هیجانی به قدمت 40 سال
تازهترین محصول افسانهای دوج؛ چلنجر، همچنان جذاب است
همانقدر كه نام فورد با مدل ماستنگ جاودانه شده است، دوج نیز همین نسبت را با چلنجر دارد. سال 1970، چلنجر به دنیای خودروسازی معرفی میشود. ظاهر كشیده و جذاب و موتوری پرقدرت كه با سرعت زیادی زوزهكشان در جادهها حركت میكرد رؤیای بسیاری از جوانان علاقهمند به خودرو در آن سالها را تشكیل میداد و جالب اینكه این رؤیا به عصر حاضر نیز سرایت كرده است.
40 سال از آن دوران طلایی گذشته است و اكنون نسل جدیدی از این محصول استثنایی با عنوان Mopar Drag Pak طراحی شده است كه شاید در هیاهوی محصولات فوق مدرن سایر برندهای خودروساز گم شده است اما باز هم همان دوج چلنجر است!
هیجانی كه 40 سال پیش آغاز شد
بازار خودروی آمریكا در سال 1970 با مهمان تازه واردی دچار هیجان و التهاب زیادی شد. تنها 4 سال پیش از آن دوج چارجر رونمایی شده بود اما چلنجر چیز دیگری بود. هیجانی كه از بابت هنرنمایی مهندسان دوج در رقابت با فورد در بازار خودروسازی امریكا ایجاد شده بود طرفداران خودروهای مختلف را برای مدتهای طولانی در جبهههای مختلف و حتی مخالف هم قرار داده بود. چلنجر خیلی زود در میان مردم و به خصوص جوانان جای خود را باز كرد. اینخودرو از همان ابتدا با رنگ قرمز روانه بازار شد. اما انتخاب این رنگ كار اتفاقی نبود بلكه مهندسان دوج به این نتیجه رسیده بودند كه با انتخاب این رنگ به عنوان رنگ اصلی، هیجان ذاتی در چلنجر را در نزد جوانان و علاقهمندان به آن دوچندان خواهند كرد. این روند تا سالهای بعد كه دوج چلنجر تولید و روانه بازار میشد ادامه پیدا كرد. طراح بدنه كسی نبود جز كارل كامرون كه اتفاقا بدنه دوج چارجر را نیز او طراحی كرده بود.
همانطور كه در مدل اولیه دوج چارجر دیده میشد قرار بود این خودرو دارای یك موتور توربینی باشد اما هیچگاه از این موتور در خط تولید چارجر استفاده نشد با این حال چلنجر از این موهبت بهره مند شد. موتور توربینی بر شهرت و جذابیت چلنجر افزوده بود به طوریكه دوج چارجر خیلی زود از اذهان محو شد.
چلنجر در نخستین سال حیات خود یعنی در سال 1970 با استقبال خوبی روبهرو شد به طوری كه در آن سال حدود 80 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید. مردم از سوارشدن بر آن لذت میبردند. یكی از اصلیترین علل این لذت سروصدای موتور خودرو و زوزه آن در سرعتهای بالا بود كه در حین حركت در جادههای كوهستانی یا صحرا صدای آن از فواصل طولانی نیز براحتی شنیده میشد. اما یك مشكل اساسی وجود داشت و آن اینكه چلنجر در دورانی وارد بازارخودروی آمریكا شد كه صنعت قطعهسازی این كشور اوضاع چندان خوبی نداشت. فروش چلنجر تنها در سال اول تولید خوب بود. با گذشت تقریبا 3 سال افت فروش آن آغاز شد و شرایط به گونهای رقم خورد كه تولید آن تنها برای 5 سال ادامه یافت.
در این مدت 165هزار دستگاه چلنجر ساخته شد. چلنجرهایی كه تنها در سال 1971 ساخته میشدند در دو مدل سقف معمولی یا سقف متحرك روانه بازار میشدند كه این تنوع در جذب هر چه بیشتر مشتریان مؤثر بود. استفاده از چرم طبیعی در صندلیها و سقفهای وینیلی از جمله ابتكار عملهایی بود كه در آن دوران شركتهای خودروساز برای جذب هر چه بیشتر مشتری به كار میبستند و البته دوج چلنجر نیز از این قاعده مستثنی نبود. گذشته از آن پنجره عقبی كمی كوچكتر از حد استاندارد و معمول بود كه این تغییر نیز بر متفاوت بودن این خودرو مزید شده بود. دوجچلنجر سال 1970 با دوجی كه تا 5 سال بعد از آن تولید میشد تفاوت ساختاری و فنی چندانی نداشت با این حال مدلی كه در سال 1970 ارائه شد و به كاپوت مجهز به نوعی پوشش برجسته از جنس فایبرگلاس مجهز بود، در ذهن بسیاری از دوستداران این خودرو باقی مانده است.
دوج چلنجر سال 1970 در زمره خودروهای عضلانی بهشمار میآید كه زمینهساز پیدایش خودروهای فوق مدرن عضلانی نظیر انواع بوگاتیها و دوجههای غول پیكر امروزی است. كاپوت كشیده و آن دو جفت چراغی كه در دو گوشه رخ جلویی دوج چلنجر خودنمایی میكردند همواره به عنوان امضایی منحصربفرد برای این برند خودروساز به شمار میآید.
هیجان چلنجر ادامه دارد
اكنون بیش از 4 دهه از پیدایش نخستین چلنجر میگذرد و در این مدت نسبتا طولانی مدلهای مختلف و به روز شدهای از این محصول خلاقانه ارائه شده است. در سالهای 2006، 2008 تا 2011 چندین مدل مختلف از دوج چلنجر نسل جدید ارائه شده است كه در تمامی آنها سرعت و تلفیق آن با قدرت به عنوان یك اصل در نظر گرفته شده است. تازه ترین مدل چلنجر
Mopar Drag Pak نام دارد كه البته با انجام دستكاریهای قابل توجه در داخل آن به یك خودروی قدرتی دو نفره تبدیل شده است. این خودرو 10 سیلندری صرفا برای مسابقات سرعت طراحی و دستكاری شده است. موتور این خودرو4/8 لیتر گنجایش دارد كه در تلفیق با سیستم دنده خودكار دوسرعته مجموعهای هیجانانگیز رقم زده شده است Mopar چندی پیش و در نمایشگاه SEMA لاس وگاس به نمایش عمومی گذاشته شد تا مفهوم واقعی استحكامسازی بدنه داخلیخودروها ارائه شود. این خودروی جدید بیشتر با توصیفاتی نظیر راكت معرفی شده است كه با اهدافی نظیر به كار گیری در رقابتهای سرعت و قرار گرفتن در كنار سایر خودروهای مجموعه داران خودروهای سرعتی تولید میشود. این خودرو قرار است صرفا به رنگ سفید از كارخانه خارج شود كه البته آپشنهای مختلف رنگی برای آن در نظر گرفته شده است. قیمت اولیه و پیشنهادی كه برای دوج چلنجر Mopar در نظر گرفته شده است حدود 85 هزار دلار است و قرار است تولید انبوه آن از اوایل سال 2011 آغاز شود. با توجه به نوع اصلاحات و مقاومسازی كه در بخشهای مختلف این خودرو انجام شده است ممكن است نبود برخی قطعات در آن جالب توجه به نظر بیاید كه از آن جمله میتوان به نبود برف پاك كن در شیشه جلویی این خودرو اشاره كرد. این خودرو صرفا برای دو نفر طراحی شده است: راننده و سرنشین مجاور كه در حقیقت به عنوان نقشهخوان در مسابقات رالی ایفای نقش میكند. شیشه درها از جنس پلی كربنات است تا در جریان رانندگی با سرعتهای بالا كه همواره با تكانهای شدید همراه است از استحكام لازم برخوردار باشند. گذشته از آن در این بخش از نوعی سیستم هوشمند در شیشه استفاده شده است. دوجچلنجر Mopar هماكنون به عنوان یكی از استانداردترینخودروهای مقاومسازی شده برای رقابتهای سرعت در دنیا به شمار میآید.