0

برنامه نویسی اندروید

 
miladhzz3
miladhzz3
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 39
محل سکونت : kjk

برنامه نویسی اندروید

در این تاپیک برنامه نویسی اندروید رو آموزش میخوام بدم، انشالله که به درد بخوره، البته بیشتر مباحث گرد آوری هستند، اما بازم خوبه ، به امید روزی که مطالب این تاپیکی از تجربیات خودمان باشد ... laugh

پنج شنبه 24 اسفند 1391  7:42 PM
تشکرات از این پست
baterfly ravabet_rasekhoon siriranmanesh ria1365
miladhzz3
miladhzz3
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 39
محل سکونت : kjk

پاسخ به:برنامه نویسی اندروید

از سایت uncocoder.com خیلی کمک گرفتم برای نوشتن این مطالب ، اما یه منبع انگلیسی دارم که هرچه ازش فهمیدم رو اینجا میذارم بعلاوه اینکه مطالبی کمک از سایت آقای بهنام آقاجانی نیز اسنفاده خواهم کرد...

زکات علم نشر آن است - امام علی (ع)

پنج شنبه 24 اسفند 1391  7:49 PM
تشکرات از این پست
baterfly ravabet_rasekhoon
miladhzz3
miladhzz3
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 39
محل سکونت : kjk

پاسخ به:برنامه نویسی اندروید

آموزش های من از ترجمه مطالب این کتاب (توسط خودم) می باشد.

برنامه نویسی اندروید برای ....

به امید موفقیت همه ما و شما...

زکات علم نشر آن است - امام علی (ع)

پنج شنبه 24 اسفند 1391  8:19 PM
تشکرات از این پست
baterfly ravabet_rasekhoon
miladhzz3
miladhzz3
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 39
محل سکونت : kjk

برنامه نویسی اندروید - قسمت اول

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش برنامه نویسی اندروید – سطح مبتدی (قسمت اول)

 

منبع انگلیسی: Android Application Development For Dummies

فصل اول – معرفی

این آموزش برای شروع کار برنامه نویسی برای اندروید نوشته شده است. برای فهمیدن این آموزش علم برنامه نویسی زیادی لازم نیست، اما لازم است پیش زمینه ای از جاوا داشته باشیم. XML نیز برای قسمت های مختلف لازم است.

جاوا یک زبان سطح بالا است که به بزرگی و کوچکی حروف حساس است، پس دقیقا باید از کدهایی که اینجا نوشته شده است استفاده کنید.

برای شروع برنامه نویسی اندروید شما به کامپیوتری مجهز به یکی از سیستم عامل های زیر نیاز دارید:

     Windows XP (32 bit), vista (32 & 64 bit), win 7 (32 & 64 bit)

    Mac OSX (intel) 10.5.8 (x86)

      Linux (i386)

همچنین به Android SDK و Java Development Kit (JDK) نیاز است که هر دوی آنها برای دانلود رایگان موجود هستند.

شما به هیچ سخت افزار اندروید (گوشی یا تبلت) نیاز ندارید، چون تمام برنامه هایی که اینجا می سازیم روی شبیه ساز اندروید اجرا می شوند.

گوگل در سال 2005 مالک پروژه اندروید شد.

اندروید مارکت کمک خوبی برای کاربران است، مارکت برنامه های شما را روی اینترنت قرار نمی دهد، بلکه آنها را در لیست برنامه های مارکت می گذارد و بعد از نصب و آزمایش روی دستگاه های مختلف و  نظرات کاربران دیگر در مورد برنامه ی شما کاربران دیگر اقدام به نصب نرم افزار شما از بین هزاران نرم افزار مخصوص برای خود می کنند.

اندروید می تواند روی انواع سایزهای صفحه نمایش و انواع Resolution اجرا شود.

گوگل در اندروید مارکت دسته بندی های اختصاصی دارد، برای مثال اگر برنامه شما از دوربین مکالمه تصویری استفاده می­کند، برنامه شما فقط برای دستگاه هایی لیست می شود که دوربین مکالمه تصویری داشته باشند.

در اندروید API های مختلف می توانند با هم تعامل داشته باشند، برای مثال می توان در شبکه های مجازی با استفاده از GPS مکان کنونی را نیز برای دیگران مشخص نمود.

در برنامه نویسی اندروید از زبان برنامه نویسی جاوا و از J2EE استفاده می کنیم. اما نیز از زیرمجموعه ای از جاول با نام Dalvik Virtual Machine استفاده خواهیم کرد.

Activities

برنامه های اندروید از یک یا چند activity ساخته شده اند.

Intent ها برای اجرای activityها استفاده می شوند. Intent دستوری به عملیاتی که می خواهد اجرا شود می فرستد.

View, Edit, Dial, … نوعی intent  هستند.

Intent برای اجرای activity ها و ارتباط بین قسمت های مختلف اندروید استفاده می شود. برنامه شما می تواند یک intent را به طور گسترده بفرستد یا بگیرد.

فرستادن پیام با Intentها:

وقتی شما یک Intent را منتشر می کنید، شما به اندروید یک پیام می فرستید که به اندروید می گوید کاری انجام دهد. این Intent می تواند به اندروید بگوید یک activity جدید را از برنامه شما اجرا کند یا یک برنامه دیگر را اجرا نماید.

ثبت Intent دریافت شده:

فقط چون شما پیام می فرستید به این معنی نیست که همه چیز اتوماتیک اتفاق می افتد. شما باید یک گیرنده Intent ثبت کنید که به Intentها گوش کند و سپس به اندروید بگوید که چه کار کند. خواه عمل مورد نظر اجرای یک activity جدید باشد یا اجرای یک برنامه دیگر باشد.

اگر گیرنده های مختلفی بتوانند Intent ها را بگیرند یک انتخابگر می تواند عمل مورد نظر را برای اجرا انتخاب کند، یک مثال ساده کلیک طولانی روی یک عکس در گالری است که باعث بازشدن یک منو برای عکس می شود.

به طور پیش فرض ، گیرنده های ثبت شده ی زیادی به Intent اشتراک عکس ها سازمان می دهد. یکی از آنها email است و یکی دیگر برنامه های پیام رسانی که نصب شده است می باشد.

چون شما می توانید از گیرنده Intent موجود زیادی استفاده کنید، کاربر می تواند یکی از آنها را استفاده نماید، مانند شکل زیر:

کنترل های بدون مکان نما:

برعکس PC یک سیستم اندروید از ماوس استفاده نمی کند، پس کلیک راست چگونه اجرا می شود؟ مثلا برای این کار می توان از گرفتن طولانی دکمه ای استفاده کرد یا آیکونی برای این منظور گذاشت یا با گذاشتن دو انگشت این عمل انجام شود.

اما باید به این نکته توجه داشت که ممکن است افراد انگشتان با سایزهای متفاوتی داشته باشند، پس باید دکمه های برنامه ی شما به اندازه ی کافی بزرگ باشند.

View , Widget ها:

یک view یک کنترل ساده UI است ، یک ناحیه مستطیلی روی صفحه که به رخدادها و اعمال انجام شده روی صفحه پاسخ می­دهد.

View شبیه یک کنترل ساده مانند یک Label در HTML است.

چند مثال از viewها:

      Context Menu

      Menu

      View

      Surface View

Widget یک کنترل UI پیشرفته تر است، مانند checkbox و کنترل هایی هستند که کاربر با آنها در تعامل می باشد.

چند مثال از widgetها:

      Button

      checkBox

      DatePicker

      DigitalClock

      Gallery

      FrameLayout

      ImageView

      RelativeLayout

      PopupWindow

تعداد زیادی widget برای استفاده شما آماده است.

Asynchronous Calls

کلاس AsyncTask در اندروید به شما اجازه می دهد که عملیات چندگانه را انجام دهید. بدون نیاز به مدیریت نخ ها AsyncTask نتیجه را به activity که آن را اجرا کرده باز می گرداند. این سیستم به شما اجازه مدل کردن یک برنامه ی غیرهمزمان را می دهد.

مثالی از یک برنامه غیرهمزمان می تواند یک برنامه ای باشد که زمان زیادی برای انجام عمل خود لازم دارد، مانند یک برنامه تحت شبکه (Internet) یا یک برنامه ی پردازش فیلم و هر چیزی که باید کاربر مقداری صبر کند.

اگر کاربر صبر کند شما باید از یک Asynchronous Call استفاده کنید و به او بفهمانید چیزی در حال اتفاق افتادن است.

ایراد در مدل Asynchronous Call باعث نمایش خطایی شبیه شکل زیر می شود:

یک مثال می تواند این باشد که فرض کنید برنامه ی شما به شبکه وصل می شود، اما سرعت شبکه بسیار پایین باشد. اگر مدل فراخوانی غیرهمزمان در این سیستم خوب کار نکند مانند این است که برنامه جواب ندهد و پیغام بالا نمایش داده می شود.

سرویس های پس زمینه (Background Services)

اگر کاربر ویندوز باشید بعضی از این برنامه ها را تجربه کرده اید که نیازی به رابط کاربری ندارند و فقط کار خود را در پس زمینه انجام می دهند، مانند آنتی ویروس ها.

فکر می کنید آنها چطور کار  می کنند؟

بیشتر پخش کننده های موزیک در اندروید نیز همین کار را می کنند، آنها در پس زمینه کار خود را انجام می دهند و شما همزمان می توانید ایمیل های خود را چک کنید و نیز به موسیقی گوش دهید.

Google APIs

گوگل توابع (API) خیلی زیاد و آماده ای را برای برنامه نویسان آماده کرده است. شما می توانید ساعت های زیادی برای نوشتن یک برنامه که با نقشه کار کند صرف کنید، اما می توانید از API های نقشه گوگل استفاده نمایید.

زکات علم نشر آن است - امام علی (ع)

جمعه 25 اسفند 1391  7:40 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon
miladhzz3
miladhzz3
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 39
محل سکونت : kjk

آموزش برنامه نویسی اندروید - قسمت دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش برنامه نویسی اندروید – سطح مبتدی (قسمت دوم)

گردآورنده: میلاد حاتمی

ایمیل: miladhzz@gmail.com

فیس بوک: www.facebook.com/miladhzz

وب سایت: www.program-shop.ir

کلوب:  www.cloob.com/name/miladhzz

منبع انگلیسی: Android Application Development For Dummies

 

تمام نرم افزارهایی که برای ساخت برنامه های اندروید لازم هستند رایگان می باشند. حتی کدها نیز رایگان هستند.

اندروید از هسته ی اوپن سورس linux 2.6 ساخته شده است.

Android framework:

در سطح بالاتری از هسته لینوکس 6/2 فریم ورک اندروید با خصیصه های متعددی تولید شده است. این ویژگی ها از تعداد زیادی پروژه اوپن سورس استخراج شده اند. خروجی این پروژه ها در زیر نمایش داده شده است:

- The Android run time :

ترکیبی است از کتابخانه های هسته ی جاوا و ماشین مجازی Dalvik.

- OpenGL :

این API برای ایجاد تصاویر دو بعدی و سه بعدی در کامپیوتر استفاده می شود.

- Webkit :

موتور مرور اوپن سورس وب که توابعی را برای نمایش محتوای وب و لود کردن صفحات دارد.

- Sqlite :

یک موتور اوپن سورس بانک اطلاعاتی رابطه ای است که در سیستم طراحی و تعبیه شده است.

- Media Framework :

این کتابخانه ها به شما برای پخش و ضبط صدا و ویدئو اجازه می دهند.

- Secure sokets layer (SSL) :

این کتابخانه ها برای امنیت ایتنرنت کاربرد دارد.

به شکل زیر توجه کنید، لیست کتابخانه های عمومی اندروید هستند.

Application Framework :

شما شاید تصویر کنید که "خب، این که خیلی خوب است، اما چطور این کتابخانه ها ما را برنامه ساز می کنند؟"

خیلی ساده است:

تمام این فریم ورک های اوپن سورس از طریق اندروید برای شما در دسترس هستند. شما نباید نگران این باشید که چطور اندروید با Sqlite یا باقی موارد تعامل برقرار می کند.

اندروید استفاده از این کتابخانه های داخلی را برای شما با ساختن توابع زیر مهیا می کند:

- activity manager

مدیریت چرخه عمر activity

- telephony manager

فراهم کردن دسترسی به سرویس های تلفنی

- view system

مدیریت یا پاسخگویی به viewها و layoutهایی که شما در رابط کاربری ساخته اید.

- location manager

پیدا کردن موقعیت جغرافیایی دستگاه

به شکل زیر توجه کنید، کتابخانه های application framework را می بینید:

از هسته تا application سیستم عامل اندروید از تکنیک های اثبات شده ی اوپن سورس ایجاد شده است. که این به شما امکان می دهد برنامه های بسیار قوی بسازید.

شکل زیر نمای کلی را نمایش می دهد:

بعضی مواقع شما می خواهید از منابع هسته ی اندروید استفاده کنید. یک مثال ساده می تواند استفاده از آیکن های اندروید برای منوی تنظیمات خودتان باشد.

فصل دوم: آماده کردن محیط برنامه نویسی اندروید

نصب و پیکربندی نرم افزارهای لازم

الان زمان نصب برنامه های مورد نیازمان است، مانند نصب و پیکربندی SDK . برای این منظور موارد زیر لازم است:

- Java JDK

- Android SDK

- Eclipse IDE: محیط مجتمع که ما برای برنامه نویسی استفاده خواهیم کرد.

- Android ADT

در قسمت بعدی به شما روش دانلود و نصب و پیکربندی ابزارهای بالا را نشان خواهیم داد.

نصب (java development kit) JDK:

دانلود JDK:

1- به آدرس زیر بروید:

http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

 

صفحه دانلود جاوا SE باز می شود.

2- روی لینک JDK که زیر Java platform است کلیک کنید.

صفحه دانلود باز می شود که از شما نوع سیستم عامل را می پرسد.

3- از لیست بازشونده پلتفرم خود را انتخاب کنید و روی دکمه دانلود بزنید.

4- روی skip بزنید که پایین صفحه است.

5- روی jdk-6u20-windows-i586.exe کلیک کنید تا دانلود آغاز شود.

6- گزینه save as را انتخاب کنید.

 

نکته: تصویر وبی که در شکل 5-2 آمده است شاید در آینده متفاوت باشد، برای اطمینان از اینکه صفحه درست را باز کرده اید به سایت زیر بروید که در اینجا مسیر مستقیم دانلود را نشان می دهد.

http://developer.android.com/sdk/requirements.html

 

نکته مهم: به یاد داشته باشید که SDK که ما لازم داریم باید برای اندروید 2.2 باشد که نسخه ی لازم ما نسخه 5 و 6 می باشد. اگر نسخه ی دیگری نصب کنید در آینده با پیغام های خطای ناشناسی روبرو خواهید شد.

 

 

زکات علم نشر آن است - امام علی (ع)

دوشنبه 28 اسفند 1391  12:05 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon
alinoorey91
alinoorey91
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 1

پاسخ به:برنامه نویسی اندروید

با سلام

 

برادر بقیه مطالب کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

باتشکر

یاعلی

سه شنبه 22 بهمن 1392  4:38 PM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به:برنامه نویسی اندروید


نقل قول alinoorey91

با سلام

 

برادر بقیه مطالب کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

باتشکر

یاعلی


با سلام و احترام خدمت شما کاربر گرامی

برای استفاده از مطالب آموزشی برنامه نویسی اندروید، شما را به مشاهده تاپیک زیر دعوت می کنم.

آموزش برنامه نویسی اندروید

موفق باشید

چهارشنبه 23 بهمن 1392  7:53 AM
تشکرات از این پست
poorchi
poorchi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 101
محل سکونت : تهران

پاسخ به:برنامه نویسی اندروید

پس بقیه اش کو

خوشحال ميشم نظراتتون رو با من در ميان بزاريد

جمعه 1 فروردین 1393  10:55 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها