پاسخ به:بانک مقالات مدیریت دولتی
3 : چشم انداز مديريت دولتي زمستان 1389; 1(4):39-61. |
|
شناسايي عوامل موثر در شکل گيري رضايت دانشجويان |
|
سهرابي يورتچي بابک,موسي خاني محمد,شفيعا سپيده,يزداني حميدرضا* |
|
* دانشکده مديريت، دانشگاه تهران |
|
آموزش الکترونيکي در کشور به صورت بيشينه در دانشگاه و گاه نهادهاي دولتي مورد استفاده قرار مي گيرد، ليکن تاثير و کارايي دوره هاي آموزشي الکترونيکي همواره، مورد سوال مديران، دانشجويان و اقشار مختلف درگير با موضوع بوده است. تحقيقات گذشته حاکي از آن است که يکي از مهمترين عوامل موثر در موفقيت اين گونه دوره هاي آموزشي، ايجاد رضايت در دانشجويان به عنوان مخاطبان اصلي اين دوره هاي آموزشي مي باشد. به بيان ديگر يكي از معيارهاي سنجش كارايي نظام هاي اطلاعاتي مشخص كردن ميزان رضايت كاربران از عناصر و ويژگي هاي تشکيل دهنده رابط و در حقيقت ميزان رضايت از چگونگي تعامل با نظام مي باشد. در اين تحقيق، پس از بررسي مستندات، شش عامل اصلي موثر در ميزان رضايت دانشجويان از دروه آموزش الکترونيکي، شناسايي شده اند که به به ترتيب استاد، دانشجو، مديريت سيستم آموزشي، محتوي آموزشي، خدمات و شبکه اجتماعي مي باشند. يافته پژوهش حاکي از آن است که بر اساس نظر محققان، عامل استاد و ويژگي هاي رفتاري وي در رتبه نخست نسبت به ساير عوامل قرار داشته و پس از آن ويژگي هاي دانشجوي مورد بررسي و اعمال و رفتار وي در سطح رضايت ايجاد شده موثر خواهد بود. باتوجه به توالي به دست آمده مي توان برنامه ها و تغييرات آتي را در سيستم آموزشي و ارکان آن در راستاي ارتقاي رضايت مخاطبان، تنظيم و اجرا كرد. و البته عواملي که رتبه پايين تري را کسب كرده اند، اين معنا را منتقل خواهند كرد که از نظر کمي، تعداد تحقيقات کمتري به آنها اختصاص يافته که خود مي تواند به عنوان برنامه راه براي تحقيقات آتي محققين اين حوزه مد نظر قرار داشته باشد.
|
|
كليد واژه: آموزش الکترونيکي، رضايت دانشجو، عوامل موثر بر رضايت دانشجو، تحليل محتوا |
|
|
نسخه قابل چاپ
|
جمعه 8 اردیبهشت 1391 12:04 PM
تشکرات از این پست
abedi67