0

نشست «ترويج حجاب، انتظارات واقعی، چالش‌های عينی» در مشهد برگزار شد

 
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

نشست «ترويج حجاب، انتظارات واقعی، چالش‌های عينی» در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: سومين نشست تخصصی بانوان فعال مشهد با محور «ترويج حجاب، انتظارات واقعی، چالش‎‌های عينی» با سخنرانی رئيس مركز مطالعات و تحقيقات زنان دانشگاه تهران در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، سومين نشست تخصصی بانوان فعال مشهد با محور «ترويج حجاب، انتظارات واقعی، چالش‎‌های عينی» با سخنرانی فهیمه فرهمندپور، رئيس مركز مطالعات و تحقيقات زنان دانشگاه تهران 24 تیرماه در مشهد برگزار شد.

فرهمندپور در این مراسم اظهار كرد: حجاب را می‌توان باور آگاهانه اخلاقی دينی يا مصداقی از ‌نظم و انضباط اجتماعی‌ بيان كرد.

وی تصريح كرد: اگر حجاب به‌عنوان يك مؤلفه نظم اجتماعی تلقی شود، توسعه آن در جامعه نيازمند هدف‌گذاری است و رسيدن به هدف نيز مقدمات و پيمودن مسير نیز برنامه خاصی دارد.

فرهمندپور به تشابهات هر دو مصداق اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه هر دو امری تربيتی است، نيازمند برنامه‌ريزی و عمليات بلندمدت هستند چون هر دو تحققی تدريجی دارند.

رئيس مركز مطالعات و تحقيقات زنان دانشگاه تهران ادامه داد: این دو مقوله محتاج شكل‌گيری فضائل پايه است، چون از حلقه‌های پايانی زنجيره‌های رفتاری شروع می‌شود.

عضو هيئت علمی دانشگاه تهران به تفاوت‌های اين دو مصداق از حجاب اشاره كرد و افزود: حجاب در باور دينی چشم‌انداز حداكثری اما در نظم اجتماعی قناعت حداقلی را می‌طلبد.

وی با بيان اينكه اگر حجاب در قالب نظم اجتماع رعايت شود، نيازمند قانون‌مداری مردم جامعه است، افزود: قانون‌مداری نيز زمينه‌ساز مسئوليت‌پذيری، احترام به حقوق ديگران و احترام به هنجارهای جمعی و حجاب و در نهايت منجر به نظم اجتماعی می‌شود.

استاد دانشكده الهيات تهران تأكيد كرد: اگر انسان اين مهارت‌ها را نياموخته باشد، حتی با گشت ارشاد هم نمی‌توان او را وادار به امر حجاب كرد اما اگر مصداق نظم اجتماعی تعريف شده باشد، بايد به‌عنوان يك قانون از نيروی انتظامی كمك گرفت.

فرهمندپور به نقد جامعه امروز و مسائل آن پرداخت و افزود: محيط جامعه با مصرف‌گرايی، ظاهربينی و تجمل‌گرايی‌ها و رفتارهای رياكارانه مربيان و والدين آرمان‌گرا، نسل امروز را گرفته است و دنيای آن‌ها را محدود به زيبايی اندام كرده است.

وی خوداتكايی را عامل مؤثر ديگری بر حجاب دانست و ادامه داد: خوداتكايی نيز به ترتيب زمينه‌ساز اعتماد به نفس، صداقت، وسوسه ناپذيری و خويشتن‌داری، عفاف و در نهايت حجاب در انسان می‎شود.

وی در ادامه سخنان خود به آيات مرتبط با بحث حجاب در قرآن كريم اشاره كرد و گفت: بر این اساس در پوشش و حجاب تقدم و توجه با مردان است در حالیكه مدت‌هاست از مردان جامعه غافل شده‌ايم و فقط به بانوان متذكر می‌شويم.

عضو هيئت علمی دانشگاه تهران با تأكيد بر ويژگی جلوه‌گری بانوان گفت: اقداماتی چون ايجاد محيط‌ های جايگزين برای خيابان چون پارك‌های بانوان و بن‌های ورزشی ويژه بانوان می‌تواند در كاهش روابط نامحرم مؤثر باشد.

رئيس مركز مطالعات و تحقيقات زنان دانشگاه تهران تأكيد كرد: حجاب مسئله‌ای نيست كه حكومتی بتوان آن را درست كرد بلكه بايد مسئله و دغدغه مردم شود تا بتوان آن را در جامعه گسترش داد.

وی با اينكه حجاب در گروی تربيت زن، مرد و اصلاح محيط است، گفت: محيط اولين متغير مديريت مناسبات بين فردی است كه خانواده، مدرسه و جامعه را دربرمی‌گيرد.

فرهمندپور ادامه داد: اعضای خانواده و رسانه در تجربيات بصری فرزندان مؤثر هستند؛ چراكه نسل امروز متأسفانه درك درستی از روشنفكری نداشته و در بسياری از خانه‌ها حرمت‌ها شكسته شده است.

وی بر معرفت‌دهی عملی، همه‌جانبه و عميق حجاب در مدارس تأكيد كرد و افزود: حجاب ابزار مصونيت‌بخش دختران و بانوان در برابر نامحرم است نه فرمی برای زيبايی که از اين جهت می‌توان با بهسازی و ايمنی‌بخشی محيط مدارس درخصوص حجاب، دختران را در مدارس كمی راحت‌تر گذاشت.

عضو هيئت علمی دانشگاه تهران به برنامه‌ريزی‌های كوتاه مدت، بلندمدت و ميان مدت در جامعه تأكيد كرد و ادامه داد: بايد شاخصه‌های امنيت اخلاقی و مناسبات عفيفانه(مشاغل، اماكن، ...) و فرصت‌های جديد و امن ايجاد شود از جمله ممنوع كردن اردوهای مختلط دانشجويی و ايجاد محلی برای استراحت دختران در دانشگاه، ممنوع كردن فروشنده‌های مرد ويژه لوازم و پوشاك مرتبط با بانوان در جامعه.

فرهمندپور در پايان گفت: نهادهای مجری و دست‌اندركار به جای عملكردهای سليقه‌ای و خنثی‌كردن همديگر به‌طور همگرا با هم در صحنه عمل كنند.

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

دوشنبه 26 تیر 1391  2:44 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها