فضای مجازی- حميد ضيايي پرور:
سال
گذشته بنده با رومينگ كردن تلفن همراهم هنگام سفر به آلمان براي پوشش خبري
نمايشگاه سبيت 2008، متحمل 300 هزار تومان هزينه تلفن شدم.
بخش
عمدهاي از تماسهاي ديگران با من و پيامكهاي ارسالي به من به حساب بنده
نوشته شد و درست هنگام ورود به ايران خط تلفنم قطع شد و بهرغم واريز وجه
و حضور در بخش مشتركين شركت مخابرات و ثبت موضوع بهعلت مقارن شدن با ايام
نوروز چند روز نخست بدون خط بودم و تازه بعد با واسطه يكي از دوستان
توانستم خطم را وصل كنم.
امسال براي پوشش خبري سبيت 2009 از جناب گوگل
كمك گرفتم و قبل از خروج از كشور، تلفنم را خاموش كردم و فقط از طريق
اينترنت با همكاران و خانواده صحبت ميكردم. گوگل تاك با امكان تبادل صوت،
كار يك خط تلفن را برايم ميكرد و من هر روز بيش از 2 ساعت با تهران
مكالمه داشتم بدون اينكه حتي يك ريال پول تلفن بدهم.
راستش تكنولوژي از روز نخست هم براي تسهيل كارهاي مردم و كاهش هزينهها
ابداع شده است منتهي ما هميشه به آن از زاويه درآمدهاي دستگاههاي دولتي
نگاه ميكنيم. موضوع تلفن اينترنتي ياVOIP كه اين روزها مخابرات بهشدت
عليه آن موضعگيري كرده است از همين جنس است.
جدا از مباحث قانوني آن، چه كسي گفته مردم نبايد از فناوريهاي ارزان
مخابراتي استفاده كنند ؟ چرا مخابرات خود براي گسترش اين نوع فناوريها
پيشگام نميشود؟