0

مبحث 83 طرح صالحین: «اهمیت حجاب در زندگی و جامعه اسلامی»

 
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 83 طرح صالحین: «اهمیت حجاب در زندگی و جامعه اسلامی»
یک شنبه 28 دی 1393  8:55 PM

بنام خدا

3- به نظر شما زن یک کالاست؟

رهبر فرزانه انقلاب می فرماید : ” نگاه عمومی به زن که در فرهنگ غربی نهادینه شده نگاه غلطی است ، نگاه ابزاری است ، نگاه اهانت آمیز است . از نظر غرب علت اینکه شما نباید در چادر باشید ، نباید حجاب داشته باشید این نیست که آزاد باشید . شما دارید می گویید من با حجاب هم آزادی دارم . او چیز دیگری مورد نظرش است زن را برای نوازش چشم مرد ، برای بهره وری نامشروع مرد می خواهد به شکل خاصی در جامعه ظاهر بشود .این بزرگترین اهانت به زن است حالا ولو با چندین لفاف تعارف آمیز این را بپوشانند و اسم های دیگری رویش بگذارند.

متاسفانه در جوامع جاهلیت گذشته دختر را ننگ میدانستند و زن را بعنوان یک کالا خرید و فروش می کردند تا اینکه دین مبین اسلام به زن ارزشی انسانی داد و برای ازدواج با او مهریه را تعیین نمود که در این مورد در قرآن آمده است:

«وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً»؛نساء 4، آيه 4.
«صداق‏هاى زنان را به عنوان بخشش و هديه پرداخت كنيد».

اين آيه تا حدود زيادى ديدگاه اسلام را درباره «مهر» روشن مى‏كند. در اين آيه از مهر به «صداق» و «نحله» تعبير شده است. مهر را از آن جهت صداق گويند كه نشانه صادقانه بودن علاقه مرد است يا به خاطر آنكه نشانه صدق ايمان است. «نحله» يعنى بخشش از روى رضاى خاطر، به كار رفتن اين واژه از آن جهت است كه مهر جنبه اهدايى و پيش‏كشى و عطيّه دارد .تفسير نمونه، ج 3، ص 262. حاصل آنكه مهر از نظر اسلام يك پيش‏كش و هديه به زن است و هيچ يك از والدين حقّى به آن ندارند. حکمت و فلسفه مهريه از نظر دین اسلام را در امور ذيل خلاصه مى‏توان كرد:زن در آيينه جلال و جمال، آيه‏اللّه‏ جوادى آملى، نشر اسراء، ص 340.
1. مهريه تجلّى فطرت و طبيعت است: هديه دادن به محبوب به عنوان اظهار محبت و نشان دادن علاقه، امرى فطرى و طبيعى است كه معمولاً از سوى كسى كه پيش قدم مى‏شود و طالب و يا خواستگار است ارايه مى‏گردد.
2. مهريه قانون عشق و جذب است: مرد از نظر آفرينش مظهر طلب، عشق و تقاضا است و زن مظهر محبوبيت و معشوقيت مى‏باشد. مهريه از جانب مرد يك اظهار عشق و محبت فوق‏العاده براى زن مى‏باشد كه حتى بالاتر از بخشش و هديه‏هاى معمولى است.
3. مهريه پاداش و نشانه حيا و عزّت زن است. مهر با حيا، عفت و عزّت زن يك ريشه دارد. زن از لحاظ آفرينش نسبت به شهوت‏ها مقاوم‏تر است اين ويژگى همواره به زن فرصت داده كه دنبال مرد نرود و خود را رايگان در اختيار او قرار ندهد.
4. در بعضى موارد مهريه باعث بقاى خانواده و مانع از فروپاشى آن است. برخى مردان هوس‏باز گاه بدون هيچ دليلى همسر را ترك و زن ديگرى را كه جوان‏تر و با نشاط‏تر است انتخاب مى‏كند. از اين رو، كم نيست مواردى كه مهريه مانع عمده‏اى در مقابل اين هوس‏رانى‏ها است.
5. در بعضى موارد، مهر باعث تعادل اقتصادى است. هر چند زن داراى استقلال مالى و اقتصادى از نظر اسلام است ولى به طور معمول در جوامع ابتكار عمل به دست مردان است. در صورت طلاق و جدايى احتمال اينكه زن بدون پشتوانه اقتصادى بماند بسيار زياد است. وجود مهريه يك نوع احساس امنيت اقتصادى و پشتوانه براى زن مى‏باشد.ر.ك: حقوق زن در اسلام، شهيد مطهرى، ص 201. البته كاركرد اصلى مهر همان صدق و صفا و محبت بين زن و شوهر است لذا سفارش شده است مهريه كم باشد، نقدا پرداخت شود و... .

نتيجه آنكه:
اول، مهريه از نظر اسلام تنها جنبه مادى ندارد بلكه افزون بر آن، حكمت‏هاى ديگرى نيز در تعيين مهر نهفته است. بنابراين نه تنها به زنان به عنوان كالا نگاه نشده بلكه ارزش و احترام زن به وسيله وضع و تأييد چنين قانونى محفوظ مانده است.
دوم، مهريه مزد بزرگ كردن و شير دادن و نان دادن به او نيست (برخلاف آنچه كه در نزد برخى مردمان به عنوان شيربها رايج و مرسوم است).
سوم، اينكه با واژه «نحله» كاملاً تصريح مى‏كند كه مهر هيچ عنوانى جز تقديمى و پيشكشى و عطيه و هديه ندارد.ر.ك: نظام حقوق زن در اسلام، استاد مطهرى، صص 179ـ187.

تشکرات از این پست
omiddeymi1368 zare58
دسترسی سریع به انجمن ها