پاسخ به:اخبارطنز
دوشنبه 18 اسفند 1393 9:24 AM
محفل طنز از سلسله محفل های حوزه هنری عصر پنج شنبه ۱۴ اسفند ۹۳ با حضور ابوالفضل زرویی نصر آباد و جمعی از هنرمندان طنزپرداز کشور درخصوص بررسی فاکتورهای یک طنز ایده آل و شرایط طنزنویسان برای نوشتن یک مطلب طنز برگزار شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، رضا ساکی مجری برنامه محفل طنز، با اشاره به این که این برنامه آخرین محفل طنز در سال جاری است، گفت: انتشار وقایع تهرانیه که با همکاری شهرداری تهران و به مناسبت جشنواره شعر فجر منتشر شده است و همچنین انتشار کتاب طنزی که توسط خانم امیری چاپ شده است را تبریک می گوییم.
در ادامه برنامه ابوالفضل زرویی نصرآباد ایهام و کنایه نوشتن در مطالب طنزنویسان کشور را آفتی بزرگ به شمار آورد و گفت: برای این که بخواهیم بی پرده حرف خود را نزنیم باید حداقل یک بار آن را برای کسی بخوانیم تا ببینیم منظور خود را به درستی بیان کرده ایم یا خیر. وی افزود: طنزنویسان باید خیلی در نوشتن مطالب خود مراقبت کنند و نوشته آن ها خیلی صریح و آشکار نباشد و همواره این نکته را مدنظر داشته باشند. همان طور که ما بدمان می آید مورد خطابه و نقد قرار گیریم دیگران نیز دوست ندارند آن ها را به صراحت و آشکار نقد کنیم.
طنز مورد توجه مردم مثل دستمال کاغذی تاریخ انقضا دارد
وی با اشاره به این که میان سلیقه و حقایق موجود تفاوتی وجود دارد و طنزنویسان باید آن ها را رعایت کنند، گفت: گاهی طنزنویس نسبت به فردی بدش می آید و در نوشته های خود نیز این نظر را اعمال می کند و ممکن است عده ای از مخاطبان نیز با آن موافق و مخالف باشند ولی این دلیل نمی شود که از نظر این طنزنویس بخواهیم حکم بر بد بودن آن فرد بدهیم.
زرویی طنزی که مورد توجه عوام قرار می گیرد را به دستمال کاغذی تشبیه کرد و گفت: همان طور که دستمال کاغذی با یک بار استفاده منقضی می شود و باید آن را دور بریزیم در مورد طنز نیز همین قاعده حکم فرماست و طنزهایی که مورد توجه مردم است مربوط به همان دوره می شود و اگر آن را در دوره دیگر به کار ببریم، مورد اقبال و توجه قرار نمی گیرد.
طنز دوره فوق تخصصی شاعری است
این طنزپرداز کشور در اشاره به این که شعر طنز دوره فوق تخصصی شاعری است، عنوان کرد: برای سرودن شعر طنز باید شاعر به ذوق و قریحه ای دست پیدا کند تا بتواند پرده دری هایی کند. خیلی ها فکر می کنند فعالیت در عرصه طنز کار راحتی است و اگر به رک گویی رسیدند می توانند انتظار فعالیت در عرصه طنز را داشته باشند؛ در صورتی که این موضوع هیچ توجیه منطقی ندارد.
وی متذکر شد: همان طور که در ادبیات کودک باید با ۳۵۰ کلمه برای این گروه سنی داستان و شعر نوشت و از به کار بردن کلمات ثقیل پرهیز کرد در طنز نیز استفاده از زبان خاصی که بتواند با مردم در هر جایگاهی ارتباط برقرار کند نیز مورد توجه طنزنویس باید باشد.
صراحت لهجه طنزپرداز باید با منطق همراه باشد
در ادامه برنامه، اسماعیل امینی استاد دانشگاه و شاعر کشورمان درخصوص استفاده از صراحت لهجه در بیان طنزپردازان کشور گفت: به کار بردن رک گویی و صراحت اگر با فکر و منطق و ظرافت خاصی باشد، می تواند نوشته طنزپرداز را در نظر مردم گیرا کند ولی اگر سخن او آن چیزی باشد که در وهله اول به ذهن او رسیده است، دیگر چه تفاوتی میان او با افرادی که در خیابان دعوا می کنند و به همدیگر ناسزا می گویند وجود دارد.
وی بخشی از مطالب طنزنویسان را نشئت گرفته از درد و مشکلات مردم دانست و خاطرنشان کرد: طنزنویس نباید دنبال حماقت های مردم برود بلکه او باید حماقت های انسان را از دور نگاه کند و با نشان دادن کارهای تکراری مردم با استفاده از زبان طنز آن ها را به رشته تحریر درآورد.
استفاده از اشارات زود گذر زیبنده مطلب طنز نیست
امینی استفاده از تلمیحات بین متنی در طنزهای موجود در جامعه را گذرا خواند و گفت: استفاده از این اشارات گذرا به دلیل این که زود از بین می روند خیلی زیبنده نیست در مطالب طنزنویسان به کار رود و آن ها باید به نکته های ثابت و ماندگار در بیان خود تکیه کنند.
دبیر جشنواره شعر فجر در پاسخ به سؤال یکی از اعضای محفل درخصوص این که برای طنز معیار و خط کشی خاصی وجود دارد یا خیر، گفت: معیارها در شرایط مختلف فرق می کند. طنز بسته به کارکردهای خود باید با معیار هنری و ادبی بررسی شود و باید سفارش کارفرما را نیز لحاظ کرد و تفاوت های مخاطبان نوع نشریه و مکانی که طنز در آن جا بیان می شود نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
خلیل جوادی از حاضران در این محفل با اشاره این که برای اندازه گیری موفق بودن یک اثر هنری باید پارامترهای بسیاری را مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: یکی از مواردی که باعث می شود طنزنویس مطالبش مورد اقبال مردم قرار گیرد حرکت او در خلاف مسیر جامعه است. او آن گونه که مردم فکر می کنند نمی اندیشد و در ذهن خود تفکرات روزمره ای که مردم در زندگی دارند را وارد ذهن خود نمی کند.
وی ادامه داد: طنزنویس با وارد شدن به موضوعاتی که مردم عادی علم آن را نداشتند و فکر می کردند همین طور صحیح است به نوعی اقدام به سنت شکنی می کند و باعث می شود تا مطالب او در میان جامعه خواهان داشته باشد.
شایان ذکر است، در این محفل سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد فرهنگی و هنری نیاوران، خلیل جوادی شاعر و ترانه سرای ایران، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، اسماعیل امینی دبیر جشنواره شعر فجر و جمعی از طنزپردازان کشور حضور داشتند.
گفتنی است، پیش از این نگاه ویژه به طنز در مطبوعات، طنز در صدا و سیما، بررسی ویژه جشنواره طنز مکتوب، طنز در آثار صوتی، نگاه جدی به طنز در محافل گوناگون، حضور طنز در شبکه های مجازی و بسیاری موضوعات دیگر تاکنون در سلسله نشست های محفل طنز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.
مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه