پاسخ به:مبحث 90 طرح صالحین: «تبلیغات؛ اهداف و تأثیرات آن»
دوشنبه 18 اسفند 1393 4:07 PM
بنام خدا
به نظرم رسید ابتدا تعریفی از تبلیغات داشته باشیم.
تبلیغ در لغت از مصدر «بلغ» و به معنی «آگاهی دادن» یا «مطلع کردن» میباشد و به کسی که در این راه فعالیت میکند «مبلغ» یا «تبلیغاتچی» میگویند.
تبلیغ با تحقیق رابطه مستقیم، دوجانبه و لاینفک دارد. اگر در تبلیغ، تحقیق و ارزشیابی نباشد، میتوان گفت که تأثیرگذاری و تأثیرپذیری آن چندان ارزش ندارد.
در تبلیغات اگر به این موضوع توجّه داشته باشیم که تبلیغ یک منبع کسب اطلاعات و صرفه جویی در وقت برای مصرف کننده و راهی برای رسیدن به هدف نهایی پیام دهنده میباشد، به اهمیّت آن پی میبریم. از طرف دیگر تبلیغات صنعت و حرفه ای است که اگر صحیح به آن پرداخته شود، از یک سو برای افرادی که در این رشته مشغول به فعالیت میباشند، ایجاد اشتغال مینماید و از سوی دیگر باعث رشد تولید و صنعت ملی و توسعه اقتصادی میگردد و تولیدات غیرنفتی را بالا میبرد، زیرا سبب ایجاد رقابت صحیح می شود.
تبلیغات یک صنعت عظیم است که باید از علوم متفاوتی بهره گیرد. پاره ای از آنها عبارتند از: «روانشناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی، رفتارشناسی، مدیریّت سازمانی، اقتصاد، مدیریّت صنعتی و علوم مرتبط با تولید، بسته بندی، گرافیک، طرّاحی، نقاشی، حسابداری و ...» که هر کدام در محل عملیّاتی خود بسیار مهم و اثرگذار میباشد.
باید دانست که رشته های تبلیغات (تجاری، فرهنگی، سیاسی، مذهبی، نظامی و... همگی در کلیّات یکی بوده و در جزئیات اندکی با هم متفاوت هستند، زیرا همگی برای اشاعه و به بار نشستن به ابزارها، شیوه ها و راهکارهای تبلیغ نیاز دارند. این نکته را هم باید مدّنظر داشت که تبلیغات تجاری یک جز لازم برای اقتصاد ممالک میباشد. تبلیغ سبب رونق اقتصادی، رونق اجتماعی، ایجاد اشتغال، تحوّل در بازار، سیر تکاملی اجتماع و بالا رفتن فرهنگ مصرف صحیح میگردد.