تذکر-3: هرگاه علامت قراردادي لگاتو بر روي دو يا چند نت قرار گيرد و در عين حال بر روي اين نت ها علامت چپ و راست آرشه نيز گذاشته شود، بهتر است جهت آرشه کشي نت ها طبق علامت چپ و راست آرشه ها تعويض گردد. در اين حالت، تعويض آرشه ها بايستي بگونه اي ظريف انجام گردد که حالت لگاتوي صدايي و يا پيوستگي صوتي ميان نت ها باقي بماند.( نمونه-1: بروخ- کنسرتو ويلن اپوس26 )
تذکر-4: در مواردي که در زير يک علامت لگاتو بزرگتر، دو يا چند علامت لگاتوي کوچکتر- که هر يک از اين لگاتوها حداقل شامل دو نت مي باشند- قرار گيرد، مي توان هر يک از لگاتوهاي کوچکتر را بطور مستقل اجرا نمود، اما به هر حال حالت لگاتوي صدايي و يا پيوستگي صوتي ميان لگاتوهاي کوچکتر اين مجموعه بايستي باقي بماند.( نمونه-2: وينياوسکي- کنسرتو ويولن شماره 1 اپوس 14)
تذکر-5: نوازنده ويولن نسبت به نواختن نت ها بشکل منفرد و يا گروهي حق انتخاب دارد.
تذکر-6: با توجه به وجود دو حالت مختلف براي آرشه کشي، يعني آرشه چپ و آرشه راست، اين امکان وجود دارد تا نوازنده "جهت" آرشه کشي تک تک يا گروه نت ها را انتخاب نمايد.
تبصره-1: معيارهاي چگونگي اين انتخاب ها، بر اساس نيازهاي موسيقايي قطعه و اصول مختلف اديت مي باشد، که در ادامه اين مقالات خواهد آمد.
ر- سيم آزاد: از آنجا که استفاده از سيم آزاد داراي کاربرد و اهميت فراواني در نوازندگي ويولن مي باشد، در اين قسمت به بررسي مسائل مختلف اجرايي آن مي پردازيم.
عمده ترين مواردي که در نواختن نت هاي ( مي- لا- ر ) که همان سيم هاي اصلي ويولن هستند، از سيم آزاد، بجاي نواختن اين نت ها به صورت انگشت گذاري بر روي گريف استفاده مي گردد، عبارت است از:
ر-1: بطور کلي اگر نوازنده براي نواختن تمامي نت هاي يک جمله که به شکل بالا رونده يا پايين رونده هستند، از- پوزيسيون اول- بهره گيري نمود و در آن جمله نت قبلي و بعدي هر يک از سه نت مذکور: ( مي- لا- ر) در دو سيم مجاور بودند، در اين جمله بهتر است اين نت ها به شکل سيم آزاد نواخته شوند.
در اين حالت سيم آزاد همانند پلي ارتباطي ميان دو سيم واقع مي شود." پل سيم آزاد." ( نمونه-3: کرايسلر- کادانس کنسرتو ويلون بتهوون، اپوس61 )
ر-2: هرگاه نوازنده براي نواختن تمامي نت هاي يک جمله، از- پوزيسيون اول- بهره گيري نمود و در آن جمله، نت قبلي و بعدي هر يک از سه نت مذکور: ( مي- لا- ر) در يک سيم اين پوزيسيون بودند، بهتر است در اين جمله:
ر-2-1 : زماني که نت مذکور بم ترين نت آن جمله در همان سيم باشد، از سيم آزاد استفاده کنيم. ( نمونه- 4: بتهوون- کنسرتو ويلن اپوس 61)
ر-2-2: زماني که نت مذکور زيرترين نت آن جمله در همان سيم باشد، از انگشت چهارم استفاده کنيم. (نمونه -5: ويوالدي- کنسرتو ويولن اپوس 3 شماره 6)
تذکر-7: هرگاه در اجراي بند:" ر-1" حالتي پيش آيد که هر يک از سه نت مذکور، بيش از يکبار تکرار گردند مي توان از آخرين آنها بعنوان پل سيم آزاد بهره گيري نمود.( نمونه-6: چايکوفسکي- کنسرتو ويولن اپوس35)