پروندهای که در افکار عمومی همچنان باز خواهند ماند
خبرگزاری فارس: سانحه غرق یک فروند اتوبوس دریایی و جان باختن 17 نفر در خلیجفارس، علاوه بر اینکه در دل خود بیان کننده نارساییهای بسیاری در حوزه حمل و نقل مسافری دریایی و فاصله این حوزه از استانداردهای جهانی است، مسئولان با عبرتگیری از آن با توجه به ابعاد هولناکش، میتوانند حرکتی جدی را برای اصلاح و استانداردسازی این بخش در کشور آغاز کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حادثه غرق شناور طی روز شنبه در آبهای خلیجفارس که به اذعان بسیاری یکی از کمسابقهترین حادثههای دریایی (از نظر تعداد قربانیان) در این منطقه از آبهای خلیجفارس طی دهههای اخیر است، در نوع خود دارای ابعادی گوناگون و بعضا تأسف برانگیز است که در این راستا باید گفت که با وجود گذشت چند روز از بروز آن، کماکان در افکار عمومی و رسانههای محلی و ملی سؤالاتی بیشمار هر لحظه از پشت سؤالی دیگر درمیآیند.
در مطلب پیشرو علاوه بر بیان کلی و چگونگی وقوع ماجرا سعی بر بازگویی گفتههای مقامات رسمی که بعضا در نوع خود تامل برانگیز است و گفته دو تن از بازماندگان این سانحه داریم.
ماجرا از آن آغاز شده است که تعداد 20 نفر از اهالی مشهد که اغلب با هم خویشاوند بودهاند در قالب یک تور گردشگری قصد بازدید از سواحل جنوبی کشور را میکنند.
افراد یاد شده با کرایه کردن یک فروند اتوبوس دریایی از اسکله حقانی بندرعباس به عنوان بزرگترین اسکله مسافری کشور حوالی ساعت 8:30 روز شنبه راهی آبهای خلیجفارس میشوند.
درست در ساعت 9:45 دقیقه همان روز به علت نامساعد شدن دریا برای عبور و مرور در محور دریایی بندرعباس به قشم و هرمز اعلام وضعیت هشدار شده و از تردد قایقها و شناورهای سبک جلوگیری به عمل آمد.
البته طی روزهای قبل از آن روز نیز، بارها و بارها سازمانهای هواشناسی و ارگانهای مربوطه خطرات احتمالی تردد در دریا را برای روز شنبه اعلام کرده بودند.
ناخدای اتوبوس دریایی مسافران خود را به اسکله جزیره هرمز میرساند و برای برگرداندن آنها به بندرعباس حوالی ساعت 16:30 دقیقه همان روز در شرایطی که دریا مواج شده بود در اسکله جزیره هرمز پهلو میگیرد.
بنابر تحقیقات میدانی خبرنگار فارس، شاغلان اسکله هرمز بارها و بارها به ناخدای این شناور نامناسب بودن دریا در هنگام حرکت گوشزد شده است، اما وی گفته بود که من برای برگرداندن مسافران دوباره به اسکله آمدهام.
شناور از اسکله جدا میشود و راه بندرعباس را در پیش میگیرد، پس از حدود 20 دقیقه طی مسیر در دریایی متلاطم ناخدا متوجه تمام شدن بنزین شناور میشود و با اصرار سرنشینان از نیروهای امدادی در ساحل درخواست کمک میکند.
نتیجه درخواستهای شناور مذکور، اعزام شناور ناجی از بندرعباس به محل استقرار اتوبوس دریایی میشود.
تلاشهای سرنشینان شناور ناجی که به گفته مسئولان مربوطه 25 دقیقه و به گفته نجات یافتگان بین 45 تا 60 دقیقه پس از تماس به محل شناور مضطر رسیده، ناکام میماند، هر چند گفته میشود که شناور ناجی از شناورهای پیشرفته امداد و تجسس در منطقه خلیج فارس است، روز بعد حادثه، جسد 16 نفر و روز سهشنبه نیز جسد یک نفر دیگر از قربانیان از دریا گرفته و یا از اعماق بیرون کشیده شد، در این سانحه، همچنین پنج نفر از جمله ناخدا که اکنون در بازداشت است از خطر حتمی مرگ نجات مییابند.
* تجربه نشان داده است در قدم نخست بررسی و پیگیری برای یافتن دلیل بروز اینگونه حوادث، عموما انگشت اتهامها به سمت صلاحیت فنی شناور و ناخدای آن و در قدمهای بعد نیز به سمت دستگاههای مسئول نشانه میرود که در ادامه این مطلب سعی شده است به ارائه اطلاعاتی پیرامون نحوه فعالیت شناور مذکور و ناخدای آن پرداخت شود.
بد نیست بدانیم که شناور اتوبوس دریایی به ناخدایی حاتم عبداللهزاده در اسکله حقانی بندرعباس فعالیت داشته و صبح روز حادثه نیز زیرنظر بخشهای ناظر از اسکله خارج شده است، این بدان معناست که این شناور و ناخدای آن به نوعی مورد تایید سازمانهای مربوط قرار داشتهاند چرا که در غیر این صورت نمیتوانست از مجوزهای لازم برای جابهجایی مسافر برخوردار باشد.
اینکه گفته میشود شناور مذکور مستهلک بوده و یا فاقد امکاناتی همانند نشاندهنده بنزین، جلیقه نجات، جیپیاس است و یا اینکه ناخدای آن قدرت درک شرایط دریا را نداشته، همه و همه مواردی است که در بندهای احراز گواهینامهها و مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت آمده است و سازمانهای مربوط باید در صورت برخورداری شناورها و تایید صلاحیت ناخدا اقدام به صدور مجوز کنند.
در این بخش باید گفت که نظارت دائمی بر امور فنی و کیفی شناورها و نظارت بر خروج شناورهای حامل مسافر از اسکلهها دارای اهمیت فراوانی است، چرا که کوچکترین ثمره اینگونه نظارتها میتواند اجرای قوانین مربوط به ایمنی و حتی تعداد حمل مجاز مسافر باشد که گفته میشود شناور غرق شده بیش از ظرفیت مجاز، حامل مسافر بوده است.
* در قدم دوم بررسی سانحه باید این نکته را یادآور شد که چرا با وجود اعلام هشدارهای مکرر به ناخدای اتوبوس دریایی، با بیتفاوتی دستگاه نظارتی و کنترلی حاضر در جزیره هرمز، زمینه خروج شناور از اسکله و آنهم در شرایط طوفانی فراهم شده است.
از سوی دیگر، باید متذکر شد که با توجه به اینکه روزانه به طور میانگین بیش از 400 نفر از طریق دریا به این جزیره سفر و یا خارج میشوند، سازمان بنادر و دریانوردی هیچ تشکیلاتی در اسکله هرمز ندارد.
در حال حاضر و در روز زمان وقوع حادثه نیز کنترل و نظارت بر رفت و آمد شناورها در اسکله هرمز برعهده نیروهای دریابانی بوده که باید پرسید چرا با وجود اعلام عمومی مبنی بر نامساعد بودن شرایط جوی و تعطیلی اسکلهها، کسی از خروج شناور مذکور از اسکله ممانعت نکرده است.
* اما موضوع سومی که پس از صلاحیت ناخدا و شناور مذکور و چرایی اجازه خروج به شناور از اسکله هرمز بسیار مورد بحث کارشناسان و افکار عمومی است نحوه عملکرد تیم ناجی اعزامی پس از استقرار در محل سانحه است.
موضوعی که شاید مورد سؤال خیلیها باشد و بسیاری از اذهان و افکار را به خود مشغول کرده، این است که با توجه به اینکه تیم ناجی کاملا بر اوضاع شناور مضطر کنترل داشته و گزینههای بسیاری از جمله انتقال سرنشینان آن به داخل شناور ناجی و زمان کافی در اختیار داشته، چه اتفاقی در محل سانحه رخ داده که اغلب جانباختگان در قایق محبوس و در جلوی چشم بازماندگان و تیم ناجی به اعماق خلیجفارس رفتهاند.
البته نباید فراموش کرد که ماموریت تیمهایی امدادی از جمله آتشنشانی، هلالاحمر و تیمهای جستوجو و نجات در واقع برای شرایط بحرانی و نجات جان آدمهاست، اهمیت بیان این جمله در این است که بعضا از مسئولان مربوطه و بنادر شنیده میشود که به دلیل متلاطم بودن دریا شناور ناجی نتوانسته به خوبی به امر امدادرسانی بپردازد.
اما بیان جزئیات ماجرا از دید بازماندگان و مسئولان که دارای تناقضهایی است در نوع خود دارای اهمیت فراوانی برای تعیین مقصران این سانحه است، سانحهای که در حال حاضر مسئولان مقصر اصلی آن را ناخدای شناور سانحه دیده میدانند و بر همین اساس گویا پیرامون مرگ 17 نفر، تنها وی بازداشت و متهم شناخته میشود.
* دادستان بندرعباس:
تا زمان کامل نشدن بررسیها نمیتوان در این مورد اظهار نظر کرد
دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس در پاسخ به سؤالی در مورد میزان مقصر بودن بخشهای مختلف پیرامون 17 جان باخته در آبهای خلیج فارس در پی سانحه اتوبوس دریایی گفت: نمیتوان تا زمان کامل شدن بررسیها و تحقیقات در این راستا نظری داد.
اسدی ادامه داد: امیدواریم طی روزهای آینده جزئیات و اطلاعات کاملتری از نحوه وقوع سانحه توسط کمیته مشخص شده به دست آوریم.
وی تاکید کرد: با هر شخص و دستگاه مختلف در صورت اثبات کمکاری برخورد خواهد شد.
* مدیرکل پیشبینی سازمان هواشناسی کشور:
نمونه بیتوجهی به هشدارهای هواشناسی زیاد است
عبدالرضا امیدوار شهری در گفتوگو با فارس در پاسخ به سؤالی گفت: سازمان هواشناسی اخطاریهای در خصوص مواج بودن دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس را در روز شنبه صادر کرده بود بنابراین کسی به این اخطاریه توجهی نکرده بود و نمونههای اینچنینی زیاد است.
* یکی از بازماندگان سانحه:
زمانی که تیم ناجی رسید، شناور کاملا سالم بود/ تردد در اسکله هرمز معمولی بود
تاجاعظم بهادری بانوی 65 سالهای که به نحوی با کمک تیم ناجی حاضر در محل سانحه و قبل از بحرانی شدن وضعیت شناور از مهلکه نجات داده شده است نیز در بیمارستان شهید محمدی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: زمانی که شناور ناجی به قایق ما رسید قایق سالم و استوار بود اما احساس میشد که سرنشینان تیم ناجی کارآزموده نبوده و یا نیروهای آن کارشان را درست بلد نبودند، نتوانستند طوری در کنار ما پهلو بگیرند که ما بتوانیم سوار شناور ناجی شویم.
بهادری افزود: پس از این شناور ناجی اقدام به ترک قایق ما کرد که ما فکر کردیم میخواهد نیروی کمکی اضافی بیاورد.
وی ادامه داد: در این حال مسافران فریاد زدند که قایق آب گرفته است، بعد ناخدا نیز فریاد زد که شناور ناجی برگردد که شناور ناجی دوباره به سراغ ما آمد، اما نزدیک نشد و طناب انداخت.
وی با بیان اینکه در این لحظات حال سرنشینان بد شده بود، گفت: از من خواسته شد تا در آب بپرم و طناب را بگیرم که بنده دقایقی طولانی در حالی که در آب بودم طناب را چسبیده بودم.
این نجات یافته ادامه داد: سپس برای من حلقه نجات انداختند در این حال یک قایق بادی در کنار من آمد و از من خواسته شد تا خود را به این قایق برسانم.
بهادری گفت: شناور ناجی هر چه خواست در کنار ما قرار بگیرد، نتوانست و چند بار با شناور برخورد کرد، در این حال مسافران فریاد زدند که قایق در حال پر شدن از آب است.
وی با بیان اینکه در موقع سوار شدن در اسکله جزیره هرمز، گردشگران زیادی در آن محل وجود داشتند و منتظر شناور بودند، ادامه داد: زمانی که شناور ناجی به ما رسید هوا آفتابی بود و ببینید که زمانی که من را از آب بیرون کشیدند کی بود، این همه زمان کلنجار رفتند تا توانستند من را از آب بیرون بکشند.
* جوان 17 ساله بازمانده سانحه دریایی:
بدون جلیقه، نجات پیدا کردم/ ناجی میگفت شناور ما 2.5 میلیارد تومان قیمت دارد
مهدی نوفرستی نیز یکی از پنج بازمانده است که در این سانحه پدر، مادر، خاله و شوهرخالهاش را به عنوان وابستگان درجه یک و بسیاری از دوستانش را از دست داد.
وی نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با بیان جزئیات دقیق ماجرا و نحوه نجاتش اظهار داشت: در میانههای راه بودیم که ناگهان ناخدا که قایق را بسیار بد هدایت میکرد با مشت به سر خود کوبید و گفت که "بدبدبخت شدیم"، مسافران دلیل اینکارش را از وی جویا شدند که گفت بنزین شناور تمام شده است.
نوفرستی اضافه کرد: با این رفتار ناخدا تعدادی از خانمها از جمله مادر من که حالشان نیز بر اثر مواج بودن دریا بد شده بود، غش کردند و از حال رفتند.
وی با بیان اینکه ناخدا دستپاچه شده بود و نمیدانست که باید چهکار کند سرانجام با تقاضای سرنشینان و با موبایل (دلیل عدم استفاده از بیسیم توسط ناخدا در این سانحه مشخص نیست) با بندر حقانی تماس گرفت و درخواست کمک کرد.
این جوان بازمانده از سانحه ادامه داد: پس از حضور ناجی، این شناور به مدت قابل توجهی دور قایق ما میچرخید و نمیتوانست خود را به شناور ما برساند که در این اثنی چند بار به ما برخورد کرد که احساسم این است، برخوردها سبب شد که شناور ما آسیب ببیند.
نوفرستی با بیان اینکه خودم را با شنا و بودن جلیقه نجات، به شناور ناجی رساندم، گفت: شناور ناجی سرانجام و پس از اینکه نتوانست در کنار قایق قرار بگیرد، طناب انداخت و شناور را بکسل کرد و به دنبال خود کشید که پس از طی مسیری کوتاه، فریاد سرنشینان از قایق بلند شد که میگفتند قایق دارد پر از آب میشود.
وی افزود: در این زمان اعضای تیم ناجی اقدام به قطع طناب بکسل با چاقو کردند و از سرنشینان قایق خواستند در آب بپرند و یکی از ناجیها از ما خواست تا با دست طناب را بکشیم و قایق را به خود نزدیک کنیم.
این نجات یافته در آبهای بندرعباس ادامه داد: با چشم خودم دیدم که هنوز همه از قایق نپریدهاند و بارها و بارها به عضو تیم ناجی که در کنارم ایستاده بود، گفتم که هنوز همه داخل شناور هستند و با بریدن طناب بکسول همه با قایق که مسقف است به زیر آب میروند.
نوفرستی با بیان اینکه یکی از اعضای تیم ناجی مدام میگفت که شناور ناجی 2.5 میلیارد تومان قیمت دارد و نمیتوان طوری رفتار کرد که بدان آسیب وارد شود، ادامه داد: دقایقی بعد که قایق کاملا ناپدید شد، هیچکس در آبهای پیرامونی نبود و تنها من به همراه چهار نفر نجات یافتیم و شناور ناجی به سمت ساحل برگشت.
* یکی دیگر از نجات یافتگان:
ضربههای شناور ناجی سبب غرق قایق شد / تنها یک حلقه نجات در آب انداخته شد
محمد نظمآرا یکی دیگر از نجات یافتگان در گفتوگو با فارس با بیان اینکه ناخدا بلافاصله پس از بروز حادثه موفق به تماس نشد، افزود: اما بعد از 20 دقیقه بالاخره ارتباط برقرار کرد و کشتی نجات بعد از 45 دقیقه وارد زاویه دید ما شد.
این نجاتیافته سانحه دریایی بندرعباس خاطرنشان کرد: کسانی که در آب پریده بودند، یک ساعت و نیم روی آب شناور بودند و کشتی نجات نیم ساعت دور کشتی ما چرخید و دو ضربه زد که سبب شکستن اتوبوس دریایی ما، ورود آب به قایق و در نهایت غرق شدن شد.
نظمآرا یادآور شد: اگر شناور نجات نمیآمد، بهتر بود چون تا صبح روی آب میماندیم ولی با آمدن آنها و ایجاد آسیب، آب وارد شده و در دو دقیقه شناور را غرق کرد.
این نجاتیافته سانحه دریایی بندرعباس بیان داشت: شناور نجات دارای یک حلقه لاستیک بادی بود و ما چهار نفر خودمان طناب را چسبیدیم و سبب نجات جانمان شدیم و امداد و نجات کاری نکرد.
وی عنوان کرد: قایق ما 14 جلیقه نجات داشت که باز هم هفت عدد کم داشت که ما خودمان اینها را برداشتیم، ناخدا نمیدانست باید چه کار کند و جلیقهها دارای زیپ، بند و باد کافی نبود و کلا مشکلدار بود.
نظمآرا گفت: در بدو ورود کشتی نجات نیروی آنها دستش شکست، یک نفر فیلمبرداری میکرد و دیگری هم میخواست کشتی بادی را در آب بیندازد و فقط یک خانم را نجات دادند و ما سه نفر آقا خودمان را به شناور ناجی رساندیم.
یکی از نجات یافتگان این سانحه دریایی افزود: ما پنج نفر را با کشتی نجات به بندر رساندند و اورژانس و استانداری در بندر به سراغ ما آمدند و به ما پتو دادند، معاینه کردند و دو شب در بیمارستان خوابیدیم ولی بعد از آن غیبشان زد.
وی خاطرنشان کرد: سرگروه تور، شناور را به صورت دربستی اجاره کرده بود و ما در این سفر 22 نفر بودیم که چهار نفر برگشتیم.
وی تاکید کرد: جالب بود که ناخدا بدون جلیقه نجات توانست خود را نجات دهد ولی خانمها ترسیدند خود را در آب بیندازند و غرق شدند.
* همچنین با توجه اظهار نظر رسمی مرکز تجسس و نجات بنادر و دریانوردی هرمزگان که ساعاتی پس از وقوع حادثه منتشر شد و در آن به طور واضح "عدم توجه ناخدا به هشدارها و همچنین اصرار مسافران برای حرکت در هوای نامساعد"، دلیل غرق شناور مسافری ذکر شده بود، سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی با انتشار مصاحبهای منسوب به یکی از نجات یافتگان بدون ذکر نام و مشخصات فردی مصاحبه شونده به نقل از وی نوشته است که "بعد از اینکه کشتی وارونه شد، همه داخل آب افتادیم، چند دقیقه بعد قایقهای نجات آمدند و ما را از روی آب میگرفتند".
در این مصاحبه که گفته شده است تنها چند ساعت پس از وقوع حادثه گرفته شده، سازمان مربوطه به نوعی القا کرده است که شناور ناجی پس از غرق شدن کامل قایق مسافری به سر صحنه رسیده و نفرات را نجات داده است.
* معاون سازمان بنادر و دریانوردی
نیروهای ناجی بهترین عملکرد را داشتند/ هراس از آب دریا مسافران را غرق کرد
از سوی دیگر معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در مصاحبهای با فارس به بیان امور امدادی توسط تیم نجات پرداخته و ترس مسافران از پریدن در آب را دلیل اصلی غرق شدنشان عنوان کرده است.
سعید ایزدیان مدعی شده فعالیت تیم امداد و نجات ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به موقع و سریع بوده است.
وی ادامه داد: بلافاصله پس از اطلاعرسانی اتوبوس دریایی مبنی بر بروز حادثه برای این شناور، تیم اول امداد و نجات ادارهکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان پس از 25 دقیقه بر سر صحنه حادثه حاضر شد، ضمن آنکه پس از حضور تیم امداد و نجات، دو قایق محلی جزیره هرمز نیز برای کمک، در نزدیکی این شناور سانحه دیده حضور یافتند.
ایزدیان افزود: تیم دوم امداد و نجات ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز بلافاصله پس از تیم اول پس از حرکت بر سر صحنه حادثه حاضر شد.
این مسئول معتقد است: در زمانی که تیم امداد و نجات خود را بر سر شناور سانحه دیده میرساند، مسافران شناور تا مچ پا در آب فرو رفته بودند، اما به دلیل امواج زیاد واحد امداد و نجات نمیتوانستند خود را به شناور نزدیک کنند، بنابراین طنابی را به داخل اتوبوس دریایی پرت میکنند و از افرادی که در اتوبوس دریایی بودند، میخواهند که از طریق آن طناب خود را به تیم امداد و نجات برسانند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مسافران ابتدا به دلیل ترس از آب، هراس داشتند که خود را به داخل آب انداخته و این طناب را بگیرند، اما هر لحظه اتوبوس دریایی از قسمت پاشنه بیشتر در آب فرو میرفت که همین امر موجب شد تا بالاخره برخی از مسافران به خود جرأت داده و از طناب استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در نهایت پنج نفر از مسافران خود را به داخل آب انداخته و طناب را میگیرند که همین پنج نفر از سانحه نجات پیدا میکنند و بقیه به دلیل عدم تمکین از فرمانده ناجی در شناور میمانند و غرق میشوند.
در حالی که نجات یافتگان تنها از پرتاب یک حلقه نجات توسط تیم ناجی سخن به میان آوردهاند اما معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای مسافران این اتوبوس دریایی، حلقه نجات پرتاب شد اما باز مسافران به دلیل هراس از آب خود را به داخل آب نینداختند در حالی که اتوبوس دریایی به تدریج از سمت پاشنه در حال غرق شدن بود.
ایزدیان ادامه داد: همین امر موجب شد روز بعد از این حادثه اجساد 10 نفر از مسافران از داخل اتوبوس دریایی غرق شده خارج شود و این اجسادِ افرادی بود که به دلیل هراس از آب، خود را به داخل دریا پرت نکرده بودند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به دلیل نامساعد بودن آب و هوا اجازه حرکت شناورها صادر نشده بود، افزود: این در حالیست که اتوبوس دریایی مسیر جزیره هرمز ـ بندرعباس که از هرمز حرکت کرده بود، نباید اقدام به سوار کردن مسافر میکرد.
ایزدیان اظهار داشت: قطعا در راستای امداد و نجات نیروهای ما به بهترین وجه عمل کردند، اما سؤال اصلی اینجاست که به چه دلیل مسئولان ذیربط شناورها در اسکله هرمز اجازه دادهاند که این شناور حرکت کند؟ در حالی که از بندرعباس نیز اعلام شده بود که در آن روز تمام ترددها باید تعطیل باشد.
همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز از برگزاری جلسات کارشناسی برای بررسی علل وقوع حادثه خبر داد و گفت: طبق دستور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و استاندار هرمزگان جلسات کارشناسی برای بررسی دلایل وقوع حادثه از بعد از ظهر یکشنبه آغاز و پس از بررسی نهایی نتایج کامل آن اعلام میشود.
* سخنگوی سازمان امداد و نجات هلالاحمر ناخدا درخواست یدککش کرده بود
حسین درخشان در گفتوگو با یکی از خبرگزاریها ضمن یادآوری اینکه ساعت حرکت شناور حادثه دیده، غیرمجاز بوده است، افزود: ناخدای این شناور بدون توجه به هشدارهای سازمان بنادر و با وجود طوفانی بودن دریا، حرکت کرده است و به همین دلیل نیز ناخدای شناور بلافاصله بازداشت شد.
وی ادامه داد: طبق قانون باید همه سرنشینان شناور از جلیقه نجات بهرهمند باشند، "اما در این شناور هیچ جلیقه نجاتی وجود نداشت."
درخشان افزود: ناخدای شناور با اعلام خاموش شدن موتور شناور، از سازمان بنادر کمک میخواهد تا سازمان بنادر قایق یدککش خود را به منطقه اعزام کند، اما در حین یدککش کردن، به علت مواج بودن دریا، شناور واژگون میشود و سرنشینان به داخل آب میافتند.
سخنگوی سازمان امداد و نجات ادامه داد: پس از این حادثه، امدادگران امداد و نجات بلافاصله به منطقه حادثه اعزام شدند و به دلیل طوفانی بودن دریا و تاریکی هوا موفق نمیشوند بیش از پنج نفر از سرنشینان را نجات دهند و مابقی غرق میشوند.
* هرچند که این حادثه با تمام تلخیهایی که داشت سرانجام روز سهشنبه با پیدا شدن هفدهمین جسد آن هم با مساعدت طبیعی دریا، سرانجام به نوعی پایان یافت، اما با وجود گفتههای استاندار هرمزگان مبنی بر تشکیل کمیتهای ویژه برای بررسی علل دقیق وقوع این حادثه و مقصریابیها به نظر میآید این پرونده کماکان در افکار عمومی باز خواهد ماند.
* اما اگر بخواهیم به مباحث پس از وقوع این حادثه نیز نگاهی داشته باشیم، موضوعی که بسیار ناراحت کننده و جای بسی بحث دارد نحوه انتقال و پوشش اجساد است که باید گفت چرا با وجود اینکه تیمهای جستوجو به این مسئله واقف بودند که در حال جستوجوی جسد هستند، اما با خود کیسه کفن به همراه نداشتند و اجساد را با وضعیتی که در عکسهای منتشر شده همگان دیدند به ساحل و پزشکی قانونی انتقال دادند.
* اما موضوعی دیگر نیز این است که تا ساعت مخابره این مطلب هنوز هیچیک از مسئولان به طور رسمی از کمکاریهای احتمالی و متصور پیرامون این حادثه عذرخواهی نکردهاند.
هر چند که استاندار هرمزگان به فارس گفته است که در صورت احراز کمکاریها مدیران در این راستا باید شجاعت عذرخواهی و پذیرش اشتباهات خود را داشته باشند، اما با توجه به سابقه وقوع اینگونه حوادث و مقایسه تبعات پیرامونی آن با کشورهای توسعهیافتهتر بعید است که در صورت شناخته شدن مقصران اصلی احتمالی، شاهد "استعفای داوطلبانه" یک مدیر دولتی باشیم.
* نباید فراموش کرد این حادثه با تمام زوایای پیدا و پنهانی که داشته و خواهد داشت، به هر صورت میتواند تاثیرات نامطلوبی را نیز بر صنعت گردشگری دریایی بگذارد، آن هم در فصلی که مسیرهای دریایی هرمزگان، پذیرای میلیونها مسافر از نقاط مختلف کشور است.