0

قسم خوردن

 
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

قسم خوردن

قسم خوردن
سؤال 1: قسم از نظر شرعی چگونه است و مخالفت با آن چه حكمی دارد؟
جواب: اینكه انسان قسم بخورد كه كاری را انجام دهد یا ترك كند مثلاً قسم بخورد كه روزه بگیرد، یا دود استعمال نكند، چنانچه عمداً مخالفت كند، باید كفاره بدهد، یعنی یك بنده آزاد كند، یا ده فقیر را سیر كند، یا آنان را بپو شاند، و اگر اینها را نتواند باید سه روز روزه بگیرد. (ر.ک: توضیح المسائل امام (ره)، ص 2670)
سؤال 2: قسم خوردن چند شرط دارد تا از نظر شرعی صحیح واقع گردد؟
جواب: قسم چند شرط دارد:
1ـ كسی كه قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد و همچنین ممنوع از تصرف در مال خود نباشد و قسم را از روی قصد و اختیار بخورد.
2 ـ كاری را كه قسم می‌خورد انجام دهد، باید حرام و مكروه نباشد و كاری را كه قسم می‌خورد ترك كند، باید واجب و مستحب نباشد و اگر قسم بخورد كه كار مباحی را بجا آورد باید ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد.
3 ـ به یكی از اسامی خداوند عالم قسم بخورد كه به غیر ذات مقدس او گفته نمی‌شود مانند: خدا، الله و....
4 ـ قسم را به زبان بیاورد و اگر بنویسد یا در قلبش آن را قصد كند صحیح نیست.
5 ـ عمل كردن به قسم برای او ممكن باشد. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص 2671)
سؤال 3: اگر انسان از روی فراموشی یا ناچاری به قسم عمل نكند آیا كفاره بر ذمه او می‌آید؟
جواب: خیر كفاره براو واجب نمی‌شود. (ر.ک: توضیح المسائل امام (ره)، ص 2674)
سؤال 4: اگر كسی بدون اجازه‌ پدرش قسم بخورد كه كار حرامی را انجام ندهد و بعد انجام دهد كفاره بر او واجب می‌شود؟ و آیا بار اول كفاره واجب است یا دفعات بعد هم باید كفاره بدهد؟
جواب: اجازه شرط نیست و اگر قسم شرعی بوده كفاره دارد و بعد از مخالفت قسم برای مرتبه بعد كفاره واجب نیست. (ر.ک: استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 456)
سؤال 5: در فیلم‌های ایرانی بازیگران قسمهای زیادی می‌خورند این نوع قسمها چه حكمی دارد؟
جواب: قسم بدون قصد جد، اثر شرعی ندارد. البته قسم خوردن بدون ضرورت شرعی مكروه است. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، م 2671)
 

 

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
یک شنبه 8 دی 1392  8:20 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها