0

پرادو بهتر است یا نیسان مورانو؟!

 
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پرادو بهتر است یا نیسان مورانو؟!

پرادو سال 2005 بود که برای اولین بار راهی بازار ایران شد و همانطور که همه میدانیم از همان ابتدای ورود به بازار لقب یکی از پرفروشترین SUVهای بازار ایران را به خود اختصاص داد. اما نیسان مورانو به عنوان یک رقیب هموطن داستان متفاوتی دارد.

خوشبختانه تعداد خودروهای شاسی بلند عرضه شده در بازار این روزها، آرام آرام به خودروهای سدان و شهری نزدیک میشود. استقبال خوب خریداران درکنار توانایی خاص این رده از خودروها سبب شده تا واردکنندگان داخلی برای واردات محصولات SUV تمایل بیشتری نشان دهند و هراز چندگاهی خبرعرضه مدلی تازه از برندی جدید بهگوش برسد. در این بین، جدا از برندهای معتبری مثل لکسوس، پورشه و ب ام و با قیمتهای سرسام آورشان، دوبرند هموطن ژاپنی تویوتا و نیسان مدتهاست که جا پایشان را دربازار خودرو ایران سفت کرده اند؛ به خصوصدر رده خودروهای شاسی بلند!


تویوتا که از زمان جنگ با لندکروزهای معروفش بازار ایران را بهدست داشت و نیسان هم بامدل پاترول، سالها در بازار ایران حکمفرمایی میکرد اما این بار رقابتشان بین دو محصول  SUV درکلاس شاسی بلندهای متوسطاست که از قضا هرکدام حرفهای بسیاری برایگفتن دارند. تویوتا با مدل پرادو که میتوان گفت یکی از معروفترین و محبوبترین محصولاتش در ایران است، برای رقیب هموطنش نیسان که بامدل مورانو دلبری میکند، خط و نشان میکشد. اینبار سراغ ایندو خودرو جذاب و البتهگرانقیمت رفتهایم و نگاهی داشتیم به داشته و نداشته هایشان !

نگاهی کوتاه به پرادو و مورانو

پرادو سال 2005 بود که برای اولین بار راهی بازار ایران شد و همانطور که همه میدانیم از همان ابتدای ورود به بازار لقب یکی از پرفروشترین SUVهای بازار ایران را به خود اختصاص داد. مدلهای دو در و چهار در این خودرو هم هرکدام با دونوع موتورچهارسیلندر 3.7  لیتری و شش سیلندر چهار لیتری پشت ویترین نمایشگاهها خودنمایی میکردند. درنهایت این خودرو در سال 2010  دچار تغییرات اساسی شد و مجدد برای خودنمایی و رقابت با سایر SUVها به بازار ایران عرضه شد. خودرویی که فرم چراغهای آن تغییرکرده و طراحی کابین آن نیز متحولشده است. ضمن اینکه پرادوی جدید را بیشتر در نمونههای چهاردر میبینیم اما بهتازگی مدلهای دودر آن هم راهی بازار ایران شده و اتفاقا همانند گذشته با اقبال خوبی هم مواجه شده؛ هرچند که با توجه به داشتن قیمتی بالاخرید و فروش آن همانندگذشته بهآسانی انجام نمیگیرد! اما نیسان مورانو به عنوان یک رقیب هموطن داستان متفاوتی دارد؛ این شاسی بلند از نسل اول خود در بازار ایران حضور دارد؛ خودرویی که با چهره خشن و متفاوت خود نسبت به دیگر SUVهای موجود در بازار میرفت تا غوغایی به پا کند اما قیمت بالای آن نتوانست فروشش را در میان انبوه  SUVهای وارد شده به کشور تضمین کند.

نکته جالب، قیمت این خودرو بود که به رغم شکست قبلی باز هم 20 میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود. نیسان مورانو نسل اول قیمتی درحدود 74 میلیون تومان داشت و نسل بعدی آن با قیمتی در حدود 90  میلیون تومان راهی بازار شد اما درس نگرفتن از اشتباه اول موجب شد تا مورانوی نسل دوم هم شکست را پذیرا شود؛ خودرویی که بهرغم همه قابلیتها و خاص بودنها باز هم جایی در بین پرفروشهای بازار نیافت. حال مدل 2012 این خودرو با امکاناتی مناسب و موتوری قویتر راهی بازار ایران شده تا جبران شکستهای قبلی را داشته باشد.

مدل جدید این خودرو تغییرات زیادی نسبت بهنمونه قبلی ندارد و تنها تفاوت آن به چراغهای جلو و عقب ختم میشود. البته شکل چراغها تغییری نکرده و تنها رنگ آنها اسپورتتر است و هم جلوه زیباتری دارد؛ در نمای جلو هم کمیجلو پنجره و سپر تغییر داشته و حالت مهشکنها نیز عوض شده است البته از امکانات بیشتر مدلهای جدید و فیسلیفت شده هم نمیتوان چشمپوشی کرد. مورانو که به واقع یکی از خاصترین چهرهها را دارد همانند دیگر محصولات شرکتنیسان یکخودرو کاملا اقتصادی به حساب میآید چرا که استهلاک پایین از اصلیترین خصیصههای این خودروست. همچنین مورانو با اتکا بر گیربکس فوقالعاده خود که CVT نام دارد، توانسته مصرف سوخت پایینی را تقدیم به دارندگان خودکند.

--------------------------------------------------------------------------------

 آنچه درمورد این دو رقیب باید بدانید

به طور کلی سواری پرادو خوب بوده و امکانات آن هم کاملا مناسب است اما در مورد نمونههای قدیمی این خودرو باید گفت که  سر پیچها باید دقت فراوانی به خرج داد چرا که چسبندگی این خودرو نسبت به زمین مناسب نبوده و احساس واژگونی همیشه با شماست؛ احساسی که در سرعتهای بالا هم شما را اذیت خواهد کرد. ضمن اینکه هزینههای تعمیر و نگهداری این شاسی بلند در یک سال با توجه بهگرانی قطعات میتواند برابر با خرید یکپراید باشد و البته هزینه دستمزد تعمیرکاران هم سرسامآور است اما نباید فراموش کرد که ارتفاع کمتر خودرو در نمونههای جدید سبب شده تا تعادل آن بهتر باشد و در پیچها احساس بهتری را منتقل کند؛ همچنین با وجود اینکه در کاتالوگ آن افزایش قدرت موتور را شاهد هستیم ولی درعمل به نظر میرسد که خودرو کمی تنبل تر شده است هرچند که امکانات ایمنی و رفاهی زیاد و البته بهینه سازیهای انجام گرفته در پرادو جدید این ایرادات را میپوشاند.

در مورد نیسان مورانو هم باید این نکته را یادآوری کنیم که دارندگان اینSUV  از خرید خود تا حد زیادی راضی خواهند بود. معمولا از نظر فنی به خصوص موتور و گیربکس برای این خودرو مشکلی به وجود نمیآید و بیشتر لوازم مصرفی نیاز به تعویض دارند البته قیمت لوازم مصرفی هم مثل پرادو ارزان نیست. ضمن اینکه سواریاش بسیار خوب بوده و میتوان از المانهای اسپورت آن لذت برد. اما نباید فراموش کرد که تکانهای قسمت عقب زیاد بوده و  آنچنان نرم نیست که البته به نسبت SUVهای دیگر قابل قبولتر است. فرمانپذیری این شاسی بلند ژاپنی هم در سطح خوبی قرار داشته و عملکرد گیربکس هم که از نوع CTV است، قابل تحسین است.


--------------------------------------------------------------------------------

 مشخصات فنی دو رقیب

پرادو از موتوری شش سیلندر با حجم 3956 سیسی بهره میبرد. موتوری که قادر است 371 اسببخار قدرت را برای عبور از موانع در اختیار راننده قرار دهد. پرادوی جدید در دو مدل  ON-ROAD وOFF-ROAD  راهی بازار ایران میشود که البته از نظر فنی با یکدیگر برابرند و تنها درحجم مخزن سوخت و البته امکانات ایمنی و رفاهی با یکدیگر تفاوتهایی دارند. ضمن اینکه پرادو خودرویی پرمصرف به حساب میآید چرا که در سیکل ترکیبی به اعلام شرکت سازنده 12.5 لیتر در 100 کیلومتر بنزین میسوزاند این در حالی است که در صورت تجربی با اعدادی مثل 15 و 16 لیتر روبه رو هستیم.

نیسان مورانو هم از موتوری شش سیلندر نیرو میگیرد اما به حجم دقیق 3498 سیسی که قادر به تولید 266 اسببخار قدرت است. همچنین میتواند در مدت زمان 7.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد و تا 209 کیلومتر نیز سرعت بگیرد. مصرف سوخت ترکیبی مورانو هم در 100 کیلومتر 9 لیتر برآورد شده است.


--------------------------------------------------------------------------------

تویوتا پرادو 2012

مزایا: موتور پرقدرت، کیفیت ساخت بالا، امکانات عالی
معایب: مصرف سوخت بالا، قطعات و لوازم یدکی گران

قیمت: مدل چهار در 128 میلیون، مدل دو در 119 میلیون

نیسان مورانو 2012

مزایا: طراحی زیبا، گیربکس CTV، استهلاک و مصرف سوخت خوب
معایب: قطعات و لوازم یدکیگران، تکانهای زیاد عقب خودرو

قیمت: 125 میلیون تومان

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

جمعه 5 آبان 1391  8:12 PM
تشکرات از این پست
farshon siasport23
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:پرادو بهتر است یا نیسان مورانو؟!

ازنظراستحکام پرادوبنظرم محکمتراست.

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

شنبه 6 آبان 1391  3:51 PM
تشکرات از این پست
siasport23
دسترسی سریع به انجمن ها