0

توسل بر ائمه، دلیلی دیگر بر کفر شیعه

 
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

توسل بر ائمه، دلیلی دیگر بر کفر شیعه
یک شنبه 26 بهمن 1393  10:56 PM

بسم الله الرحمن الرحیم
 یکی از دلایلی که وهابیون برای کفر شیعه میاورند، شفیع قرار دادن و توسل به ائمه و اولیای خداوند (غیر از خدا) برای تعجیل در انجام کار است.

«توسّل» در لغت به معناى انتخاب وسیله، و وسیله به معناى چیزى است که انسان را متقرّب به دیگرى کند.

لسان العرب که از کتب معروف لغت است، مى‏نویسد: «وصَّلَ إلى‏ الله وسیلةً إذا عَمِل عملا تقرّب به إلیه والوسیلة ما یتقرّب به إلى الغیر»؛

ترجمه: توسّل جستن به سوى خدا و انتخاب وسیله این است که انسان عملى انجام دهد که او را به خدا نزدیک کند و وسیله به معناى چیزى است که انسان به کمک آن به چیز دیگرى نزدیک مى‌‏شود.

با اينكه بى نياز كننده، تنها خداوند است، ليكن در اين آيات، خداوند عزّوجلّ، پيامبر (ص) و مؤمنين را نيز رازق و شريك در اغنا و بى‏نيازى دانسته است‏:

«ولو انهم رضوا ما اتاهم الله ورسوله ...»
ترجمه: (در حالى كه) اگر به آنچه خدا و پيامبرش به آنان داده راضى باشند! (1)

«وما نقموا لا ان اغناهم الله ورسولـه...»
ترجمه: آنها فقط از اين انتقام مى‏گيرند كه خداوند و رسولش، آنان را به فضل (و كرم) خود، بى‏نياز ساختند!(2)

عسقلانى مى‏گويد: در زمان خلافت خلیفه دوم، مردم گرفتار قحطى و خشكسالى شدند، شخصى از اصحاب به قبر پيامبر (ص) متوسّل شد و گفت يا رسول اللّه «اسْتَسْقِ لِأُمَّتِكَ فَانَّهُمْ قَدْ هَلَكُوا ...» (3). و شخصيت هايى چون ابن حِبّان و ابن خُزيمه و ابوعلى خلال، شيخ الحنابله در زمان گرفتارى به قبور اهل بيت پيامبر (ص) متوسّل مى‏شدند.

ابن حِبّان (متوفاى 350 ه خ.) در كتاب خود «الثقات» مى‏گويد: بارها به زيارت قبر على بن موسى الرضا (ع) رفتم و در مدتى كه در طوس بودم، هر وقت مشكلى بر من عارض مى‏شد، به زيارت قبر آن حضرت مى‏رفتم و از خداوند مى‏خواستم كه مشكلم را برطرف كند و الحمد للَّهِ مشكلم برطرف مى‏شد و اين معنا را مكرّر امتحان كردم و نتيجه گرفتم. (4)

ابو على خلال، شيخ حنابله مى‏گويد: هرگاه به مشكلى برمى‏خورم قبر موسى‏بن جعفر (ع) را زيارت مى‏كنم و به ايشان متوسل مى‏شوم و خداوند نيز مشكل مرا آسان مى‏كند. (5)

محمد بن ادريس شافعى به قبر ابو حنيفه و احمدبن حنبل به قبر شافعى متوسل مى‏شدند. (6)

بزرگان اهل سنت به صراحت مردم را تشويق به استغاثه و توسل كرده ‏اند

قسطلانى گويد: شايسته است كه زائر در كنار قبر پيامبر (ص) زياد دعا و استغاثه كند و متوسل شود و طلب شفاعت بخواهد و بى تابى كند و سزاوار است كه خداوند شفاعت پيامبر (ص) را در حق او بپذيرد. (7)

چه دليلى بر مشروعيت زيارت قبور داريم؟

در پاسخ اين پرسش، از كتاب و سنّت مى‏توان بهره جست و فعل صحابه نيز بر آن بوده:

قرآن كريم: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ .... (8)
 «اگر به خود ستم كردند، سراغ تو مى‏آيند و استغفار مى‏كنند و تو اى محمد، براى آنان طلب مغفرت كنى ...».

سنت پيامبر اكرم (ص)

روايات و احاديث بسيارى از رسول اللّه (ص) در تشويق به زيارت قبر شريف خود، پس از رحلتش، نقل شده است: «مَنْ زَارَ قَبْرِي وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي». (9)

 

فعل صحابه

عبدالرزاق و بيهقى و ابن عبدالبر روايت كرده‏اند كه حضرت فاطمه زهرا (س)، هر جمعه به زيارت قبر عموى خود حضرت حمزه مى‏رفت ودر آنجا نماز مى‏خواند و گريه مى‏كرد.
حاكم نيشابورى مى‏گويد: سند و راويان اين حديث تماماً ثقه هستند. (10)

 از خليفه ثانى و عبدللَّه‏ بن عمر نيز نقل شده كه به هنگام بازگشت از سفر، ابتداء قبر پيامبر (ص) را زيارت مى‏كردند. (11)


پی نوشت:

1)توبه 59
2)توبه74
3) فتح البارى، ج 2، ص 557
4) كتاب الثقات، ج 8، ص 456
5) تاريخ بغداد، ج 1، ص 120
6) مناقب ابى حنيفه، ج 2، ص 199
7) المواهب اللدنيه، ج 3، ص 417
8)نساء 64
9)السنن الكبرى، ج 5، ص 5 24
10) مصنف عبدالرزاق 572: 3- مستدرك حاكم، ج 1، 377- السنن الكبرى 4، 131- تمهيد شرح مو طا، 3، 234
11) شفاء السقام، ص 44 وفاء الوفاء 4، 1340

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
دسترسی سریع به انجمن ها