0

موسسه آموزش عالي اديان

 
ahmadfeiz
ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران

موسسه آموزش عالي اديان

 

تاريخچه دانشگاه اديان و مذاهب

 

 

قبل از آن که از تاریخچه دانشگاه سخن گفته شود، شاید مناسب باشد اندکی راجع به ضرورت مطالعات اديان صحبت شود و کمی بیشتر با فلسفه ایجاد مراکز دین پژوهی و نقش آنها آشنا شویم.
 

 
 

 همانطور که مي دانيد جهان حدود شش ميليارد جمعيت دارد که 25% از آن جمعيت را مسلمانان تشکيل مي دهند. وجود رسانه ها و گستردگي وسایل ارتباط جمعي بسياري از فرهنگ ها را به هم نزديک کرده است، به گونه اي که امروزه با بحث هاي گفتگوي بين اديان، حقوق بشر، عدالت جهاني،‌ صلح جهاني و مباحثی از این قبیل روبرو هستيم. بر اين اساس کسي در اين عرصه پيشرفت و موفقیت بیشتری خواهد داشت که براي دستيابي به این مفاهيم و اهداف بشری، شناخت کاملي از فرهنگ ها و تمدنها داشته باشد و چون معمولاً اديان پايه و اساس فرهنگ و تمدن هر ملتي را مي سازد مطالعه بنيادي در آن زمينه شايسته و بايسته است.
 

 
 

همه اديان- الهي و غيرالهي- يک ويژگي مشترک دارند و آن اين که هدف نهايي همة آنها نجات و رستگاري انسان است و هيمن يک هدف کافي است تا يکديگر را مطالعه نموده و با شناخت کامل و بدون تعصب و پیش داوري، در جهت دستیابی به آن مفاهيم جهاني و انسانی( عدالت، صلح، گفتگو …) تلاش نمایند.
 

 
 

 يکي از مهمترين و اساسي ترين علل و عواملی که ايجاب مي کند ما در اين عرصه با مطالعات بنيادي وارد شویم، دشمني و تبلیغاتی است که برخي از کشورهاي اروپايي عليه اسلام اتخاذ نموده و اسلام هراسي را در بین سایر ملل و ادیان منتشر می کنند. بر‌ ماست که براي اثبات صلح طلبی و امنيت خواهي ايران و اسلام به جهان به طور جدي و بدون تعصب با مطالعات و تحقیقات بنيادين و دقیق علمی جزئيات سایر اديان و تمدن ها، در عرصه جهاني وارد شويم. نوع نگاه ما،‌ رابطه ما،‌ احترام متقابل ما و میزان شناخت ما از طرف مقابل همه و همه حقايقي است که خود جلوه نموده و معرف ما و راهگشاي بسياري از رابطه ها و سياست ها خواهد بود.
 

 
 

حجه الاسلام و المسلمین نواب، ریاست دانشگاه در مصاحبه ای که در خصوص جایگاه دانشگاه ادیان و مذاهب داشتتند ضرورت مطالعه ادیان را چنین بیان نموده اند:
 

 
 

«یادم هست شهید بهشتی در سال 1350 (37سال پیش) برای مدرسه حقانی برنامه‌ای را نوشته‌ بودند در برنامه‌ مطالعات ادیان هم نوشته‌بودند. امام موسی صدر را "مسیح لبنان" می‌نامند و یك نویسنده باهوش شیعی درباره ایشان نوشته‌بود: این موسی هم مثل موسی (كلیم الله) سخن می‌گوید!. امام موسی صدر استاد راهنمای جناب اسقف سبوه سركیسیان، رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران بوده است كه تزش در مورد امام حسین(ع) بوده – منظورم تعامل علمای ادیان است- مرحوم علامه طباطبایی،‌ اوپانیشادها را می‌خوانده‌اند و مقام معظم رهبری می‌فرمایند:‌ هركس وداهای هندوها را بخواند، می‌فهمد كه این كلمات زمینی نیستند.
 

 
 

به نظر من این راهی هست كه آغاز شده است و اقبال از آن هم فراوان است. حتی كشورهای سنی كه خیلی برای گفت و گوی تمدن‌های و گفت و گوی ادیان بهایی قائل نبودند، مثل عربستان و قطر، رقابتی را در این زمینه آغاز كرده‌اند. همین چهارشنبه هم اولین اجلاس نحوه گفتگوی مسلمانان با ادیان در عربستان برگزار می‌شود كه از من هم دعوت كرده‌اند. می‌خواهم بگویم سعودی‌ها هم به این نتیجه پی برده‌اند كه این راه را بايد انتخاب و آغاز كنند.»
 

 

مصاحبه 27/6/1387
 

 
 
 

 در حال حاضر این دانشگاه هم عرض برخي از مراکز جهاني به اين مهم به طور بنيادين‌ مي پردازد، اگر چه در ابتدا کار خود رابا عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب آغاز نموده است. این مرکز از ابتدا در پي رواج اديان پژوهي و مطالعات مذاهبي به شيوه علمي و بي‏طرفانه و زمينه‏سازي براي مطالعات تطبيقي و تعامل مثبت و سازنده ي اديان و مذاهب گوناگون بوده است.
 

 
 

 این مرکز فعالیت اولیه خود را با جمعي از دانشوران حوزه علميه قم با برنامه هاي آموزشي داخلي در سه رشته اديان ابراهيمي( مسيحيت، يهوديت )، اديان شرق( بوديسم،‌ هندويسم،‌ خاور دور،‌ ايران باستان‌ ) و مذاهب اسلامي( مذاهب کلامي،‌‌‌ فرق و تصوف ) در سال 73-74 آغاز کرد. در اين دوره که حدود چهار سال طول کشيد اعضاء‌ آن با زبان انگليسي،‌ سنسکريت و عبري آشنا شدند و همزمان دانشوران اين علم در کنار دروس حوزه و برنامه هاي آموزشي در رشته هاي خاص خود، مدارج دانشگاهي را نيز دنبال کردند.
 

 
 

به دنبال تلاش ها و پیگیری های مستمر جهت تربيت نيرو در حوزه اديان و مذاهب، در طول برنامه هاي آموزشي سرفصل رشته هاي اديان ابراهيمي، اديان شرقي، مذاهب اسلامي و فرق و تصوف در سال 1383 تدوين و به وزارت علوم پيشنهاد گرديد و در شوراي عالي گسترش وزارت علوم به تصويب رسيد.سپس در این مرکز در سال 1384 با عنوان مرکز آموزش عالی مطالعات و تحقیقات ادیان ومذاهب، اولين گروه دانشجويي مشغول به تحصيل شدند.
 

 
تربيت ده‏ها طلبه فاضل متخصص در ديگر اديان و مذاهب با مدارك دانشگاهي كارشناسي ارشد و دكتري، راه‏اندازي تنها كتابخانه‏ي تخصصي در زمينه‏ اديان و مذاهب در ايران با چند ده هزار عنوان كتاب تخصصي به زبان‏هاي گوناگون ، انتشار  فصلنامه هفت آسمان(تخصصی ادیان و مذاهب) و راه‏اندازي دوره‏هاي رسمي كارشناسي ارشد در گرايش های مختلف اديان و مذاهب، از مهم‏ترين دستاوردهاي يك دهه فعالیت مستمر مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب بوده است.


پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

شنبه 18 تیر 1390  4:36 PM
تشکرات از این پست
ahmadfeiz
ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران

پاسخ به:موسسه آموزش عالي اديان

 

به دنبال تلاش ها و پیگیری های مستمر جهت تربيت نيرو در حوزه اديان و مذاهب، در طول برنامه هاي آموزشي سرفصل رشته هاي اديان ابراهيمي، اديان شرقي، مذاهب اسلامي و فرق و تصوف در سال 1383 تدوين و به وزارت علوم پيشنهاد گرديد و در شوراي عالي گسترش وزارت علوم به تصويب رسيد.سپس در این مرکز در سال 1384 با عنوان مرکز آموزش عالی مطالعات و تحقیقات ادیان ومذاهب، اولين گروه دانشجويي مشغول به تحصيل شدند.

 
 

از آنجا که رشته هاي مورد مطالعه براي اولين بار در اين دانشگاه تدريس مي شد و با توجه به سوابق و تجربیاتی که اعضاء هيئت علمي این مرکز داشتند به این نتيجه رسیدند که سرفصل برخي رشته ها را بايستي خود تهيه و تدوين نمايند. از اين رو سرفصل شش رشته براي اولين بار در کشور توسط اعضاء هيئت علمي اين دانشگاه نگاشته شد و به تصويب رسيد.

 
 

در اوایل سال 1387 با موافقت قطعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، موسسه آموزش عالی ادیان و مذاهب به دانشگاه ادیان و مذاهب ارتقا یافت. این ارتقای رتبه به دلیل مطابقت كیفیت آموزشی دانشگاه با موازین قانونی، بدون گذراندن مرحله موافقت اصولی، مورد موافقت قطعی دكتر محمد مهدی زاهدی قرار گرفته است.

 
 

در بخشی از متن نامه وزیر علوم به حجت الاسلام و المسلمین نواب آمده است: "شورای گسترش آموزش عالی در جلسه مورخ 31/1/87 خود با ارتقاء موسسه آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی ادیان و مذاهب به دانشگاه غیردولتی-غیرانتفاعی ادیان و مذاهب موافقت قطعی به عمل آورد."

 
 

دانشگاه اديان و مذاهب يك مرکز آموزشی- پژوهشی بين‏المللي است كه در زمينه‏ي اديان و مذاهب در داخل و خارج از كشور فعاليت مي‏كند.

 
 

اين دانشگاه غيرانتفاعي ، غيرسياسي است که اهداف و وظايف ذيل را سرلوحه کار خود قرار داده است:

 

1. تربيت دانش اموختگان متخصص در زمينه‏ي اديان و مذاهب.

 

2. انجام پژوهش‏هاي بنيادي ، كاربردي و تطبيقي در زمينه‏ي اديان و مذاهب.

 

3. اطلاع‏رساني ، چاپ و نشر مجلات ، كتب و دايره المعارف در زمينه‏ي اديان و مذاهب.

 

4. برقراري ارتباط متقابل با مراكز مشابه و دين‏پژوهان.

 

5. گفت و گو بين اديان و مذاهب و تلاش در جهت نزديك ساختن ديدگاه‏ها.

 

6. معرفي منطقي و علمي اسلام ( با رويكرد شيعي ) در عين احترام به عقايد ، باورها و آيين ساير اديان و مذاهب.

 

 

 
 

جهت آشنایی بیشتر با اهداف و برنامه های دانشگاه قسمت هایی از مصاحبه ریاست دانشگاه، جناب حجه الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، را از نظر می گذرانیم:

 
 

«...بعد از بررسی‌هایی كه وزارت علوم در مورد مؤسسه به عمل آورد، به این نتیجه رسید كه با توجه ظرفیت كتابخانه و تعداد اعضای هیئت علمی كه بزرگترین شاخص را در بین مراكز غیرانتفاعی دارد، این مؤسسه لیاقت دانشگاه شدن را دارد. در حقیقت یك قوه‌ای بوده كه به فعلیت رسیده است.

 
 

... به اذعان خود دست‌اندركاران آموزشی و پژوهشی از جمله آیت الله مصطفوی، رئیس وقت دانشكده الاهیات، بعد از بازدید از این‌جا اظهار داشتند: "كاری كه در هشتاد سال نكرده‌ایم شما بعد از چهارسال انجام داده‌اید." ما در این مدت کوتاه هفتاد اثر پژوهشی چاپ كرده‌ایم، كدام مركز پژوهشی چنین خروجی و تولیدی داشته است؟

 
 

مورد دیگر تفاوت مقطع تحصیلی ما با مراكز دیگر است كه آنها بیشتر در مقطع كارشناسی فعالیت می‌كنند و ما در مقطع كارشناسی ارشد به بالا، آن‌هم در حد تحصیلات تكمیلی و تربیت استاد و پژوهش‌گر.

 
 

در امر آموزش هم 90% نیروهای ما طلبه و حداقل دارای سطح دو حوزه هستند كه تازه بعد از ده سال تحصیل و قبولی در پایه 9 به عنوان مبتدی پذیرفته می‌شوند.

 
 

نكته‌‌ای دیگر که اساسی است، تعداد بالای هیئت علمی دانشگاه است در مقابل درصد دانشجویانی كه داریم. ... درحالی كه وزارت علوم معتقد است دانشگاه ادیان بزرگ‌ترین شاخص عضو هیئت علمی در ایران را دارد. یعنی هیچ جای كشور مثل دانشگاه ما 250 دانشجو به همراه 50 نفر هیئت علمی ندارد. عضو هیئت علمی را همه به خاطر هزینه‌ی سنگینش از استخدام آن فرار می‌كنند.»

 

مصاحبه 27/6/1387

 

 

در حوزه آموزش این دانشگاه سه دانشکده تشکیل شده است:

 

1-دانشکده ادیان:

 

 که دارای سه رشته ادیان ابراهیمی، ادیان غیر ابراهیمی و دین شناسی است.

 
 

2-دانشکده مذاهب اسلامی:

 

 که دارای سه رشته مذاهب اسلامی(کلامی)، مذاهب فقهی و تصوف و عرفان اسلامی است.

 
 

3- داشکده شیعه شناسی :

 

 که دارای سه رشته شیعه شناسی (گرایش کلام)،مطالعات تاریخ تشیع و فرق تشیع است.

 
روند تاسیس رشته در هر یک از موارد فوق به این گونه بوده است که پس از نیاز سنجی و پیشنهاد موضوع در جلسه هیئت امنای دانشگاه و موافقت هیئت امنا با اصل موضوع، سرفصل های هر رشته با در نظر گرفتن اهداف دانشگاه که در اساسنامه آن آمده است توسط متخصصانی از هر رشته تهیه و در کمیته های تخصصی مربوط مورد بررسی و سپس به وزارت علوم برای تصویب نهایی ارسال شده است.


پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

شنبه 18 تیر 1390  4:38 PM
تشکرات از این پست
ahmadfeiz
ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران

پاسخ به:موسسه آموزش عالي اديان

 

چشم انداز دانشگاه

 

به نظر می رسد دانشگاه ادیان ومذاهب چه در حوزه پژوهش و چه در حوزه آموزش یکی از پرجاذبه ترین و ضروری ترین دانشگاه های کشور باشد که در سطح ملی و بین الملی بتواند در معرفی ادیان به ویژه دین مبین اسلام گام های علمی ارزشمندی را بردارد. فعالیت محدود سال های گذشته دانشگاه و اقبال و استقبالی که تا کنون از آن شده است گواه روشن پیش بینی آینده است.

 
 

به نظر می رسد فارغ التحصیلان این دانشگاه از جمله معدود فارغ التحصیلانی باشند که دارای ابعاد علمی مختلف اند. چرا که ضمن آشنایی با سایر ادیان و مذاهب اسلامی در یکی از مذاهب،فرقه ها و یا حوزه ها ی معرفتی خاص به طور تخصصی مظالعه و تحقیق می نمایند.

 
 

هدف دانشگاه از آغاز تربیت محقق و پژوهش گر بوده است و سبقه پژوهشی این دانشگاه که از آغاز با مر کز مطالعات و تحقیقات کارش را آغاز نموده است گواه همین امر است و در حال حاضر نیز هدف دانشگاه تربیت متخصصانی در حوزه ادیان و مذاهب برای انجام پژوهش های موفق است که فارغ التحصیلان موفق و نخبه دانشگاه به معاونت پژو هشی و مرکز مطالعات و تحقیقات دانشگاه جذب می شوند و در حال حاضر نیز نسبت به جذب برخی از دانشجویان دوره اول اقداماتی انجام شده است.

 
 

دیگر این که اهتمام دانشگاه برای تربیت متخصصان در حوزه ادیان به آموزش زبان های خارجی است و هم اکنون یکی از جدی ترین برنامه ها دانشگاه آموزش زبان است که عمدتا در حال حاضر برنامه های زبان انگلیسی در حال اجراست، اما برنامه دوره های زبان فرانسه، المانی، روسی، عبری و.. نیز در حال بررسی و برنامه ریزی جهت برگزاری است.از آنجا که آشنایی با زبان ادیان، ابزاری قوی جهت برقراری ارتباط و تعامل است، این امر مورد اهتمام جدی دانشگاه می باشد.

 
 

ریاست دانشگاه در توصیف آینده دانشگاه در مصاحبه ای چنین بیان داشتند:

 

 « من فكر می‌كنم این دانشگاه خلأیی را در كشور پر كرده است... با اطلاعی كه من دارم هیچ مركز مشابهی در كشور نیست. یك لیسانس ادیانی در بعضی از دانشگاه‌های مرسوم هست، حتي ادیان تطبیقی، فلسفه غرب و دین‌شناسی و... هم شاید داشته باشیم،‌ اما مجموعه‌ای كامل كه همه ادیان را یك‌جا بررسی كند، نداریم. اینجا مركزی است كه به همین دلیل مطالعات جامع، رشته‌ها همدیگر را تقویت می‌كنند و چنین چیزی در كشور نیست.

 
 

ما این رشته ها را نیاز داشتیم به دلیلی كه برای تداوم حیات پژوهشی در حوزه، به نیرو احتیاج داریم....در ضمن ما تعداد رشته‌های دانشگاه را نمی‌خواهیم افزایش بدهیم، بلكه بر همان سه دانشكده‌ای كه داریم، متمركز خواهیم ماند: دانشكده شیعه شناسی، دانشكده مذاهب اسلامی و دانشكده ادیان.

 
 

در همین چهارده سال كه از سال 73 شروع كردیم تا به الان، اقبال و استقبالی كه از ما شده،‌ نشان‌دهنده‌ی این است كه این‌جا چقدر جایش در كشور خالی بوده است.

 
 

الان هیئت‌های خارجی كه مرتب به دیدن دانشگاه می‌آیند یا فرصت‌های مطالعاتی كه از ما درخواست می‌كنند و نیز قراردادهایی كه با دانشگاه‌های مختلف منعقد كرده‌ایم،‌ این توقعی است كه از حوزه‌ علمیه قم به عنوان یك مركز دینی و شیعی می‌رود – توقع دارند كه نگاهی هم به دیگران داشته باشد- و این تنها راهی هست كه برای نگاه به دیگران ایجاد شده. بنابراین به نظر من یكی از موفق‌ترین مراکزي كه آینده‌ای روشنی هم دارد در برخورد با بیرون از كشور ما و جزو رسالت‌های اصلی حوزه علمیه است، همين دانشگاه اديان و مذاهب است.»

مصاحبه 27/6/87


پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

شنبه 18 تیر 1390  4:39 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها