زمينهسازان خروج دجّال/قسمت هفتم
ناگفته نماند هرچند وجود قرآن ـ طبق وعدة الهي ـ از تحريف و تفسير مصون مانده و تا حدودي جلو اين دگرگونيها را گرفته است، ولي بايد اعتراف كرد كه بسياري از مفاهيمش نزد گروه كثيري از مسلمانان چنان مسخ و واژگون شده كه ميتوان گفت چندان شباهتي به اسلام اصيل عصر پيامبر(ص) ندارد.
در چنين زماني است كه مهدي موعود(ع) قيام ميكند و تمام بدعتها و تحريفها و رسوم جاهلي را از بين ميبرد و زنگار تفسيرهاي نادرست را ميزدايد. گرد و غبار كهنگي و فرسودگي را از آن پاك ميكند و دستهاي آلودة مغرضان و منحرفان را از آن كوتاه مينمايد و احكام خدا را همان طوري كه صادر شده، جاري ميسازد.
پس عمل آن حضرت در بيان و تبليغ دين دو صورت پيدا ميكند:
1. از بين بردن بدعتها و احياي سنّتهاي متروك و دعوت جديد به اسلام و قرآن خواهد بود.
2. اظهار حقايق و تأويلات و تنزيلات قرآن كه تا آن زمان بيان نشده است.
در هر دو صورت مردم چون تعاليم وي را خلاف عقايد و عادات خود ميبينند، آن را «دين جديد» مينامند. در صورتي كه كتاب ايشان همان قرآن است و دعوت ايشان نيز به اسلام و قرآن خواهد بود.
اكنون رواياتي كه دراينباره رسيده است، نقل ميشود تا حقيقت موضوع كاملاً روشن گردد.
1. امام صادق(ع) فرمود:
«اذا خرج القائم يقوم بامر جديد و كتاب جديد و سنة جديدة و قضاء جديد...؛
هنگامي كه قائم خروج كند، امر تازه و كتاب تازه، روش تازه و داوري تازهاي با خود ميآورد.»5
2. و نيز آن حضرت(ع) فرمود: «هرگاه قيام كند، به امر جديد خواهد آمد چنان كه پيامبر اكرم(ص) در ابتداي امر به امر جديد دعوت كرد.»6
3. امام باقر(ع) ميفرمايد: «به خدا قسم گويا ميبينم او را كه در بين ركن و مقام از مردم بيعت ميگيرد به امر تازه و كتاب تازه كه بر عرب سخت است و سلطنتي تازه از آسمان.»
4. و در روايتي ديگر از امام صادق(ع) ميخوانيم كه فرمود: «هنگامي كه قائم ظهور ميكند، آيين جديدي با خود ميآورد، همچنانكه رسول خدا(ص) در آغاز اسلام، مردم را به آيين جديد دعوت ميكرد.»7
ناگفته پيداست كه تازه بودن امر نه به اين معني است كه مذهب جديدي با خود ميآورد؛ بلكه آن چنان اسلام را از ميان انبوه خرافات و تحريفها و تفسيرهاي ناروا، بيرون ميآورد كه كاملاً به صورت نو جلوه ميكند.
و همچنين جديد بودن كتاب نيز به اين معني نيست كه آن حضرت با كتاب جديد آسماني غير از قرآن ظاهر ميشود؛ زيرا امام، حافظ دين است نه پيامبر و آورندة دين و كتاب جديد. بلكه قرآن اصيل فراموش شده را چنان از زنگار تحريفها و تفسيرهاي نادرست پاك ميكند كه به نظر كاملاً تازه مينمايد.
شاهد اين مطلب علاوه بر صراحت قرآن و احاديث فراوان دربارة ختم نبوّت و مصون بودن قرآن از هر گونه تحريف، احاديث متعدّدي است كه در آنها تصريح شده است كه امام زمان(ع) با همان روش پيامبر اكرم(ص) و كتاب و سنّت و آيين او قيام خواهد كرد.
5. يكي از دوستان امام صادق(ع) به نام عبدالله بن عطا ميگويد: از آن حضرت پرسيدم سيره و روش مهدي(ع) چگونه است؟ فرمود:
«همان كاري را كه رسول خدا(ص) انجام داده، انجام ميدهد، بدعتهاي موجود را ويران ميكند همچنانكه رسول خدا(ص) اساس جاهليّت را ويران ساخت و اسلام را نوسازي مينمايد.»8
6. امامصادق(ع) فرمود:
«وقتي قائم قيام كند، مردم را از نو به اسلام فراخواند و آنان را به امري كه پوشيده شده، رهنمون شود و عامّة مردم [پيش] از او به گمراهي افتادهاند و از آن جهت قائم، مهدي ناميده شده كه راهنمايي ميكند به امري كه از مردم گمشده است و بدين جهت قائم ناميده شده است كه قيام كننده به حق است.»9
اين حديث صراحت دارد به اينكه دعوت او به اسلام است وليكن از نو دعوت ميكند؛ زيرا كه بسياري از امور از مردم پوشيده و از دست آنها خارج شده است. به اين معني گرد فرسودگي و كهنگي را آن چنان از سيماي اسلام ميزدايد و تعاليم واقعي اسلام را از نو زنده ميكند كه گويا آن حضرت مردم را به آيين جديد فرا ميخواند.