آقای رجبی را حتما می شناسید. محققی که با هنگام درنگ معروفیت بیشتری پیدا کرد. نظر ایشان را در این مورد با هم می خوانیم:
محمد حسین رجبی: وجود یا عدم وجود حضرت رقیه (س) به طور قطعی و مسلّم رد نشده است.
محمدحسین رجبی در پاسخ به این سؤال که آیا وجود دختر سه سالهای به نام رقیه برای امام حسین (ع) سندیت دارد یا خیر، گفت: به طور قاطع نمیشود گفت نبوده است و نمیتوان به همان جدیت هم گفت وجود داشته است.
رجبی با اشاره به اینکه در هیچ یک از منابع معتبر تاریخی و مقاتل چنین موردی دیده نمیشود، گفت: وجود رقیه در مقاتلی همچون خوارزمی و ابی مخنف، تاریخ طبری، فتوح ابن اعصم کوفی و لهوف سید ابن طاووس که از اعتبار بالایی برخوردار است دیده نمیشود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مرحوم شیخ عباس قمی – که در ارادت وی به اهل بیت علیهم السلام شکی نیست – در کتاب «نفس المهموم» که در رابطه با وقایع کربلا است و نیز در «منتهی الآمال» که بخش مهمی را به وقایع کربلا اختصاص داده است میگوید: من در هیچ سند معتبری راجع به حضرت رقیه چیزی ندیدم اما چون شیخ صدوق آن را نقل کرده است و ایشان را قبول دارم، از قول وی آن را نقل میکنم.
رجبی با ذکر این نکته که برخی روایات شیخ صدوق قابل رد است، گفت: درست است که شیخ صدوق پیشوای محدثین است اما از آنجایی که سندی ارائه نکرده است، بنابراین برای شیخ عباس قمی نیز حجیت ندارد. هر چند که شیخ صدوق نهایت سعی خود را در جمعآوری روایات صحیح به کار برده است اما معدود روایاتی نیز در «من لایحضره الفقیه» ایشان وجود دارد که با سند و مدرک رد شده است. بنابراین تأیید وجود رقیه از سوی ایشان حجیت نمیآورد.
وی در ادامه تصریح کرد: وقتی در منابع مختلف راجع به اولاد امام حسین (ع) بحث میشود عموماً از ۲ دختر به نامهای سکینه و رقیه نام برده میشود. به عنوان مثال شیخ مفید – که آرائش برای محققین حجت است – میگوید امام حسین (ع) دو دختر داشته است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که برخی منابع برای امام حسین(ع) سه دختر برشمردهاند، گفت: این منابع به سه دختر اشاره کردهاند اما تنها از دو نفر نام بردهاند و این خود جای سوال دارد. با این حال، با شرط اینکه این روایات مستند و صحیح باشند، با اندکی مسامحه و اغماض میتوان گفت دختر سوم همان رقیه است.
محمد حسین رجبی در پایان تصریح کرد: در کل اگر بخواهیم یک جمعبندی در این مسأله داشته باشیم باید گفت وجود یا عدم وجود رقیه به طور قطعی و مسلّم رد نشده است. همچنان که شهید مطهری نیز در حماسه حسینی(ع) این مورد را ساقط شده نمیداند.