توسل بر ائمه، دلیلی دیگر بر کفر شیعه
یک شنبه 26 بهمن 1393 10:56 PM
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از دلایلی که وهابیون برای کفر شیعه میاورند، شفیع قرار دادن و توسل به ائمه و اولیای خداوند (غیر از خدا) برای تعجیل در انجام کار است.
«توسّل» در لغت به معناى انتخاب وسیله، و وسیله به معناى چیزى است که انسان را متقرّب به دیگرى کند.
لسان العرب که از کتب معروف لغت است، مىنویسد: «وصَّلَ إلى الله وسیلةً إذا عَمِل عملا تقرّب به إلیه والوسیلة ما یتقرّب به إلى الغیر»؛
ترجمه: توسّل جستن به سوى خدا و انتخاب وسیله این است که انسان عملى انجام دهد که او را به خدا نزدیک کند و وسیله به معناى چیزى است که انسان به کمک آن به چیز دیگرى نزدیک مىشود.
با اينكه بى نياز كننده، تنها خداوند است، ليكن در اين آيات، خداوند عزّوجلّ، پيامبر (ص) و مؤمنين را نيز رازق و شريك در اغنا و بىنيازى دانسته است:
«ولو انهم رضوا ما اتاهم الله ورسوله ...»
ترجمه: (در حالى كه) اگر به آنچه خدا و پيامبرش به آنان داده راضى باشند! (1)
«وما نقموا لا ان اغناهم الله ورسولـه...»
ترجمه: آنها فقط از اين انتقام مىگيرند كه خداوند و رسولش، آنان را به فضل (و كرم) خود، بىنياز ساختند!(2)
عسقلانى مىگويد: در زمان خلافت خلیفه دوم، مردم گرفتار قحطى و خشكسالى شدند، شخصى از اصحاب به قبر پيامبر (ص) متوسّل شد و گفت يا رسول اللّه «اسْتَسْقِ لِأُمَّتِكَ فَانَّهُمْ قَدْ هَلَكُوا ...» (3). و شخصيت هايى چون ابن حِبّان و ابن خُزيمه و ابوعلى خلال، شيخ الحنابله در زمان گرفتارى به قبور اهل بيت پيامبر (ص) متوسّل مىشدند.
ابن حِبّان (متوفاى 350 ه خ.) در كتاب خود «الثقات» مىگويد: بارها به زيارت قبر على بن موسى الرضا (ع) رفتم و در مدتى كه در طوس بودم، هر وقت مشكلى بر من عارض مىشد، به زيارت قبر آن حضرت مىرفتم و از خداوند مىخواستم كه مشكلم را برطرف كند و الحمد للَّهِ مشكلم برطرف مىشد و اين معنا را مكرّر امتحان كردم و نتيجه گرفتم. (4)
ابو على خلال، شيخ حنابله مىگويد: هرگاه به مشكلى برمىخورم قبر موسىبن جعفر (ع) را زيارت مىكنم و به ايشان متوسل مىشوم و خداوند نيز مشكل مرا آسان مىكند. (5)
محمد بن ادريس شافعى به قبر ابو حنيفه و احمدبن حنبل به قبر شافعى متوسل مىشدند. (6)
بزرگان اهل سنت به صراحت مردم را تشويق به استغاثه و توسل كرده اند
قسطلانى گويد: شايسته است كه زائر در كنار قبر پيامبر (ص) زياد دعا و استغاثه كند و متوسل شود و طلب شفاعت بخواهد و بى تابى كند و سزاوار است كه خداوند شفاعت پيامبر (ص) را در حق او بپذيرد. (7)
چه دليلى بر مشروعيت زيارت قبور داريم؟
در پاسخ اين پرسش، از كتاب و سنّت مىتوان بهره جست و فعل صحابه نيز بر آن بوده:
قرآن كريم: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ .... (8)
«اگر به خود ستم كردند، سراغ تو مىآيند و استغفار مىكنند و تو اى محمد، براى آنان طلب مغفرت كنى ...».
سنت پيامبر اكرم (ص)
روايات و احاديث بسيارى از رسول اللّه (ص) در تشويق به زيارت قبر شريف خود، پس از رحلتش، نقل شده است: «مَنْ زَارَ قَبْرِي وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي». (9)
فعل صحابه
عبدالرزاق و بيهقى و ابن عبدالبر روايت كردهاند كه حضرت فاطمه زهرا (س)، هر جمعه به زيارت قبر عموى خود حضرت حمزه مىرفت ودر آنجا نماز مىخواند و گريه مىكرد.
حاكم نيشابورى مىگويد: سند و راويان اين حديث تماماً ثقه هستند. (10)
از خليفه ثانى و عبدللَّه بن عمر نيز نقل شده كه به هنگام بازگشت از سفر، ابتداء قبر پيامبر (ص) را زيارت مىكردند. (11)
پی نوشت:
1)توبه 59
2)توبه74
3) فتح البارى، ج 2، ص 557
4) كتاب الثقات، ج 8، ص 456
5) تاريخ بغداد، ج 1، ص 120
6) مناقب ابى حنيفه، ج 2، ص 199
7) المواهب اللدنيه، ج 3، ص 417
8)نساء 64
9)السنن الكبرى، ج 5، ص 5 24
10) مصنف عبدالرزاق 572: 3- مستدرك حاكم، ج 1، 377- السنن الكبرى 4، 131- تمهيد شرح مو طا، 3، 234
11) شفاء السقام، ص 44 وفاء الوفاء 4، 1340
Android , iOS , Windowsphone , Symbian , Java, Mobile Review ,Learning