از خمس بیشتر بدانید
جمعه 1 اسفند 1393 9:32 PM
سوال: آیا تهیه وسایل برای جهیزیه كه چند سال بعد به مصرف می رسد یا كنار گذاشتن پول برای آن، از مخارج سال به شمار می آید؟ جواب: اگر تهیه ی تدریجی وسایل مرقوم ممكن نباشد؛ چه اینكه تهیه دفعی آن مقدور نیست، وجوه جمع شده جزو هزینه سالانه محسوب می شود. (آیة الله جوادی آملی دام ظله)
در فرض سوال، برخی از مراجع عظام، (آیات عظام خامنهای و سیستانی) میگویند مکلف میتواند با چنین نیتی؛ هزینههایش را از مالی که به آن خمس تعلق میگیرد محاسبه کند، ولی برخی دیگر، (آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی) نیت را در این مورد کافی نمیدانند.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
در فرض سوال اشکال ندارد.
چنانچه مقداری پول مخمس با غیر مخمس مخلوط باشد، میتوان بدون نیت از این مخلوط در موونه خرج کرد و در پایان سال با کسر مقدار مخمس اولیه، خمس مابقی را پرداخت.
میتواند(چنین نیتی داشته باشد).
چنانچه دو پول تفکیک شده باشند و تنها از عوائد کسب در موونه استفاده کند مانعی ندارد و الا صرف نیت کافی نیست.
جواب: اگر كتاب، مورد نیاز انسان و در شأن او باشد، خمس به آن تعلق نمیگیرد هر چند آنها را در طول سال نخواند.
جواب: زینتهای مذكور زكات ندارد، و اگر در حد معمول و متعارف باشد، خمس ندارد. ولی چنانچه بیشتر از حد معمول و شأن فرد باشد، پرداخت خمس آن واجب است.
جواب: اگر سود به نحو مشروع باشد، هر مقدار از آن كه مصرف نگردد و تا سر سال خمسی باقی بماند پرداخت خمس آن واجب است.
جواب: وام، مشمول خمس نمیگردد، مگر به مقداری كه اقساط آن پرداخت شده و پس انداز شده باشد.
باید خمس دهد.
باید خمس مبلغی که مازاد بر مخارج شخصی خودش میماند را بدهد.
بنا بر فرض سوال، پس از دریافت مبالغ مذكور چنان چه سال بر آن بگذرد باید خمس آن را بپردازد.
با اذن مجتهد مانعی ندارد.
اگر قبلاً خمس آن را نداده باشند خمس تعلّق میگیرد.
به قیمت روز؛ مگر آنكه قیمت آن پایین آمده باشد كه میبایست به قیمت زمان خرید حساب كند.
جواب: اگر تهیه ی تدریجی وسایل مرقوم ممكن نباشد؛ چه اینكه تهیه دفعی آن مقدور نیست، وجوه جمع شده جزو هزینه سالانه محسوب می شود.
پاسخ: اگر پولِ مفروض از درآمد همان سال باشد، نه از قبل، خمس ندارد.
پاسخ: پولی كه در اثنای سال، صرف تعمیرات لازم میشود، خمس ندارد.
پاسخ: فرض مزبور به نظر اینجانب خمس ندارد.