بسياري از اديان موجود در دنيا به رغم تحريفاتي که بدان مبتلا شده اند و از حقايق دور گشته اند با اين حال هنوز بخشهايي که بهره اي از حقيقت دارد در آنها يافته مي شود. منجي آخرالزمان موضوعي است که همگان بدان پرداخته اند و اوصافي را از او بيان کرده اند و او را به نامي خوانده اند ولي اگر روزي اين همه به کنار هم آيند و با هم به گفتگو پردازند مطمئنا بر آنها منکشف مي شود که همه در انتظار يک گلند و يک محبوب دوست داشتني را مي جويند.از جمله مطالبي که مي تواند اين ادعا را ثابت کند نامهايي است که براي موعود خوانده شده و لذا قسمتي از اسامي مبارک آن حضرت را که با الفاظ مختلفي در بسياري از کتب مذهبي اهل اديان و ملل مختلف جهان آمده است:
1 - «صاحب» در صحف ابراهيم(عليه السلام;)
2 - «قائم» در زبور سيزدهم;
3 - «قيدمو» در تورات به لغت ترکوم;
4 - «ماشيع» (مهدي بزرگ) در تورات عبراني;
5 - «مهميد آخر» در انجيل;
6 - «سروش ايزد» در زمزم زرتشت;
7 - «بهرام» در ابستاق زند و پازند;
8 - «بنده يزدان» هم در زند و پازند;
9 - «لند بطاوا» در هزار نامه هنديان;
10 - «شماخيل» در ارماطس;
11 - «خوراند» در جاويدان;
12 - «خجسته» (احمد) در کند رال فرنگيان;
13 - «خسرو» در کتاب مجوس;
14 - «ميزان الحق» در کتاب اثري پيغمبر;
15 - «پرويز» در کتاب برزين آذر فارسيان;
16 - «فردوس اکبر» در کتاب قبروس روميان;
17 - «کلمه الحق» در صحيفه آسماني;
18 - «لسان صدق» هم در صحيفه آسماني;
19 - «صمصام الاکبر» در کتاب کند رال;
20 - «بقيه الله» در کتاب دوهر;
21 - «قاطع» در کتاب قنطره;
22 - «منصور» در کتاب ديد براهمه;
23 - «ايستاده» (قائم) در کتاب شاکموني;
24 - «ويشنو» در کتاب ريگ ودا;
25 - «فرخنده» (محمد) در کتاب وشن جوک;
26 - «راهنما» (هادي و مهدي) در کتاب پاتيکل;
27 - «پسر انسان» در عهد جديد (اناجيل و ملحقات آن;)
28 - «سوشيانس» در کتاب زند و هومو من يسن، از کتب زردتشيان;
29 - در کتاب «شابوهرگان» کتاب مقدس «مانويه» ترجمه «مولر» نام «خود شهر ايزد» آمده که بايد در آخر الزمان ظهور کند، و عدالت را در جهان آشکار سازد;
30 - «فيروز» (منصور) در کتاب شعياي پيامبر.
علاوه بر اين ها اسامي ديگري نيز براي حضرت مهدي(عليه السلام)در کتب مقدسه اهل اديان ذکر شده است که ما به جهت اختصار از نقل آنها خودداري نموديم.
اسامي مقدسي چون: «صاحب، قائم، قاطع، منصور و بقيه الله» که در کتب مذهبي ملل مختلف آمده است، از القاب خاص وجود مقدس حضرت حجت بن الحسن العسکري - عجل الله تعالي فرجه الشريف - است که در بيشتر روايات اسلامي، به آنها تصريح شده و ائمه معصومين(عليهم السلام) در اکثر روايات، از آن حضرت به عنوان «صاحب»، «قائم» و «بقيه الله» ياد کرده اند. و اين خود بيانگر اين واقعيت است که موعود همه امتها و ملتها همان وجود مقدس منتظر غايب، حضرت حجت بن الحسن العسکري (عليه السلام) است.