پاسخ به:کلاس اموزش برنامه نویسی اندروید(دوره اول)
پنج شنبه 2 بهمن 1393 2:40 AM
آموزش:
در قسمت اول محیط برنامه نویسی ما آماده شد. در این قسمت قصد داریم اولین پروژه اندروید را تولید کنیم. طبق عرف این پروژه همان Hello World! است.
» وارد محیط eclipse شوید.
» با استفاده از Ctrl+N یا منوی File->New->Other پنجره ساخت فایل یا پروژه جدید باز می شود.
» مقابل Wizards: تایپ کنید Android تا گزینه های قابل ساخت مرتبط با اندروید ..... شوند.
» Android Project را از لیست انتخاب کنید و Next
» نام پروژه که لاتین است را در Project Name بنویسید. در این آموزش می نویسیم Test1 و بزنید Next
» از لیست گزینه ها Android 2.1 را انتخاب و بزنید Next
» در قسمت Package Name بنویسید com.uncocoder.course.test1 و بزنید Finish
خوب اولین پروژه ساخته شد. اما چگونه آنرا اجرا کنیم. ابتدا این پروژه را با استفاده از Emulator * اجرا خواهیم کرد. اجرای آن بر روی Device واقعی در صورتیکه درایور های Device نصب باشد بسیار ساده تر از اجرا بر روی Emulator خواهد بود. برای اجرای پروژه بر روی Emulator ابتدا نیاز به ساخت یک Virtual Device داریم بنابراین به طریقه زیر عمل می کنیم:
» از منوی Window->AVD Manager را انتخاب کنید
» کلید New را بزنید
» پنجره باز شده را به شکل زیر تصحیح کنید:
» دکمه Create AVD را بزنید.
» Device1 را از لیست انتخاب کنید
» دکمه Start را بزنید
» پنجره باز شده را به شکل زیر تنظیم کنید
» دکمه Launch را بزنید
» منتظر باشید تا Emulator به طور کامل بالا بیاید و بتوانید با استفاده از Mouse آنرا Slide To Unlock کنید. این فرآیند ممکن است کمی طول بکشد، اما برای بارهای بعد خیلی سریع Emulator بالا خواهد آمد.
» بدون اینکه Emulator را ببندید پنجره AVD Manager در Eclipse را ببندید. بنابراین Emulator از Windows Taskbar * قابل انتخاب خواهد بود.
» در محیط Eclipse در Package Explorer بر روی Test1 که دارای پوشه آبی رنگی است RightClick کنید و Run As را بزنید. از این منو Android Application را انتخاب کنید. بار های بعد برای اجرای پروژه کافیست از کلید F5 استفاده کنید.
» Emulator را از Windows Taskbar انتخاب کنید تا بر روی Eclipse بیاید و می توانید برنامه را ببینید که بصورت زیر است در آن ببینید.
» مادامی که مشغول برنامه نویسی هستید نیازی به بستن Emulator وجود ندارد. فقط با استفاده از کلید که از این پس Back نامید می شود برنامه را ببندید.
» توجه داشته باشید در صورتیکه برنامه بسته نشده باشد و یا تغییری در آن ایجاد نشده باشد، اجرای مجدد آن با استفاده از کلید F5 یا Run As نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
به اینکه این پروژه چگونه کار می کند در آموزشهای بعد پرداخته می شود اما در این قسمت قصد دارم که ساختار دایرکتوری موجود در پروژه را توضیح دهم. این توضیحات در مراحل اولیه و تا چند آموزش اول گنگ هستند اما به تدریج در ذهن شما شفاف خواهند شد. لذا تأکید زیادی بر روی آن نداشته باشید و فقط با دقت مطالب را مرور کنید.
ساختار دایرکتوری ساده ترین پروژه اندروید:
پروژه حاضر یعنی Test1 شامل چندین فایل و دایرکتوری است که مروری جزئی بر آنها داریم:
♦ دایرکتوری src که سورس Class File های Java * می باشند، از آنجایی که برای اندروید از زبان جاوا استفاده کنیم پس کل Source Code ما در این دایرکتوری قرار خواهد گرفت.
» در این دایرکتوری چیزی با نام com.uncocoder.course.test1 است که در ابتدای ساخت پروژه آنرا بصورت دستی وارد کردیم. این همان جایی است که اولین فرم نمایشی ما یعنی Test1Activity.java در آن ذخیره می شود. اگر با دایرکتوری DEV_ROOT/workspace/test1/src مراجعه کنید می بینید که هر کدام از Token * های . یک دایرکتوری هستند. یعنی فایل Test1Activity.java در دایرکتوری Test1 زیر شاخه course زیر شاخه uncocoder زیر شاخه com زیر شاخه src قرار دارد.
» به این مسیر ( در اینجا یعنی com.uncocoder.course.test1 ) می گوییم package name * و در صورتیکه مسیری باشد که در ساخت پروژه آنرا تعریف کرده باشیم به آن می گوییم Application Package Name.
» تمامی برنامه های اندروید با این نام منحصر بفرد از هم جدا می شوند تا تداخلی با یکدیگر نداشته باشند.
» نام گذاری Package Name رسم و رسومی دارد که از این لینک قابل مطالعه است و بطور خلاصه ابتدای آن مسیر سایت سازنده محصول است ( که بر عکس یادداشت می شود یعنی com.uncocoder ) و بعد از آن مسیری است که سازنده محصول برای دسته بندی محصولات خود به دلخواه تعیین می کند ( در این پروژه یعنی course.test1 ).
» تغییر دستی فایلها، rename کردن مسیر ها از داخل windows و مشابه چنین عملیاتی مرسوم نیست و باعث خراب شدن سورس پروژه می شود. طریقه تغییر نام package در قسمتهای آینده آموزش داده خواهد شد.
♦ با دایرکتوری gen کاری نخواهیم داشت ولی خروجی دسته بندی resource * ها هستند که در آینده توضیح داده خواهد شد. محتویات این دایرکتوری خود به خود تولید شده و ما هیچگاه ، هیچ عملیاتی روی این دایرکتوری انجام نداده و نباید انجام دهیم.
♦ کتابخانه ( Library * ) مورد نیاز پروژه که بنام Android 2.1 قرار داده شده و به پروژه متصل شده و شامل SDK مورد نیاز برای توسعه این نسخه از اندروید است.
♦ دایرکتوری assets که در اختیار ماست و می توانیم تمامی فایلهای صوتی، فونت ، binary, xml, html, text و ... را به غیر از تصاویر در آن قرار دهیم. ولی در چندین جلسه اول به آن کاری نخواهیم داشت.
♦ دایرکتوری bin که خروجی Build * پروژه شما خواهد بود. در این دایرکتوری علاوه بر فایلهای IL شده Java فایلی با پسوند apk وجود دارد که همان فایل خروجی نرم افزار اندروید شماست و قابل نصب بر روی هر گوشی اندرویدی خواهد بود. بحث مفصلی در مورد apk ها وجود دارد که به یک جلسه جدا موکول می شود.
♦ دایرکتوری res که شامل تمامی تصاویر، فایلهای UI مورد استفاده ( که XML * هستند )، String List, Color List و ... خواهد بود. به عبارتی منابعی که در چگونگی اجرای برنامه اندروید نقش اساسی دارند و در لحظه Build Time اهمیت پیدا می کنند در این دایرکتوری قرار می گیرند. این دایرکتوری بسیار بسیار حساس بوده و در صورت اشتباهاتی که منجر از مطالعه نکردن صحیح منابع موجود در برنامه نویسی اندروید است به راحتی شما را دچار بحران می کند. بنابراین در صورتیکه از نحوه عملکرد فایلی و جایگاه صحیح آن در این دایرکتوری مطلع نیستید با مطالعه قبلی مبادرت به کپی آن در این دایرکتوری کنید.
♦ فایل AndroidManifest.xml که مهمترین فایل ساختاری یک پروژه اندروید است و نحوه عملکرد برنامه شما را کنترل خواهد کرد. بسیاری از Crash * های قابل تولید در یک پروژه اندروید می تواند ناشی از بی توجهی به این فایل باشد. چگونگی استفاده از این فایل در چندین جلسه به مرور توضیح داده خواهد شد.
♦ دو فایل دیگر نیازی به توضیح ندارند ولی بی اهمیت نیستند و آنها را پاک نکنید.
توصیه ها:
- در صورتیکه به کار به گوشی های اندروید مسلط نیستید، با استفاده از Emulator به آن مسلط شوید و مکان تنظیم های مختلف گوشی را یاد بگیرید.
- Emulator بسیاری از امکانات گوشی ها را از قبیل چرخش گوشی، منو ها، دوربین عکاسی و ... را شبیه سازی می کند، برای آشنایی با کلید های Shortcut و قابلیتهای Emulator از اینترنت کمک بگیرید.
- ستاره موجود در متن آموزش را بی اهمیت قلمداد نکنید. در مورد مطالبی که از آنها اطلاعاتی ندارید، مرور کلی مطلب Wiki کمک بزرگی به شما خواهد کرد.
- برای آشنایی با محیط Eclipse گزینه های منو ها و تنظیمات را نگاه کنید و حدث بزنید که هر گزینه چه کاری می تواند انجام دهد. مسلماً تسلط بر همه گزینه ها فعلاً ممکن نیست.
- در صورتیکه با XML آشنایی ندارید حتماً بسیار زیاد آنرا مطالعه کنید. با آن خیلی کار خواهیم داشت.
Android , iOS , Windowsphone , Symbian , Java, Mobile Review ,Learning