0

مبحث 90 طرح صالحین: «تبلیغات؛ اهداف و تأثیرات آن»

 
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 90 طرح صالحین: «تبلیغات؛ اهداف و تأثیرات آن»
شنبه 16 اسفند 1393  2:59 PM

تبلیغات انواع گوناگونی دارد و موضوعات مختلفی را می‌توان تبلیغ و معرفی کرد که عمده‌ترین دسته‌بندی تبلیغات تقسیم آن بر اساس موضوع مورد تبلیغ می‌باشد موضوع‌‌های چون تبلیغ دینی، تبلیغ سیاسی، تبلیغ تجاری و بازرگانی و... . اما چون غیر از دسته بندی بر اساس موضوع پارادایم های مختلفی می‌توان در نظر گرفت. لذا هر نویسنده‌ای بر اساس ذوق و سلیقه و برداشت خویش دسته بندی و تقسیماتی از تبلیغات ارایه داده است که گاهاً دو یا چند نوع از انواع بر شمرده هم‌پوشانی دارند و یا صرفاً از بعد دیگری به آن نگاه شده است که نیازی به جدا کردن و قرار دادن آن در دسته‌ی خاص نیست. برای دسته‌بندی تبلیغات می‌توان به فاکتور‌های چون: مخاطب، میزان اثر گذاری، نوع رسانه، نوع هدف، موضوع تبلیغ، روش‌های بکار گرفته شده و... توجه کرد. لذا تبلیغ انواع و دسته‌های متفاوتی می‌یابد:
الف) از جهت ساختار و روش
1-    کوتاه مدت و بلند مدت: این نام گذاری به تناسب مقدار زمانی است که ستادهای تبلیغاتی انتظار دارند تبلیغاتشان نتیجه بدهد؛ مانند تبلبیغات انتخاباتی که کوتاه مدت است؛ ولی اگر دولتی بخواهد نرخ تولیدات را بالا ببرد و آنرا جایگزین واردات نماید، نیاز به زمان طولانی‌تری دارد.
2-    دولتی و غیر دولتی: تبلیغ دولتی آن است که دولت برای آن برنامه‌ریزی و هدف گذاری و تحمل هزینه کند؛ بر خلاف تبلیغات غیر دولتی.
3-    داخلی و خارجی یا تبلیغات درون مرزی و برون مرزی: تبلیغات درخارج و داخل مرزها نمی‌تواند به صورت واحد ارایه شود چون مخاطبان از لحاظ زبانی، فرهنگی و نیازها متفاوت‌اند و حتی تبلیغ در داخل یک کشور هم نسبت به ملیت‌ها و مذاهب و ویژگی‌های قومیتی می‌تواند متفاوت باشد.
4-    دینی و غیر دینی: به دو صورت می‌توان در نظر گرفت: 1) این که دین و غیر دین موضوع باشد، بنابراین تبلیغ دینی یعنی تبلیغ موضوعات و ارزشهای دینی. 2) این که وصف باشد به این معنا که همه‌گونه تبلیغات سیاسی، اقتصادی، نظامی و... . در چارچوب آموزه‌های دینی باشد.
5-    مستقیم و غیر مستقیم: در تبلیغات مستقیم: 1) پیام‌گیرندگان از تبلیغی بودن پیام باخبرند. 2) پیام دهنده آزادی عمل دارد و می‌تواند از هر روشی استفاده کند. 3) اهداف آشکار، و تأثیر پذیرند. 4) پیام مرئی و اشکار است.

تشکرات از این پست
nargesza ria1365 omiddeymi1368 zare58 tachberdee liasam shirdel2 ali_kamali
دسترسی سریع به انجمن ها