تندر90 یا همان رنو لوگان که در بازارهای جهانی با اسامی دیگری همچون داچیا لوگان یا «ماهیندرا لوگان» نیز عرضه میشود، یک سدان ناچ بک در کلاس B است. بنابر اعلام شرکت رنو این خودرو در هشت کشور جهان تولید شده و در 59 کشور به فروش میرسد.
در نمایشگاه خودرو پاریس که اخیرا به کار خود خاتمه داد؛ در کنار انواع سوپراسپورتهای چند صد هزار دلاری، یک محصول ارزانقیمت هم بود که میتواند برای ما ایرانیها جذاب باشد؛ نسل جدید رنو لوگان.
ژانویه 1999، سن پطرزبورگ. بازدیدی از بلوک شرق اروپا توسط تیم بلندپایه مسئولان رنو با هدف بررسی بازار اروپای شرقی صورت میگیرد. مدیران وقت کمپانی رنو در این بازدید با بررسی تمامی جوانب موجود در بازار به نکتهای قابل تامل برمیخورند. خودروهای ساخت اروپای شرقی و به خصوص کشور روسیه با تکنولوژی چندین سال قبل و با کیفیتی پایین و چهرهای نهچندان جذاب اما با قیمت تقریبی 6 تا 10 هزار دلاری در این منطقه از فروش بالایی برخوردارند، در صورتی که خبری از فروش مطلوب محصولات اروپای غربی با قیمت کمیبالاتر نیست.
این مسئله تیم بازدیدکننده و مسئولین رنو را به فکر فرو برد و در همان زمان مسئولان ارشد کمپانی رنو تصمیم میگیرند که خودرویی ساده، مدرن و ایمن اما اقتصادی برای بازار هدف اروپای شرقی و کشورهای در حال توسعه طراحی و عرضه کنند.
تیم مهندسی و طراحی کمپانی رنو پس از اشراف کامل به استراتژی کمپانی و آگاهی از وظیفه خود، دست به کار شده و کار نهچندان آسان خود را برای رسیدن به خودرویی ارزانقیمت اما بر اساس استانداردهای فنی و ایمنی روز آغاز کردند. پس از گذشت پنج سال از شروع این پروژه و صرف هزینه 489 ميلیون یورویی، در سال 2004 خودرو لوگان با قیمت پایه هفت هزار یورویی معرفی و پس از آن تولید این خودرو به صورت مشترک در رنو و داچیا (زیرمجموعه رومانیایی شرکت رنو) آغاز شد. این محصول همان خودرویی است که بعدها با جار و جنجال فراوان و با نام وطنی «تندر90» روانه خیابانهای ایران شد.
بیوگرافی
تندر90 یا همان رنو لوگان که در بازارهای جهانی با اسامی دیگری همچون داچیا لوگان یا «ماهیندرا لوگان» نیز عرضه میشود، یک سدان ناچ بک در کلاس B بوده که روی پلتفرم مشترک با خودروهای رنو کلیو، تویینگو و برخی خودروهای نیسان چون نیسان میکرا و نیسان ورسا طراحی و ساخته شده است. بنابر اعلام شرکت رنو این خودرو در هشت کشور جهان تولید شده و در 59 کشور به فروش میرسد.
شرکت رنو برای نسل نخست لوگان 9 پیشرانه مختلف را در نظر گرفته است. پیشرانههای استفاده شده در لوگان از انواع يك لیتری، 1.2 لیتری و 1.6 لیتری دیزلی و بنزینسوز تشکیل شدهاند که قدرتی مابین 70 اسب بخاری تا 110 اسب بخاری دارند اما نکته قابل توجه این است که بهرغم اینکه پیشرانه و قوای محرکه لوگان شباهت بسیاری به دیگر محصولات رنو (به خصوص خودروی رنو کلیو) دارد و این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک نیز عرضه میشود، اما شرکت رنو و داچیا نسل نخست لوگان را تنها با جعبه دنده دستی عرضه کردهاند.
جالب آنکه خودروی لوگان که برنامه تلویزیونی پربیننده «Top Gear» آن را به فندک یک بار مصرف تشبیه کرده، در بازارهای پرتنوعی همچون بازار آلمان و فرانسه نیز با قیمت حدود 10 هزار یورویی عرضه شده و یکی از عمده دلایل موفقیت گروه «رنو- نیسان» در سالهای اخیر و اصلیترین دلیل احیای کمپانی داچیا به شمار میرود. خودرویی که علاوه بر گونه ناچ بک 4در، در مدلهای ون، خودروکار استیشن و وانت تککابین نیز عرضه میشود. البته از همان نخستین روزهای ورود لوگان به ایران (با نام تندر90) صحبت از عرضه نسخه وانت و ون این خودرو در کشور نیز به گوش میرسید که این مسئله به دلیل سهمخواهی سازندگان وطنی (که گاه منجر به درگیری لفظی سازندگان داخلی تندر با یکدیگر نیز میشد!) برای همیشه به بایگانی خاطرات صنعت خودروسازی کشور فرستاده شد.
حال پس از گذشت نزدیک به پنج سال از عرضه تندر 90 در کشورمان، شرکت رنو و زیرمجموعه آن یعنی «داچیا»، نسل جدید لوگان را در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کردند. محصولی که قرار است تعریف جدیدی از یک خودرو اقتصادی ارزان قیمت در بازارهای نوظهور داشته باشد.
این بار رنگ رخساره خبر نمیدهد از سر درون!
اپیزود دوم: سپتامبر 2012، سالن اصلی نمایشگاه خودرو پاریس. در میان موجی از نورپردازی زیبا و دود غلیظی که غرفه شرکت «داچیا» را دربرگرفته پارچه سرخرنگی که روی محصول جدید این شرکت کشیده شده، کنار رفته و لوگان جدید متولد میشود؛ با چهرهای متفاوت نسبت به اسلاف خود. با نیمنگاهی به چهره ظاهری لوگان 2013 درمییابیم که طراحان رنو برخلاف روند طراحی نسل پیشین لوگان متوجه این امر شدهاند که در روزگاری که «عقل مشتریان در چشمشان است»، طراحی ظاهری و زیبایی بصری نقش غیرقابل انکاری را در موفقیت یک محصول ایفا میکنند. پیکره کلی و استایل بدنه لوگان جدید، در عین سادگی، گیرا و چشم نواز ساخته و پرداخته شده است.
به گونهای که شاید در برخورد نخست لوگان جدید هیچ نشانی از یک خودرو ارزان قیمت و اقتصادی نداشته و حتی از این حیث میتواند برای خودروهای گرانتر خط و نشان بکشد. جلوپنجره حجیم با نوارهای آبکاری شده به همراه چراغهای مجهز به فناوری Day Light و رینگهای آلیاژی اسپورت (در نسخه فول آپشن) را میتوان از مهمترین عناصر طراحی لوگان جدید دانست. ضمن آنکه طراحی داخل کابین خودرو نیز بسیار شکیلتر و مدرنتر از مدل پیشین آن به نظر میرسد.
البته با توجه به اینکه طراحی داخلی نسل پیشین لوگان یکی از بزرگترین نقاط ضعف این خودرو به شمار میآمد، اعمال تغییرات چشمگیر و زیباسازی فضای داخل کابین در مدل جدید موضوعی است که چندان هم دور از انتظار نبود. نمایشگر لمسی سامانه ناوبری، غربیلک جدید فرمان و نشاندهندههای اسپورت با رنگ پسزمینه سفید، اِلمانهایی هستند که به جذابتر جلوه دادن فضای داخلی لوگان 2013 کمک شایانی کردهاند. بنابر اعلام شرکت رنو، این بار نیز قرار است لوگان در سه گونه با سطح تجهیزات مختلف عرضه شود که از مهمترین تغییرات ظاهری آنها میتوان به رینگهای آلیاژی، چراغ مهشکن جلو، سپرهای همرنگ بدنه و جلو پنجره آبکاری شده در نسخه فول آپشن اشاره كرد که این تجهیزات در مدلهای پایه به چشم نمیخورند.
قوای محرکه
با آنکه مدل پیشین لوگان با بهرهگیری از طیف وسیع پیشرانههای کوچک و پربازده توانسته بود نظر بسیاری از دارندگان این خودرو و حتی منتقدان نشریات معتبر تخصصی را به خود جلب کند اما مهندسان رنو برای ماندن در کورس رقابت، پیشرانههای جدیدی را برای محصول تازه به دنیا آمده خود تدارک دیدهاند. جدیدترین این پیشرانهها، یک قلب تپنده دیزلی به حجم 1149 سیسی بوده که توانایی تولید 75 اسب بخار (55 کیلووات) قدرت را داراست.
بنابر اعلام شرکت رنو، این پیشرانه با تولید 137 گرم گاز سمی دی اکسید کربن در هر کیلومتر از مسیر پیمایش دارای استاندارد Euro5 بوده و کم آلایندهترین پیشرانه این سگمنت از خودروهای سواری به شمار میآید. علاوه بر این دو پیشرانه بنزینی 1/6 و 1/5 لیتری نیز برای لوگان جدید در نظر گرفته شده که قدرت تولیدی آنها با افزایش 15 درصدی نسبت به مدل پیشين میتواند بازه 90تا 120 اسب بخاری را تحت پوشش قرار دهد اما موضوع جالب توجه در این خصوص این است که مدیران ارشد شرکت داچیا در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودرو پاریس اعلام کردند طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار است برای نخستین بار نسخه سه سیلندر لوگان با پیشرانه 0/9 لیتری روانه بازارهای جهانی شود.
اقدامیکه هرچند در ظاهر عجیب به نظر میرسد اما با نگاهی به بازار خودروهای کممصرف قاره اروپا که این روزها پای برندهای پرسابقهای همچون «فورد» و «فولکس واگن» نیز به آنجا باز شده است، اهمیت این موضوع بیش از پیش برایمان روشن میشود.
شرکت رنو اعلام کرده که متخصصان این شرکت جهت کسب موفقیت محصول جدید خود، در بازارهای جهانی، لوگان مدل 2013 را در بیش از 1/9 میلیون کیلومتر از جادههای سرتاسر جهان تست کرده و مورد ارزیابی قرار دادهاند. از قیمت احتمالی و زمان عرضه لوگان جدید هنوز اطلاعاتی منتشر نشده اما پیشبینی میشود که پروسه تولید انبوه آن از نیمه دوم سال 2013 آغاز شود.