انجام عبادت زیاد مانند زیاد نمازگزاردن و زیاد روزه گرفتن و زیاد حج رفتن و زیاد قرآن خواندن و زیاد دعا خواندن، همگی اینها مطلوب خدای سبحان است، که همه به کمیت و مقدار رفتار بازگشت دارد. لیکن آن چه مهمتر از کمیت و مقدار میباشد، جوهر و حقیقت رفتار است که کیفیت عمل چگونه باشد.
در رفتارهای عبادی یکی از آفتهای خطرناک و مرموزی که همیشه سلامتی عمل عبادی انسان را تهدید میکند ریا میباشد. ریا و سمعه یعنی انسان کارش را چون دیگری میبیند و یا میشنود، انجام میدهد؛ آفت بزرگ رفتار خدایی انسان است. ریشهی ریا و سمعه هم بازگشت به خودخواهی و خواهشهای نفسانی دارد، که چون دیگری نمازش یا انفاقش را میبیند انجام میدهد. این آفت بسیار مرموز خلوص در نیت را از انسان سلب مینماید.
برای رهایی از دام این خطر انسان مؤمن باید بر این اندیشه باشد که کارش را برای فراهم آوردن خشنودی خدای سبحان انجام دهد. باید بر خواهشهای نفسانی چیره شود، که چون دیگری میبیند و میشنود، رفتار عبادی انجام ندهد. این رفتار عبادی نه تنها عبادت نخواهد بود و انسان را به خدا نزدیک نمیسازد، بلکه چون ریا و گناه میباشد، انسان را از خدا دور میسازد.
به همین خاطر مشاهده میشود امامان معصوم کار را با خلوص انجام میدهند. در این اندیشه نیستند که از کار خیر آنها کسی باخبر شود. امام سجاد علیهالسلام شبها با پوشاندن صورت خود، به در خانهی نیازمندان مراجعه میکند و آنان را تأمین مینماید. [1] نیازمندان تا رحلت امام سجاد علیهالسلام نمیدانستند چه کسی شبها برای آنها طعام و غذا میآورده است. [2] .
پی نوشت ها:
[1] خصال، ج 2، ص 517، یعقوبی، ج 2، ص 229.
[2] ارشاد، ج 2، ص 149.