0

مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

 
AliFanoodi
AliFanoodi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 17248
محل سکونت : خراسان جنوبی

مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

بسمه تعالی

مبحث 16 صالحین راسخون: امام رافت و مهربانی غریب الغربا و معین الضعفا حضرت امام رضا(ع)

ضمن سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان دوست داران عالم آل محمّد

 

بنده مطالب را به صورت اسلاید آماده کرده ام.

برای دانلود آن به این جا مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که حجم آن حدود 12 مگابایت می باشد.

خوش حال می شوم پس آن دانلود و مطالعه ی آن ، در مورد آن بحث و گفت و گو کنید.

انشاا... که زیارت امام رضا علیه السّلام قسمت همه ی آرزومندان زیارت آقا بشه.

یا رضا ، نظری برما کن : 

یا رضا ، نظری بر ما کن(مبحث شانزدهم صالحین راسخون)

هی گنه کرديم و گفتيم خدا مي بخشد...
عذر آورديم و گفتيم خدا مي بخشد...
آخر اين بخشش و اين عفو و کرامت تا کي...!!!
او رحيم است ولي ننگ و خيانت تا کی...!!!
بخششي هست ولي قهر و عذابي هم هست...
آي مردم به خدا روز حسابي هم هست...
زندگي در گذر است...
آدمي رهگذر است....
زندگي يک سفر است....
آدمي همسفر است...
آنچه مي ماند از او راه و رسم سفر است...
 
"رهگذر ميگذرد"
جمعه 22 شهریور 1392  8:40 PM
تشکرات از این پست
rashon nazaninfatemeh kuoroshss nazarianali ravabet_rasekhoon 09303495228 mina_k_h omiddeymi1368 taghvimi muhammad_mahdi shokraneh mhaji08 famili
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

با سلام و تبریک میلاد امام رضا (ع)

 

لقب رضا ازخدا است
 

ابونصر بزنطي رضوان الله عليه گويد: به امام جواد صلوات الله عليه گفتم: قومي از مخالفان شما مي گويند: پدرت صلوات الله عليه را مأمون، رضا لقب داد، كه به ولايت عهدي راضي شد. فرمود: به خدا قسم، دروغ گفته و گناهكار شده اند. پدرم را خداي تعالي رضا لقب داده است زيرا كه به خداوندي خدا در آسمانش و به رسالت رسول الله و ائمه در زمينش راضي بود.

گفتم: مگر همه پدرانت چنين نبودند؟ فرمود: آري. گفتم: پس چرا فقط پدرت به اين لقب ملقب شدند؟ فرمود: چون مخالفان از دشمنانش مانند موافقان از دوستانش از وي راضي شدند و چنين چيزي براي پدرانش به وجود نيامد، لذا از ميان همه به رضا ملقب گرديد.

ناگفته نماند: مخالفان خواسته اند با اين طريق منقصتي بر آن حضرت فراهم آوردند، ولي چنانكه ديديم اين لقب از جانب خدا بوده است، درست است كه همه امامان صادق، كاظم، رضا، جواد و هادي و... بودند ولي براي هر يك بمناسبتي لقب بخصوص تعيين گشته است .

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 22 شهریور 1392  11:12 PM
تشکرات از این پست
AliFanoodi kuoroshss 09303495228 taghvimi muhammad_mahdi
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

علت مُلقّب شدن امام هشتم به "رضا"
 

O ایشان مورد رضا و پسند خدا در آسمان و پسند رسول خدا صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام در زمین بوده است.

O مخالف و موافق، شیعه و سنی او را پسندیدند و ایشان مورد رضا و پسند همه بودند.

O آن حضرت به رضای پروردگار راضی بودند و این خصلت ارزشمند را که مقامی بالاتر از صبر است را به طور کامل داشتند، چنانکه روایت شده در نقش انگشتر حضرت این جمله نقش بسته بود: «ماشاءالله لا قوه الا بالله»

ایشان در هر عصری که بودند، ظهور چنین خصلتی برای اسلام بسیار کارساز بود از این رو این خصلت (رضا بودن) در همه عرصه‌های زندگی ایشان بروز و ظهور کرد .

ایشان مشکلات پیچیده عصرش را با دریایی از سعه صدر، متانت، بردباری حل کردند و مصداق عالی سخن جدشان امیرالمومنین علیه السلام شدند که در مناجات خودشان به خداوند عزوجل چنین فرموند:

«الهی لو ادخلتنی نارک لم اتل انها نار، اقول انها جنتی لان رضاک جنتی، فاینما انزلتنی اعرف رضاک فیه»؛

«ای معبود من! هرگاه تو مرا در آتش دوزخت وارد سازی نمی‌گویم آن آتش است بلکه می‌گویم آن بهشت من است زیرا خشنودی تو، بهشت من است در هر کجا که مرا وارد کنی، رضای تو را در آن می‌شناسم.»

این که برخی معتقدند چون مامون به ولایت عهدی آن حضرت راضی شد از این رو به ایشان رضا گفتند، این نسبت در روایات اسلامی رد شده است، بلکه امام کاظم علیه السلام؛ قبل از خلافت مامون، ایشان را رضا نامیدند. از سلیمان حفص مروزی نقل شده که امام کاظم علیه السلام فرزندش علی را رضا می‌نامید و می‌فرمود فرزندم رضا را صدا کنید و یا فرزندم رضا به من گفت. و زمانی که با حضرت رضا علیه السلام صحبت می‌کردند ایشان را با ابالحسن خطاب می‌فرمودند.

 

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 22 شهریور 1392  11:17 PM
تشکرات از این پست
AliFanoodi kuoroshss 09303495228 taghvimi muhammad_mahdi
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

… فضائل زیارت امام رضا(ع)
در سخنان امامان معصوم (ع) برای زیارت امام علی بن موسی الرضا (ع) ، ثواب زیادی نقل شده است، مانند حدیث های زیر:
امام جواد (ع) فرمود: «هر که قبر پدرم را [با معرفت] زیارت کند ، خداوند تمام گناهانش را می بخشدوبهشت از آن اوست».
امام صادق (ع) فرمود:«هر کس امام رضا (ع) را زیارت کند ، گویا رسول خدا را زیارت کرده است».
امام جواد (ع) فرمود:«برای کسی که به زیارت پدرم برود، بهشت را ضمانت می کنم».
امام رضا (ع) فرمود: « هر کس به زیارت من بیاید، روز قیامت در سه مرحله ( میزان ، صراط وهنگام دریافت نامۀ اعمال ) او را نجات می دهم».
عبدالسلام هروی از حضرت رضا (ع) نقل می کند که فرمود:« به زودی توس محل آمد وشد شیعیان و زائرانم می شود. بدان ، هر کس مرا در توس که دور از وطنم (مدینه)قرار دارد ،زیارت کند ، روز قیامت با من است وهم رتبه من ، در حالی که گناهانش آمرزیده شده است».
از امام علی النقی (ع) روایت شده است : هر که را نزد خدا حاجتی باشد ، زیارت کند، قبر جدّم حضرت امام رضا (ع) را در شهر توس در حالی که غسل کرده باشد ودر بالای سر آن حضرت دو رکعت نماز گزارد و در قنوت نماز حاجت خود را بطلبد ، پس به راستی که مستجاب می شود ،مگر آنکه از برای گناهی یا قطع رحمی در خواست کند. به درستی که موضع قبر آن حضرت ، بقعه ای است از بقعه های بهشت.

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

جمعه 22 شهریور 1392  11:18 PM
تشکرات از این پست
AliFanoodi kuoroshss 09303495228 muhammad_mahdi
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

ایام زیارت
زیارت امام رضا (ع) در همه ایام مطلوب و پسندیده است ، لکن در ماه رجب و بیست وسوم وبیست وپنجم ماه ذی القعده وششم ماه رمضان ونیز روز ولادت و شهادت آن حضرت ( یعنی یازدهم ذی القعده وآخر ماه صفر) فضیلت بسیار دارد. هرگاه خواستی به زیارت روی ، غسل زیارت کن ، باوضو باش ، پاکیزه ترین لباست را بپوش ، به آرامی وبا وقار قدم بردار و دلت به یاد خدا ومتوجه به امام معصوم باشد.

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

جمعه 22 شهریور 1392  11:19 PM
تشکرات از این پست
AliFanoodi kuoroshss taghvimi muhammad_mahdi
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

آداب زیارت
۱- معرفت و شناخت امام(ع)
کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد، و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد.
پس باید پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی ،صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.
۲- طهارت روحی
یکی از بزرگترین ویژگی های اهل بیت (ع) طهارت و پاکی آنان از هر گناه و کاستی است و دوست دارند که میهمانان آنان نیز ازگناه پاکیزه باشند. پس شایسته است که زائر امام، قبل از ورودبه حرم ، بیشترین سعی خود را برای کسب طهارت و پاکیزگی روحی انجام دهد.
برخی آلودگی های انسان مربوط به سستی در انجام واجبات، سهل انگاری در نماز وروزه و ارتکاب برخی محرّمات است، که باید با صداقت و جدیت به درگاه خدا توبه کرد و به راستی تصمیم گرفت که گذشته را جبران کرده، در آینده به گناه و آلودگی نزدیک نشود.
بخشی دیگر از آلودگی های انسان مربوط به نادیده گرفتن حقوق دیگران ، بی احترامی به پدر و مادر، ضایع ساختن حق برادر و خواهر، قطع ارتباط با خویشاوندان و تصرّف در اموال یتیمان وکودکان و بی اعتنایی به حقوق همسر و فرزندان و…است که توبه از این گونه گناهان – علاوه بر ندامت قلبی و باطنی- به این است که آن حقوق ضایع شده را در عمل جبران کند وتصمیم بگیرد رضایت صاحبان حق را به دست آورد.
۳- طهارت جسمی
لباس و بدن پاکیزه، از آداب اعمال عبادی است و چون حرم امامان مکانی است که برای عبادت و بندگی خدا مهّیا شده است و محضر امام، محضر ولی خداست، باید نهایت پاکی و طهارت را رعایت کرد و علاوه بر آن، پیش از ورود به حرم(غسل زیارت) کرد و وضو گرفت.
«غسل» به نیّت پاکی از همه آلودگی ها یی که نیاز به غسل داشته است و ممکن است آن را فراموش کرده باشد و نیز به نیت آمادگی برای زیارت امام و نیایش به درگاه الهی.
چنان که فقیهان فرموده اند، اگر چندین غسل برکسی واجب باشد و بخواهد علاوه بر غسل های واجب، غسل های مستحب را هم نیت کند، لازم نیست برای هر یک، غسلی جداگانه انجام دهد، بلکه همه را نیت کند و یک غسل را به نیت همه موارد انجام دهد، کافی است.
غسل زیارت برای نماز گزاردن ، دست کشیدن بر آیات قرآن، اسماء الهی و نام های معصومین کافی نیست، بلکه علاوه بر غسل، باید وضو هم گرفت.
یادآوری این نکته لازم است که برخی افراد، شیوه غسل صحیح را نمی دانند و جا دارد که از فرصت حضور در مشهد مقدس و زیارت حضرت رضا (ع) با مراجعه به دفاتر ویژه ای که در آستان قدس رضوی برای پاسخ گوئی به احکام شرعی در نظر گرفته شده است، در تصحیح اعمال عبادی خود بکوشند.
۴- آمادگی روحی و عاطفی
علاوه بر طهارت جسمی و معنوی، برخی از اعمال، زمینه روحی زائر را برای زیارت آماده می سازد، از آن جمله است کمک به نیازمندان و یاری رساندن به دیگر زائرین. یکی از راه های ایجاد آمادگی روحی و معنوی برای کسانی که به صورت گروهی و کاروانی به زیارت می آیند، یاری رساندن به همراهان و فراهم آوردن زمینه آسایش و زیارت برای آنان است.
در حالات بنیانگزار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) نوشته اند که وقتی در دوره جوانی همراه دوستان خود به زیارت حضرت رضا (ع) مشرف شده بودند، وقتی همه با هم به زیارت می رفتند، امام زودتر از دیگران به اتاق محل سکونت باز می گشت، اتاق را تمیز می کرد و امکانات پذیرائی را فراهم می آورد تا وقتی همراهرن از راه می رسند، با نوشیدن چای و استراحت، خستگی از تن آنان بیرون رود.
خدمت به زائرین و دوستان حضرت رضا (ع) به معنای خدمت به خود آن حضرت است و راه خوبی برای جلب توجه و عنایت خاص آن حضرت است.
۵- اجازه ورود
پس از رعایت همه موارد قبل، یکی از آدابی که در کتاب های دعا نیز یادآوری شده، این است که زائر در مکانی بایستد که مزاحم دیگران نباشد و اجازة ورود بگیرد، آن گونه که در انتهای همین جزوه تحت عنوان «اذن دخول» آمده است و چه بهتر که زائر هنگام خواندن دعاها به معانی آنها توجه کند.
۶- زیارت و عرض سلام و ارادت
حساس ترین مرحله زیارت، همین مرحله است که زائر پس از رعایت آداب زیارت و کسب طهارت ظاهری و باطنی، با نیتی خالص و به هدف اطاعت از خداوند، به اظهار موّدت و دوستی با اهل بیت پرداخته و در برابر ضریح آن بزرگوار با ادب و احترام ایستاده یا زانو زده است.
متأسفانه گاه دیده می شودکه برخی زائرین، در حرم امام (ع) توجهی به حرمت گذاشتن به محضر امام را ندارند یا غافل می شوند و با انجام رفتاری نا مناسب، خوابیدن یا بد نشستن و داد زدن و بلند دعا کردن، آرامش حرم را بر هم می زنند. بی گمان رعایت ادب در نشستن و ایستادن، در آهنگ دعا خواندن و گفت و گو کردن، نشانة معرفت زائر است.
و امّا دعا، هم می تواند به فارسی باشد و هم به عربی و بهترین دعا، دعاهایی است که از امامان معصوم (ع) و بزرگان روایت شده اشت، مانند زیارت « امین الله » یا « زیارت جامه کبیره» و یا « زیارت مخصوص حضرت رضا (ع) ».
باید توجه داشت که هدف از خواندن زیارت، عرض سلام به ساحت امام و تجدید پیمان محبت و ابراز دوباره عقاید است، از این رو، توجه به معنای زیارت بسیار مهم است و شایسته است که زائر هنگام خواندن هر سطر از زیارت، به معنای آن نیز توجه کند.
معمولاً دعاهایی که برای زیارت معصومین (ع) روایت شده است در بردارنده این مطالب است : ۱- گواهی دادن به یگانگی خدا و صفات برتر او ۲- گواهی دادن به رسالت رسول اکرم (ص) و حقانیت و صداقت او ۳- گواهی دادن به ولایت امامان معصوم (ع) از امام علی بن ابی طالب تا امام دوازدهم حضرت مهدی (عج) ۴- اظهار علاقه و محبت به پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) و درود و سلام بی پایان بر محمد (ص) و آل محمد (ع) ۵- در خواست توبه و مغفرت از درگاه الهی ۶- تأکید بر اهمیت نماز،پرداخت ذکات و واجبات مالی و جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، عبادت پروردگار تا آخرین لحظه زندگی و … .
تکرار این مطالب در زیارت امامان (ع) در حقیقت بازگو کردن عقائد دینی و تحکیم آن است و در برخی از دعا ها، بیان گسترده ای از صفات الهی و ویژگی های پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) آمده است تا جائی که می توان دعاهای معتبر را یکی از بهترین منابع خدا شناسی و پیامبر شناسی و امام شناسی و معارف ناب دینی به شمار آورد.
۷- نماز به درگاه الهی
پس از قرائت دعا و زیارت امام (ع) ، دو رکعت نماز همانند نماز صبح توصیه شده است. نماز، تنها برای عبادت خداوند و تقرب به سوی اوست، امّا ثواب آن به پیشگاه امام (ع) هدیه می گردد.
۸- دعا و نیایش به پیشگاه پروردگار
در روایات چنین آمده است که دعا و راز و نیاز با خداوند و در خواست حاجت های خود از پیشگاه پروردگار ، مغز و روح عبادت است.
اکنون پس از طی آن مراحل و زیارت و نماز،فضای ذهنی زائر برای درخواست حاجت های خود از خداوند کاملاً آماده است.
در محضر امام و فضای معنوی حرم و پس از آمادگی های روحی و معنوی، باید دست ها را به سوی آسمان _ محل نزول رحمت الهی _ بلند کرد و به گونه ای که برای دیگران مزاحمت ایجاد نشود، باید یکایک درخواست های خود را به ساحت خدای یگانه و امام معصوم (ع) عرضه داشت؛ چرا که زمینه برای نزول لطف و رحمت الهی در چنین فضای ملکوتی آماده و مهیّا است.
۹- پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا
از جمله عواملی که می تواند در استجابت دعاهای زائر مؤثر باشد، این است که در محضر امام (ع) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و از اذیت و آزار برادران و خواهران نسبی و دینی خود حتماً خود دارری ورزد و برای فرج و ظهور امام زمان (عج) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند.
هر زائری، خود ، می داند که در زمینه ای از زمینه های دینی کمبود دارد ، مثلاً یکی در اقامه نماز یا اول وقت خواندن آن کوتاهی کرده است، دیگری در مورد روزه و سومی در زمینه حجاب و عفاف و چهارمی درباره حق پدر، مادر، همسر، فرزند و … .
هر زائری شایسته است متناسب با آنچه تا کنون از مسائل دینی مورد بی توجهی قرار داده است، اکنون برای اصلاح آن بکوشد و در همان زمینه، با خدا عهد ببندد و امام را بر این پیمان شاهد بگیرد و از خداوند بخواهد که در برابر این عهد و پیمان ، مشکلات او را از میان بردارد و نیازهای او را برآورده سازد.
۱۰-دعا برای ظهور حضرت مهدی(عج)
انسان های مؤمن و صالح، همواره از ظلم و فساد و گناهی که در جامعه بشری جریان دارد ، ناراحت هستند و می دانند که بهترین کسی که می تواند بشر را از این ظلم و فساد گسترده و جهانگیر نجات بخشد، امام زمان (عج) است و از این رو در دعاهای خود برای ظهور آن حضرت دعا می کنند و منتظر ظهور آن بزرگوار می باشند

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

جمعه 22 شهریور 1392  11:20 PM
تشکرات از این پست
AliFanoodi kuoroshss taghvimi muhammad_mahdi
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

مختصري از عبادات حضرت رضا (ع)


حضرت وقتي مي‏خواست دعا کند، اول صلوات مي‏فرستاد.
حضرت در قنوت نمازش اين دعا را مي‏خواند:
رب اغفر رحم و تجاوز عما تعلم انک أمت الاعز الاجل الاکرم
حضرت وقتي سوره فاتحه را تمام مي‏نمود، مي‏گفت: الحمد لله رب العالمين. و وقتي که سوره سبح اسم ربک الاعلي را مي‏خواند، مي‏گفت، سبحان ربي الاعلي.
هنگام تلاوت قرآن، هرگاه به يا ايها الذين آمنوا مي‏رسيد آهسته مي‏گفت: لبيک اللهم لبيک.
حضرت بسيار قرآن تلاوت مي‏نمود، و چون سوره‏ي قل هو الله احد را تلاوت مي‏کرد، آهسته بعد از اين آيه مي‏گفت: الله احد، و چون آن سوره تمام مي‏شد سه مرتبه مي‏گفت: کذلک الله ربنا.
چون از سوره مبارکه کافرون فارغ مي‏شد، سه مرتبه مي‏گفت: ربي الله و ديني الاسلام.
عادت حضرت رضا عليه‏السلام چنين بود که، چون صبح مي‏شد نماز صبح را ادا مي‏کرد و بعد از سلام نماز در مصلاي خود مي‏نشست و تسبيح، تحميد، تکبير و تهليل مي‏گفت و صلوات بر حضرت رسول و آل او عليهم‏السلام مي‏فرستاد تا آفتاب طلوع مي‏کرد، پس از آن به سجده مي‏رفت و سجده را آن قدر طول مي‏داد تا روز بلند مي‏شد، بعد سر از سجده برمي‏داشت و با مردم صحبت مي‏کرد و آنها را موعظه مي‏نمود.
چون ثلث آخر شب مي‏شد، در حالي که مشغول تسبيح، تکبير، تهليل و استغفار بود، از رختخواب برمي‏خواست، بعد مسواک مي‏کرد و وضو مي‏گرفت و مشغول خواندن نماز شب مي‏شد.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 22 شهریور 1392  11:20 PM
تشکرات از این پست
AliFanoodi taghvimi muhammad_mahdi
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

سخنان معصومین درباره امام رضا(علیه السلام)

امام رضا

1. رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم: «ستدفن بضعه منى بخراسان ما زارها مكروب الا نفس الله كربته ولا مذنب الا غفر الله ذنوبه.» (1)

پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنه‏كارى اورا زیارت نكند جز این كه خداوند گرفتارى او را برطرف سازد وگناهانش را ببخشاید.

2. امام رضا علیه السلام:

«ان لكل امام عهدا فى عنق اولیائه و شیعته و ان من تمام‏الوفاء بالعهد و حسن الاداء زیارة قبورهم.» (2)

هر امام و رهبرى، عهد و میثاقى بر پیروان و دوستدارانش داردو همانا یكى از اعمالى كه نمایانگر وفادارى و اداى میثاق است،زیارت آرامگاه آنان است.

3. امام رضا علیه السلام:

«اللهم انك تعلم انى مكره مضطر فلا تؤاخذنى كما لم تؤاخذ عبدك‏و نبیك یوسف حین وقع الى ولایة مصر.» (3)

بار خدایا تو مى‏دانى كه من بر پذیرفتن ولایتعهدى مامون مجبورو ناچارم پس مرا مؤاخذه مكن همان گونه كه بنده و پیامبرت یوسف‏را به هنگام پذیرفتن حكومت مصر مؤاخذه نكردى.

4. امام رضا علیه السلام:

«قد علم الله كراهتى لذلك، فلما خیرت بین قبول ذلك و بین‏القتل اخترت القبول على القتل.» (4)

ریان گوید: به حضرت رضا علیه السلام عرض كردم مردم مى‏گویند شمابا این كه اظهار بى‏رغبتى به دنیا مى‏كنید ولایتعهدى راپذیرفته‏اید؟ امام فرمود: خداوند خود مى‏داند كه من این امر راناپسند مى‏داشتم ولى چون بین پذیرش آن و مرگ مخیر شدم، قبول آن‏را بر مرگ ترجیح دادم.

5. امام رضا علیه السلام:

«من زارنى على بعد دارى و مزارى اتیته یوم القیامه فى ثلاثة‏مواطن حتى اخلصه من اهوالها اذا تطایرت الكتب یمینا و شمالا وعند الصراط و عند المیزان.» (5)

كسى كه با دورى راه سرا و مزارم را زیارت كند، روز قیامت درسه جا [براى دستگیرى] نزد او خواهم آمد و او را از بیم وگرفتارى آن موقفها رهایى خواهم بخشید: هنگامى كه نامه‏ها [ى‏اعمال] به راست و چپ پراكنده شود، نزد صراط و نزد میزان [هنگام‏سنجش اعمال].

6. امام رضا علیه السلام:

«من زارنى و هو یعرف ما اوجب الله تعالى من حقى و طاعتى فاناو آبائى شفعائه یوم القیامة و من كنا شفعائه نجى.» (6)

هر كه مرا زیارت كند در حالى كه حق و طاعت مرا كه خدا بر او واجب كرده بشناسد، من و پدرانم در روز قیامت ‏شفیع او هستیم و هر كه ما شفیع وى باشیم نجات یابد.

7. امام رضا علیه السلام:

«انى ساقتل بالسم مظلوما فمن زارنى عارفا بحقى... غفر الله‏ما تقدم من ذنبه و ما تاخر.» (7)

من به زودى مظلومانه با سم به قتل خواهم رسید. پس هر كه باشناخت ‏حق من زیارتم كند خداوند گناهان گذشته و آینده او را ببخشاید.

8. امام رضا علیه السلام:

«... و هذه البقعة روضة من ریاض الجنة و مختلف الملائكة لا یزال‏فوج ینزل من السماء و فوج یصعد الى ان ینفخ فى الصور.» (8)

این بارگاه بوستانى از بوستان‏هاى بهشت است، و محل آمد و شد فرشتگان آسمان، و همواره گروهى از ملائكه فرود مى‏آیند و گروهى ‏بالا مى‏روند تا وقتى كه در صور دمیده شود.

9. امام رضا علیه السلام:

«و قد اكرهت و اضطررت كما اضطر یوسف و دانیال علیهما السلام اذقبل كل واحد منهما الولایة من طاغیة زمانه، اللهم لا عهد الاعهدك و لا ولایة الا من قبلك فوفقنى لاقامة دینك و احیاء سنة‏نبیك... .» (9)

من [به این كار] واداشته شدم و ناچار گشتم، چنان كه یوسف و دانیال علیهماالسلام مجبور شدند چه هر یك از آن دو، ولایت را از خودكامه زمان خویش پذیرفتند، خدایا پیمانى نیست مگر پیمان‏ تو و ولایتى نیست مگر از سوى تو، پس مرا در برپا داشتن دینت و زنده كردن سنت پیامبرت توفیق رسان.

10. امام رضا علیه السلام: «قد نهانى الله عز و جل ان القى بیدى الى التهلكة فان كان الامرعلى هذا... اقبل ذلك على انى لا اولى احدا و لا اعزل احدا و لاانقض رسما و لا سنة.» (10)

خداوند مرا بازداشته از این كه خویش را با دست‏ خود به نابودی ‏افكنم، پس اگر قرار چنین است آن را مى‏پذیرم به شرط آن كه نه ‏كسى را به كار گمارم و نه كسى را از كار كنار گذارم و نه رسم ‏و سنتى را نقض كنم.

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

جمعه 22 شهریور 1392  11:21 PM
تشکرات از این پست
AliFanoodi kuoroshss taghvimi muhammad_mahdi
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

قاعده رضوي


سليمان جعفري از امام رضا عليه‏السلام (در موردي که بحث جبر و تفويض نزد آن حضرت مطرح شده بود) نقل مي‏کند که فرمود: آيا نمي‏خواهيد تا براي شما اصل و قاعده‏اي استوار در اين موضوع بيان کنم که اگر اختلاف و مجادله‏اي با کسي پيدا کرديد، با آن بتوانيد سخن او را نقض کرده و شکست بدهيد؟ عرض کرديم: اگر چنين صلاح مي‏دانيد، کمال لطف است، فرمود:
خداوند متعال، اطاعت و عبادت نشده است به اکراه و اجبار، و مورد عصيان واقع نمي‏شود و نشده است از روي مغلوب و مقهور بودن، و بندگان خود را در محيط مالکيت خود، در مقام اهمال و اعراض و ترک نگذاشته است او مالک حقيقي آنچه را که به بندگان خود تمليک نموده است، مي‏باشد و قادر و توانا مي‏باشد به آنچه که آنان را قدرت داده است، مي‏باشد و قادر و توانا مي‏باشد به آنچه که آنان را قدرت داده است. پس اگر از اوامر او اطاعت کردند، ايجاد مانع نکرده و ممانعت نخواهد کرد و اگر در مقابل اوامر و احکام او عصيان و مخالفت ورزيدند، مي‏تواند اگر خواست، حائل و مانع شده، و اگر نخواست حائلي ايجاد ننموده در اين صورت، اين عمل هيچ گونه ارتباطي به او نخواهد داشت.
سپس امام رضا عليه‏السلام فرمود: اگر کسي حدود و خصوصيات اين کلام را به دقت متوجه باشد، مي‏تواند با مخالفين خود مخاصمه و احتجاج نمايد، و بر آنها غلبه نمايد

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 22 شهریور 1392  11:28 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss AliFanoodi taghvimi muhammad_mahdi
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

مناجات امام رضا (ع) بعد از نماز صبح

 


روايت شده: حضرت رضا عليه‏السلام پس از نماز صبح، از آغاز فجر تا طلوع خورشيد با هيچ کس سخن نمي‏گفت؛ و اگر نياز به سخن مهم پيدا مي‏کرد، با جابه‏جايي و اشاره، آن را ادا مي‏نمود.
به اميد استفاده و بهره‏مند شدن از فيوضات و برکات بسيار ارجمند ساعت بين طلوع فجر و طلوع خورشيد؛ استغفار و قرائت قرآن و مناجات و راز و نياز با خدا، در اين وقت بسيار مطلوب است.
و نيز چنان که قبلا ذکر شد، در اين ساعت دست بر سينه‏ات بگذار و هفتاد بار بگو: «يا فتاح» [اي خداوند گشايش بخش] و دعاي زير را مکرر بخوان:
«لا اله الله وحده لا شريک له، له الملک و له الحمد، يحيي و يميت و هو حي لا يموت، بيده الخير و هو علي کل شي‏ء قدير»

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

جمعه 22 شهریور 1392  11:31 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon AliFanoodi taghvimi muhammad_mahdi
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

امام رضا ،امام رافت و مهربانی است

امام رضا ،امام رافت و مهربانی است

در ادبیات تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همواره نکات بسیار مثبتی وجود دارد که این نکات درجای جای زندگی ما می تواند نقش تعیین کننده ای را ایفاکند اما در میان توصیه هایی که از وجود مقدس امام رضا (ع) تاکنون به دست ما رسیده، برخی می تواند درمان دردهای امروز جامعه بشریت باشد، بشریتی که همواره برای برون رفت از مشکلات و گرفتاری هایش تلاش می کند.
شفاف : در ادبیات تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همواره نکات بسیار مثبتی وجود دارد که این نکات درجای جای زندگی ما می تواند نقش تعیین کننده ای را ایفاکند اما در میان توصیه هایی که از وجود مقدس امام رضا (ع) تاکنون به دست ما رسیده، برخی می تواند درمان دردهای امروز جامعه بشریت باشد، بشریتی که همواره برای برون رفت از مشکلات و گرفتاری هایش تلاش می کند. به همین جهت یکی از مهمترین فرمایشاتی که از امام رضا (ع) به دست ما رسیده مسئله راه انداختن کار مردم و گره گشایی از کار مومنان است.

نامه به حضرت جوادالائمه(ع)

زمانی که امام رضا (ع) به مرو آمدند خبر آمد که بعضی از خدمتکارانی که برای امام جواد در مدینه قرار داده بودید، رفت و آمد امام جواد (ع) را به شکلی تنظیم می کنند که امام کمتر فقرا، درماندگان، نیازمندگان و مستضعفان را ببیند؛ این روایت در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) آمده است که امام رضا(ع) فورا نامه ای به فرزندشان حضرت جواد(ع) نوشتند و فرمودند که ای اباجعفر( کنیه امام جواد) به من خبر رسیده که خدمتکاران وقتی که تو سوار بر اسب می شوی و تصمیم می گیری از منزل خارج شوی تو را از در پشت خانه بیرون می برند که با فقرا و محرومین برخورد نکنی که مبادا آنها از تو درخواستی داشته باشند؛ این کار آنها به خاطر بخلی است که در وجود آنها قرار دارد که از تو خیری به آنها نرسد.


در قسمتی از نامه امام، فرزندشان را به حق امامت و حق پدری شان قسم می دهند و می فرمایند: تو را قسم به حقی که من برگردن تو دارم، ورود و خروجت از همان دربی باشد که مردم آن را می بینند و فقرا آن را می شناسند؛ هر گاه خواستی از خانه خارج شوی با خودت طلا و نقره ببر تا هرکسی که نزدت آمد و از تو درخواست کرد حاجتش را روا کنی و گره از کارش بگشایی؛ این سخنی است که امام رضا(ع) از مرو برای امام جواد(ع) می نویسند تا برای همیشه تاریخ بماند و مردم این سخن را آویزه گوش خود کنند.

در حدیثی دیگر امام رضا(ع) درباره دست گیری کردن از مردم می فرمایند: هر دستی که برای گره گشایی از کار مردم دراز شود،صاحب آن دست فردای قیامت و در روزی که هیچکس سایبانی ندارد جز در سایه رحمت الهی نخواهد بود و از خشم و غضب پروردگار به دور می شود؛ بنابراین ما نیز اگر بخواهیم ارادت و محبت خود را به آن حضرت نشان دهیم، باید در کارهای روزمره مان به فکر گره گشایی از مردم باشیم.

ماجرای پیرمرد سلمانی

هر کدام از اهل بیت(ع) دارای ویژگی ها و صفات خاصی هستند اما شاید مهمترین ویژگی که در وجود نازنین امام رضا(ع) وجود داشت رافت و مهربانی ایشان بود به طوریکه آن حضرت را امام رئوف می نامند و این صفت تنها مختص به امام رضا(ع) است؛ رئوف به معنای کسی ست که به قدری مهربان است حتی سابقه اخم و بدی دیگران را از ذهن خود پاک می کند.

در روایتی آمده است هنگامی که امام رضا(ع) به سمت مرو می آمدند بعد از نیشابور به کاروانسرایی رسیدند و کاروان متوقف شد و براساس دستور مامون، ماموران اجازه ارتباط گیری مردم با امام را نمی دادند تا جایی که یک شب پیرمرد روستایی به بهانه اصلاح صورت امام آمده بود که آن حضرت را ببیند و امام رخصت داد و پیرمرد هنگام کار با امام رضا(ع) از اشتیاق دیدن آن حضرت صحبت می کرد که یک لحظه به ذهنش رسید که ای کاش از امام تقاضای اجرت می کردم و همان لحظه امام رضا (ع) فرمود: از ما اجرت می خواهی، به این سنگ نگاه کن که یک مرتبه سنگ تبدیل به طلا شد، پیرمرد گفت ای امام رئوف، من اجرت دنیوی نمی خواهم من صباحی بیش زنده نیستم چرا که عمر خود را گذرانده ام، من پیراهنی از شما می خواهم که با آن نماز خوانده اید و عبادت خدا را کرده اید تا کفنم باشد و خداوند به واسطه آن عذاب و فشار قبر را از من بردارد.

امام رضا(ع) دستور دادند که یکی از لباس هایشان را به پیرمرد بدهند، هنگام خروج پیرمرد بدون نگاه به سنگ طلا، لباس را برداشت که آن حضرت فرمود سنگ طلایت را نیز بردار ما آنچه را که دادیم پس نمی گیریم؛ در آن لحظه پیرمرد به ذهنش رسید تا درخواست دیگری داشته باشد پس گفت: ای مولا، من از سکرات موت می ترسم و بزرگواری کنید و لحظه مرگ در کنار من باشید که امام پذیرفتند.

مدت ها از این ماجرا گذشت که روزی اطرافیان امام دیدند حضرت رضا(ع) سه مرتبه فرمود: لبیک و بعد از آن هرچه به دنبال آن حضرت گشتند ایشان را نیافتند تا اینکه آن حضرت آمد و ماجرای پیرمرد سلمانی را تعریف کرد؛ بنابراین وفای به عهد و تعهد به قول و قرارها یکی از ویژگی های بارز امام رضا (ع) است که ما نیز به عنوان پیروان آن حضرت باید به عهدهایمان وفادار باشیم.

از دیگر مصادیق رافت و مهربانی امام رضا(ع) حدیث معروفی است که ایشان فرمودند: هر کس با معرفت مرا زیارت کند من به هنگام سکرات موت، شب اول قبر و در هنگام محکمه قیامت به دیدارش خواهم آمد.

بنابراین افتخار بزرگی است برای ما ایرانی ها که کشور ما میزبان پاره تن پیامبر(ص) پیکر مطهر هشتمین امام شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

عالم آل محمد

ائمه معصومين(ع) همگي از علماي عصرخود بوده اند اما شهرت امام رضا(ع) به برتري علمي اش از دیگر علما شهره بود و یکی از دلایل برتری آن حضرت پیروزی ایشان در مناظرات متعددی بود که مامون خلیفه عباسی بین امام رضا(ع) و علمای دیگر ترتیب می داد اما نتيجه مناظرات اذعان همه دانشمندان آن عصر به علم و دانش آن حضرت بود به طوری که لقب «عالم آل محمد» را به ایشان دادند. از ابي صلت هروي نقل است که مأمون در چندين مجلس تعدادي از علماي اديان و فقهاي شريعت و متكلمان را جمع كرد و حضرت با مناظراتی كه با آنها کرد، همگان را مغلوب ساخت و هيچ كس از ايشان نماند جز اين كه به فضل او اعتراف كردند.

در کتاب بحارالانوار علامه مجلسی نیز آمده است که امام موسي كاظم(ع) به فرزندان خویش مي‌فرمودند: "اين برادر شما علي بن موسي عالم آل محمد است، از او درباره دين خود بپرسيد و آن چه را به شما مي‌گويد، حفظ كنيد كه من بارها از پدرم جعفر بن محمد (امام صادق) شنيدم كه به من فرمود: عالم آل محمد از تو زاده مي‌شود و اي كاش من او را درك مي‌كردم و نامش هم نام علي بن ابي‌طالب است".

امام غریب

امام رضا(ع) در وقت حرکت به سوي ايران، از اهل بيتشان خواستند تا گريه و نوحه بکنند، که وقتی خانواده ایشان می گویند پشت سر مسافر نباید گریه کرد، آن حضرت می فرمایند: پشت سر مسافری که امید به بازگشتش باشد اما من دیگر برنمی گردم. همچنین زمانی که دعبل خزاعي شعري را در رثاي شهادت امامان قبلي براي آن حضرت خواند، حضرت به شعر او دو بيت اضافه کردند و فرمودند: "و قبر بطوس يالها من مصيبت/ الحت علي الاحشا بالزفرات/ الي الحشر حتي يبعث الله قائما/ يفرج عنا الغم والکربات" يعني "و قبري در طوس است که مصيبتش غم را تا روز قيامت در دل ها مي افروزد تا اينکه خداوند قائمي را برانگيزد و اندوه را از دل ما برطرف کند" دعبل می پرسد: يابن رسول الله، من چنين قبري را نمي شناسم که حضرت می فرمایند: "آن قبر من است".

 

افضل زیارت ها

در روایات و احادیث مختلفی اهمیت زیارت امام رضا(ع) ذکر شده است که زائران آن حضرت از والاترین مقام ها برخوردار می شوند؛ در روایتی آمده است که حضرت عبدالعظيم حسني(ع) به امام جواد(ع) می گوید که درباره قبر امام حسين(ع) و قبر پدر بزرگوار شما در طوس ترديد دارم؛ نمي‏ دانم به طوس براي زيارت پدرتان مشرف گردم يا به كربلا روم براي زيارت امام حسين(ع) که امام جواد می فرمایند: همين جا بمان، آن گاه از اتاق بيرون رفت و برگشت در حالي كه اشكهايش بر دو گونه‏اش جاري بود و فرمود: زائران قبر امام حسين(ع) فراوان هستند اما زوار قبر پدرم اندک اند. عل بن مهزيار نیز مي‏ گويد در همان لحظه به امام جواد(ع) گفتم که آيا زيارت حضرت رضا(ع) فضيلت بيش‏تري دارد يا زيارت امام حسين(ع) که آن حضرت فرمود: زيارت قبر پدرم با فضيل ت‏ر است؛ زيرا همه مردم به زيارت امام حسين مي‏ روند، اما قبر پدرم را تنها شيعيان خاص زيارت مي‏كنند.

در حدیثی از خود امام رضا (ع) آمده است که ایشان فرمود: هر كه مرا در اين بقعه زيارت كند مثل كسى است كه رسول الله(ص) را زيارت كرده باشد و در روز قيامت من و اجدادم شفيع او می شویم و با اشاره به جایگاه دفن شان می فرمایند: بارگاه من باغى از باغ هاى بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان است كه فوج فوج تا روز قيامت از آسمان نزول مى كنند و فوجى ديگر به آسمان می روند؛ زائران قبر من در روز قيامت گرامي ترين وارد شوندگان بر خداى تعالى هستند، هر مؤمنى كه مرا زيارت كند و در راه زيارت قطره اى از آسمان بر صورتش بچكد، خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام مى كند.

آن حضرت در ادامه این حدیث می فرمایند: بزودى من مظلومانه با سم كشته مى شوم و قبرم كنار قبر هارون است، خداوند قبر مرا محل رفت و آمد شيعيان و اهل بيتم قرار  می دهد و هر كس در كنار قبرم دو ركعت نماز به جا آورد خداوند گناهانش را مى آمرزد.

 

 
       
شنبه 23 شهریور 1392  10:12 AM
تشکرات از این پست
AliFanoodi taghvimi muhammad_mahdi
ehsanmohebi77
ehsanmohebi77
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1392 
تعداد پست ها : 241
محل سکونت : لرستان

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

بسم الله الرحمن الرحیم

مرد کرد زبانی سی و پنج ساله به نام غلامحسین که بر اثر سقوط از کمر فلج شده بود و با چوب زیر بغل راه می رفت راهی مشهدالرضا می شود.با چوبی که زیر بغلش بود خود را به کنار سقا خانه اسماعیل طلایی می رساند.یکی از خدام را می بیند غلامحسین فکر می کند که امام رضا(ع)در یکی از این اتاقهاست که باید نزد او برود...با همان لهجه ی کردی به خادم می گوید آقا کجاست؟ خادم به حالت شوخی به گلدسته اشاره میکند و می گوید از این پله ها که بالا بروی آقا بالاست...

غلامحسین به طرف گلدسته می رود و با زحمت زیاد از پله ی اول و دوم بالا می رود همین که می خواهد با همان تلاش از پله ی سوم بالا رود از بالای گلدسته صدایی می شنود که غلامحسین بالا نیا! برای تو زحمت دارد من خودم پایین می آیم!می بیند که قطعه ای از نور پایین می آید.خوشحال شده سلام می کند.امام می فرماید:چه کار داری؟غلامحسین می گوید:شش ماه است که از کار افتاده ام حالا آمده ام تا مرا خوب کنی.آقا دستی به کمرش می کشد و در همان حال چوبها از زیر بغلش        می افتد و آسوده روی پاهای خود می ایستد و کمرش راست شده و احساس درد نمی کند...حضرت چوبها را از زمین بر می دارد و به او می دهد و می فرماید هر چه دیدی برای آن خادم نقل کن.!

 

 

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا

بی همگان به سر شود،بی تو به سر نمی شود

الهم عجل لولیک الفرج....

شنبه 23 شهریور 1392  10:59 AM
تشکرات از این پست
AliFanoodi taghvimi fateme81 muhammad_mahdi ehsan77 anis1378
ehsanmohebi77
ehsanmohebi77
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1392 
تعداد پست ها : 241
محل سکونت : لرستان

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

                                                                                                              بسم الله الرحمن الرحیم

 

شب جمعه 23 رجب 1337 زائرى از نواحى سلطان آباد عراق بنام شكرالله فرمود :چون فهميدم جماعتى از اهل سلطان آباد (كه اين زمان آنجا را اراك مى گويند) قصد زيارت

امام هشتم على ابن موسى الرضا (ع ) را دارند من نيز اراده تشرف به دربار آن بزرگوار نموده و عازم شدم و با ايشان پياده رو به راه نهادم و چون لال بودم باشاره بين راه مقاصد خود را به

همراهان مى فهمانيدم تا شب چهارشنبه 21 رجب وارد ارض اقدس شده و به حرم مطهر مشرف گرديدم .

چون شب جمعه رسيد من بى خبر از همراهان بقصد بيتوته در حرم شريف ماندم و پيش روى مبارك امام (ع ) گردن خود را بآنچه بكمرم بسته بودم بضريح بستم و با اشاره عرض كردم اى

امام غريب زبان مرا باز و گوشم را شنوا فرما سپس گريه زيادى كردم و سرم را بضريح مقدس گذاشته خوابم ربود .

خيلى نگذشت كسى انگشت سبابه به پيشانى من گذارد و سرم را از ضريح بلند نمود . نگاه كردم سيد بزرگوارى را ديدم با قامتى معتدل و روئى نورانى و محاسنى مُدوّر و بر سر مباركش

عمامه سبزى بود و تحت الحنك انداخته و بر كمر شال سبزى داشت پس با تمام انگشتان خود بر پهلوى من زد و فرمود شكرالله برخيز خواستم برخيزم با خود گفتم اول بايد گره هاى شال

گردنم را باز كنم آنگاه برخيزم چون نگاه كردم ديدم تمام گره ها باز شده است .چون برخواستم و متوجه آن حضرت شدم ديگر آن بزرگوار را نديدم لكن صداى سينه زدن و

نوحه زائرين را در حرم مطهر مى شنيدم . آنوقت دانستم كه امام رضا (ع ) به من شفا مرحمت فرموده است .

 

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا

بی همگان به سر شود،بی تو به سر نمی شود

الهم عجل لولیک الفرج....

شنبه 23 شهریور 1392  11:02 AM
تشکرات از این پست
AliFanoodi taghvimi fateme81 muhammad_mahdi ehsan77 anis1378 golestan98
AliFanoodi
AliFanoodi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 17248
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

فضيلت زيارت امام رضا عليه السلام
 
1 ـ امام باقر(ع)، از جدّش، از اميرالمؤمنين(ع) نقل كرده است كه پيامبر(ص) فرمود: پاره اى از پيكر من در خراسان دفن خواهد شد، هر گرفتارى كه او را زيارت كند، خدا ناراحتى او را برطرف سازد، و هر گنهكارى كه به زيارت او رود، خداوند گناه او را ببخشد. عيون اخبار الرضا(ع) 2:257؛ امالى صدوق:119
 
 
2 ـ ابوهاشم جعفرى گويد: از امام جواد(ع) شنيدم كه فرمود: ميان دو كوه طوس، پاره اى است كه آن را از بهشت ستانده اند، هر كه بدان جا درآيد، روز رستاخيز از آتش ايمن خواهد ماند. عيون اخبارالرضا(ع) 2:256
 
3 ـ حسين بن زيد گويد: از امام صادق(ع) شنيدم كه مى فرمود: مردى از نسل فرزندم موسى ، قيام خواهد كرد كه همنام اميرالمؤمنين(ع) است و در سرزمين طوس كه در خراسان است، دفن خواهد شد... او در همان جا با زهر كشته مى شود و غريبانه به خاكش مى سپارند. هر كه او را با معرفت زيارت كند، خداوند او را همسان كسانى كه پيش از پيروزى ، بخشش و پيكار كرده باشند، پاداش خواهد داد. عيون اخبارالرضا(ع) 2:255؛ امالى صدوق 118.
4 ـ بزنطى گويد: از امام رضا(ع) شنيدم كه فرمود: هر يك از دوستان من كه عارفانه به ديدار من آيد، من خود در روز رستاخيز از او شفاعت كنم. امالى صدوق 119.
5 ـ امام رضا(ع) فرمود: هر كس كه دورى سفر را بر خود بپذيرد و به زيارت من آيد، من در روز قيامت در سه جايگاه به نزد او خواهم شتافت تا او را از تنگنا به در آورم: آن جايى كه نامه اعمال دست به دست مى شود، در صراط، و هنگام سنجش اعمال. خصال 1:109؛ امالى صدوق 121.
6 ـ هروى گويد: امام رضا(ع) وارد بارگاهى شد كه هارون را آن جا در خاك نهاده بودند، در كنار گور او با دست خويش خطى بر زمين كشيد و فرمود: اين تربت من است كه در آن دفن مى شوم و خدا اين جا را محل آمدوشد پيروان و دوستداران من خواهد ساخت. هر زائرى كه به ديدار من آيد و هر مسلمانى كه بر من سلام دهد، با شفاعت ما اهل بيت، بخشش و رحمت خداوندى را از آن خود خواهد كرد. عيون اخبارالرضا(ع) 2:136.
7 ـ عبدالعظيم حسنى گويد: به امام جواد(ع) عرض كردم: من ميان زيارت قبر جدّتان امام حسين(ع) و زيارت بارگاه پدرتان در طوس حيران مانده ام، شما چه مى گوييد؟ فرمود: اندكى درنگ كن! سپس به خانه رفت و در حالى كه گونه هايش آغشته به اشك بود، بيرون آمد و فرمود: زائران بارگاه امام حسين(ع) فراوان اند و زائران قبر پدرم در طوس اندك. عيون اخبارالرضا 2:256.
8 ـ صقر بن دلف گويد: از سرورم امام هادى (ع) شنيدم كه فرمود: هر كه به درگاه خداوند نيازى دارد، قبر جدّم امام رضا(ع) در طوس را بدين سان زيارت نمايد كه نخست غسل كند، در بالاسر دو ركعت نماز بگزارد و در قنوت حاجت خويش را بر زبان آورد... اگر در خواسته اش معصيت يا بريدن از خويشان نباشد، مستجاب خواهد شد؛ زيرا جاى قبر آن حضرت پاره اى از بهشت است و هر مؤمنى كه آن را زيارت كند، خدا او را از آتش رهايى بخشد و در سراى امنيت جاى دهد. عيون اخبارالرضا(ع) 2:262؛ امالى صدوق 588.
 
 
منبع : شبکه امام رضا علیه السّلام
هی گنه کرديم و گفتيم خدا مي بخشد...
عذر آورديم و گفتيم خدا مي بخشد...
آخر اين بخشش و اين عفو و کرامت تا کي...!!!
او رحيم است ولي ننگ و خيانت تا کی...!!!
بخششي هست ولي قهر و عذابي هم هست...
آي مردم به خدا روز حسابي هم هست...
زندگي در گذر است...
آدمي رهگذر است....
زندگي يک سفر است....
آدمي همسفر است...
آنچه مي ماند از او راه و رسم سفر است...
 
"رهگذر ميگذرد"
شنبه 23 شهریور 1392  11:23 AM
تشکرات از این پست
taghvimi muhammad_mahdi ehsan77
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مــــبـــحــث شـــانـــــزدهم : امام رضا علیه السّلام

نگاهی گذرا به زندگانی امام رضا(ع)

حضرت على بن موسى الرضا عليه‏السلام - در روز يازدهم ذيقعده سال 148 هجرى ديده به جهان گشود(1). مادر او بانويى با فضيلت بنام «تُكْتَمْ» بود كه پس از تولد حضرت، از طرف امام كاظم عليه‏السلام -«طاهره» نام گرفت(2)

كنيه او «ابوالحسن» و لقبش «رضا» است. او پس از شهادت پدر بزرگوارش در زندان بغداد (در سال 183 هجرى) در سن 35 سالگى عهده‏دار مقام امامت و رهبرى امّت گرديد

خلفاى معاصر حضرت

مدت امامت آن حضرت بيست سال بود كه ده سال آن معاصر با خلافت «هارون‏ الرشيد»، پنج سال معاصر با خلافت «محمد امين»، و پنج سال آخر نيز معاصر با خلافت «عبدالله المأمون» بود.

امام تا آغاز خلافت مأمون در زادگاه خود، شهر مقدس مدينه، اقامت داشت، ولى مأمون پس از رسيدن به حكومت، حضرت را به خراسان دعوت كرد و سرانجام حضرت در ماه صفر سال 203 هجرى قمرى (در سن 55 سالگى) به شهادت رسيد و در همان سرزمين به خاك سپرده شد(3)

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 23 شهریور 1392  11:25 AM
تشکرات از این پست
AliFanoodi taghvimi muhammad_mahdi
دسترسی سریع به انجمن ها