0

احكام مربوط به خمس

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

احكام مربوط به خمس


احكام مربوط به خمس


پرسش : معاشرت با كسي كه خمس نمي‏دهد چه حكمي دارد؟
پاسخ : اگر به خانه كسي مي‏رويم كه خمس نمي‏دهد، در صورتي كه ندانيم چيزهايي كه در آن تصرّف مي‏كنيم(مانندغذا) مورد تعلّق خمس است يا نيست، تصرّف در آنها اشكالي ندارد، و اگر يقين داريم كه به آنها خمس تعلّق گرفته است تنها در صورتي مي‏توانيم در آنها تصرّف كنيم كه از مجتهد جامع الشرائط(مانند مرجع تقليد) است براي تصرّف در آنها اذن گرفته باشيم.

پرسش : آيا به پولي كه خمس آن داده شده است، خمس تعلّق مي‏گيرد؟
پاسخ : پولي كه خمس آن پرداخت شده است، خمس ندارد و اگر از باقيمانده آن سودي حاصل شود و آن سود در يك سال خمسي خرج نشود بايد خمس آن را پرداخت.

پرسش : آيا مي‏توان در منزل كسي كه خمس نمي‏دهد، مهمان شد؟
پاسخ : اگر وارد منزل كسي مي‏شويم كه مي‏دانيم خمس آنچه مي‏خواهيم تصرف كنيم، پرداخت نشده است، بايد از حاكم شرع براي تصرّف در آن چيزها اجازه بگيريم.

پرسش : آيا بايد خمس پولي را كه پدر به فرزند مي‏دهد پرداخت؟
پاسخ : به فتواي حضرت امام خميني«رحمه الله» پولي كه پدر به فرزند مي‏دهد(مي‏بخشد)، خمس ندارد.

پرسش : آيا مالي كه پيدا شده خمس دارد؟
پاسخ : اگر كسي شي گران بهايي را پيدا كرد؛ مالك آن نمي‏شود و در صورت عدم مالكيّت خمس به آن تعلّق نمي‏گيرد. براي پيدا كردن صاحب چنين مالي بايد تا يك سال در محلّ اجتماع مردم يافتن آن را اعلان كرد. براي آگاهي بيشتر در اين باره مي‏توان به رساله عمليّه مراجع تقليد مراجعه كرد.

پرسش : فرزندي كه پدرش خمس نمي‏دهد چه وظيفه‏اي دارد؟
پاسخ : كسي كه در خانواده‏اي است كه پدرش خمس مال خود را نمي‏پردازد، مي‏تواند به نماينده مرجع تقليدش مراجعه كند و مسئله را با او در ميان بگذارد.

پرسش : آيا به كتاب خمس تعلّق مي‏گيرد؟
پاسخ : به نظر حضرت امام خميني«رحمه الله» كتابي كه خريده شده - اگر مورد نياز باشد - خمس ندارد؛ اگر چه مطالعه نشده باشد.

پرسش : آيا كسي كه خمس يا زكات مالش را نمي‏پردازد كافر است؟
پاسخ : در كتاب معتبر عروةالوثقي نوشته آيت اللَّه العظمي مرحوم سيّد محمّدكاظم طباطبائي يزدي«رحمه الله» - كه بعد از آن بزرگوار بيش سي نفر از بزرگان علم و فقاهت از حدود صد سال قبل تاكنون اين كتاب پرارزش را تصديق، تحشيه كرده‏اند، درباره زكات چنين آمده است «...التي وجوبها من ضروريات الدين و منكره مع العلم به كافر...» و درباره خمس آمده است: «من كان مستحلاًّ لذلك كان من الكافرين». از اين دو عبارت استفاده مي‏شود كه ندادن خمس و زكات صرفاً موجب كفر نيست و فقط انكار حرمت خوردن و تمرد از پرداخت موجب كفر است، البته با توجّه به شرايط آن كه يكي از آنها «علم به وجوب» است. در عروه‏الوثقي در اوّل كتاب الزكاة بعد از جمله «و منكره مع العلم به كافر» چنين آمده است: «بل في جملة من الاخبارانّ مانع الزكاة كافر» ولي به ظاهر اين اخبار فتوا به كفر داده نشده و اين اخبار را به قرينه دلايل ديگر توجيه كرده‏اند. در ضمن پرسش شما چنين آمده است: «آيا اسلام براي دريافت زكات از چنين فردي به زور متوسّل شده و با او وارد جنگ مي‏شود.» پاسخ اين است كه اگر بدهكاران بدون عذر از پرداخت يا زكات تمرّدكنند، در صورتي كه حاكم جامعه اسلامي صلاح به زور متوسّل خواهد شد.


ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

دوشنبه 12 آبان 1393  4:13 PM
تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
دسترسی سریع به انجمن ها