پاسخ به:مبحث هشتاد و یکم طرح صالحین: «میلاد با سعادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صاد
دوشنبه 15 دی 1393 12:12 AM
بنام خدا
چهل حدیث از پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص):قسمت اول
مـن سلك طريقا يطلب فيه علما سلك الله به طريقا الـى الجنه ... و فضل العالـم علـى العابـد كفضل القمـر علـى سـائر النجـوم ليله البـدر.(1)
هركه راهى رود كه در آن دانشـى جـويد , خداوند او را به راهى كه به سـوى بهشت است ببرد , و برترى عالـم بر عابـد ماننـد برتـرى ماه در شب چهارده بـر ديگـر ستارگان است.
لو كان الديـن عند الثريا لذهب به رجل من فارس ـ او قال ـ مـن ابناء فارس حتى يتناوله,(2)
اگـر دين به ستاره ثـريا رسـد , هـر آينه مـردى از سـرزمين پارس ـ يا ايـن كه فـرمـوده از فـرزنـدان فـارس ـ به آن دست خـواهنـد يـازيــد.
اذا نزلت عليه (ص) سـوره الجمعه فلما قرا: و آخريـن منهم لما يلحقوا بـهم. (3) قال رجل مـن هولاء يا رسول الله ؟ فلم يراجعه النبى (ص) حتى سئله مره او مرتين او ثلاثا. قال و فينا سلمان الفارسـى قال فـوصع النبـى يده على سلمان ثـم قال: لـو كـان الايمـان عنـد الثـريـا لنـا له رجـال مـن هـولاء.(4)
وقتـى كه سـوره جمعه بر پيامبـر اكرم (ص) نازل گرديـد و آن حضرت آيه و آخريـن منهم لمايلحقـوا بهم را خـوانـد. مردى گفت: اى پيامبـر خـدا مراد ايـن آيه چه كسانـى است؟ رسـول خدا به او چيزى نگفت تا ايـن كه آن شخص يك بار ,دوبار , يا سه بار سوال كرد. راوى مى گـويد: سلمان فارسى در ميان ما بود كه پيامبراكرم(ص) دستـش را روى دوش او نهاد, سپـس فرمـود: اگر ايمان به ستاره ثريا برسد هر آينه مـردانـى از سـرزميـن ايـن مـرد به آن دست خـواهنـد يافت.
اربعه اناالشفيع لهم يوم القيمه:
1ـ معين اهل بيتى .
2ـ والقـاضـى لهـم حـوائجهم عنـد مـا اضطــروا اليه.
3ـ والمحب لهم بقلبه و لسانه.
4ـ والدافع عنهم بيده .(5)
چهار دسته انـد كه مـن روز قيـام شفيع آنهاهستـم :
1ـ يارى دهنده اهل بيتم ,
2ـ بـرآورنـده حـاجـات اهل بيتـم به هنگـام اضطـرار و نـاچـارى ,
3ـ دوستدار اهل بيتم به قلب وزبان ,
4ـ و دفـاع كننـده از اهل بيتـم با دست و عمل .
لايقبل قول الا بعمل و لايقبل قـول و لاعمل الا بنيه و لا يقبل قـول و لاعمل و لا نيه الا باصابه السنه .(6)
نزد خداوند سخنى پذيرفته نمى شود مگر آن كه همراه با عمل باشد , و سخـن و عملى پذيرفته نمـى شـود مگـر آن كه همراه با نيت خالص باشـد . و سخـن و عمل و نيتـى پذيـرفته نمـى شـود مگـر آن كه مطـابق سنت بـاشــد.
الا اخبر كـم بمـن تحرم عليه النارغدا؟ قيل بلى يا رسـول الله . فقال : الهيـن القريب اللين السهل .(7)
آيا كسـى را كه فرداى قيامت, آتـش بر او حرام است به شما معرفى نكنـم؟ گفتند: آرى, اى پيامبر خدا. فرمـود: كسى كه متيـن , خونگرم , نرمخـو و آسانگير باشد.
علامه الظالم اربعه:يظلم من فوقه بالمعصيه ويملك مـن دونه بالغلبه و يبغض الحق و يظهر الظلم .(8)
نشانه ظالم چهار چيز است:
1ـ با نافرمانى به مافوقش ستم مى كند,
2ـ به زيـر دستـش بـا غلبه فـرمـانـروايـى مـى كنـد,
3ـ حق را دشمـن مـى دارد,
4ـ و ستـم را آشكـار مـى كنـد.
انمـا العلـم ثلاثه: آيه محكمه او فريضه عادله او سنه قـائمه و مـا خلاهــن فهو فضل.(9)
همـانـا علـم ديـن سه چيز است, وغيــر از اينها فضل است:
1ـ آيه محكمه (كه منظور آز آن علـم واصـول عقـــائد است),
2ـ فـريضه عادله ( كه منظور از آن علـم اخلاق است ),
3ـ و سنت قـائمه ( كه منظور از آن علـم احكـام شــريعت است).
مـن افتـى النـاس بغيـر علـم ... فقـد هلك و اهلك .(10)
كسـى كه بدون صلاحيت علمى براى مردم فتـوا دهد, خـود را هلاك ساخته و ديگران را نيز به هلاكت انداخته است .
الصـائم فـى عبـاده و ان كـان فـى فـراشه مـا لـم يغتب مسلمــا.(11)
روزه دار ـ مادامـى كه غيبت مسلمانـى را نكرده باشد ـ همـواره در عبادت است , اگر چه در رختخواب خود باشد.
پى نوشت ها:
1 ـ اصول كافى , ج 1, ص 42.
2 ـ صحيح مسلـم , ص 4ص 1972, كتاب فضائل الصحابه , حـديث 230, و همان , ج 2, ص 417 چاپ بولاق,
3 ـ سوره جمعه , آيه 3.
4 ـ صحيح مسلم , ج 4, ص 1972, كتـاب فضـائل الصحابه.
5 ـ خصـال صـدوق , بـاب اربعه , ص 215, حـديث 1.
6 ـ بحار الانوار ج 2, ص 174.
7 ـ ثواب الاعمال ص 381.
8 ـ تحف العقول . ص21.
9 ـ اصول كافى , ج 1, ص 37.
10 ـ اصول كافى, ج 1, ص 54.