پاسخ به:مبحث هشتاد و پنجم طرح صالحین: "اعتیاد؛ علل و راهکارها"
دوشنبه 13 بهمن 1393 3:54 PM
نقش معلمان و مربیان
بسیاری از دانشآموزان نه تنها اندکی تأثیرپذیری از والدین نداشته بلکه از معلمان و مربیان آموزشی و تربیتی مدارس نیز به دلیل عدم وجود رابطهای صمیمی و دو سویه الگوبرداری نکرده و تقریباً نسبت به صحبتها و رفتار مربیان خود بیتفاوت هستند. دلیل این مسأله را نمیتوان تنها بی توجهی دانش آموزان دانست بلکه متأسفانه معلمان و دبیران مدارس نیز به دلیل عدم آموزشهای مناسب نمیتوانند با دانش اموزان ارتباط برقرار کرده و ترجیح میدهند که فقط مشکلات درسی دانش آموزان را حل کنند و رفع مشکلات و کمبودهای روحی، روانی و عاطفی دانش آموزان را به خانواده و بیرون از مدرسه ارجاع میدهند.
دکتر «شایان مهر» در این رابطه میگوید: در ۳۰ سال سابقه تدریس رابطهای عاشقانه توأم با احترام و علاقه با شاگردانم داشتهام و همواره حس انسانی عمیقی بین ما وجود داشته است. اما متأسفانه امروزه کمتر شاهد چنین روابطی میان معلمان و دانش آموزان هستیم زیرا امروزه عمده اهداف مربیان، استادان و معلمان قتصادی شده و کمتر به اهداف آموزشی توجه میکنند. البته این عملکرد معلمان غیرطبیعی و غیرمسئولانه نیست زیرا آنان به عنوان عضوی از این جامعه با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند.
این استاد دانشگاه تأکید میکند: راهکار حل این مشکلات تقویت ادبیات، هنر، سینما، ترویج روحیه نقدپذیری، رواج آزادی، تصحیح بروکراسی و تغییر مشکلات بنیادی اجتماعی و اقتصادی است.
نوجوانان زودتر معتاد میشوند.
نوجوانان به علت مقاومت کمتر بدن آنها در برابر نیکوتین خیلی زودتر به دخانیات معتاد میشوند. تحقیقات جدید دانشمندان نشان میدهد هر اندازه نیکوتین بیشتری وارد بدن فرد شود آن فرد بیشتر سیگار خواهد کشید تا آنجا که به مرگ منجر شود. این تحقیقات حاکی است نوجوانان کشیدن سیگار را بیشتر به عنوان یک آزمایش آغاز میکنند و بعد با معتاد شدن به نیکوتین به آن ادامه میدهند.
نیکوتین هر اثری که روی بدن انسان بگذارد اثر آن در نوجوانان بیشتر از دیگران است. به گفته یکی از دانشمندان افرادی که به نیکوتین معتاد میشوند و با کشیدن سیگار به بدن خود نیکوتین میرسانند دوران زندگی خود را کوتاه میکنند. آمار نشان میدهد که هر روز شش هزار کودک و نوجوان زیر سن ۱۸ سال کشیدن سیگار را برای نخستین بار شروع میکنند.