خمس جهيزيه يا پول پسانداز شده براي آن:
امام خميني(قدس سره):به جهیزیه: اگر انسان نتواند يكجا جهيزيه دختر را تهيه كند و مجبور باشد كه هر سال مقداري از آن را تهيه نمايد يا در شهري باشد كه معمولاً هر سال مقداري از جهيزيه دختر را تهيه ميكنند به طوري كه تهيه نكردن آن عيب است؛ چنانچه در بين سال از منافع آن سال جهيزيه بخرد، خمس ندارد. ولی به پول آن اگر كنار بگذارد، خمس دارد.
** آيتالله بهجت(قدس سره)؛ جهيزيه: تهية جهيزيه در سالهايي كه دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد. وپول آن: اگر پولي را براي تهيه جهيزيه پس انداز نمايد در صورتي كه با آن پول در يك مرتبه نميشود، تمام آن را خريد و در مدت كمي مثلاً دو يا سه سال ميتواند آن چيز را بخرد و عرفاً ميگويند، محتاج به آن چيز است، خمس ندارد.
** آيتالله تبريزي(قدس سره)؛ جهيزيه: اگر انسان در شهري باشد كه معمولاً هر سال مقداري از جهيزيه دختر را تهيه ميكنند، چنانچه در بين سال از منافع آن سال جهيزيهاي بخرد و از شأنش هم زياد نباشد، بنابر احتياط لازم خمس آن را بدهد و اگر از شأنش زياد باشد يا از منافع آن سال در سال بعد جهيزيه تهيه نمايد، بايد خمس آن را بدهد و آنچه را قبل از سال بلوغ دختر به او تمليك كردهاند، تخميس آن بر دختر حتي بعد از بلوغ واجب نيست. و پول آن: چنانچه پول جهيزيه نگهداري شود و از آن سال بگذرد، خمس آن بايد داده شود.
** آيتالله خامنهاي(دام ظله)؛ جهيزيه: اگر به علت عدم توانايي از تهية يكبارة آن هنگام نياز، ناگزير از تهية تدريجي و نگهداري آن براي زمان احتياج باشيد و مقدار آن هم به اندازة شأن عرفي شما باشد كه در اين صورت جزء مؤونه محسوب ميشود و خمس ندارد. و پول آن: اگر پول جهيزيه را كنار ميگذارند، بايد سر سال خمس آن پرداخت شود، مگر آنكه بخواهند در آيندة نزديك صرف خريد لوازم ضروري ازدواج نمايند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقيمانده لوازم مورد حاجت را تهيه كنند.
** آيتالله خوئي(قدس سره)؛ جهيزيه: اگر انسان در شهري باشد كه معمولاً هر سال مقداري از جهيزيه دختر را تهيه ميكنند، چنانچه در بين سال از منافع آن سال جهيزيهاي بخرد و از شأنش زياد نباشد، خمس آن را لازم نيست بدهد و اگر از شأنش زياد باشد يا از منافع آن سال در سال بعد جهيزيه تهيه نمايد، بايد خمس آن را بدهد. و پول آن: اگر پول را كنار بگذارد و از آن سال بگذرد، خمس دارد.
** آيتالله سيستاني(دام ظله)؛ جهيزيه: اگر متعارف چنين باشد كه انسان جهيزيه دخترش را در سالهاي متعدد، تدريجاً تهيه كند و تهيه نكردن جهيزيه منافي شأنش باشد، هر چند از جهت اينكه نتواند در وقتش تهيه كند، اگر در بين سال از منافع آن سال مقداري جهيزيه بخرد كه از شأنش زياد نباشد و عرفاً تهيه آن مقدار در يك سال جزء مصارف ساليانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نيست بدهد. وبه پول آن اگر كنار بگذارد، خمس دارد.
** آيتالله شبيري زنجاني(دام ظله)؛ كسي كه براي تأمين مخارج زندگي در سالهاي آينده، همچون جهيزيه دختر يا خريد منزل، لازم است پول يا جنسي را كنار بگذارد و بدون اين كار نتواند در سالهاي آينده مخارج خود را تأمين كند؛ پول يا جنسي را كه كنار ميگذارد، خمس ندارد.
** آيتالله صافي گلپايگاني(دام ظله)؛ جهيزيه: اگر جهيزيه در وقتي تهيه شود كه دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذرد و شوهر نكرده باشد، خمس ندارد؛ ولي اگر مثلاً دختر در سن پنجسالگي باشد و تدريجاً براي او جهيزيه بخرند خمس دارد. و پول آن: اگر تهيه بعضي اقلام جهيزيه بدون كنار گذاشتن پول كه قهراً سال هم بر آن ميگذرد و براي شخص، يكجا خريدن ممكن نباشد در اين صورت به پولي كه جهت تهيه آن كنار گذاشته خمس تعلّق نميگيرد.
** آيتالله فاضل لنكراني(قدس سره)؛ جهيزيه: اگر انسان نتواند يكجا تهيه كند و مجبور باشد كه هر سال مقداري از آن را تهيه نمايد و يا در شهري باشد كه معمولاً هر سال مقداري از جهيزيه دختر را تهيه كنند و تهية آن مورد حاجت باشد خمس ندارد. و پول آن: اگر براي تهيه جهيزيه مورد نياز و در حد شأن راهي غير از اين نداشته باشيد و در موقع نياز نتوانيد تهيه كنيد، كه در اين صورت خمس به آن تعلّق نميگيرد.
** آيتالله گلپايگاني(قدس سره)؛ جهيزيه: اگر موقعي كه دختر در معرض ازدواج است، اجناس به عنوان جهيزيه مورد حاجت او خريداري نمايند، خمس به آن تعلق نميگيرد؛ اگر چه سال بر آن بگذرد. و پول آن: اگر پول كنار بگذارند، خمس به آن تعلّق ميگيرد.
** آيتالله مكارم شيرازي(دام ظله)؛ جهيزيه: در مناطقي كه اگر جهيزيه را قبلاً تهيه نكنند عيب است و يا اينكه تهية آن جز به صورت تدريجي مشكل است، خمس ندارد. در غير اين صورت خمس دارد.و پول آن: اگر پول كنار بگذارند، خمس به آن تعلّق ميگيرد؛ اما اگر زياد در زحمت باشد، خمس آن را به آنها ميبخشيم. (براي كساني كه از نظر موقعيت مالي، ضعيف هستند).
** آيتالله نوري همداني(دام ظله)؛ جهيزيه: اگر در منطقهاي باشد كه معمولاً جهيزيه دختر را به تدريج تهيه ميكنند به اين معنا هر سال مقداري از آن را تهيه ميكنند، چنانچه در بين سال از منافع آن، جهيزيه بخرد و از شأنش زياد نباشد، لازم نيست خمس آن را بدهد. و پول آن: اگر نميتواند وسايل جهيزيه را از درآمد بين سال خريداري نمايد و به اندازة احتياج و متعارف باشد، خمس ندارد.
**آيتالله وحيد خراساني(دام ظله)؛ جهيزيه: اگر انسان در شهري باشد كه معمولاً هر سال مقداري از جهيزيه دختر را تهيه ميكنند در صورتي كه آن شخص نتواند در غير اين صورت جهيزيه را تهيه كند و ندادن جهيزيه منافي شأن او باشد، چنانچه در بين سال از منافع آن سال جهيزيه بخرد، خمس ندارد.وپول آن: اگر كنار گذاشتن جنس به دليل عدم توانايي يا قديمي شدن مدل آن، مقدور نيست، ميتواند پول كنار بگذارد و خمس ندارد.