پاسخ به:معرفی طنزپردازان ایرانی
شنبه 15 فروردین 1394 1:15 PM
شاید هیاهو کردن و شلوغ بازی در عرصه هنر به خصوص هنر طنزگویی در مقطعی جواب بدهد و اسم طنز نویس خاصی را بر سر زبان ها بیندازد اما زمان اثبات می کند که طنز پردازان بی حاشیه اما خوش ذوق در تاریخ ادبیات ماندگارترند. مهدی استاد احمد از بی حاشیه ترین طنز پردازان معاصر است.طنز نویسی که آنقدر ذوق دارد که احتیاجی به هیاهو و جار و جنجال برای مقبول واقع شدن میان مردم ندارد.او حتی اگر طنزش را با آرام ترین صدای ممکن درمیان جمع بخواند باز هم از شلیک خنده مخاطب بی نصیب نمی ماند.
کتاب “قلم داد” که به تازگی به قلم مهدی استاد احمد و به همت انتشارات مروارید منتشر شده است شامل مجموعه اشعار طنز استاد احمد است.اشعار طنزی که عبوس ترین و افسرده ترین آدم ها را هم به خنده وا می دارد هر چند این نوش به کام مخاطب بدون نیش میسر نمی شود اما طنز استاداحمد آن قدر شیرین است که هر چقدر هم گزنده باشد باز هم قابل نقل در میان جمع است و کسی را ناراحت نمی کند.
اشعار طنز این کتاب پر از ابیات و قوافی است که حکایت از ذهن بازیگوش شاعر آن دارد:
آمد شب عید و چون کم است امکانات
هر کار که خواهی بکنی emkan not
انتخاب اسامی همچون «رادیولوژی» برای شعری درباره رادیو یا «ته چین» برای شعری درباره واردات چینی نیز نشان می دهد که استاد احمد حتی در انتخاب اسامی اشعارش نیز از بازی های زبانی بهره مند شده است و طنازی کرده است.
از دیگر ویژگی های شعر طنز استاد احمد این است که اگر هر کدام از اشعار طنز« قلم داد» را جلوی کسی که نسبت به فعالان این عرصه شناخت نسبی دارد بگذارید به سرعت تشخیص می دهد که این شعر از اوست ضمن اینکه هر کس هم بخواهد از زبان شعر او تقلید کند در حقیقت خود را رسوا کرده است چرا که به سرعت با جمله «ادای استاد احمد را در می آورد» مواجه می شود.رسیدن به یک زبان خاص در عرصه ای که اغلب شاعران شبیه هم شعر می گویند و گویی از روی دست هم کپی می کنند امتیاز کمی برای شاعر “قلم داد” نیست.
ضمن اینکه به عقیده نگارنده اغراق نیست اگر بگوییم استاد احمد کسی است که با حضورش در رادیو شعر طنز را در مدیوم رادیو تعریف کرد و قبل از شروع به کار او آنچه در برنامه های طنز رادیو به عنوان شعر طنز عرضه می شد تنها کلامی ریتمیک و بی بهره از کوچک ترین صنعت ادبی بود لذا خواندن اشعار طنز او برای فعالان این عرصه الزامی است.
استفاده از قافیه های انگلیسی و بدیع به جهت غافلگیری در شعر طنز از دیگر کارهایی است که استاد احمد در آن تبحر خاصی دارد و از این نمونه ها در « قلم داد» زیاد دیده می شود.
برای آشنایی با اشعار طنز مهدی استاد احمد شعر «رادیولوژی» را از مجموعه طنز قلم داد می خوانیم.استاد احمد در این شعر به حضور خودش نیز در رادیو اشاره کرده است!
بنده دقت کردهام بر رادیو
تا ببینم چیست آخر رادیو
هست معمولا مکعب مستطیل
نیست معمولا مدور رادیو
نیست یک چیز محدب رادیو
نیست یک چیز مقعر رادیو
هست یک اعجوبهی پر سر صدا
گوش را گاهی کند کر رادیو
گرچه پیدا نیست تصویری در آن
چشم را گاهی کند تر رادیو
ساخته در عین بی تصویریاش
سرنوشتم را مصور رادیو!
هر کسی را شد مقدر کاری و
شد برای ما مقدر رادیو
«آنیکی شیر است اندر بادیه»
اینیکی شیر است اندر رادیو!
خواب یوسف ششبرابر گشت و خورد
سی-چهلتا گاو لاغر رادیو!
بود دستش استخوانی از شتر
کار اگر میکرد ابوذر رادیو
کار اگر میکرد دکتر* مینوشت
اینچنین بود ای برادر رادیو!
پول کاری را که کردی مهرماه
میدهد در ماه آذر رادیو
دهبرابر پول اگر در TV است
عشق دارد صدبرابر رادیو!
«لیس للانسان الی ما سعی»
در همه عالم بهجز در رادیو!
شک ندارم حال و روزش دیدنیاست
روی پل در روز محشر رادیو
گرچه اینجوریاست وضع رادیو
در نیاید از عزیزان audio !
من نمیخواهم که حتی لحظهای
خاطرش گردد مکدر رادیو
هرچه گفتم بود شوخی غیر از این
حرف من در بیت آخر رادیو:
آفرین! احسنت! مرسی! تنکیو!
مرحبا! اللهاکبر رادیو!
منبع : شماره ۵۳ ماهنامه انشا و نویسندگی
مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه