نظر مراجع عظيمالشان دربارة حجاب برتر
1- نظر رهبر حکيم و فرزانه
من ميگويم چادر، هم بهترين نوع حجاب است و هم يک نشانه ملي ماست که هيچ منافاتي با هيچ نوع تحرکي از زن ندارد. اگر واقعا کار اجتماعي وکار سياسي و کار فکري به معناي تحرک باشد، لباس رسمي زن ميتواند چادر باشد که بهترين نوع حجاب است. البته ميتوان محجبه بود ولي چادر نداشت منتها همينجا هم بايد آن مرز را پيدا کرد.
عدهاي از چادر فرار ميکنند به خاطر اينکه هجوم تبليغاتي غرب دامن گيرشان نشود. اما از چادر فرار ميکنند به آن حجاب واقعي بدون چادر هم رو نميآورندچون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار ميدهد.
تصور نکنيد اگر مافرضاً چادر را کنار گذاشتيم آن مقنعه کذايي را.. درست کرديم دست از سر ما بر ميدارند، آنها به اين چيزهاي قانع نيستند بلکه ميخواهند همان فرهنگ منحوس خودشان را در اينجا مثل زمان شاه که زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل شود.
رضاخان اين مرد قلدر نادان بيسواد آمد و خود را در اختيار دشمن قرار داد. يکباره لباس اين کشور را عوض کرد، بسياري از سنتهاي مردم را تغيير داد، دين را ممنوع کرد...
شما ببنيد در وضع امروز چقدر رسواست که يک پادشاهي يکباره لباس ملي يک کشور را عوض کند شما به اقصي نقاط دنيا مثل هند سفر کنيد. ملتها لباس ملي خودشان را دارند وبه آن افتخار ميکننند و از آن احساس سرشکستگي هم نميکنند ولي آنها آمدند يکباره لباس ملي اين ملت را ممنوع کردند. چرا با اين لباس نميشود عالم شد! و حال اين که بزرگترين دانشمندان ايراني که آثار آنها هنوز در اروپا تدريس ميشود با همين فرهنگ، لباس و در همين محيط پرورش يافتند. مگر لباس چه تاثيري دارد؟
اين چه حرف و منطق مسخرهاي است که مطرح کردند؟ آنها لباس يک ملت را عوض کردند؟ چادر را از سرزنها برداشتند و گفتند با چادر غيرممکن است که زني عالم و دانشمند بشود و در فعاليت اجتماعي شرکت بکند! سوال من اين است که با برداشتن چادر در کشور ما زنها تا چه اندازه در فعاليتهاي اجتماعي شرکت کردند؟ مگر در دوران رضاخان و پسرش فرصتي داده شد تا زنهاي ما در فعاليتهاي اجتماعي شرکت کنند.
زنهاي ايراني زماني وارد فعاليت اجتماعي شدند و کشور را با دستهاي تواناي خود متحول کردند و مردهاي اين کشور را به دنبال خود به ميدان مبارزه کشيدند که چادر سرشان کردند.
2- نظر ساير مراجع تقليد
...بيشک چادر حجاب برتر است.
حضرت آيه العظمي مکارم شيرازي
چادر حجاب پسنديده است.
حضرت آيه العظمي بهجت
چادر بهترين پوشش براي خانمها است چون تمامي مفاتن بدن را ميپوشاند. خانمهاي مسلمان بايد آداب و سنن اسلامي را در لباس پوشيدن مراعات کنند و از تجدد گرايي مضر پرهيز کنندو
حضرت آيه الله العظمي صافي گلپايگاني
سزاوار است خانمها از چادر استفاده کنند. چون چادر در کشور اسلامي ايران از مظاهر و شعائر اسلام ميباشد و با حفظ اين شعار رسمي سعي کنند بانوان محترم حرکت را خنثي کنند.
حضرت آيه الله العظمي فاضل لنکراني
چادر حجاب برتر است و سزاوار نيست زنهاي مومن بدون چادر وارد جامعه شوند.
نظر به اينکه چادر از جهات مختلف ميتواند پوشش کاملي باشد به بانوان توصيه ميگردد که چادر را به عنوان مهمترين نوع حجاب که شعار ملي و مذهبي ما است حفظ نمايند زيرا موجب وقار و سنگيني زن خواهد بود.
3- استفتاء ديگر
س- عدهاي همراه با تبليغات فرهنگي دشمن در روزنامهها و سخنرانيهايشان ميگويند: چادر مشکلي براي بانوان مکروه است و بايد پوشش جديد مانند مانتو و کت و دامن با رنگهاي متنوع جايگزين چادر مشکلي شود. آيا چنين حرفي و اقدامي صحيح است يا نه؟ خواهشمند است نظر شريفتان را مرقوم فرماييد.
ج- بسمه تعالي
اين صحبت صحيح نيست، و بهترين حجاب پوشيدن چادر است، و چادر سياه هم بياشکال است.
مقام معظم رهبري
مقام معظم رهبري ولايت در جواب استفتاي ديگري دربارة ورزش بانوان و حجاب فرمود:
اظهارنظر در مسائل ديني و احکام شرعي برکساني که صاحبنظر نيستند جايز نيست، و بر مومنين واجب است در تمام احکام ديني به مراجع بزرگوار تقليد و اسلامشناسان مورد وثوق و اعتماد مراجعه نمايند.
بسمه تعالي
ج- چادر مشکلي بهترين نوع حجاب است و پوشيدن لباسهايي که جلب توجه کند حرام است.
حضرت آيه العظمي فاضل لنکراني
بسمه تعالي
زن بايد بدن خود را غير وجه و کفين از نامحرم بپوشاند و نيز بايد زينت خود را بپوشاند و لباسي که زينت حساب ميشود بايد آن را هم بپوشاند و با چادر بهتر ميتواند بدن و زينت را بپوشاند و چادر سياه مثل عباي سياه کراهت ندارد.
حضرت آيه الله العظمي تبريزي
بسمه تعالي
ج- باتوجه به اينکه در حاصل حاظر رنگ مشکلي براي حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت ان ثابت نيست.
بسمه تعالي
چادر مشکي براي خانم يک سنت شرعي و ملي است، وانگهي بايد در حفظ آن کوشا باشيم، و اگر اين گونه حرفها درست بود، علما و بزرگان و مراجع معظم تقليد و حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري بهتر از ديگران ميدانستند. مفيد بودن خانمهاي آنان به چادر مشکي يک امر ضروري است.
حضرت آيه الله العظمي مظاهري
بسمه تعالي
نظرية مذکور صحيح نيست و مفاسد بسيار دارد. متاسفانه در اين زمان عدهاي اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از ستر و عفاف که حافظ شخصيت و ارزش و متانت اوست دارند معالاسف ميخواهند اين امر را اسلامي جلوه دهند در حاليکه برخلاف اسلام استو
حضرت آيه الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني
خواهران مسلمان توجه داشته باشند چادر وقتي ارزش واقعي خود را پيدا ميکند که ضمن استفاده از چادر، از مقنعه و لباسهاي آستينبلند و جوراب ضخيم براي خارج شدن از خانه و رويارويي با نامحرم استفاده کنند که خشنودي الهي نيز درآن است.
سوال:
وقتي به برخي از بانوان سفارش ميشود که چادر سر نمايند، شروع به مذمت بعضي از زنان چادري ميکنند و ميگويند: چادريها خيلي بدتر از ما ميباشند و..
جواب:
اولاً اگر چه تعداد کمي از زنان چادري با اين که چادر دارند حجاب را کاملاً رعايت نميکنند، ولي سخن ما روي اين تعداد زنان نيست بلکه حرف ما روي اصل چادر است و آن اين است که وقتي چادر درست سر شود در حاليکه مانتويي هم زير آن پوشيده شده باشد و سائر موازين شرعي رعايت گردد بهترين نوع حجاب است.
و ثانياً: اين حرفها بهانه و توجيهي است براي فرار از چادر سرکردن و الا هر انسان عاقلي ميداند در هر گروه و صنفي تعدادي بد هستند همانطوري که در قشر دکترها، روحانيون، نظاميان و کارمندان و... اين تعداد وجود دارند. ولي نميتوان گفت: بنابراين کشور احتياج به روحاني، دکتر، نيروي مسلح و... ندارد، زيرا اصل وجود روحاني و طبيب و نيروي نظامي براي وجود مملکت الزامي است.
سوال
آيا چادر مشکي سبب افسردگي روحي است؟
برخي ميگويند اولاً چادر گران است و مانتو از نظر اقتصادي با صرفهتر است و ثانياً: رنگ مشکي باعث به وجود آمدن انواع ناراحتيهاي رواني و افسردگي ميگردد. پس بهتر است چادر مشکي به چادر صورتي و زرد و قرمز تبديل گردد.
جواب:
اولاً: وقتي يک زن چادري که در طول يک يا دو سال يک چادر بيشتر لازم ندارد با خانمي که بدون چادر هر هفته با يک نوع لباس و يک نوع رنگ با خرج کردن پول زيادي براي انواع آرايش بيرون ميآيد در نظر ميگيريم به مراتب از نظر اقتصادي چادر با صرفهتر است. بلکه آن خانمهايي که دايم به چادر اشکال ميکنند گاهي مانتوشان چندين برابر قيمت يک چادر است.
ثانياً: مگر زن مسلمان چادري ميخواهد هميشه چادر سرش نمايد تا رنگ مشکي اثر منفي از جهت رواني و داشته باشد بلکه چادر را براي اوقات کمي که در بيرون از منزل هست استفاده ميکند و در درون خانه و مکاني که نامحرم نيست ميتواند از لباسهاي خوشرنگ و مناسب استفاده کند و اسلام هم روي اين موضوع تاکيد نموده است.
ثالثاً: اگر رنگ مشکي اينقدر خطرناک است چظور شما در ميهمانيها و پارتيهاي خصوصي خود تيپ مشکي ميزنيدو
رابعاً: اگر اين حرف شما صحت داشته باشد بايد همه خانمهاي بد حجاب و زناني که از انواع لباسها و اقسام رنگهاي شاد در خيابان استفاده ميکنند و نظر مردان بالاخص جوانان لاابالي را به خود خيره ميکنند بايد از نظر رواني و روحي سالمترين زنان باشند و از نظر اجتماعي و اخلاقي و مشکلات خانوادگي مانند طلاق و... کمترين ناراحتي را نداشته باشند. در حاليکه آمار و حقايق در بين اين خانمها غير از اين است و جوامع غربي بايد شادابترين و سالمترين مردم را از نظر روحي و اخلاقي داشته باشند. در حاليکه همه ميدانند و خود غربيها هم بارها اعتراف کردهاند که کشورهاي غربي بالاترين آمار را از نظر مشکل اخلاقي و روحي در بين جامعه خود دارند.
خامساً: اگر رنگ مشکي اين آثار منفي را دارد بايد در آفريقا يک آدم سالم از نظر رواني پيدا نشودو در حاليکه مردم شريف و سياهپوست آفريقا از جمله بلال حبشي موذن رسولخدا(ص) از نظر رواني و اخلاقي و صفا و محبت به مراتب بالاتر از مردم فرنگ و پيروانش هستند.
سادساً: اگر جه بعضي از رنگها بر بعضي ديگر برتري از جهات مختلف دارند. ولي تمام رنگها اعم از سفيد و آبي و قرمز و سياه نشانه عظمت و قدرت خداي تواناست. برهمين اساس قرآن کريم رنگ سياه بعضي از کوهها را جزء آيات و نشانه قدرت حق تعالي ميدانند. اگر رنگ سياه به گمان شما اين قدر از نظر رواني براي بشر خطرناک بود خداوندحکيم قسمتي از طبيعت و بعضي از انسانها و چيزهاي ديگر را سياه نميآفريد و اگر حرف شما صحت داشت بايستي خداوندحکيم رنگ سياه را از عالم ميزدود. پس وجود آن نشانه زيبايي نظام آفرينش اعم از کوه و انسان و اشياء ديگر است.
از همه مهمتر وقتي انساني اطلاع از دين ورابطه مناسبي با آن و معنويت نداشت دچار جهل و تحت تاثير تبليغات دشمنان اسلام عزيز قرار ميگيرد والا با اين همه آثار و فوايد حجاب بالاخص چادر اينقدر اشکال و سروصدا ندارد. و بايد بدانيم ريشه تمام اين مسائل دو چيز است. يکي عدم معنويت و نداشتن آگاهي از دين در بعضي از مسلمانان و ديگر آنکه دشمن ميداند تا وقتي که اين حجاب و چادر بر سر زنان و غيرت در بين مردان وجود دارد نميتواند به آن اهدافش برسد.