0

سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني

 

با سلام و احترام حضور کاربران عزیز و بزرگوار 

 

بعد از اتمام 200 سوال ، پاسخنامه ( جواب ها )  ارائه می گردد .

 

 



  فصل اول(سوالات 30 – 1)



  1)جنبه کاربردی روانشناسی که تکونولوژی رفتار نام دارد چيست ؟

الف) فراهم کردن محيط فيزيکي مساعد
ب) فراهم کردن محيط رواني مساعد
ج) ارائه سيستمهاي تقويت
د) راهبردهاي رفتاري و تغيير رفتار
 



  2) هدف تغييرات رشد و تکاملي چيست ؟

الف) نضج
ب) درهم آميختگي ساختها
ج) نمو
د) خود سازي
 



  3) دست يافتن به هدف رشدي سازش با محيط را چه مي نامند ؟

الف) خود سازي
ب) سازگاري
ج) سازمان يافتگي
د) تعامل
 



  4) ظهور ويژگيهاي ارثي فرد را چه مي نامند ؟

الف) نمو
ب) رشد
ج) نضج
د) ساخت
 



  5) زمان يادگيري توسط چه عاملي تعيين مي شود ؟

الف) فرصتها
ب) محيط مساعد
ج) آمادگي رشدي
د) قوانين روانشناسي
 



  6) تغييرات رشد و تکاملي در اثر چه عاملي بوجود مي آيد ؟

الف) وراثت
ب) نضج
ج) محيط
د) نضج و يادگيري
 



  7) رشد و تکامل به وسيله چه عاملي پشتيباني مي شود ؟

الف) وراثت
ب) تحريک
ج) نضج
د) نمو
 



  8) کارها و وظايف هر دوره رشدي که فرد بايد يادبگيرد و انجام دهد چه نام دارد ؟

الف) تکاليف رشدي
ب) تکاليف نضجي
ج) موفقيت رشدي
د) وظايف اجتماعي
 



  9) از نظر هاويگهرست در دوره کودکي اوليه چه تکليف رشدي مطرح است ؟

الف) يادگيري مهارتهاي ضروري براي بازي
ب) آموختن گرد آمدن با همسالان
ج) آموختن تشخيص درست و نادرست
د) رشد مفاهيم ضروري براي زندگي روزانه
 



  10) به نظر هاويگهرست در دوره کودکي بعدي چه تکليف رشدي به عهده فرد است ؟

الف) رشد مفاهيم ضروري زندگي روزانه
ب) آموختن تفاوتهاي جنسي
ج) کسب استقلال عاطفي
د) برقراري روابط تازه باهمسالان
 



  11) در دوره نوجواني فرد چه تکليف رشدي به عهده دارد ؟

الف) يادگيري زندگي با همسر
ب) عهده دار شدن مسئوليت شهروندي
ج) انجام دادن مسئوليت شهروندي
د) داراشدن يک ايدئولوژي
 



  12) کدام يک از موارد زير جزء موانع مهارت در کارها و تکاليف رشدي است ؟

الف) فقدان خلاقيت
ب) فقدان انگيزش
ج) فقر اقتصادي
د) فقر فرهنگي
 



  13) مرحله بچگي کدام يک از مراحل فراخناي زندگي را تشکيل مي دهد ؟

الف) تولد تا 2 هفتگي
ب) 2 هفتگي تا 5/1 سالگي
ج) 2 هفتگي تا 2 سالگي
د) 6 ماهگي تا 2 سالگي
 



  14) منظور از دوره بلوغ چه دوره اي است ؟

الف) 12-9 سالگي
ب) 14-10 سالگي
ج) 13 تا 18 سالگي
د) 12 تا 18 سالگي

15) پايه هاي خوشبختي به غير از موفقيت کدامند ؟
الف) پذيرش – محبت
ب) پذيرش - رضامندي
ج) محبت – استقلال
د) استقلال – عزت نفس

16) کدام يک از عوامل زير جزء عوامل موثر در خوشبختي نمي باشد ؟
الف) واقع گرايي در خود پنداري
ب) واقع گرايي در نقش پنداري
ج) گرايش نسبت به يک سن
د) محدوديتهاي ذهني

17) علت اينکه دختران در طول کودکي و نوجواني بيشتر از پسران خوشبخت هستند چيست؟
الف) رضايت از روابط اجتماعي دروني
ب) رضايت از روابط اجتماعي بيروني
ج) رضايت از پيشرفت
د) رضايت از موفقيت

18) مردان در چه سن يا دوره اي بيشتر از زنان احساس خوشبختي مي کنند ؟
الف) نوجواني
ب) ميانسالي
ج) بزرگسالي اوليه
د) کودکي

19) کدام يک از موانع خوشبختي ، محيطي است ؟
الف) فقر بهداشتي
ب) آرزوهاي غير واقعي
ج) محروميت از محبت
د) محدوديت ذهني

20) کدام يک ا زعوامل زير مانع خوشبختي مي شود ؟
الف) شرايط زندگي
ب) امکانات مالي
ج) سازش عاطفي
د) نقش خيالي

21) کودکاني که از اين بيم داشته اند که مورد تمسخر قرار بگيرند در بزرگسالي از چه چيز رنج مي برند ؟
الف) خود باطل پنداري
ب) خود بزرگ پنداري
ج) خود بيمارانگاري
د) خود آزاري

22) تنها راه پيشگيري از بدبختي چيست ؟
الف) ايجاد شرايط اقتصادي مناسب
ب) ايجاد فرصت پذيرش ، موفقيت و محبت
ج) ارائه آموزشهاي مناسب در مدرسه
د) ايجاد شرايط مناسب توسط دولت

23) کدام يک از عوامل زير در چگونگي خود پنداري کودک مؤثر است ؟
الف) وراثت
ب) والدين
ج) واقع گرايي
د) محيط مدرسه

24) دوران بچگي داراي چه ويژگي است ؟
الف) کوتاهترين مرحله است
ب) بلندترين مرحله است
ج) خطر جسمي و رواني بدنبال ندارد
د) فلات رشدي نيست

25) کودکاني که نسبت به سن خود پر وزن و کوتاه قد يا ريز باشند به چه حسي دچار مي شوند ؟
الف) پرخاشگري
ب) حقارت
ج) خود بزرگ بيني
د) بي اشتهايي عصبي

26) کدام يک از موارد زير جزء خطرهاي اجتماعي محسوب مي شود ؟
الف) مورد تأئيد قرار گرفتن رفتار بد
ب) نابردباري در برابر نادرستيها
ج) خود پنداري ايده آلي
د) پيرواني که مي خواهند رهبر شوند

27) ناپايداري انضباط و مجازات بدني جزء کداميک از خطرات دوره کودکي بعدي محسوب مي شود ؟
الف) اجتماعي
ب) اخلاقي
ج) رغبتها
د) عاطفي

28) هنگامي که از فرزندان انتظار ايفاي نقشهاي جنسي سنتي را داريم چه خطري آنها را تهديد مي کند ؟
الف) کوتاهي در آموختن نقش جنسي
ب) شکست در آموختن نقش جنسي
ج) بي ميلي نسبت به ايفاي نقش جنسي
د) رغبت افراطي به ايفاي نقش جنسي

29) رشد و تکامل يک خود پنداري نامساعد به چه امري منجر مي شود ؟
الف) خود مداري
ب) ميان واگرايي
ج) از دست دادن اهميت
د) خود طردي

30) مربيان با چه روشي مي توانند به رشد و تکامل ارزشهاي محصلان خود کمک کنند ؟
الف) تصميم گيري به جاي آنها
ب) کمک در ارزيابي نتايج
ج) ندادن فرصت به نمايش انتخابها
د) پياده نکردن انتخابها در زندگي
 


قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  4:50 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني

 



  فصل دوم(سوالات 49-31)



  31) رشد و يادگيري در دو مرحله از زندگي انسان بيشتر محسوس است :

1- بلوغ و نوجواني 2- .......؟ الف) تولد تا 3-4 سالگي
ب) 6 تا 12 سالگي
ج) تولد تا 6 سالگي
د) 6-2 سالگي
 



  32) دوره شدن شامل کدام مراحل است ؟

الف) بچگي و نوجواني
ب) کودکي و نوجواني
ج) جواني و نوجواني
د) کودکي اوليه و بعدي
 



  33) دوران پختگي و ثبات به چه مراحلي از زندگي گفته مي شود ؟

الف) جواني و بزرگسالي
ب) نوجواني و جواني
ج) جواني و کهنسالي
د) نوجواني و ميانسالي
 



  34) طبق نظر ارسطو خاصيت مهم نوجواني چيست ؟

الف) لذت
ب) انتخاب
ج) کنترل
د) تفکر فلسفي
 



  35) کلمه بلوغ در زبان انگليسي از چه واژه لاتين مشتق شده است ؟

الف) سن جنسي
ب) حد تکليف
ج) سن مردانگي
د) رسيدن ميوه
 



  36) نوجواني اوليه چه سنيني را در بر مي گيرد ؟

الف) 16-13 سالگي
ب) 15-13 سالگي
ج) 18-16 سالگي
د) 12-10 سالگي
 



  37) به نظر افلاطون بلوغ و نوجواني چه دوره اي است ؟

الف) لذت
ب) فعاليت ارادي
ج) انتخاب
د) اجتماعي شدن
 



  38) مطالعه علمي رشد و تکامل نوجواني با تحقيقات چه کسي شروع شد ؟

الف) روسو
ب) فرويد
ج) هال
د) کتل
 



  39) هال از چه روشي براي کسب اطلاعات عيني دوره نوجواني استفاده کرد ؟

الف) تداعي آزاد
ب) مشاهده
ج) پرسشنامه
د) باليني
 



  40) استانلي هال تحت تأثير عميق چه نظريه اي قرار گرفت ؟

الف) فرويد
ب) داروين
ج) افلاطون
د) روسو
 



  41) به عقيده هال رشد و تکامل آدمي از چه عواملي متأثر مي شود ؟

الف) فيزيولوژيک
ب) رواني
ج) محيطي
د) تعامل وراثت و محيط
 



  42) به نظر هال مسير رشد و تکامل و نحوه رفتار انسان را چه عاملي معين مي کند ؟

الف) محيطي
ب) تعامل وراثت و محيط
ج) هورموني
د) ارثي
 



  43) مرحله بلوغ و نوجواني از نظر استانلي هال چه دوره اي را در بر مي گيرد ؟

الف) 13 تا 18 سالگي
ب) 12 تا 21 سالگي
ج) 13 تا 22 سالگي
د) 14 تا 25 سالگي
 



  44) استانلي هاي بلوغ و نوجواني را چه دوره اي مي نامد ؟

الف) رفتار شيطنت آميز
ب) قدرت و اراده
ج) تمايلات جنسي
د) فشار و طوفان

45) به عقيده فرويد خطر مهم دوره نوجواني چيست ؟
الف) ناتواني در رابطه با جنس مخالف
ب) نوسان و عواطف
ج) ناتواني رابطه با پدر
د) عدم استقلال

46) به نظر آنا فرويد تعادل رواني نوجوان توسط چه عاملي دستخوش تزلزل مي شود ؟
الف) فراخود
ب) فعاليت غدد جنسي
ج) فعاليت رواني
د) مکانيزمهاي دفاعي

47) به نظر آنا فرويد در مرحله نوجواني چه رابطه اي دگرگون مي شود و ايجاد تعارض مي کند ؟
الف) من و فرامن
ب) نهاد و فرامن
ج) نهاد و من
د) نهاد ، من و فرامن

48) به نظر آنا فرويد پيدايش تمايلات ستيزه جويانه ، خود نمايي و رفتار شيطنت آميز علامت باز چيست ؟
الف) تعارض نهاد و من
ب) کششهاي نهاد
ج) مکانيزمهاي دفاعي
د) توانايي من

49) کدام يک از عوامل زير به نظر آنا فرويد در تعارضهاي دوران بلوغ و نوجواني مؤثر نيست ؟
الف) کششهاي نهاد
ب) توانايي خود
ج) قدرت مکانيزمهاي دفاعي
د) قدرت فرامن
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  4:55 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني


  ادامه فصل دوم (سوالات 70-50)



  50) اتو رانک مهم ترين عامل تعيين کننده رفتار و زندگي را چه مي داند ؟

الف) فطرت
ب) نهاد
ج) اراده
د) غريزه جنسي
 



  51) به نظر رانک علت اينکه نوجوان نمي تواند به سهولت با ديگران رابطه عاطفي برقرار کند چيست ؟

الف) نياز به استقلال
ب) نياز به عشق
ج) نياز به رابطه با جنس مخالف
د) پرهيزگاري زاهدانه
 



  52) به نظر رانک در دوره نوجواني براي مهار کردن کششهاي جنسي نوجوان چه بايد کرد؟

الف) سخت گيري والدين
ب) انضباط اطرافيان
ج) اراده نوجوان
د) آگاهي دادن
 



  53) از نظر رانک مهم ترين مرحله آزادي اراده از فشارهاي دروني و بيروني کدام مرحله است ؟

الف) کودکي
ب) بزرگسالي
ج ) پيري
د) نوجواني
 



  54) گزل چه عاملي را در رشد و تکامل مهم مي داند ؟

الف) محيط
ب) نضج
ج) اراده
د) کششهاي نهاد
 



  55) به نظر گزل ، نوجوان در چند سالگي نسبت به معيارهاي والدين خود حساسيت پيدا مي کند ؟

الف) 13 سالگي
ب) 15 سالگي
ج) 14 سالگي
د) 12 سالگي
 



  56) به نظر گزل نوجوان در 15 سالگي چه ويژگي پيدا مي کند ؟

الف) جر و بحث با والدين
ب) خودداري از فعاليت خانوادگي
ج) تأئيد اطرافيان
د) رضايت از روابط اجتماعي
 



  57) به نظر اريکسن کدام يک از مراحل زندگي مرحله اعتماد در برابر بدگماني است ؟

الف) نوزادي
ب) نوپايي
ج) کودکي اوليه
د) دبستان
 



  58) به نظر اريکسن دوره نوجواني چه دوره اي است ؟

الف) اعتماد در برابر بد گماني
ب) ابتکار در برابر گناه
ج) هويت در برابر ابهام نقش
د) تحرک در برابر سکون
 



  59) به نظر اريکسن چرا نوجوان در برابر ارزشها و قدرت والدين عصيان مي کند ؟

الف) نشان دادن استقلال خود
ب) مشخص شدن هويت خود
ج) بي ارزش کردن والدين
د) حساسيت شديد
 



  60) به نظر اشپرانگر نوجواني چه دوره اي است ؟

الف) بلوغ جسمي
ب) بلوع جنسي
ج) تعارضهاي رواني
د ) شکل گيري ساخت رواني
 



  61) به نظراشپرانگر ملاک نوجواني چيست ؟

الف) وحد ت شخصيت
ب) تعارضهاي رواني
ج) بي ثباتي
د) عدم خود پذيري
 



  62) به نظر اشپرانگر علت اينکه هدفها و خواسته هاي نوجوان در سطح بسيار بالايي قرار دارد چيست ؟

الف) خيالپردازي
ب) اجتماعي
ج) استقلال جويي
د) انرژي بالا
 



  63) به عقيده اشپرانگر چه عاملي موجب افزايش طول دوره نوجواني مي شود ؟

الف) بهبود تغذيه
ب) وضيت جغرافيايي
ج) پيچيدگي نظام اجتماعي
د) نضج پيشرفته

64) زمينه رواني اغلب نوجوانان از نظر اشپرانگر چه تيپي است ؟
الف) توجه به ساخت بدني
ب) پر شور و زيبايي پسند
ج) مرد متفکر
د) فعال

65) مردم شناسان علل تفاوتهاي فردي و رفتاري را چه مي دانند ؟
الف) رواني
ب) الگوهاي اقتصادي
ج) تعامل وراثت – محيط
د) عقايد وسنن

66) به نظر مارگارت ميد علت مسائل نوجواني چيست ؟
الف) فعاليت غدد جنسي
ب) ذاتي وارثي
ج) فيزيولوژيک
د) محيط اجتماعي

67) نظريه ميداني توسط چه کسي بنيانگذاري شد ؟
الف) اريکسن
ب) اسکينر
ج) اشپرانگر
د) لوين

68) لوين رفتار را تابع فرد و چه عاملي مي داند ؟
الف) محيط
ب) وراثت
ج) عوامل فيزيولوژيک
د) عوامل رواني

69) به نظر لوين در مطالعه رفتار انسان در هر مرحله اي چه عاملي اهميت دارد ؟
الف) موقعيت رواني
ب) موقعيت اجتماعي
ج) موقعيت فردي
د) عوامل ارثي

70) نوجواني که از کسب موقعيت واقعي در اجتماع محروم باشد به چه موردي مبتلا مي شود ؟
الف) انحرافات اخلاقي
ب) انحرافات رفتاري
ج) انحرافات جنسي
د) اختلالات رواني
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  4:56 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني


  فصل سوم(سوالات 90-71)



  71) اينکه بلوغ سالهاي محدود کودکي و آغاز سالهاي نوجواني را در بر مي گيرد نشانگر کدام خصيصه بلوغ است ؟

الف) مرحله کوتاه
ب) مرحله اصطکاک
ج) تغيير سريع
د) نمود منفي
 



  72) طول دوره بلوغ چند سال است ؟

الف) 3-2 سال
ب) 3-1 سال
ج) 4-2 سال
د) 5-3 سال
 



  73) در کدام يک از پايه هاي بلوغ ، خصايص جنسي ثانوي ظاهر مي شوند ؟

الف) بلوغ
ب) پيش از بلوغ
ج) پس از بلوغ
د) ب و ج
 



  74) در مرحله بلوغ کدام يک از ويژگيها را مي توان شاهد بود ؟

الف) کامل نبودن دستگاه تناسلي
ب) رشد کامل خصايص ثانويه جنسي
ج) ظاهر شدن معيارهاي نضج جنسي
د) کامل بودن دستگاه تناسلي
 



  75) به جز دوره بلوغ کدام يک از مراحل زندگي با رشد و نمو سريع همراه است ؟

الف) پيش زادي
ب) تولد تا 1 سالگي
ج) 6 –2 سالگي
د) پيش زادي تا 6 ماهگي
 



  76) اصطلاح نمود منفي را اولين بار چه کسي به کار برده است ؟

الف) هال
ب) مارگارت ميد
ج) بوهلر
د) آنافرويد
 



  77) منظور از نمود در جمله بلوغ يک نمود منفي است چيست ؟

الف) نشانه ها
ب) دوره بلند مدت
ج) دوره کوتاه مدت
د) مخالفت
 



  78) در جمله بالا منظور از منفي چيست ؟

الف) نشانه هاي نامناسب جسمي
ب) نشانه هاي نامناسب رواني
ج) دوره کوتاه مدت
د) مخالفت نسبت به زندگي
 



  79) کدام يک از جملات زير در مورد بلوغ يک نمود منفي است درست است ؟

الف) شاخص منفي در دختران بيشتر است
ب) شاخص منفي در پسران بيشتر است
ج) رفتار منفي شاخص اواخر بلوغ است
د) رفتار منفي شاخص نضج رواني فرد است
 



  80) نقطه مياني در بلوغ کدام است ؟

الف) ظهور خصايص ثانويه جنسي
ب) قاعدگي
ج) ظهور خصايص جنسي اوليه
د) تکميل دستگاههاي تناسلي
 



  81) علت اصلي بلوغ چيست ؟

الف) تغييرات بدني
ب) غدد برون ريز
ج) تغذيه مناسب وتکنولوژي
د) غدد درون ريز
 



  82) نخستين تغيير مهم بدن در دوره بلوغ چه تغييري است ؟

الف) قد و وزن
ب) نسبتهاي بدن
ج) خصايص جنسي اوليه
د) خصايص جنسي ثانويه
 



  83) کدام يک از موارد زير در مورد تغيير در اندازه بدن درست است ؟

الف) تغيير قد و وزن در پسران بيشتر است
ب) تغيير قد و وزن در دختران بيشتر است
ج ) پسران پس از دختران به حداکثر رشد قد مي رسند
د) پسران زودتر از دختران به حداکثر رشد وزن مي رسند
 



  84) نضج بيضه هاي در چند سالگي به حداکثر مي رسد ؟

الف) 18 سالگي
ب) 20 سالگي
ج) 19 سالگي
د) 22 سالگي

85) سريع ترين دوره رشد و نمو خصايص جنسي دختران چند سالگي است ؟
الف) 18-16 سالگي
ب) 20-18 سالگي
ج) 16-14 سالگي
د) 22-20 سالگي

86) کدام يک از ويژگيهاي زير جزء تغييرات همگاني دوره بلوغ است ؟
الف) تعادل اجتماعي
ب) اعتماد بنفس
ج) فقدان حيا و عفت
د) ناهماهنگي

87) کدام يک از موارد زير جزء مهم ترين نگرانيهاي دوره اول بلوغ نيست ؟
الف) عادي بودن
ب) خصايص جنسي
ج) اندازه
د) خصايص رواني

88) افسردگي دوره بلوغ غالبا ً نتيجه چه عاملي است ؟
الف) ناکامي در ارتباط با والدين
ب) عدم درک والدين
ج ) ناکامي در جلب توجه
د) شکستهاي تحصيلي

89) علت ناراضي بودن نوجوان از وضع ظاهر خود چيست ؟
الف) خود پنداري بدني واقعي
ب) خود پنداري بدني آرماني
ج ) اعتقادات غير سنتي درباره وضع ظاهر
د) اعتقادات والدين

90) انحراف در نضج جنسي به چه موردي لطمه مي زند ؟
الف) پذيرش نقش جنسي
ب) خوشبختي
ج) پذيرش اجتماعي
د) پذيرش بدن تغيير يافته
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  5:00 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني


  فصل چهارم(سوالات 113-91)



  91) در تمدنهاي اوليه همينکه فرد قدرت توليد نسل پيدا مي کرد چه ناميده مي شود ؟

الف) بالغ
ب) نوجوان
ج) ميانسال
د) بزرگسال
 



  92) به گفته پياژه نوجواني سني است که فرد چه ويژگي پيدا مي کند ؟

الف) جنسي
ب) تغييرات جسمي
ج) ورود به جامعه بزرگسالان
د) حقوق نابرابر با ديگران
 



  93) نوجواني اوليه به چه سالهاي اطلاق مي شود ؟

الف) 12 تا 14 سالگي
ب) 13 تا 16 سالگي
ج ) 12 تا 18 سالگي
د) 14تا 18 سالگي
 



  94) نوجواني بعدي تا چند سالگي است ؟

الف) 18 سالگي
ب) 16 سالگي
ج) 19 سالگي
د) 21 سالگي
 



  95) اينکه نوجواني هم آثار بدني و رواني دارد و هم دوره طولاني مدتي است نشانه چه خصيصه اي است ؟

الف) مرحله انتقال
ب) مرحله تغيير
ج) مرحله دشوار
د) مرحله مهم
 



  96) عبور فرد از يک مرحله به مرحله ديگر و تأثير گذشته در حال و حال در آينده نشاندهنده چه خصيصه نوجواني است ؟

الف) مرحله انتقال
ب) تغيير
ج) مهم
د) دشوار
 



  97) چه علتي موجب مي شود که نوجوان نسبت به خويشتن ، توانشهاي خود و رغبتهايش نامطمئن شود ؟

الف) تغييرات عاطفي
ب) تغييرات سريع همراه با رشد جسمي
ج) تغيير در علائق و نقشها
د) تغييرات سريع همراه با نضج جنس
 



  98) کدام يک از موارد زير در مورد تغييرات نوجوان درست است ؟

الف) درباره تغييرات دمدمي نيستند
ب) به کميت اهميت مي دهند
ج) به کيفيت
 



  99) علت اينکه نوجواني يک مرحله دشوار است چيست ؟

الف) عدم تجربه در حل مسائل
ب) تغيير در ارزشها
ج) تغييرات عاطفي
د) جستجوي هويت
 



  100) اينکه نوجوانان زبان رمزي خاص بين خود شان دارند براي ارضاي چه ميلي است ؟

الف) ابراز وجود
ب) هويت جويي
ج) کسب استقلال
د) راز و رمز گرايي
 



  101) در مرحله نوجواني بعدي ، نوجوان بيشتر علاقمند به چه چيزي است ؟

الف) جستجوي هويت
ب ) کسب تجربه
ج) سنت شکني
د) غير واقع گرايي
 



  102) چرا نوجوان در برخورد با يک مانع فوراً ناراحت و عصباني مي شود ؟

الف) آرمان گرايي
ب) سنت شکني
ج) هويت جويي
د) عدم اعتماد بنفس
 



  103) کدام يک از موارد زير جزء تکاليف رشد و تکاملي دوره نوجواني است ؟

الف) عدم استقلال عاطفي از والدين
ب) استقلال عاطفي از والدين
ج) جالب نکردن وضع ظاهري
د) برده الگوهاي رفتاري قبلي باشند
 



  104) متوسط قد دختران در چند سالگي به نضج بدني خود مي رسد ؟

الف) 18-17 سالگي
ب) 19-18 سالگي
ج) 17-16 سالگي
د) 16-15 سالگي

105) رشد قد با رشد چه قسمتي ارتباط کامل دارد ؟
الف) مغز
ب) استخواني
ج) پاها
د) عضلاني

106) پسران در چه دوره هايي از لحاظ قد و وزن بردختران برتري دارند ؟
الف) قبل از 14 سالگي
ب) تا 14 سالگي
ج) تولد تا 11 سالگي و بعد از 14 سالگي
د) 14-11 سالگي

107) دردهاي بدني نوجوانان به علت چه تغييري است ؟
الف) رشد عضلاني زياد
ب) رشد قدي بيشتر از رشد عضلاني
ج) رشد وزن
د) رشد جنسي

108) در دوره نوجواني سيستم گوارش چه تغييري مي کند ؟
الف) معده جمع تر مي شود
ب) معده لوله اي مي شود
ج) طول روده ها کم مي شود
د) وزن کبد زياد مي شود

109) سيستم غدد درونريز در دوره نوجواني اوليه به چه صورت مي شود ؟
الف) تعادل کامل مي يابد
ب) نضج کامل غدد جنسي صورت مي گيرد
ج) عدم تعادل موقت پيدا مي کنند
د) غدد جنسي کند رشد مي کنند

110) رشد و نمو استخوان بندي د رحدود چند سالگي متوقف مي شود ؟
الف) 17 سالگي
ب) 19 سالگي
ج) 20 سالگي
د) 18 سالگي

111) مسئله عمده دوره نوجواني رشد و تکامل چه چيزي است ؟
الف) تجربه
ب) جنسي
ج) ذهني
د) هويت فردي

112) تغيير رشد و تکاملي و نياز به سازگاري موجب توجه نوجوان به چه جنبه هايي از خويشتن مي شود ؟
الف) جسمي
ب) رواني
ج) عاطفي
د) اخلاقي

113) غالبا ً منشاء تمام اشکالات ومسائل نوجواني و جواني چيست ؟
الف) تغييرات رشدي
ب) تغييرات جنسي
ج) اجتماعي
د) رواني
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  5:02 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني


  فصل پنجم(سوالات 135-114)



  114) رشد هيجاني و عاطفي دوران نوجواني با چه ويژگي مشخص مي شود ؟

الف) هيجانهاي کند و آرام
ب) هيجانهاي تند و شديد
ج) عدم تأثير سريع از محرکهاي هيجاني
د) عدم ترديد در بيان عواطف
 



  115) علت متأثر شدن سريع نوجوان از محرکات هيجاني چيست ؟

الف) تغيير نگرش
ب) نامتعادل شدن غدد داخلي
ج) نامتعادل شدن غدد جنسي
د) ثبات گرايش نسبت به محيط
 



  116) کدام يک از موارد زير در مورد ويژگيهاي عاطفي و هيجاني نوجوانان درست است؟

الف) در بيان هيجانات با ملاحظه اند
ب) از کرده خود پشيمان نمي شوند
ج) واکنشهاي هيجاني آنها پايدارند
د) واکنشهاي هيجاني آنها ناپايدارند
 



  117) در دوره نوجواني بتدريج کدام يک از ترسها جاي بقيه را مي گيرد ؟

الف) فردي
ب) افراط در اظهار وجود
ج) اجتماعي
د) احساس کمبود
 



  118) کدام يک از موارد زير جزء مهترين ترسهاي نوجواني نيست ؟

الف) بهداشتي
ب) مدرسه اي
ج) خانوادگي
د) فرهنگي
 



  119) کدام يک از مظاهر ترس با ترس از وضع موجود در محيط همراه است ؟

الف) کمرويي
ب) اضطراب
ج) پريشاني
د) افسردگي
 



  120) کمرويي نوجوان از چه عاملي ناشي مي شود ؟

الف) عدم اعتماد بنفس
ب) نيافتن راه گريز
ج) توجه شديد به خويشتن
د) توجه شديد به ديگران
 



  121) هنگامي که نوجوان نااميد مي شود و هيچ راه گريزي از وضع موجود پيدا نمي کند دچار چه علامتي مي شود؟

الف) اضطراب
ب) کمرويي
ج) افسردگي
د) پريشاني
 



  122) ياد آوري ناکامي ها و شکست خوردن و غمهاي پيشين منجر به چه حالتي در فرد مي شود ؟

الف) افسردگي
ب) پريشاني
ج) اضطراب
د) کمرويي
 



  123) ترس از آينده مجهول منجر به چه حالتي مي گردد ؟

الف) افسردگي
ب) اضطراب
ج) کمرويي
د) پريشاني
 



  124) معمولا ً در دوران نوجواني از ميزان کدام يک از واکنشهاي خشم کاسته مي شود ؟

الف) کلامي
ب) حرکتي
ج) چهره اي
د) سرزنش
 



  125) گريه کردن نوجوان نشانه کدام يک از واکنشهاي خشم در دوره نوجواني است ؟

الف) چهره اي
ب) زبان حال
ج) سرزنش
د) کلامي
 



  126) به نظر فرويد زندگي جنسي آدمي ريشه در چه دوره اي دارد ؟

الف) نوجواني
ب) بلوغ
ج) کمون
د) کودکي
 



  127) محبت جنسي به نظر فرويد با چه چيزي شروع مي شود ؟

الف) شير خوارگي
ب) عمل دفع
ج) تناسلي
د) جنسي

128) فرويد مرحله ميان پنج سالگي و بلوغ واقعي را چه مي نامند ؟
الف) آلتي
ب) مقعدي
ج) کمون
د) دهاني

129) عواطف نوجوان از چه عاملي متأثر نمي شود ؟
الف) تغييرات فيزيولوژيک
ب) استعداد ذهني
ج) معاشرت جنسي
د) حفظ و بقاي فرد

130) دختر و پسر در چه سنيني از هم دور مي شوند ؟
الف) 10-7 سالگي
ب) 12-7 سالگي
ج) 12-10 سالگي
د) 14-12 سالگي

131) بهترين نوع کنترل نوجوان توسط والدين کدام است ؟
الف) حمايت در برابر خطرات احتمالي
ب) آزاد گذاشتن وي
ج) راهنمايي منطقي وي
د) حل مشکل به صورت فردي

132) دنياي واقعي نوجوان را چه کساني تشکيل مي دهند ؟
الف) جنس مخالف
ب) گروه همگنان
ج) والدين
د) رهبران گروه

133) نوجوان تشکيل مفهوم خود پنداري و اصلاح آن را با توجه به چه گروهي ادامه مي دهد ؟
الف) جنس مخالف
ب) والدين
ج) افراد مشهور
د) گروه همگنان

134) از بين تمام تغييرات حاصله در گرايشها و رفتار اجتماعي نوجوان ، کدام رابطه بيشتر مشخص است ؟
الف) با ناهمنجس
ب) با هم جنس
ج) با رهبر
د) با والدين

135) نوجوان در چه گروههاي اجتماعيي شرکت مي کند ؟
الف) فعاليت خاصي ندارند
ب) در گروههاي اجتماعي شرکت نمي کند
ج) فعاليتهاي خاص دارند و توسط همسالان کنترل مي شوند
د) فعاليتهاي خاص دارند و توسط بزرگسالان کنترل مي شوند
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  5:07 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني

 


  ادامه فصل پنجم(سوالات160-136)



  136) مهمترين عامل در انتخاب رهبر در دوره نوجواني چيست ؟

الف) ارزشهاي رهبر
ب) اندام رهبر
ج) شخصيت رهبر
د) هوش وي
 



  137) در اوايل نوجواني بيشتر رغبتهاي فرد متوجه چه چيزي است ؟

الف) تفريح
ب) وضع ظاهر
ج) ورزش
د) شغل
 



  138) قوي ترين تمايلات مشترک نوجوانان کدام است ؟

الف) استقلال
ب) روياي بيداري
ج) موفقيت
د) پرداختن به خويشتن
 



  139) کدام يک ا زگروههاي نوجوانان ميل تحصيلي بيشتري دارند ومدرسه را دوست دارند؟

الف) والدين شان آرزوي بزرگي دارند
ب) والدين شان آرزوي بزرگي ندارند
ج) مورد پذيرش همکلاسان نيستند
د) آنها که سن بالايي دارند
 



  140) در کدام شکل تغييرات تمايلات ديني ، نوجوان احساس مي کند به حقايق ديني تازه اي متفاوت از والدين نياز دارد ؟

الف) بيداري ديني
ب) ترديد ديني
ج) بازسازي ديني
د) انتقاد از دين
 



  141) به نظر اريکسن ما داراي چه غريزه اي هستيم ؟

الف) جنسي
ب) وفاداري و ايمان
ج) پرخاشگري
د) هويت جويي
 



  142) بدون رشد و گسترش توان ايمان و وفاداري فرد به چه حالتي گرفتار مي شود ؟

الف) خود ضعيف
ب) عدم تعهد
ج) انحرافات رفتاري
د) اختلال رواني
 



  143) تغييرات بنيادي در اخلاق نوجوان شامل کدام يک از موارد زير مي شود ؟

الف) ديدگاه اخلاقي فرد واقعي مي شود
ب) داوري اخلاقي بيشتر خود مدار است
ج) داوري اخلاقي کمتر خود مدار مي شود
د) داوري اخلاقي کاهش شناختي پيدا مي کند
 



  144) کدام يک از موارد زير در ارتباط با مسائل جنسي ، جزء مشکلات عمده و بنيادي نوجوان نيست ؟

الف) ارضاي مشروع ميل جنسي
ب) زندگي مطلوب با همسر
ج) بچه داري و تعهد تربيت بچه
د) ارضاي نامشروع ميل جنسي
 



  145) به گفته روانشناسان ، مردم ، بدون استثناء به پنج چيز نياز دارند . کدام يک از موارد زير جزء آن 5 تا نيست ؟

الف) برخورداري از رفاه نسبي
ب) احساس احترام
ج) برخورداري از همسر صالح
د) گريز از حقايق ناخوشايند
 



  146) مشکلات نسل عمدتاً از چه عامل سرچشمه مي گيرد ؟

الف) اختلافات سني
ب) تعارض فرهنگي
ج) تعارض رواني
د) تفاوت اخلاقي
 



  147) در کدام يک ازخانواده هاي زير بيشتر اصطکاک پيدا مي شود ؟

الف) کوچک
ب) بزرگ
ج) متوسط
د) اقتصادي – اجتماعي بالا
 



  148) بيشتر نوجوانان ، چه معيارهايي را پايه مفهوم خود از شخصيت آرماني قرار مي دهند؟

الف) گروه
ب) افراد مشهور
ج) غير هم جنس
د) محيط
 



  149) تغييراتي که با سن صورت مي گيرد چه نوع تغييري است ؟

الف)کمي
ب) ويژگيهاي نامطلوب تقويت مي شوند
ج) خصايص مطلوب رو به ضعف
د) کيفي

150) کدام يک ازنوجوانان خود پنداري مساعدي دارند ؟
الف) وضع ظاهري متفاوتي دارند
ب) سطح آرزوي بلند و بالا دارند
ج) رفتار اختصاصي جنسي دارد
د) کارهاي تقليدي انجام مي دهند

151) کدام يک از موارد زير در دوره نوجواني رايج است ؟
الف) مرگ و مير در اثر بيماري
ب) بيماري بدني
ج) خود کشي در دختران
د) خود کشي در پسران

152) خود کشي در چه نوع نوجواناني بيشتر است ؟
الف) اجتماعي اند
ب) از خود بيگانه اند
ج) از خود بيگانه نيستند
د) پذيرش اجتماعي دارند

153) کدام يک از موارد زير در دوره نوجواني بيشتر از ساير سالهاي فراخناي زندگي ديده مي شود ؟
الف) بيماريهاي بدني
ب) خود کشي موفق
ج) ناشيکاري
د) بيماريهاي رواني

154) کدام يک از موارد زير جزء خطرات روان شناختي دوره نوجواني محسوب مي شود؟
الف) ناپختگي روابط خانوادگي
ب) خود کشي
ج) ناشيکاري
د) زيبايي و زشتي

155) کدام يک از موارد زير به شکل پرخاشگري و ستيزه جويي با اعضاي خانواده ظاهر مي شود ؟
الف) ناپختگي اخلاقي
ب) معيارهاي عالي غير واقعي
ج) ناپختگي روابط خانوادگي
د) ناشيکاري

156) زندگي و پرورش در محيط نامساعد که به صورت بزهکاري ظاهر مي شود چه موردي را بوجود مي آورد ؟
الف) معيارهاي غير واقعي
ب) عدم سازگاري با محيط
ج) ناپختگي روابط خانوادگي
د) ناپختگي اخلاقي

157) کدام يک از موارد زير جزء علائم خطرات همگاني ناسازگاري نوجوان محسوب نمي شود ؟
الف) وظيفه نشناسي
ب) احساس گناه
ج) افراط در روياي بيداري
د) برگشت به کودکي

158) نوجوان در اواخر دوره نوجواني چه حالتي را بيشتر احساس خواهد کرد ؟
الف) خوشبختي
ب) بدبختي
ج) وابستگي به همگنان
د) طرد غير هم جنس

159) بلوغ جنسي ديررس موجب چه امري در فرد مي گردد ؟
الف) احساس شرم
ب) دوري از گروه همسال
ج) حفظ حالات کودکي
د) پرخاشگري

160) نوجواني که معيارهاي عالي غير واقعي براي رفتارش در نظر دارد اگر رفتار خود را پايين تر از آنها احساس کند چه حالتي در او ايجاد مي شود ؟
الف) احساس گناه
ب) روياي بيداري
ج) پرخاشگري
د) عواطف قوي
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  5:09 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني

 

  فصل ششم(سوالات180-160)



  161) نوجواني اساساً يک مرحله انتقال حياتي است ، انتقال از کودکي به .......؟

الف) بزرگسالي
ب) ميانسالي
ج) کودکي بعدي
د) پختگي و بلوغ
 



  162) والدين بايد يکسري نکات را در مورد نوجوان بدانند ، کدام يک از موارد زير جزء اين نکات است ؟

الف) عدم برگشت به شيوه هاي بچگي
ب) برگشت به شيوه هاي بچگي
ج) عدم علاقه مندي به تحقيق درباره معيارهاي اخلاقي
د) عدم نياز به کمک والدين
 



  163) چه عاملي در انسان ايجاد مشکل مي کند ؟

الف) نياز
ب) هدف
ج) هوش
د) جامعه
 



  164) ارضا ء نشدن چه نيازي موجب اضطراب ، بدبيني و احساس تنهايي در انسان مي شود ؟

الف) تعلق خاطر
ب) احساس امنيت
ج) ارزشمندي
د) محبت متقابل
 



  165) ارضا ء نشدن چه نيازي موجب مي شود فرد از خود بيگانه گردد و خود را بي معنا تصور کند ؟

الف) محبت متقابل
ب) تعلق خاطر
ج) همدردي
د) شناخته شدن
 



  166) عامل عمده ارتکاب جنايت در اکثر جنايتکاران چيست ؟

الف) عدم همدردي
ب) عدم تعلق خاطر
ج) ناشناخته ماندن
د) عدم ايمني
 



  167) کدام يک از نيازهاي زير جزء نيازهاي سازگاري اختصاصي مرحله نوجواني نيست؟

الف) سازش با تغييرات جسمي
ب) جنس مخالف
ج) آزادي از وابستگي بچه گانه
د) راهنمايي بزرگسالان
 



  168) در نوجواني شناخت و تمرين مهارتهاي زندگي خانوادگي جزء چه نيازهايي محسوب مي شود ؟

الف) مشترک با ديگران
ب) سازگاري اختصاصي
ج) کمک بزرگسالان در حل مسائل زندگي
د) مربوط به دوره بزرگسالي
 



  169) وظيفه ما در مسائل و مشکلات نوجوانان چيست ؟

الف) شناخت مسئله
ب) تشخيص مسئله از شبه مسئله
ج) ارائه راه حلها
د) هدايت و راهنمايي
 



  170) احساس خستگي و داشتن حرکات ناشيگرانه جزء چه مسائلي محسوب مي شود ؟

الف) بهداشتي و رشدي
ب) شخصيت
ج) اخلاقي
د) موقعيت اجتماعي
 



  171) کدام يک ازمسائل زير جزء مسائل شخصيت نوجوان به حساب مي آيد ؟

الف) عصباني يا هيجاني شدن
ب) احساس گيجي و کند ذهني
ج) سيماي زشت داشتن
د) ترس از گفتن کارهاي اشتباه
 



  172) نداشتن امکان خلوت و تنهايي جزء چه مسائلي به حساب مي آيد ؟

الف) بهداشتي
ب) شخصيت
ج) خانوادگي
د) موقعيت اجتماعي
 



  173) نگراني زياد درباره پوشاک و شيوه هاي درست چه مسئله اي محسوب مي شود ؟

الف) شخصيت
ب) رشدي
ج) خانوادگي
د) موقعيت اجتماعي
 



  174) علاقه به جذابيت بيشتر جزء چه مسائلي محسوب مي شود ؟

الف) جنسي
ب) شخصيت
ج) موقعيت اجتماعي
د) خانوادگي

175) کوشش به شکستن يک عادت بد و نگراني شديد از تعصب نژادي جزء چه مسائلي محسوب مي شود ؟
الف) شخصيت
ب) موقعيت اجتماعي
ج) رشدي
د) اخلاقي

176) کدام يک از مسائل زير جزء مسائل مدرسه و مطالعه به حساب مي آيد ؟
الف) اتلاف وقت و خزانه لغات محدود
ب) نياز به کمک در کشف تواناييها
ج) غير مشهور بودن
د) علاقه به برتر شدن بر رهبران

177) کدام يک از عوامل زير جزء موانع شخصي ارضاي نيازهاي نوجوان مي باشد ؟
الف) نبودن فرصتهاي کافي براي فعاليت آزاد
ب) ناداني خانواده
ج) نداشتن تفکر روشن درباره هدفها
د) رفتار نامطلوب خانواده

178) حدود و کيفيت بيشتر نيازهاي مرحله نوجواني رنگ چه عاملي را پيدا مي کند ؟
الف) رشدي
ب) فردي
ج) اقتصادي
د) محيطي

179) براي پي بردن به وجود کيفيت مسائل نوجوانان معمولاً از چه روشي استفاده نمي شود؟
الف) مطالعه حالت
ب) تکويني
ج) مصاحبه
د) مشاهده

180) کدام يک از عوامل زير در ماهيت مسائل نوجوانان و اختلاف برخورد ايشان مؤثر نيست ؟
الف) فطرت
ب) اوضاع فرهنگي
ج) گرايشها و رغبتها
د) غريزه جنسي
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  5:11 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني

 

  فصل هفتم(سوالات 200-181)



  181) بهترين تعريف بزهکاري کدام است ؟

الف) هر گونه رفتار خارج از قاعده
ب) سرپيچي از مقررات گروه
ج) سرپيچي از مقررات دنياي بزرگسالان
د) شورش عليه قوانين عرفي
 



  182) کدام يک از موارد زير در مورد بزهکاري درست است ؟

الف) تعيين علل دقيق آن آسان است
ب) بزهکاري در زندگي هر فرد شکل خاصي ندارد
ج) معنا و مفهوم بزهکاري در همه يکسان است
د) بزهکاري در زندگي هر فرد ، شکل خاصي دارد
 



  183) سن افراد بزهکار چه محدوده اي را در بر مي گيرد ؟

الف) 16-4 سالگي
ب) 18-7 سال
ج) 14-7 سال
د) 18-5 سال
 



  184) قديمي ترين نظريه ، علت بزهکاري را چه مي دانست ؟

الف) جسمي
ب) رواني
ج) هوشي
د) اجتماعي
 



  185) عامل بسيار مهم و موثر در بزهکاري چيست ؟

الف) بدني
ب) وراثت
ج) نقص هوشي
د) محيط
 



  186) به نظر روانشناسان علت بزهکاري گوناگون است ، کدام يک از موارد زير جزء اين علل نيستند ؟

الف) ناايمني عاطفي
ب) نارسايي اجتماعي
ج) نقايص عقلي
د) تعارض فرهنگي
 



  187) رابرت اندري در تحقيق خود بر روي بزهکاران چه عاملي را مهم دانست ؟

الف) رابطه مادر و پسر
ب) رابطه پسر با پدر
ج) رابطه پدر و مادر با هم
د) رابطه خواهر و برادران
 



  188) نوجواني که علاقه به طغيان و پرخاشگري را متوجه خويشتن مي کند ، خود را تحقير يا تنبيه مي کند به چه صورت بزهکاري را نشان داده است ؟

الف) لفظي
ب) عملي
ج) جنسي
د) حرکتي
 



  189) بنا به عقيده يا سوشي واتب علت بزهکاري چيست ؟

الف) رابطه ضعيف بزهکار و پدر
ب) رابطه ضعيف بزهکار و مادر
ج) نقايص عقلي
د) ساخت بدني
 



  190) کدام يک از عوامل زير کودک يا نوجوان را به سوي رفتار ضد اجتماعي سوق مي دهد ؟

الف) ناايمني در ارتباط با ديگران
ب) زير سوال رفتن ارزش شخصي
ج) اضطراب ناشي از سازش با معيارها
د) تعارضات وناکامي ها
 



  191) محبت والدين نسبت به فرزندان بايد به چه صورت باشد ؟

الف) بستگي به موفقيتهاي وي
ب) بسته به رفتارهاي وي
ج) بي قيد و شرط
د) با قيد و شرط
 



  192) محبت والدين نسبت به فرزندان بايد به چه صورت باشد ؟

الف) متوسط بهره هوشي نرمال
ب) علاقمند به تحصيل
ج) داراي رمزهاي کلامي کافي
د) ناآرام و بي قرار
 



  193) نوجوانان بزهکار از نظر تحصيلي چه وضعيتي دارند ؟

الف) در حد توانايي ، ياد مي گيرند
ب) دروس با نيازهاي آنها ارتباط ندارد
ج) علاقه زيادي به آموختن دارند
د) گروه همسالان آنها علاقه به تحصيل دارند
 



  194) نوجوانان بزهکار چه ويژگي اجتماعي دارند ؟

الف) منزوي هستند
ب) درونگرا هستند
ج) جامعه پذيرند
د) نقص در مهارتهاي اجتماعي دارند

195) نوجوانان بزهکار از نظر عاطفي چه وضعيتي دارند ؟
الف) داراي نضج عاطفي سالم
ب) سن عاطفي برابر با سن تقويمي
ج) سن عاطفي برابر با سن عقلي
د) حساسيت غير عادي به تنشهاي عاطفي خانواده

196) نوجوانان بزهکار معمولاً از چه مکانيزم دفاعي استفاده مي کنند ؟
الف) درون فکني
ب) برون فکني
ج) دليل تراشي
د) تصعيد

197) تفاوتهاي اساسي ميان کودکان و نوجوانان عادي و بزهکار در چيست ؟
الف) هوش
ب) صلاحيت اجتماعي
ج) ناکامي
د) سلامت اجتماعي

198) براي نجات بزهکار يا اصلاح او از چه راهي بايد استفاده کرد ؟
الف) محبت
ب) آموزش و پرورش
ج) شغل
د) درمان و آموزش فردي

199) بهره هوشي گروههاي بزهکار چند است ؟
الف) 90-85
ب) 100
ج) 90-80
د) 100-90

200) کدام يک از موارد زير را در خانه افراد بزهکار مي توان ديد ؟
الف) امنيت عاطفي
ب) انضباط مناسب
ج) پذيرش توسط والدين
د) فقدان ثبات عاطفي والدين
 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  5:12 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني


  پاسخنامه

 

 

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
سه شنبه 13 مهر 1389  5:14 PM
تشکرات از این پست
motahareh
motahareh
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1387 
تعداد پست ها : 88
محل سکونت : تهران

پاسخ به:سوالات روانشناسي رشد بلوغ و نوجواني

از پاسخ های دوستان استفاده کردم.

يعسوب

التماس دعا

سه شنبه 13 مهر 1389  5:39 PM
تشکرات از این پست
faezgoli
faezgoli
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1388 
تعداد پست ها : 212
محل سکونت : اصفهان
چهارشنبه 14 مهر 1389  2:57 PM
تشکرات از این پست
zahraelham
zahraelham
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 476
محل سکونت : اصفهان
چهارشنبه 14 مهر 1389  3:38 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها