0

مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

 
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

 

اميرالمؤمنين علي عليه السلام:

زنان را در حجاب و پوشش نگاهشان دار،

زيرا زن گل است نه قهرمان و کارفرما! (نهج‌البلاغه- نامه 31)

 

حجاب عزّت است يا اسارت؟

نگاهي به آثار مثبت حجاب، مجازات ترويج بي‌حجابي،

شرح وظايف آقايان و بانوان از ديدگاه قرآن و سنّت

 

 

تهاجم فرهنگي، تاخت و تاز بي‌رحمانه‌ي دشمنان داخلي و خارجي، بي‌تفاوتي، مسامحه، غفلت و بي‌اطلاعي ملّت مسلمان موجب شده که در عرصه ناهنجاري‌ها در موقعيّت وخيمي قرار بگيريم! دشمن با طرح اسلام‌زدايي و تسلّط بر کشورهاي اسلامي از قوي‌ترين حربه‌ي شيطاني خود، ترويج فساد، بي عفّتي، بي حجابي و به کارگيري جاذبه‌هاي جنسي استفاده کرده است. استعمار، چادر و حجاب زنان مسلمان را که حافظ هويّت و شخصيّت آنان مي‌باشد نشانه گرفته و با تضعيف عفاف فاطمي(عليها سلام) و ترويج آزادي و اختلاط و معاشرت‌هاي بي قيد و بند، جوانان عزيز ما را که سرمايه‌هاي اصلي مملکتند به سقوط و نابودي کشانده!

امّا مهم آن است که اسلام به منظور صيانت، حفاظت و دفاع از شخصيّت، حجاب و عفاف زن با شهامت و اقتدار در کنار او ايستاده است. حجاب و پوشش کامل، امر خدا و شارع مقدّس است و به منظور حفظ عفّت، شرف، کرامت و مصالحِ عموميِ انسان‌ها براي هميشه بايد حفظ شود.

پس حجاب سپري است قوي در برابر شمشيرهاي تهاجم فرهنگي.

 

بنابراين قصد داريم در اين هفته، پيرامون موضوعات زير به بحث و گفتگو بپردازيم:

1- حجاب و چادر، مصونيت از تعرّض هوسرانان.

2- چادر، حجاب و عفّت اسلامي.

3- لزوم حجاب بانوان.

4- حجاب، حافظ زيبايي زن.

5- کيفيت پوشش حضرت زهرا سلام الله عليها.

6- متانت و عفّت حضرت زينب سلام الله عليها.

7- زن بد حجاب، کمند شيطان.

8- حجاب زن از ديدگاه اميرالمؤمنين علي عليه السلام.

9- حجاب در اديان آسماني.

10- عنايت امام زمان عليه السلام به بانوان عفيف.

 

همچنین خوب است به سؤالات زیر نیز پاسخ بدهیم تا در زمینه حجاب به یک اجماع کلّی دست یابیم:

1- حدود حجاب براي زنان و مردان چقدر است؟

2- وظيفه‌ی ما در مقابل بي‌حجابي و بدحجابي ديگران چيست؟

3- چرا برخي خانواده ها به پوشيدن چادر تأکيد داشته و برخي ديگر خلاف آن عمل مي‌کنند؟

4- علّت رواج بي‌حيايي در سال‌هاي اخير چيست؟

5- چرا لباس‌هاي سنّتي و گشاد و بلند ايراني از بين رفت و لباس‌هاي غربي جايگزين آن شد؟

6- چطور مي شود يک پوشش ملّي مناسب که تقليدي از فرهنگ‌هاي ديگر نباشد، داشت؟

7- چرا در جامعه ي ما بعضي از دختران دوست دارند همانند پسران و همچنين بالعکس آن رفتار کنند؟

 

 

شما دوستان گرامي، با ارسال داستان، شعر، احاديث ائمه اطهار عليهم السلام، سخنان ديگر بزرگان و هر گونه مطلب مرتبط با موضوع "حجاب اسلامي" مي‌توانيد همراه ما باشيد.

پيشاپيش از همه شما کمال تشکّر و سپاسگزاري را دارم.

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 13 دی 1392  11:41 AM
تشکرات از این پست
09303495228 hoseinh1990 nazaninfatemeh ravabet_rasekhoon arash1375 m31121391 haj114 majnon313 farshon znaderii zahra7720 doctor114
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

در کــلاس حـــفظ تقوا و شـرف / دختران درّند و چــادر چون صــدف 

بهترین سرمایه زن چادر است / زانکـه زن را زیـنت زن چـادر است 

حـفظ چـــادر در سـرای اقــتدار / دخــــتران را هـست تــاج افـــتخار 

حفظ چادر حفظ دین و مذهب است/ شـــیوه زهـــرا و درس زینب است 

حفظ چادر سدّ فحشا می شود / رو ســفیدی نــزد زهــرا می شود 

حفظ چادر چاره ساز کارهاست / حــافظ گــل از هـجوم خـارهاست 

خواهرم چادر برایت زینت است / بهترین گوهر حجاب یک زن است

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 13 دی 1392  10:40 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 arash1375 m31121391
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب


مفهوم و ابعاد حجاب

‎حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
در این نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامی است، و مراد از پوشش اسلامی زن، به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام، این است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه‎گری و خودنمایی نپردازد.
بنابراین، حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛
مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده ‎اند:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ؛ ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ؛ ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند:
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 13 دی 1392  11:41 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

اگر چه رسم حجاب در بين اقوام غير عرب مرسوم بوده است اما حجاب در بين زنان عرب نشأت گرفته از اقوام ديگر نيست. حكم حجاب به طور واضح در سال هشتم هجري نازل شد و اين زماني بود كه هنوز اسلام از جزيرة العرب پاي بيرون نگذاشته بود و به دنبال آن، زنان مسلمان عرب از اين دستور پيروي كردند. در دو سال باقيمانده از عمر رسول خدا گزارش هايي موجود است كه آن جناب با كساني كه هنوز خود را با وضعيت جديد تطبيق نداده بودند برخورد مي نمود.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 13 دی 1392  11:50 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 arash1375
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

فواید حجاب

الف) ایجاد آرامش روانى در فرد
یکى از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردى، ایجاد آرامش روانى در افراد جامعه است

ب) استحکام بیشتر کانون خانواده

ج) حفظ و استیفاى نیروى کار در جامعه
یکى از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعى، حفظ و استیفاى نیروى کار در سطح جامعه است.

د) فایده ى اقتصادى حجاب
استفاده از حجاب و پوشش، به ویژه در شکل چادر مشکى، به دلیل سادگى و ایجاد یکدستى  در پوشش بانوان در بیرون منزل، مى تواند از بُعد اقتصادى نیز تأثیرى مثبت  در کاهش تقاضاهاى مدپرستى بانوان داشته باشد; البته به شرط این که خود چادر مشکى دست خوشِ این تقاضاها نگردد

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

شنبه 14 دی 1392  12:03 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 m31121391
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر حضرت فاطمه علیهاسلام:
حضرت موسي بن جعفر (ع) از پدران گرامیش از حضرت علي (ع) نقل فرمود که:
روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسول خدا (ص)فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟»
فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند.»
رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره تن منی.» 1
امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»
فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند »
رسول خدا فرمود:« فاطمه پاره تن من است »2
رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
فاطمه علیها سلام می‌فرماید:« هیچ کس نمی‌‌داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.» 3
روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به اسماء فرمود:« چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن می‌گذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است.»
اسماء گفت:« من که در حبشه بودم، می‌دیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست می‌کردند و مرده را داخل آن می‌گذاشتند.»
سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبه‌دار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود:« این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمی‌شود مرده مرد است یا زن.» و فرمود:« پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.» 4

 

----------------------------------------

1- بحارالانوار، ج 43، صفحات 91 و 93 و 54 و 81 و 189.
2- بحار/189/43 –
3- بحار1/81/43-
4- بحار/54/43 -

شنبه 14 دی 1392  4:16 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 m31121391
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

امام خميني
«توجه داشته باشید حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ ارزش‌های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه برای مرد و چه برای زن برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار پایمال شوند این ارزشها زنده بشوند.»
«حجاب به معناى متداول ميان ما؛ كه اسمش حجاب اسلامى است، با آزادى مخالفتى ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف «عفَّت عمومى» است مخالفت دارد، ... زنان شجاع ما ديگر از بلاهاى كه غرب به عنوان تمدُّن به سرشان آورده به ستوه آمده اند و به اسلام پناهنده شده اند»1
همانطوري كه مرد بايد از فساد اجتناب كند‚ زن هم بايد از فساد اجتناب كند. زن ها نبايد ملعبه دست جوان هاي هرزه بشوند‚ زن ها نبايد مقام خودشان را منحط كنند و خداي ناخواسته بزك كرده بيرون بيايند و در انظار مردم فاسد قرار بگيرند. زن ها بايد انسان باشند‚ زن ها بايد تقوا داشته باشند‚ زن ها مقام كرامت دارند‚ زن ها اختيار دارند‚ همانطوري كه مردها اختيار دارند. خداوند شما را با كرامت خلق كرده است‚ آزاد خلق كرده است. خداوند همانطوري كه قوانيني براي محدوديت مردها در حدود اينكه فساد بر آنها راه نيابد دارد‚ در زن ها هم دارد. همه براي صلاح شماست‚ همه قوانين اسلامي براي صلاح جامعه است. آنها كه زن ها را مي خواهند ملعبه مردان و ملعبه جوان هاي فاسد قرار بدهند. خيانتكارند. زن ها نبايد گول بخورند‚ زن ها گمان نكنند كه اين مقام زن است كه بايد بزك كرده بيرون برود‚ با سر باز و لخت. اين مقام زن نيست‚ اين عروسك بازي است‚ نه زن. زن بايد شجاع باشد‚ زن بايد در مقدرات اساسي مملكت دخالت بكند. زن آدم ساز است‚ زن مربي انسان است2

 

--------------------------------------

1- صحیفه نور، ج19، ص12
2- صحیفه امام ، ج 5، ص 541.
3-صحيفه نور ج 11 صفحه 253 تاريخ: 12/11/58

 

شنبه 14 دی 1392  4:17 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 m31121391
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

مقام معظم رهبري
من مي‌گويم چادر، هم بهترين نوع حجاب است و هم يک نشانه ملي ماست که هيچ منافاتي با هيچ نوع تحرکي از زن ندارد. اگر واقعا کار اجتماعي وکار سياسي و کار فکري به معناي تحرک باشد، لباس رسمي زن مي‌تواند چادر باشد که بهترين نوع حجاب است. البته مي‌توان محجبه بود ولي چادر نداشت منتها همين‌جا هم بايد آن مرز را پيدا کرد.
عده‌اي از چادر فرار مي‌کنند به خاطر اينکه هجوم تبليغاتي غرب دامن گيرشان نشود. اما از چادر فرار مي‌کنند به آن حجاب واقعي بدون چادر هم رو نمي‌آ‌ورندچون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار مي‌دهد.
تصور نکنيد اگر مافرضاً چادر را کنار گذاشتيم آن مقنعه کذايي را.. درست کرديم دست از سر ما بر مي‌دارند، آنها به اين چيزهاي قانع نيستند بلکه مي‌خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان را در اينجا مثل زمان شاه که زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل شود. 1
مسئله حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است؛ زیرا آمیزش و اختلاط بی قید و شرط، هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد، به خصوص به ضرر زن است.2
حجاب برای زن، به معنای ذلت نیست؛ بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن، بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دوست. حجاب به معنای چادر نیست؛ اما چادر در نزد ما ایرانی ها که زن های ما از قدیم داشتند، بهترین نوع حجاب است؛ بدون چادر هم حجاب ممکن است. حجاب به معنای پوشیدن سالم [است]؛ نه پوشیدنی که از نپوشیدن بدتر است. به تعبیرروایات، پوشیده عریان که در عین پوشیدگی، مثل انسان برهنه و عریان است. آن پوشیدن، به درد نمی خورد؛ حجاب نیست؛ پوشیدن سالم که سر و مو و گردن و بدن و تمام سر تا پای بدن زن را پوشانده باشد؛ البته صورت و دو دست را بسیاری فقها مستثنا می دانند؛ البته در مواردی که صورت بدون آرایش و ساده باشد؛ این هم معنای حجاب.3
همیشه ما در طول زمان هر وقت گفتیم حجاب و عفت، عده ای گفتند آقا حجاب به عفت چه کار دارد؛ خیلی ها حجاب دارند؛ عفت ندارند؛ خیلی هم عفت دارند؛ حجاب ندارند. در طول زمان، هر وقت ما این حرف را می گفتیم،... بعضی این را می گویند؛ در حالی که این، حرف درستی نیست. عفت یک چیز است؛ حجاب یک چیز دیگر؛ اما عفت، آن چیز غیرقابل دسترسی و غیرقابل تأثیرپذیری و آن صخره آسیب ناپذیر در انسان نیست؛ مثل همه خلقیات و خصلت های انسانی، در معرض تهاجم قرار می گیرد. یکی از چیزهایی که می تواند آن را از تهاجم به دور بدارد و عفاف زن و طهارت او و تقوای او و حالت پرهیز و عصمت را در او نگه دارد، نداشتن معاشرت نامناسب در محیط زندگی و محیط کار و محیط جامعه است. معاشرت نامناسب، یعنی معاشرتی که در او جهات فرهنگی و اخلاقی خاص رعایت نشده باشد. آن چیزی که می تواند به این نگه داری و مصون سازی و جداسازی کمک کند، حجاب است. بهترین چیز، حجاب است؛ حجاب از طرف زن و حجاب از طرف مرد. حجاب مرد هم نگاه نکردن است: حجاب، یعنی مانع؛ یعنی فاصل در زن.4

 

------------------------------------------------------

1- حدیث ولايت، ج 9، دفتر مقام معظم رهبری؛
2. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار گروهی از خواهران پزشک سراسر کشور، 26/10/68.
3. بیانات رهبر معظم انقلاب در مصاحبه با مجله شاهد بانوان، 28/2/67.
4. بیانات رهبر معظم انقلاب در سمینار نقش زن در جامعه، 11/12/64.

 

شنبه 14 دی 1392  4:18 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 m31121391
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

استاد مطهري
پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‏گرى و خودنمايى نپردازد.آيات مربوطه همين معنى را ذكر مى‏كند و فتواى فقها هم مؤيد همين مطلب است
وظيفه پوشش كه اسلام براى زنان مقرر كرده است ‏بدين معنى نيست كه از خانه بيرون نروند.زندانى كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست.در برخى از كشورهاى قديم مثل ايران قديم و هند چنين چيزهايى وجود داشته است ولى در اسلام وجود ندارد.1
اگر رعایت پاره ای مصالح اجتماعی، زن یا مرد را مقید سازد که از معاشرت، روش خاصی ر ا اتخاذ کنند و طوری راه بروند که آرامش دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقی را از بین نبرند، چنین مطلبی را زندانی کردن یا بردگی نمی توان نامید و آنرا منافی حیثیت انسان و اصل آزادی فرد دانست.2

------------------------------------

1- مجموعه آثار جلد 19 صفحه 429
2- مساله حجاب ، ص 100

 

شنبه 14 دی 1392  4:18 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 m31121391
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

شهدا
و تو اي خواهر ديني ام، چادر سياهي كه تو را احاطه كرده است از خون سرخ من كوبنده تر است.»(شهيد عبدالله محمودي)
«خواهرم! محجوب باش و باتقوا، كه شماييد كه دشمن را با چادرسياهتان و تقوايتان مي كشيد.» (سردار شهيد رحيم آنجفي)
توصيه اي كه به خواهران دارم اين است كه اگر مي خواهند خون شهيدان را پايمال نكنند اين است كه حجاب خود را حفظ كنند.( شهيد آبياران)
«خواهرم! سرخي خونم را نزد سياهي چادرت به امانت مي گذارم، پس امانت دار خوبي باش.»(شهيد مصطفي رداني پور)
«خواهرم! حجاب تو مشت محكمي بر دهان منافقين و دشمنان اسلام مي زند.»(شهيد بهرام يادگاري)
«اي خواهرم قبل از هر چيز استعمار از سياهي چادر تو مي ترسد تا سرخي خون من.» (شهيد محمدحسن جعفرزاده)
«مادرم... ! من با حجاب و عزت نفس و فداكاري شما رشد پيدا كردم.» (شهيد غلامرضا عسكري)
«حجاب اسلامي خود را كاملاً حفظ كنيد چون كه حجاب تو اي مادر و اي خواهر كوبنده تر از خون من مي باشد.»(شهيد فرامرز حقگو ، شهيد ظهر عاشورا)
«خواهر مسلمان: حجاب شما موجب حفظ نگاه برادران خواهد شد. برادرمسلمان: بي اعتنايي شما و حفظ نگاه شما موجب حجاب خواهران خواهد شد.» (شهيد علي اصغر پور فرح آبادي)
«خواهرم! زينب گونه حجابت را كه كوبنده تر از خون من است حفظ كن.» (شهيد محمدعلي فرزانه)
«خواهران ما در حالي كه چادر خود را محكم برگرفته اند و خود را همچون فاطمه و زينب حفظ مي كنند... هدف دار در جامعه حاضرشده اند.» (رئيس جمهور شهيد محمدعلي رجايي)
«خواهران عزيز، حجاب خود را حفظ كنيد، شما بايد در مقابل شايعه پراكني ها و بي حجابي ها مبارزه كنيد و رسالت زينبي را در جامعه ايفا كنيد.»( شهيد علي اصغر عدالتيان)
«حجاب تو سنگر تو است، تو از داخل حجاب دشمن را مي بيني و دشمن تو را نمي بيند .» (سردار شهيد رحيم آنجفي)
«خواهرم! از بي حجابي است اگر عمر گل كم است، نهفته باش و هميشه گل باش.» (شهيد حميدرضا نظام)
«يك دختر نجيب بايد باحجاب باشد.» (شهيد صادق مهدي پور )
«از تمامي خواهرانم مي خواهم كه حجاب اين لباس رزم را حافظ باشند.» (شهيد سيدمحمدتقي ميرغفوريان )
«اما پيامم به جوانان عزيز:خواهران و برادران! جبهه ها را خالي نگذاريد و جهاد اكبر را هم فراموش نكنيد، از نفسهاي شيطاني دور باشيد و به نامحرم نگاه نكنيد. خواهران، حجاب خود را حفظ كنيد.»( شهيد ميرطاهر سرمست زاده)
«خواهرم اميدوارم كه براي من گريه دشمن شاد نكنيد و در انجام فرايض ديني و حجاب اسلامي كوتاهي نكنيد.»(شهيد علي اكبر حسن بيگي)
شنبه 14 دی 1392  4:19 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

حجاب در قرآن

حجاب در قرآن
1 ـ (قل للمؤمنين يغضّوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ذلك ازكى لهم ان الله خبير بمايصنعون;1 به مردان مؤمن بگو: چشمانشان را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند و كانون عفت خويش را حفاظت نمايند. اين عمل براى آنها پاكيزه تر است. تحقيقاً خداوند به آنچه انجام مى دهيد، آگاه است.
انسان، مقدس تر و پاك تر از اين است كه درباره شرمگاه ها بينديشد، چرا كه نگاه به موضع حرام، باعث تفكر مى شود. بر اين اساس، بعضى معتقدند مراد از اين فراز آيه (يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم)، ستر عورت است; يعنى بر مرد و زن واجب است عورت خود را از يكديگر بپوشانند، اما ما تقريباً جزم داريم كه (يغضوا من ابصارهم) اختصاص به نظر به عورت ندارد، بلكه شايد بيشتر اختصاص به نظر به غير عورت داشته باشد; بنابر اين ممكن است مقصود آيه، حفظ شرمگاه ها و نگاه به آنها هر دو مورد توجه باشد.2 چون چشم چرانى و نگاه به نامحرمان از آفات مهم ايمان است و غالباً مردان گرفتارآن هستند و زنان نيز تشويق مى شوند.
در ادامه آيه، به ضرورت حجاب زن پرداخته و مى فرمايد: (و قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن ّ و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن ّ الا ما ظهر منها و ليضربن بخمرهن ّعلى جيوبهن و لا يبدين زينتهن ّ الا لبعولتهن ّ… ;3 به بانوان با ايمان بگو: چشمهاى خود را از نگاه به اجنبى فرو پوشند و دامن خويش را (از آلودگى) پاك نگه دارند وزينت و جمال خود را جز آنچه كه به طور طبيعى نمايان است، از نامحرمان بپوشانند. ومقنعه و روسرى خويش را بر روى سينه ها افكنند و زينت و مواضع زيبايى ها را جز براىشوهران خود نمايان نسازند و…. )
مطابق آيه، زن نبايد زينت خود را ظاهر سازد، مگر در دو مورد: يك استثنا در مورد خودزينت است، يعنى مگر بعضى از زينت ها و به تعبير قرآن، زينت ظاهر، و استثناى دوم درمورد افراد است; يعنى و مگر براى بعضى از طبقات كه غير شوهر او هستند; مانند پدرپسر، برادرزادگان، خواهرزادگان، فرزندان شوهر و چند طبقه ديگر. 4
2 ـ (يا ايّها النبى قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن ّ من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين;5و6 اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زن هاى مؤمنان بگو كه چادر خويش را بر خود فرو پوشند. اين كمترين چيزى است تا به عفت شناخته شوند و از تعرض و آزار افراد هوسران محفوظ بمانند.

-----------------------------------------

1ـ نور (24)آيه 30
2ـ مرتضى مطهرى، آشنايى با قرآن، ج 4، ص 82 ـ 84، با تلخيص.
3ـ همان، آيه 31.
4ـ مرتضى مطهرى، همان، ص 90.
5ـ جلباب، پيراهن يا جامه گشاد شبيه چادر و عباى عربى را گويند; المنجد، مادهجلباب.
6ـ احزاب (33) آيه 59.

شنبه 14 دی 1392  4:20 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

حجاب از نظر روايات

حجاب از نظر روايات
1-در قران کریم وظیفه تبین دقیق احکام و نیز قران بر عهده پیامبرصلي الله عليه و آله و سلم نهاده شده است :...وانزلنا الیک الذکر لتبین للناس مانزل الیهم (و این قران را بسوی تو فرودآوردیم تا برای مردم آنچه را بسوی ایشان نازل شده است توضیح دهی)( نحل /44) لذاتبیین حکم حجاب نیز مانند احکام دیگر بر عهده پیامبر (ص) است همانگونه که از پیامبر و ائمه (ع) روایات معتبر ، صحیح و بدون اختلاف در این باب نقل شده است و مورد استناد است .1
روايات فراوانى در باره وجوب پوشش از ائمه معصومين نقل شده است، كه ما فقط به چند نمونه بسنده مى كنيم.
فضيل در حديثى از امام معصوم(ع) پرسيد: آيا بازوهاى بانوان از زينت هايى است كه خداوند متعال پوشاندن آن را واجب دانسته و فرموده است: زن نبايد زينت خود را جزبراى همسران و ساير محارم ظاهر سازد؟ فرمود: بلى.2
ودر نقلي ديگر در ادامه فرمودند
"بلی آنچه روسری آنرا می پوشاند و بالاتر از دو دستبند از شمار زینت است "
همچنین عایشه نقل می کند که خواهرش اسما ء در حالی که لباس نازکی به تن داشت نزد رسول خدا آمد ، حضرت روی از وی برتافت و فرمود : ای اسماء زن هنگامی که به بلوغ می رسد صحیح نیست که غیر از این قسمت و این قسمت از بدنش پیدا باشد و به صورت و کفین خویش اشاره کرد .3

-----------------------------------------------

1-ر. ك: ابی داوود ، سننابی داوود ، دار احیاء السنة النبویة ، ج 4 باب فیما تبدی المراة منزینتها ، ص64 نیز در این زمینه ر.ک: وسائل الشیعه ، ج14 ، ابواب مقدمات نکاح ، باب 109 ، ص 146، ح 5.
2ـ وسائل الشيعه، ج 20، ص 200 ـ 201.
3- ر. ك كافی جلد 5 صفحه 521 و وسائل جلد 3 صفحه 252

شنبه 14 دی 1392  4:21 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

ارزش و احترام زن

ارزش و احترام زن
مرد به طور قطع از نظر جسمانی بر زن تفوق دارد . از نظر مغز و فكر نيز تفوق مرد لااقل قابل بحث است . زن در اين دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت ندارد ، ولی زن از طريق عاطفی و قلبی هميشه تفوق‏ خود را بر مرد ثابت كرده است.حريم نگه‏داشتن زن ميان خود و مرد يكی از وسائل مرموزی بوده است كه زن برای حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده كرده است
اسلام زن را تشويق كرده است كه از اين وسيله استفاده كند . اسلام مخصوصا تأكيد كرده است كه زن هر اندازه متين‏تر و با وقارتر و عفيفتر حركت كند و خود را در معرض نمايش برای مرد نگذارد بر احترامش افزوده می‏شود
قرآن كريم پس از آنكه‏ توصيه می‏كند زنان خود را بپوشانند می‏فرمايد : " « ...ذلك ادنی ان يعرفن فلا يؤذين »" ( احزاب / 59). يعنی اين كار برای اينكه به عفاف شناخته شوند و معلوم شود خود را در اختيار مردان قرار نمی‏دهند بهتر است ، و در نتيجه دور باش و حشمت آنها مانع مزاحمت افراد سبكسر می‏گردد1

-----------------------------------

1- با تلخيص ، ر.ك: مرتضي مطهري ، مساله حجاب ، ص 95

شنبه 14 دی 1392  4:22 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

استواري اجتماع : حجاب

استواري اجتماع
كشانيدن تمتعات جنسی از محيط خانه به اجتماع ، نيروی كار و فعاليت‏ اجتماع را ضعيف می‏كند . برعكس آنچه كه مخالفين حجاب خرده‏گيری كرده‏اند و گفته‏اند : " حجاب موجب فلج كردن نيروی نيمی از افراد اجتماع است " بی حجابی و ترويج روابط آزاد جنسی موجب فلج كردن نيروی اجتماع است
آنچه موجب فلج كردن نيروی زن و حبس استعدادهای او است حجاب به‏ صورت زندانی كردن زن و محروم ساختن او از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنين چيزی وجود ندارد . اسلام نه می‏گويد كه زن از خانه بيرون نرود و نه می‏گويد حق تحصيل علم و دانش ندارد - بلكه علم و دانش را فريضه مشترك زن و مرد دانسته است - و نه فعاليت اقتصادی خاصی را برای زن تحريم می‏كند . اسلام‏ هرگز نمی‏خواهد زن بيكار و بي عار بنشيند و وجودی عاطل و باطل بار آيد
پوشانيدن بدن به استثناء وجه و كفين مانع هيچگونه فعاليت فرهنگی يا اجتماعی يا اقتصادی نيست . آنچه موجب فلج كردن نيروی اجتماع است آلوده‏ كردن محيط كار به لذتجوئيهای شهوانی است
حقيقت اينست كه اين وضع بی حجابی رسوا كه در ميان ما است و از اروپا و آمريكا هم داريم جلو می‏افتيم از مختصات جامعه‏های پليد سرمايه‏داری غربی‏ است و يكی از نتائج سوء پول پرستی‏ها و شهوترانيهای سرمايه‏داران غرب است ، بلكه يكی از طرق و وسائلی است كه آنها برای تخدير و بی حس كردن اجتماعات انسانی و در آوردن آنها به صورت مصرف كننده اجباری كالاهای خودشان به كار می‏برند 1

--------------------------------------------

1- با تلخيص ر.ك : مرتضي مطهري ، مساله حجاب ، ص 93 

شنبه 14 دی 1392  4:23 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

استحكام پيوند خانوادگي : حجاب

استحكام پيوند خانوادگي
شك نيست كه هر چيزی كه موجب تحكيم پيوند خانوادگی و سبب صميميت رابطه زوجين گردد ، برای كانون خانواده مفيد است و در ايجاد آن بايد حداكثر كوشش مبذول شود . و بالعكس هر چيزی كه‏ باعث سستی روابط زوجين و دلسردی آنان گردد به حال زندگی خانوادگی‏ زيانمند است و بايد با آن مبارزه كرد
اختصاص يافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محيط خانوادگی و در كادر ازدواج مشروع ، پيوند زن و شوهری را محكم می‏سازد و موجب اتصال بيشتر زوجين به يكديگر می‏شود .
فلسفه پوشش و منع كاميابی جنسی از غير همسر مشروع ، از نظر اجتماع‏ خانوادگی اينست كه همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت كردن او به شمار برود ، در حالی كه در سيستم آزادی كاميابی ، همسر قانونی از لحاظ روانی يك نفر رقيب و مزاحم و زندانبان به شمار می‏رود و در نتيجه كانون‏ خانوادگی براساس دشمنی و نفرت پايه‏گذاری می‏شود
معاشرتهای آزاد و بی‏بند وبار پسران و دختران ، ازدواج را به صورت يك‏ وظيفه و تكليف و محدوديت در آورده است كه بايد آن را با توصيه‏های‏ اخلاقی و يا احيانا - چنانكه برخی از جرائد پيشنهاد می‏كنند - با اعمال زور بر جوانان تحميل كرد
تفاوت آن جامعه كه روابط جنسی را محدود می‏كند به محيط خانوادگی و كادر ازدواج قانونی ، با اجتماعی كه روابط آزاد در آن اجازه داده می‏شود اينست‏ كه ازدواج در اجتماع اول پايان انتظار و محروميت ، و در اجتماع دوم آغاز محروميت و محدوديت است . در سيستم روابط آزاد جنسی ، پيمان ازدواج به‏ دوران آزادی دختر و پسر خاتمه می‏دهد و آنها را ملزم می‏سازد كه به يكديگر وفادار باشند و در سيستم اسلامی به محروميت و انتظار آنان پايان می‏بخشد
سيستم روابط آزاد اولا موجب می‏شود كه پسران تا جائی كه ممكن است از ازدواج و تشكيل خانواده سر باز زنند و فقط هنگامی كه نيروهای جوانی و شور و نشاط آنها رو به ضعف و سستی می‏نهد ، اقدام به ازدواج كنند و در اين‏ موقع زن را فقط برای فرزند زادن و احيانا برای خدمتكاری و كلفتی بخواهند ، و ثانيا پيوند ازدواجهای موجود را سست می‏كند و سبب می‏گردد به جای‏ اينكه خانواده بر پايه يك عشق خالص و محبت عميق استوار باشد و هر يك‏ از زن و شوهر همسر خود را عامل سعادت خود بداند بر عكس به چشم رقيب و عامل سلب آزادی و محدوديت ببيند
واضح است كه روابط خانواده در چنين سيستمی‏ تا چه اندازه سرد و سست و غير قابل اطمينان است . بعضی‏ها مانند برتراند راسل پنداشته‏اند كه جلوگيری از معاشرتهای آزاد صرفا به خاطر اطمينان مرد نسبت به نسل است ، برای حل اشكال ، استفاده‏ از وسائل ضد آبستنی را پيشنهاد كرده‏اند ، در صورتی كه مسأله ، تنها پاكی‏ نسل نيست . مسأله مهم ديگر ايجاد پاكترين و صميمی‏ترين عواطف بين زوجين‏ و برقرار ساختن يگانگی و اتحاد كامل در كانون خانواده است . تأمين اين‏ هدف وقتی ممكن است كه زوجين از هرگونه استمتاع از غير همسر يا همسران‏ قانونی چشم بپوشند ، مرد چشم به زن ديگر نداشته باشد و زن نيز در صدد تحريك و جلب توجه كسی جز شوهر خود نباشد ، و اصل ممنوعيت هر نوع‏ كاميابی جنسی در غير كادر خانواده حتی قبل از ازدواج هم رعايت گردد
دنيای اروپا عملا نشان داده است كه با وجود وسائل ضد آبستنی ، آمار فرزندان غير مشروع وحشت‏ آور است1

---------------------------------------------

1- با تلخيص ر. ك : مرتضي مطهري ، مساله حجاب ، ص 87

شنبه 14 دی 1392  4:24 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها