بیست و ششمین کشتی تجاری دریای خزر با نام «رایا» فعالیت خود را رسماً در آبهای خزر آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در آغاز فعالیت رسمی کشتی تجاری «رایا» اظهار داشت: این کشتی با مالکیت شرکت کشتیرانی دریادلان سفید خزر فعالیت خود را آغاز کرده است.
فرهاد منتصرکوهساری افزود: شناور رایا دومین کشتی بخش خصوصی ایران است که امسال از اسکله بندر انزلی فعالیت خود را رسماً آغاز کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر دریای خزر دارای 26 کشتی تجاری و یک کشتی مسافری است که نقش مهمی در معادلات تجاری، اقتصادی، ارزآوری و ایجاد فرصت شغلی دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه وجود این کشتیها مزیت بسیار ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای حاشیه دریای خزر شمرده میشود، تصریح کرد: کشتی رایا به سهم خود در ایجاد اشتغال تاثیرگذار بوده و از خروج ارز از کشور جلوگیری میکند.
وی افزایش کشتی را منوط به ظرفیتهای بازار ارزیابی کرد و گفت: کشتیرانی یکی از صنایع اشتغالزا و پایدار است و سازمان بنادر برای کسانی که در این بخش سرمایهگذاری میکنند تخفیفهایی را در زمینه تعرفه عوارض بندری و پرداخت تسهیلات از محل وجوه اداره شده با سود 6 درصد برای بخش خصوصی در نظر میگیرد.
به گفته منتصرکوهساری، بخش خصوصی با 20 درصد آورده، 80 درصد تسهیلات دریافت میکند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر 28 کشتی تجاری در دریای خزر فعالیت میکنند، بیان داشت: این دریا تا سقف 40 فروند کشتی دارای توجیه مالی فرضی بوده اما اگر در آینده بیش از این فروند کشتی قرار باشد در آبهای خزر تردد کنند، نیازمند مطالعه و آسیبشناسی است.
وی در ادامه به وضعیت آماری بنادر گیلان در 80 روز نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: یک میلیون و 257 هزار تن کالا با 400 فروند کشتی طی مدت مذکور در بندر انزلی تخلیه و بارگیری شده است.
منتصرکوهساری با تاکید براینکه عمده فعالیتها در زمینه ترانزیت، صادرات، ترانزیت خودرو و واردات است، خاطرنشان کرد: ترانزیت خودرو در 80 روز نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 2 هزار و 800 درصدی برخوردار است.
به گفته وی، 41 هزار تن صادرات در مدت مذکور با رشد 16.2 درصدی و ترانزیت سوخت با 75 هزار تن با رشد 40 درصدی برخوردار بوده ضمن اینکه سیب زمینی از پاکستان به انزلی و از بندر انزلی به کشورهای حاشیه دریای خزر ترانزیت شده که با رشد قابل توجهی مواجه هستیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به آمار سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال گذشته 6 میلیون و 448 هزار تن کالا با 2 هزار و 225 فروند کشتی در بندر انزلی تخلیه و بارگیری شده است.
وی ظرفیت واقعی بندر انزلی 4.5 میلیون تن و اسمی آن را 7 میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: سرمایهگذاری بخش خصوصی، سیستمی بودن بندر و هماهنگی بندر با ادارههای ذیربط و همچنین وجود زیرساختهای مناسب موجب شده از تمام ظرفیتهای بندر در سال گذشته استفاده شود.
منتصرکوهساری تکمیل ظرفیت واقعی و اسمی بنادر گیلان را یکی از اقدامهای اساسی طرح توسعه انزلی دانست و تصریح کرد: ظرفیت واقعی بندر انزلی در طرح توسعه به 11 میلیون تن تخلیه و بارگیری و اسمی آن به 17 میلیون تن کالا افزایش مییابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه بندر انزلی 11 پست اسکله دارد، گفت: این تعداد در افق چشمانداز به 25 پست اسکله افزایش مییابد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر سالانه 10 میلیون تن کالا در خزر جابهجا میشود که از این میزان سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آبهای خزر 22 درصد است و امیدواریم در سالهای آینده افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریادلان سفید خزر نیز در این مراسم گفت: کشتی رایا در بندر انزلی به ثبت رسیده و ظرفیت آن 2 هزار و 800 تن کالا است.
مهرداد اسکندری با اشاره به اینکه کشتی رایا دارای 90 متر طول، 12 متر عرض، 6 متر ارتفاع و 4.2 متر آبخور است، افزود: این کشتی از محل سرمایهگذاری شرکا خریداری شده و تا کنون برای راهاندازی آن هیچ تسهیلاتی از سیستم بانکی اخذ نشده است.
وی از به آباندازی دو کشتی دیگر توسط این شرکت در مجموع با 9 هزار تن ظرفیت تا پایان سال جاری در دریای خزر خبر داد.