نحوه برقراری ارتباط
با سیستم های VoIP به یکی از سه روش زیر می توان ارتباط تلفنی برقرار کرد:
ATA)gateway)
ساده ترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از (ATA(Analog Telephone Adaptorها که gateway هم نامیده می شوند، می باشد. این ابزارها این امکان را به شما می دهند که از تلفن های آنالوگ استاندارد فعلی تان استفاده کنید(اگر هنوز از تلفن های آنالوگ استفاده می کنید). به آسانی می توانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت تان وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می کند. همراه برخی ATAها یک نرم افزار هست که روی کامپیوتر load می شود و شما را قادر می سازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.
VoIP یک روش برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می شوند
IP Phones
این handsetها کاملاً شبیه handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ 45 Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ11 هستند. این تلفن ها تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می کنند.
کامپیوتر به کامپیوتر
این روش آسان ترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکت های زیادی هستند که نرم افزارهای مقرون به صرفه ای ارائه می دهند که می توانید برای این نوع VoIP از آن ها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آن چه که نیاز دارید یک میکروفون،بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.
شرکت های تلفنی بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی راه دور را از طریق یک circuit switch به درون یک IP gateway مسیردهی می کنند. این داده ها در طرف دیگر توسط یک gateway دریافت شده و سپس با یک circuit switch محلی دیگر مسیردهی می شود. هر روزه شرکت های بیش تری سیستم های تلفنی VoIP را نصب می کنند و تکنولوژی VoIP در حال رشد است.
انواع مکالمات با استفاده از VOIP
با تفکیک کاربران نهایی گفت وگوهای صوتی به دو شکل دستگاه متصل به شبکه IP و دستگاه متصل به شبکه مخابراتی سنتی، سه نوع مکالمه را می توان متصور شد:
ابزار VOIP با ابزار VOIP: طی این مکالمه دو وسیله که به شبکه مبتنی بر IP متصل هستند با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. (نمونه این حالت سرویس Point - Point مابین دفاتر نمایندگی می باشد.)
ابزار VOIP با تلفن معمولی: در این نوع مکالمه وسیله متصل به پروتکل IP با دستگاه تلفنی که به شبکه مخابراتی سنتی متصل است ارتباط برقرار می کند. در این صورت یک دستگاه متصل به IP نقش واسط را در تبدیل اطلاعات از شبکه IP به شبکه مخابراتی سنتی به عهده دارد. (نمونه این حالت تماس سرویس فعلی 50 می باشد.)
تلفن سنتی با تلفن سنتی: این نوع مکالمه به طور معمول به دلیل مسافت بالای بین دو فرد برقرار کننده مکالمه و به منظور صرفه جویی در هزینه گفت وگو شکل می گیرد. در این نوع ارتباط هر یک از دو تلفن توسط شبکه مخابراتی سنتی به یک دستگاه متصل به شبکه IP مرتبط می شوند و ارتباط VOIP بین این دو دستگاه کمکی شکل می گیرد. ارتباط تلفنی با استفاده از کارت های تلفن رایج در بازار از این نوع است. (نمونه این حالت سرویس فعلی 80 و سرویس تماس بین المللی از منزل می باشد.)
با اندکی توجه به 3 مورد بالا متوجه می شویم که موارد 2 و 3 مطرح شده در بالا با استفاده ترکیبی از شبکه مخابراتی سنتی و شبکه IP برقراری ارتباط صوتی را ممکن می سازند.