهند و اگر در مواردی متوجه اشتباه ایشان می شوید با استدلال و سخن متین و آرام رفع شبهه نمایید و هرگز در مقابل ایشان موضع خصمانه نگیرید كه به ضرر دنیا و آخرت شما خواهد بود. (ر.ك استفتائات امام (ره), ج3, ص595 و 596)
جواب: اعمال عبادی را مطابق نظر شیعه و با دقت انجام دهید و نسبت به اهل تسنن هم با ملاطفت و مهربانی رفتار نمایید و از توهین به آنها بپرهیزید و در مواقع مناسب ایشان را به حقایق تشیع راهنمایی نمایید البته لازمه ی این كار آن است كه خود شما نسبت به اعتقادات خود مطالعه كافی داشته باشید و چنانچه شبهه ای پیش آمد كه از پاسخگویی به آن عاجز بودید با ما تماس بگیرید تا شما را با پاسخ صحیح آن آشنا نماییم.
جواب: تبعیض نژادی نیست, و مصرف وجوه شرعیه به نظر حاكم شرع و با ضوابط خاصی است, و سادات را شرع از زكات ممنوع كرده است. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص616)