0

علي ( ع ) شخصيت هميشه تابان:

 
farhad1335
farhad1335
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 269
محل سکونت : آذربایجان غربی

علي ( ع ) شخصيت هميشه تابان:

قوانين دنيا و به طور مشخص قوانين حاكم بر بشر به دو قسم اند: 1ـ قوانين ثابت
2ـ قوانين متغير شخصيتهاي انساني هم داراي همين قوانين هستند . برخي از شخصيتها ، شخصيت مورد احترام در همه زمانها محسوب مي شوند . (امام علي (ع)) ولي برخي از چهره ها مربوط به يك زمان و دوره خاص هستند (ارسطو).

± نسبيت آداب:

لاتودبوا با اولادكم بأخلاقكم لاِنّهم خلقوا الزِمان غير زمانكم  فرزندان خودتان را به اخلاق خودتان تربيت نكنيد. براي اينكه آنها آفريده شده اند براي زمان غير از زمان شما صرف نظر از اينكه اين جمله منسوب به چه كسي است اين سؤال را مطرح مي كنيم كه آيا اين جمله ممكن است مفهوم درستي داشته باشد يا نه ؟

مسئله اي كه از قديم الايام ميان دانشمندان و فلاسفه مطرح بوده و الان هم مطرح است « نسبيت اخلاق» است يعني اخلاق جزء امور نسبي است و به طور كلي هيچ خلقي خوب نيست و به طور مطلق هيچ خلقي بد نيست. يك صفت خوبي در يك جا و در يك زمان و در يك شرايط خاص خوب است و همان صفت در يك اوضاع و احوال و يك شرايط خاص ديگر بد است اين را « نسبيت اخلاق» مي گويند. از نظر استاد مطهري نسبيت اخلاق نادرست است يعني اين طور نيست كه هرچه نام اخلاق روي آن باشد نسبي است ولي جملة « لاتودبوا....» ممكن است معناي ديگري را داشته باشد (ادب كردن )دراينجا (جمله اي كه گذشت ) با دو مفهوم برخورد ميكنيم : اخلاق ـ آداب اگر مقصود نويسنده اخلاق باشد   غلط است. اگر مقصود نويسنده آداب باشد صحيح است . به فرزندان خودتان آداب خود را نياموزيد بلكه حساب آداب آينده را هم بكنيد.اخلاق مربوط است به خود انسان  نظم دادن و سهم دادن به هركدام از غرايز را اخلاق مي نامند. انسان نبايد بچه اش را هميشه به آدابي كه خود دارد مؤدب بكند مثلاً درزمان پدران ما خواندن و نوشتن اقتضاي ادب بود اما در زمان بعد استفاده از ماشين تحرير و كپي و حالا هم كامپيوتر و اينترنت. طرح دو پرسش و پاسخي كه براي آنها در نظر مي گيريم نتيجه كلي اين بحث را روشن مي‌سازد.

سه شنبه 3 خرداد 1390  4:26 PM
تشکرات از این پست
setaksabz
setaksabz
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 164
محل سکونت : تهران

پاسخ به:علي ( ع ) شخصيت هميشه تابان:

به نظر من میتوان از سخنان امیرالمومنین (ع) این را برداشت که در تربیت فرزندان نباید اجبار و یا تحمیلی از سوی والدین انجام گیرد به این صورت که نباید پدر و یا مادر خواست خود را بر فرزندان تحمیل کنند و بگویند «چون در زمان ما این طور بوده الان هم باید تو اینطوری باشی» باید به فرزندان تا حدودی هم آزادی و اختیار داد تا آنها در انتخاب های خود آزادانه تصمیم بگیرند و شرایط زمان را هم در نظر گرفت

در ضمن تا جایی که من می دانم فلاسفه ما به نسبیت اخلاق رای ندادند بلکه آنچه نسبی است ، رفتار اخلاقی است باید بین رفتار اخلاقی و خود اخلاق تفاوت قائل شد .

اگر دوستان اطلاعات بیشتری دارند عنوان کنند تا ما هم استفاده کنیم .

شنبه 14 خرداد 1390  10:11 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها