0

مبحث29صالحین:کرامت نفس

 
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

مبحث29صالحین:کرامت نفس

دوستان درجامعه کنونی باتوجه به اینکه برخی به تقلیدازبعضی دیگردست به انجام اعمالی ناشایست می زنندوترجیحا"بقول خودشون می خواهند پدیده ظهورراتجلی بخشند دراین بین گروهی هستند که  ازهمان معیارهای اولیه واخلاق وخلق وخوی خودشان پیروی می کنندودست خودراآغشته به امرخلاف نمی کنند.حال باتوجه به این موضوع به سئوالات ذیل پاسخ ویابطورخلاصه دراین موردتوضیح دهید:

کرامت نفس چیست؟

نظرشمادرموردحفظ کرامت نفس چیست؟

کرامت نفس تاچه حد سازنده جامعه می باشد؟

 

 

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

یک شنبه 24 آذر 1392  7:43 AM
تشکرات از این پست
09303495228 zahra7720 omiddeymi1368 mina_k_h ravabet_rasekhoon arkhsha majnon313 mohamadr200090 ghkharazi yarabyarabyarab batlagh0007 khodaeem1
zahra7720
zahra7720
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اسفند 1387 
تعداد پست ها : 642
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

 سلام

پیغمبر فرمود: اُطْلُبُوا الْحَوائِجَ بِعِزَّةِ الْاَنْفُسِ. بشر به بشر حاجت پیدا می كند. فرمود: اگر حاجتی دارید هیچ وقت پیش كسی با ذلت حاجت نخواهید، با عزت نفس بخواهید؛ یعنی عزت خودتان را لكه دار نكنید، نگویید از نظر جهاد نفس و مبارزه با هوای نفس بهتر است كه به شكل یك گدا از كسی چیزی بخواهم؛ نه، اسلام اجازه نمی دهد. اگر حاجتی پیش كسی داری، با عزت نفس حاجت خود را از او بخواه و بگیر.

یک دوبیتی در مورد عزت نفس

تن مرده و گریه ی دوستان
به از زنده و خنده ی دشمنان
    
     مرا عار آید از این زندگی
      كه سالار باشم كنم بندگی
 
در اسلام هم توصیه اکید به حفظ کرامت نفس خود در برابر دیگران و حفظ کرامت نفس دیگران توسط ما در همه شرایط شده است.

 

الهی داغ محبتت را بر دل هر که نهادی 

   خرمن وجودش را به باد نیستی در دادی 
 
 
 
 
 
یک شنبه 24 آذر 1392  12:49 PM
تشکرات از این پست
farshon 09303495228 omiddeymi1368 yarabyarabyarab
09303495228
09303495228
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 8721
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

در اخلاق یه سری چیزها به عنوان نگاه ، حقیقت آدم و وجود آدم رو شکل میده ،مثل “کرامت نفس” ، تعریف کرامت نفس واقعاً چیز سختیست ؛ اینکه می گیم آدم کرامت نفس داشته باشه یعنی چه ؟قصه سنگینه ! فهم این “کرامت نفس” که واقعاً در وجود آدم ها، وقتی پیدایش می کنید، اون آدم ها انسانهای زبون ، حقیر و کوچکی باقی خواهند ماند ، بسیار سخت است .

دوشنبه 25 آذر 1392  8:43 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
09303495228
09303495228
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 8721
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

کرامت نفس” اون چیزیه که وقتی درون انسان، پیداش می شه فرقی نمی کنه مسلمان باشی، مسیحی یا یهودی ، اون شانیت رو در وجود انسان به وجود میاره ….

لذا دوستان بزرگوار من اگر یک مسیحی که دارای کرامت نفسه ، مسلمان شد به سرعت از مسلمانها جلو میزند . ولی ما خودمون رو باور نکردیم ؛ ما توی کرامت نفس کم آوردیم . جوان ما باور نمی کنه در زمینه های معنوی میشه به خدا رسید ؛ فکر می کنه یه اتفاقاتی است که او هرگز نمی تونه از اون مسیر بهشون برسه …این تفکر غلط و صد درصد اشتباه رو تو ذهنِ جوانهای های پاکیزه ی ما انداختن .

دوشنبه 25 آذر 1392  8:44 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

واژه‏شناسى كرامت‏
در روان‏شناسى، آن‏چه به كرامت نزديك است مفهوم حرمت خود(self-Esteam) است، اما با دقت در اين دو مقوله، نمى‏توان كرامت را با حرمت خود مقايسه كرد. «حرمت خود، يك صفت شخصيتى است در حالى‏كه كرامت يك تيپ است. در حقيقت، حرمت خود، يك ارزش‏يابى مثبت از خويشتن است در حالى كه كرامت، ضمن ارزش‏گذارى مثبت نسبت به خود، مجموعه صفات متعددى است مانند: راست‏گويى، امانت‏دارى، نيكوكارى، قدرشناسى و غيره
در كنار حرمت خود، در روان‏شناسى، مفاهيمى چون: خودپنداره، كنترل خويشتن، هويت و شناخت ديگران نيز لازم است تا بخشى از شخصيت اجتماعى انسان شكل گيرد. اما كرامت به تنهايى، دربردارنده صفات مثبت اخلاقى است.
واژه كرم، به تعبير علامه طباطبائى، معادل دقيق فارسى ندارد و براى بيان آن بايد از چند لفظ استفاده كرد. واژگان كريم، كرامت و كرم، به معناى ستوده، گرامى داشته شده، بزرگانه، آزاد و بخشنده آمده است. راغب در ذيل ماده كرم گفته است: «زمانى كه كرم را براى توصيف خداوند تبارك و تعالى به كار مى‏بريم، اسمى است براى احسان و انعامى كه از او صادر مى‏شود، ولى زمانى كه آن را براى توصيف انسان به كار مى‏بريم، اسمى است براى اخلاق و اعمال پسنديده‏اى كه از وى برمى‏آيد؛ چنان‏كه تا وقتى چنين اعمالى از انسان صادر نشود، به او كريم گفته نمى‏شود. بعضى از علما گفته‏اند: كرم مانند حريت است، با اين تفاوت كه حريت در مورد كوچك و بزرگ به كار برده مى‏شود در حالى‏كه كرم تنها براى بزرگان به كار مى‏رود.
ابن منظور مى‏گويد: كرامت، اسمى است كه براى بخشش، بزرگوارى و بزرگ‏منشى، نهاده مى‏شود.
در احاديث، كرامت به معناى پرداختن به اهداف متعالى و دورى از پستى‏ها و اهداف دنى به كار رفته است. امام على (ع) مى‏فرمايد: «انما الكرم التنزه عن المعاصى؛كرم، عبارت است از اجتناب از بدى‏ها.»
در جاى ديگر مى‏فرمايد: «الكرم نتيجة علوّ الهمّة؛كرم، نتيجه بلند همتى است.»
واژه كريم در اسلام مفهومى گسترده پيدا كرده است. در جاهليت، كريم كسى بود كه در تبارنامه خانوادگى، نياى نام‏دار و برجسته داشته باشد. در آن روزگار، ريخت و پاش و دست و دل‏بازى بى‏حد و مرز، بزرگوارى دانسته مى‏شد. اما در اسلام، اين كار، تبذير و اسراف به شمار رفت و صدقه دادن در راه خدا، كارى شرافت‏مندانه و بزرگوارانه محسوب شد و داشتن ارزش‏هاى اخلاقى والا و بالا، كرامت به شمار آمد و با مفهوم تقوا پيوندى نزديك و تنگاتنگ پيدا كرد. امام على (ع) مى‏فرمايد: بخشش مال در راه ناحق و ناروا كه از نشانه‏هاى روشن اسراف است، ممكن است بخشنده را در اين جهان و در ديده مردمان، بزرگ و گرامى كند ولى در آن جهان، او را فرود مى‏آورد و نزد خداوند خوارش مى‏سازد.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

دوشنبه 25 آذر 1392  8:53 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

كرامت و كبر
 بين كبر و كرامت انسانى، تفاوت است. كبر از رذايل، و كرامت از فضايل اخلاقى است. مشخص كردن مرز ميان اين دو، بسيار ضرورى است، چه بسا افرادى، به نام كرامت و عزت نفس، دچار تكبّر شوند. از اين‏رو اولياى الهى وقتى از خداوند عزّت مى‏خواستند، بلافاصله نداشتن كبر و خود بزرگ‏بينى را نيز از درگاه الهى تمنّا مى‏كردند؛ مثلاً امام سجاد (ع) در دعاى خود مى‏فرمايد: «و اعزنى و لا تبتلينّى بالكبر؛ خدايا به من عزت ده و مرا به تكبّر مبتلا نكن.»
بزرگان اخلاق گفته‏اند: اساس تكبّر اين است كه انسان از اين‏كه خود را برتر از ديگرى ببيند، احساس آرامش كند. پس تكبر از سه عنصر تشكيل مى‏شود: نخست اين‏كه براى خود مقامى قائل شود، ديگر اين‏كه براى ديگرى نيز مقامى قائل شود و در مرحله سوم مقام خود را برتر از او ببيند و احساس خوش‏حالى و آرامش كند.
اما افراد با كرامت، ضمن اين‏كه خود را ارزش‏مند مى‏دانند، نسبت به ديگران متواضع‏اند. امام على (ع) مى‏فرمايد: كسى كه براى نفس خود عظمت و بزرگى قائل است، فروتنى او از همه بيشتر است.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

دوشنبه 25 آذر 1392  8:54 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

جایگاه كرامت در اسلام‏

با مراجعه به آيات و روايات فراوان معصومين، اين نتيجه به دست مى‏آيد كه كرامت در اسلام، از شأن و منزلت بالايى برخوردار است:
1 - كرامت، دست‏آورد بعثت است: امام على (ع) جاى‏گاه پيامبر را بهترين جاى‏گاه‏ها و محل پرورش، و خاندان او را شريف‏ترين پايگاه مى‏داند كه در معدن بزرگوارى و گاهواره سلامت رشد كرده است.
 2 - كرامت نفس، محور اخلاق اسلامى است: استاد مطهرى مى‏گويد: از مجموع آموزه‏هاى دينى بر مى‏آيد كه زير بناى اخلاق اسلامى، متوجه كردن انسان به شرافت و كرامت ذاتى خويش است. بر اين اساس، استاد مطهرى در باب تقسيم اخلاق به اخلاق سقراطى، حديثى و عرفانى، قسم چهارمى به نام اخلاق مكرمتى مى‏افزايد. ايشان با استناد به رواياتى، منش‏هاى پسنديده و ناپسند آدمى را به يك اصل بنيادى و پايه مهم و اساسى برمى‏گرداند و آن كرامت انسانى است، و كرامت را كشف خودى اصيل در انسان مى‏شمرد و مى‏نويسد: «در مكتب اسلام، تمام احساس‏هاى اخلاقى از پيدا كردن خودش و احساس واقعيت پيدا مى‏شود. اگر انسان، خود واقعى‏اش را پيدا كند، مى‏بيند تمام... ارزش‏هاى اخلاقى و نيز ضد اخلاقى معنا پيدا مى‏كند. بعد از اين است كه انسان مى‏بيند تمام اخبار اسلامى يك فلسفة خاص دارد و اخلاق در اسلام به محور خودشناسى و احساس كرامت در خود واقعى و اخلاق اسلامى بر اساس اين پايه بنا شده است.
رواياتى كه بر استنباط عالمانه استاد مطهرى دلالت دارد، فراوان است. در اين‏جا به چند نمونه بسنده مى‏كنيم:
امام على (ع) مى‏فرمايد: «الكرم معدن الخير؛ محور نيكى‏ها، كرامت است.»
در جاى ديگر مى‏فرمايد: «النفس الكريمه لا توثر فيها النكبات؛ آن‏كه به كرامت نفس و خودش دست يافت، نكبت و آفت در او بى‏اثر است.»
و نيز مى‏فرمايد: «الكريم يزدجر عما يفتخر به اللئيم؛انسان كرامت يافته، از هرگونه پستى كه انسان‏هاى پست به آن مى‏بالند نفرت دارد.»
3 - كرامت، وصف خدا، فرشتگان و قرآن مجيد است: كريم يكى از 99 نام زيباى خداوند است. در قرآن مجيد 26 بار خداوند را با وصف كريم مى‏خوانيم: «فان ربى غنى كريم؛ پروردگار من، بى‏نياز و بزرگوار است.»
براى كتاب آسمانى مسلمانان (قرآن)، صفت كريم آمده است: «انه لقرآن كريم؛ همانا آن، قرآن كريم است.»
جبرئيل، آورنده پيام الهى، كريم است: «انّه لقول رسول كريم». فرشتگان الهى به اين وصف شناخته شده‏اند: «بل عباد مكرمون.»

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

دوشنبه 25 آذر 1392  8:56 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
mohsenshabani
mohsenshabani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2227
محل سکونت : روی کره خاکی

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

با تشکر فراوان

تمام هفته گناه و غروب جمعه دعا             کمی خجالت از این انتظار هم خوب است           الهم عجل لولیک الفرج

دوشنبه 25 آذر 1392  9:00 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

نشانه‏هاى كرامت‏

در روايات معصومين، براى انسان‏هاى كريم (باكرامت) صفاتى مشخص شده است:
1 - خويشتن‏دارى: يكى از صفات برجسته انسان كريم، تسلط بر نفس و كنترل زبان، غضب و اميال نفسانى است. امام على (ع) مى‏فرمايد: «الكرم ملك اللسان و بذل الاحسان؛ كرم، نگه‏دارى زبان و پراكندن احسان است.»
آن حضرت حقيقت كرم را بخل نسبت به خويشتن دانسته است.
 2 - نرم‏خويى: امام على (ع) مى‏فرمايد: «الكريم يلين اذا استعطف و اللئيم يقسوا اذا ألطف؛ كريم در مقابل خواهش ديگران نرم مى‏شود در حالى كه انسان پست، در مقابل لطف و تقاضاى ديگران، قساوت مى‏يابد.»
3 - پاى‏بندى به عهد و پيمان: كريم، خود را ملزم به انجام تعهدات خويش مى‏داند. امام على (ع) مى‏فرمايد: «الكريم اذا وعد وفى؛كريم آن‏گاه كه وعده‏اى مى‏دهد به آن وفا مى‏كند.»
4 - سادگى: انسان‏هاى با كرامت، افرادى ساده و بى‏تكلف‏اند. امام على (ع) مى‏فرمايد: «الكريم ابلج و اللئيم ملهوج؛ كريم، روشن و آشكار و لئيم، پيچيده است.»
شايد منظور آن حضرت اين باشد كه افراد با كرامت، اهل فريب و نفاق و دورويى نيستند و ظاهر و باطنشان يكى است و دو پهلو حرف نمى‏زنند و آن‏چه در نهان دارند، صريح و شفاف به زبان جارى مى‏كنند و موضعشان همواره روشن است.
5 - آبرودارى: آن‏چه براى افراد با كرامت، در درجه نخست قرار دارد، جاى‏گاه اجتماعى، حرمت و آبروست. از اين‏رو حاضر نمى‏شود آن را با چيزى عوض كند. امام على (ع) مى‏فرمايد: «الكريم من صان عرضه بماله اللئيم من صان ماله بعرضه؛ كريم كسى است كه آبرويش را با بذل مالش حفظ مى‏كند در حالى‏كه لئيم كسى است كه مالش را با بذل آبرويش نگه مى‏دارد.»
6 - بذل و احسان: كريم، بيشتر دست دهنده دارد تا دست‏گيرنده، امام على (ع) مى‏فرمايد: «الكريم من سبق نؤاله سؤاله؛ كريم كسى است كه بخشش بر تقاضايش سبقت گرفته است». لذت كريم در طعام دادن و لذت لئيم در طعام خوردن است.
 7 - عفو و گذشت: بخشيدن لغزش ديگران، از سنّت كريمان است. امام على (ع) مى‏فرمايد: اقدام به بخشش، از اخلاق كريمان و اقدام به انتقام، از اخلاق لئيمان است.
 8 - تغافل: امام على (ع) مى‏فرمايد: از گران‏قدرترين كارهاى كريمان آن است كه به رغم دانستن اسرار ديگران خود را به بى‏خبرى مى‏زنند.
البته علاوه بر صفات ياد شده، كريمان صفات مثبت بسيارى دارند كه مى‏توان به راست‏گويى، امانت‏دارى، قدرشناسى، وطن‏دوستى، حق‏شناسى و غيره اشاره كرد. در يك جمله به حديثى جامع از اميرالمؤمنين (ع) اشاره مى‏كنيم كه فرمود: «الكريم اذا قدر صفح و اذا ملك سمح و اذا سئل أنجح؛كريم كسى است كه اگر قدرت پيدا كرد مى‏بخشد و اگر دارايى بيابد ارزانى مى‏دارد و اگر مورد سؤال واقع شد درخواست را برمى‏آورد.»
نتيجه‏اى كه از ذكر اين اوصاف به دست مى‏آيد اين است كه كرامت، يك صفت اخلاقى جامع يا به عبارتى تيپ شخصيتى است كه متشكل از صفات متعدد است.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

دوشنبه 25 آذر 1392  9:01 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

اقسام كرامت‏

از ديدگاه بينش اسلامى، كرامت دو گونه است: 1 - كرامت ذاتى؛ 2 - كرامت اكتسابى؛
 همه انسان‏ها از كرامت طبيعت و ذاتى برخوردارند. اين آيه قرآن مجيد كه مى‏فرمايد: «و لقد كرّمنا بنى آدم؛ ما آدمى زادگان را گرامى داشتيم» اشاره به همين كرامت ذاتى دارد كه همه انسان‏ها در آن برابرند.
البته در اين‏كه دليل كرامت ذاتى انسان چيست، بين مفسّران گفت و گوست. بعضى اين كرامت را به دليل اعطاى قوّه عقل و نطق و استعدادهاى مختلف و آزادى اراده، بعضى به دليل اندام موزون و قامت راست و عده‏اى ديگر به دليل سلطه او بر تمام موجودات روى زمين يا قدرت او بر نوشتن و يا به دليل شناخت خدا و قدرت بر اطاعت فرمان او مى‏دانند. اما روشن است كه اين مواهب در انسان جمع است و هيچ‏گونه تضادى با هم ندارند بنابراين گرامى‏داشت انسان مى‏تواند به دليل همه اين امتيازات باشد.
اما كرامت انسانى الهى، اكتسابى است. اين كرامت عبارت است از شرف و حيثيت و ارج و ارزشى كه با سعى و تلاش او به دست مى‏آيد. انسان‏ها در اين كرامت، الزاماً يك‏سان نيستند، زيرا همت و تلاش افراد يك‏سان نيست. خواست و گرايش انسان‏ها براى كسب اين‏گونه كرامت، اندازه‏هاى گوناگونى دارد. پس بايد گفت: كرامت انسانى الهى، درونى و ذاتى نيست. اين كرامت در آيه «ان اكرمكم عندالله اتقيكم» تبلور يافته است. انسانى كه در راه پالايش خويش و اندوختن دانش خودشناسى و خداشناسى و فرجام‏شناسى گام برمى‏دارد به مرحله تقوا رسيده و از كرامت الهى برخوردار شده است.
علامه جعفرى (ره) در توصيف اين دو نوع كرامت مى‏نويسد: «كرامت ذاتى و حيثيت طبيعى را همه انسان‏ها، مادامى كه با اختيار خود به جهت ارتكاب به خيانت و جنايت بر خويشتن و بر ديگران، آن را از خود سلب نكنند، برخوردارند، اما كرامت ارزشى كه از به كار انداختن استعدادها و نيروهاى مثبت در وجود آدمى و تكاپو در مسير رشد و كمال و خيرات، ناشى مى‏گردد، اختيارى و اكتسابى است كه ارزش نهايى و عالى انسان مربوط به همين كرامت است.»

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

دوشنبه 25 آذر 1392  9:01 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

آثار كرامت‏

1 - آزاد شدن از دنيا: دنيا در چشم انسان با كرامت، كوچك و حقير است، پس به آن دل نمى‏بندد. امام باقر (ع) مى‏فرمايد: «فمن كرمت عليه نفسه صغرت الدنيا فى عينه و من هانت عليه نفسه كبرت الدنيا فى عينه؛ هر كس از كرامت نفس برخوردار باشد، دنيا در چشمش كوچك است و هر كس نفسش خوار باشد، دنيا در نزدش بزرگ است.»
2 - ذلت ناپذيرى: امام على (ع) عزت و سربلندى را در گرو كرامت نفس مى‏داند و مى‏فرمايد: «من شرفت نفسه نزهها عن ذلة المطالب؛آنان كه شرافت نفسانى دارند، خود را از خواهش‏هاى پست و تمايلات ذليلانه پاك مى‏دارند و به امور ذلت بخش تن نمى‏دهند.»
3 - تسلط بر شهوت: افراد با كرامت، بر اداره خويش توانا هستند و تمايلات نفسانى خود را كنترل مى‏كنند. امام على (ع) مى‏فرمايد: «من كرمت عليه نفسه هانت عليه شهوته؛كسى كه براى خود احترام قائل باشد شهوت در نظرش پست و كوچك است.»
4 - تنظيم روابط اجتماعى: اجتماع انسانى احتياج به نظامى دارد كه با اتكاى بر آن، روابط انسان‏ها حفظ شود. يكى از نظام‏هايى كه مى‏تواند روابط انسان‏ها را تنظيم كند، پرورش كرامت در افراد اجتماع است. كسى كه براى خود كرامتى قائل است، دست‏كم براى حفظ كرامت خويش، كرامت ديگران را نيز پاس خواهد داشت و از اين راه، عداوت و كينه‏توزى و اختلاف و جدايى از نظام اسلامى رخت بر خواهد بست. امام على (ع) مى‏فرمايد: «من كرمت نفسه قلّ شقاقه و خلافه؛ كسى كه خود را گرامى مى‏داشت، عداوت و مخالفت او كم باشد.»

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

دوشنبه 25 آذر 1392  9:02 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
mohammadtorres
mohammadtorres
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 21972
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

اونهایی که توی مسیر کمالات معنوی حرکت کردن و به مقاماتی رسیدن البته خودشون می گن به هیچی نرسیدیم  ولی کسی که از بیرون می گه این آقا به کمالاتی رسیده  باورش نمی شه که رسیدن به کمالات کار سختی نیست و میشه راحت تا به خدا رسید .

یه کسی تو نوزده سالگی اَنیس خدا می شه یه کسی هم چهل سال عمر میکنه و در بحث کمالات معنوی هِر و از بِر تشخیص نمی ده  این فاجعه است

زلزله ی ۹ ریشتری ژاپن فاجعه نیست ، این فاجعه است که جوان مومن سنش برسه به چهل، هنوز یه ذره از توحید لذت نبرده ، همه ی اینها برمیگرده به کرامت نفس کرامت نفس ما پایینه

کرامت نفس یعنی چه ؟ اینکه آدم به نفسش به عنوان یک شی به شدت با ارزش نگاه کنه شدیداً با ارزش  می گن این آقا کرامت نفس داره .خیلی قابلیت داره این نفس

مدیر تالارهای ورزش

دوشنبه 25 آذر 1392  11:07 AM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 yarabyarabyarab farshon
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

کرامت انسانی اصلی است که در متون دینی بطور صریح بدان اشاره شده و بسیاری از احکام و اخلاقیات دینی بر آن استوار است، یعنی لازمه وجود کرامت نفس، تعلیم و تربیت دینی می باشد.

 

معنای کرامت و عزت نفس این است که انسان از نعمت بزرگی که پروردگارش به او ارزانی کرده نهایت استفاده را بکند و در پی مطلوب خویش باشد، تا آن جا که به طور پیوسته مشغول احوال خویش شود و از این موهبت استفاده کند و هیچ گونه مقایسه ای بین خود و دیگران نداشته باشد، اما تکبر به معنای مقایسه با دیگران و این حس که از همه برتر می باشد است.
«بزرگان اخلاق گفته اند: اساس تکبر این است که انسان از این که خود را برتر از دیگری ببیند، احساس آرامش کند، بنابراین تکبر از سه عنصر تشکیل می شود: نخست این که برای خود مقامی قائل شود، دیگر این که برای دیگری نیز مقامی قائل شود و در مرحلة سوم مقام خود را برتر از او ببیند و احساس خوشحالی و آرامش کند

اما انسانی که از کرامت نفس برخوردار است، هر لحظه بر تواضع و فروتنی اش افزوده می شود و به جای آن که مغرور شود، در مقابل مردم خود را خدمتگزار می داند، تا جایی که به ذلّتش نینجامد .
امام علی (ع) فرمود: «کسی که برای نفس خود عظمت و بزرگی قائل باشد، فروتنی او از همه بیش تر خواهد بود.)
اولیای الهی از خداوند عزت را می خواستند، ولی بلافاصله نداشتن کبر و خود بزرگ بینی را نیز از درگاه الهی تمنا می کردند. در دعای امام سجاد (ع) می خوانیم : «واعزّنی و لا تبتلینّی بالکبر؛ خدایا! به من عزت ده مرا به تکبر مبتلا نکن».

 این جمله می فهماند که بین عزت و تکبر رابطه هست، یعنی اگر عزت نفس به حد افراط برسد و از مرز خود تجاوز کند، چه بسا آدمی دچار خود بزرگ بینی شود و مردم را با دیده تحقیر بنگرد . حالت روانی عزت نفس با کبر آن قدر به هم نزدیک اند که بعضی از افراد عادی از عزت نفس مردان بزرگ الهی برداشت کبر کرده اند. مردی به حضرت مجتبی (ع) عرض کرد : به نظر من در شما کبر وجود دارد، حضرت فرمود: «هرگز، من گرفتار کبر نیستم. بزرگی مخصوص خدا است. آن چه در من است، عزت نفس است».

با دقت در این دو مقوله می توان آن ها را از یکدیگر جدا کرد. کسی که تکبر دارد، به دیگران سلام نمی کند، از مردم انتظار تکریم و توقع خدمت دارد اما شخصی که عزت نفس دارد، هر چه را که با ارزش انسانی منافات دشته باشد ( از جمله خود بزرگ بینی) را ترک می کند.
امام علی (ع) می فرماید: «کسی که از کرامت نفس برخوردار باشد، شهوات نفسانی در نظرش خوار و ناچیز می آید.

بنابراین در عین حال که برای خود شأن و منزلت قائل است، به دیگران احترام می گذارد و هرگز در مقام مقایسه خود را برتر از دیگران نمی بیند.
به عبارت دیگر دو «من» و شخصیت در انسان است:
یکی «من» و شخصیت واقعی و حقیقی انسان، که روح الهی در آن وجود داشته و مرتبط با خدا است. دیگری «من» و شخصیت مجازی انسان که از طریق تقویت نفس اماره و پیروی آن ، درون انسان شکل می گیرد و ساخته می شود. عزت نفس مربوط به «من» و حقیقت واقعی انسان است (انسانیت). تکبر، غرور، خودپسندی و خودبینی، مربوط به «من» و شخصیت مجازی و غیر حقیقی انسان است که از آن به شخصیت و «من» کاذب تعبیر می شود.

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

دوشنبه 25 آذر 1392  1:22 PM
تشکرات از این پست
yarabyarabyarab farshon
mohammadhoseinshokri
mohammadhoseinshokri
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 561
محل سکونت : قزوین

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

کرامت نفس چیزهخوبیه. اگه همه داشته باشن .

heartwink

دوشنبه 25 آذر 1392  2:23 PM
تشکرات از این پست
hashmtjdd yarabyarabyarab omiddeymi1368 farshon
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس

عزت نفس، يكي از پايه هاي اساسي شخصيت آدمي و باعث نيل انسان به افتخار و سربلندي است. عزت نفس مايه آزادگي و والايي همت است. عزت مندان هرگز به ذلت و بندگي ديگران تن نمي دهند و سرمايه شرافت و آزادگي خود را با هيچ قيمتي معامله نمي كنند.
عزت نفس از طرفي براي تمام افراد يكي از بزرگ ترين فضيلت هاي اخلاقي است و از طرف ديگر، محرك آدمي در اجراي ديگر برنامه هاي اخلاقي تلقي مي شود. به عبارت ديگر، شرافت نفس افزون بر آن كه خود از نظر فردي صفتي نيكوست، مي تواند ضامن اجراي ديگر صفات پسنديده در محيط خانواده و اجتماع نيز به شمار آيد.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

دوشنبه 25 آذر 1392  2:27 PM
تشکرات از این پست
hashmtjdd yarabyarabyarab omiddeymi1368 farshon
دسترسی سریع به انجمن ها