0

مناجات و نماز

 
pasargad54
pasargad54
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2135
محل سکونت : اصفهان

مناجات و نماز


تاثیر نماز در تمرکز حواس و حضور ذهن  

ذهن متمرکز، قوی و نیرومند است و ذهن پراکنده ناتوان و ضعیف . ذهن همانند چراغ اشعه ای دارد اشعه چراغ در شعله آن تمرکز قوی دارند و سوزاننده اند ودر نزدیکی شعله تمرکز کمتری دارند اما باز هم تمرکز کمتری دارند اما باز هم گرمایشان محسوس است . هرچه از منبع نور دور می شویم پراکندگی اشعه بیشتر می شود تا حدی که گرمای حاصل از از آنها را به هیچ وجه حس نمیکنیم . ذهن در حالت تمرکز پتانسیل بسیار قوی دارد اما هنگامی که به علت توجه به سوی اشیای مختلف پراکنده می شود نیرو و توان خود را از دست می دهد و هر چه به اشیای بیشتری متوجه و پراکنده تر شود از توان آن کاسته می گردد.هر عمل عبادی علاوه بر آن که مقام وارزش ویژه مذهبی و معنوی دارد موجب تمرکز فکری وذهنی ملموس و قابل توجهی میشود کگه هر کس میتواند آن را به تجربه بگذارد و ادراک کندان تتقو الله یجعل لکم فرقانااگر از خدا بترسید و پروا کنید نیروی تشخیص (فرقانا) را در شما قرار میدهدو قدرت تشخیص از تمر کز قوای ذهنی به دست می آید.ویلیام جیمز :فرق بین افراد نابغه با دیگران یک موهبت فکری نیست بلکه مربوط به توجه کاملی است که به موضوعات و نتیجه های آن مبذول می دارند و میزان نبوغ یک نابغه به درجه تمرکز فکریش بستگی دارد از این سخنان نتیجه می گیریم که نماز حقیقی بهترین وسیله ای برای پرورش توجه و تمرکز در انسان است زیرا نماز گزاری که پیوسته و با تمام قدرت می کوشد تا ذهن خود را از تمامی آنچه غیر خداست منصرف و فقط به خدا متوجه کند و تمام نیروی فکری خود را در یک جا جمع کند تا نمازش با خشوع و حضور قلب خوانده شود این برای او عادت می شود و در هر موردی می تواند قوای ذهنی خود را متمر کز کند .


سه شنبه 5 آبان 1388  2:53 AM
تشکرات از این پست
pasargad54
pasargad54
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2135
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مناجات و نماز


مناجات و احساس خوشبختي  
 

نسان، موجودي است که هميشه به دنبال خوشبختي است و دوست دارد درهر زمان و مکاني، با نشاط و شاد باشد. هيچ گاه از اضطراب و نگراني خاطر، خوشش نمي آيد و زماني احساس سعادتمندي مي کند که آرامش خاطر و اطمينان قلب داشته باشد. 
اما چه کند که روح آدمي چنين نيست؛ گاه با نشاط مي شود و گاه رنجور، گاه در سلامتي به سر مي برد و گاه در بيماري، گاه صعود مي کند و گاه افول. او در اين زمينه ها همانند جسم است ونياز به پيشگيري قبل از ابتلا دارد. براي اينکه آرامش خاطر داشته باشد و رنجور و بيمار نگردد، بايد تکيه گاهي داشته باشد. البته نه هر تکيه گاهي؛ تکيه گاهي مورد اطمينان و از هر جهت نيز کامل. 
عده اي «دوست» را به عنوان تکيه گاه، انتخاب مي کنند و در اين گمان اند که برقرار کردن يک ارتباط صميمانه با دوست، به آنها آرامش مي دهد. بعضي با داشتن يک «همسر» با محبت مي پندارند که به تکيه گاه خوبي تکيه کرده اند. عده اي ديگر هم تمام تکيه ي خود را بر جيبي پراز «پول»، ماشيني با مدل بالا و... قرا مي دهند و گمان مي کنند جمع کردن مال و منال دنيا و در خانه اي زيبا و بزرگ زندگي کردن و... به آنها آرامش مي دهد. بعضي ديگر به «علم» خود مي بالند و فکر مي کنند که علم به تنهايي مي تواند آنها را هدايت کرده، به مقصود برساند. بعضي هم به «هوش» و «ذکاوت » و «اراده ي قوي» خود تکيه مي کنند، با اين گمان که با داشتن اين خصوصيات، همه چيز دارند. 
البته ناگفته نماند که دوست خوب داشتن و ارتباط صميمانه با آنها برقرار کردن، بسيار خوب است و در بسياري از مشکلات يار و ياور انسان است. همچنين داشتن همسري با محبت، بسياري از غم و غصه ها را از دوش انسان بر مي دارد. دارايي نيز در موارد بسياري به کمک انسان مي آيد. همچنين علم در هدايت و راهنمايي انسان در جهت انتخاب راه صحيح در دوراهي هاي زندگي بسيار مفيد است. هوش و ذکاوت و اراده ي قوي در تحمل کردن و حل کردن بسياري از سختيهاي زندگي نقش مؤثري دارند؛ اما هيچ يک از اين موارد ياد شده و امثال آنها نمي توانند تکيه گاهي ازهر جهت، کامل و بدون عيب ونقص ومورد اطمينان باشند. 
در بعضي مواقع بحراني نه دوست مي تواند به انسان آرامش دهد، نه همسر، نه ماديات، نه علم، و نه... در اين چنين مواقع بحراني است که انسان به تکيه گاه کاملي نياز پيدا مي کند تا به او آرامش دهد و جز خداوند مهربان، کسي ديگر نمي تواند دراين جايگاه قرار گيرد؛ همو که در تمامي مراحل و مشکلاتي که براي انسان به وجود مي آيد، آرامش خاطر مي بخشد و وي را از سرگرداني و پريشاني نجات مي دهد. 
خداوندي که در هر کجا ودرهر حالي مي توان با او صحبت کرد، خداوندي که راز دارترين رازداران است وعيب هيچ کس را بر ديگري ظاهر نمي کند، بلکه عيوب انسان را از ديگران مي پوشاند. خداوندي که حتي ياد او داروي درد تمام دردمندان است. با ياد اوست که تمامي دلهاي ناآرام و پريشان،آرام مي گيرند و با ياد اوست که انسان، اطمينان قلب پيدا مي کند.حضرت علي (ع) مي فرمايد: 
«هرگاه او را بخواني ندايت را مي شنود، و چون با او راز دل گويي راز تو را مي داند. پس حاجت خودرا با او بگوي، وآنچه در دل داري نزد او بازگوي؛ غم واندوه خود را در پيشگاه او مطرح کن، تا غمهاي تورا برطرف کند و در مشکلات، تو را ياري رساند».


سه شنبه 5 آبان 1388  2:54 AM
تشکرات از این پست
pasargad54
pasargad54
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2135
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مناجات و نماز


دليل اقامه نماز اهل سنت در پنج نوبت  
 

پاسخ : در واقع نمازهای یومیه در پنج وقت وارد شده است و پیامبر اکرم (ص) اکثر اوقات نمازها را درپنج وقت می خوانده اند و بنابر مشهور در فقه شیعه ، خواندن نماز در پنج وقت افضل می باشد ولی رسول اکرم(ص) در مواردی نماز ظهر و عصر را با هم و نماز مغرب و عشاء را نیز با هم و پشت سر هم خوانده اند و (علاوه بر روایات شیعه) طبق روایاتی که در صحیح مسلم و بخاری آمده است و مفتی پیشین عربستان نیز به آنها اشاره کرده است منظور رسول الله (ص) از باهم خواندن نمازها این بوده که مسلمانان در زحمت و مضیقه و مشقت قرار نگیرند. در صحیح مسلم است که ابن عباس گفت: « رسول الله (ص) در مدینه نماز ظهر و عصر را با هم خواند و نماز مغرب و عشاء را با هم خواند و این درحالی بود که نه ترسی وجود داشت و نه باران و نه مسافر بود.» راوی گوید: از ابن عباس سوال کردند چرا رسول الله (ص) نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء را با هم خواند؟ ابن عباس گفت: رسول الله (ص) خواست احدی از امتش در زحمت و مشقت قرار نگیرد.

سه شنبه 5 آبان 1388  2:54 AM
تشکرات از این پست
pasargad54
pasargad54
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2135
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مناجات و نماز


نمازي مجرب براي رسيدن به مقصود 
 

«مرحومه علامه نهاوندي» فرموده است:يکي از نمازهايي که در رساندن انسان به مطلوب خود، به تجربه ثابت شده خواندن چهاررکعت نماز است به اين طريق که اين نماز به دو سلام ختم شود.
در رکعت اول پس از سوره حمد، صد مرتبه افوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد (سوره غافر، آيه 44) خوانده شود.
در رکعت دوم، پس از سوره حمد، صد مرتبه الا الي الله تصير الامور (سوره شوري آيه 53) خوانده شد.
در رکعت سوم پس از سوره حمد صد مرتبه نصر من الله و فتح قريب (سوره صف آيه 13) و در رکعت چهارم پس از سوره حمد صد مرتبه انا فتحنا لک فتحا مبينا (سوره فتح آيه 1) و پس از خواندن نماز به سجده رود و صد مرتبه بگويد:
غفرانک ربنا و اليک المصير (سوره بقره، آيه 285)
و صد مرتبه استغفرالله و اتوب اليه را بر زبان جاري کند.


سه شنبه 5 آبان 1388  2:55 AM
تشکرات از این پست
pasargad54
pasargad54
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2135
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مناجات و نماز

مناجات نامه  
 

الهی!  اگر طاعت بسی ندارم در هر جهان جز تو کسی ندارم.

الهی!  تا به تو آشنا شدم از خلق جدا شدم و در هر جهان شیدا شدم نهان بودم پنهان شدم.

الهی!  تو دوستان را به دشمنانت می‌نمایی، درویشان را غم و اندوه دهی، بیمار کنی و خود بیمارستان کنی، درمانده کنی و خود درمان کنی، از خاک آدم کنی و با وی چندان احسان کنی، مجلسش روضه رضوان کنی،

الهی!  از پیش خطر و از پس راهم نیست، دستم گیر که جز تو پناهم نیست.

الهی!  دستم گیر که دست آویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم.

الهی!  خود را از همه به تو وابستم، اگر بداری تو را پرستم و اگر نداری خود پرستم نومید مساز بگیر دستم.

الهی!  ای دورنظر و ای نیکو حضر و ای نیکوکار نیک منظر، ای دلیل هر برگشته، و ای راهنمای هر سرگشته، ای چاره ساز هر بیچاره و ای آرنده هر آواره، ای جامع هر پراکنده و ای رافع هر افتاده. دست ما گیر ای بخشنده بخشاینده.

الهی!  کار آن دارد که با تو کاری دارد. یار آن که دارد چون تو یاری دارد. او که در هر دو جهان تو را دارد هرگز کی تو را بگذارد.

الهی!  در سر گریستنی دارم دراز. ندانم از حسرت گریم یا از ناز.

الهی!  یاد تو در میان دل و زبان است و مهر تو میان سر وجان.

الهی! یکتای بی‌همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی، اصل هر دوایی، داروی دل‌هایی،بتو رسد ملک خدایی.

الهی! نام تو ما را جواز، مهر تو ما را جهاز، شناخت تو ما را امان، لطف تو ما را عیان.

الهی! ضعیفان را پناهی. قاصدان را بر سر راهی. مومنان را گواهی. چه عزیز است آن کس که تو خواهی.

الهی! ای خالق بی‌مدد و ای واحد بی‌عدد، ای اول بی‌هدایت و ای آخر بی‌نهایت. ای ظاهر بی‌صورت و ای باطن بی‌سیرت، ای حی بی‌ذلت ای بخشنده بی‌منت، ای داننده رازها، ای شنونده آوازها، ای بیننده نمازها، ای شناسنده نامها، ای رساننده گامها، ای مطلع بر حقایق، ای مهربان بر خلایق، عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیب‌های ما مگیر که تو قوی و ما حقیر، از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت.

الهی! ای کامکاری که دل دوستان در کنف توحید توست و ای که جان بندگان در صف تقدیر تو است، ای قهاری که کس را به تو حیلت نیست، ای جباری که گردن کشان را با تو روی مقاومت نیست، ای کریمی که بندگان را غیر از تو دست آویز نیست. نگاه دار تا پریشان نشویم و در راه آر تا سرگردان نشویم.

سه شنبه 5 آبان 1388  2:56 AM
تشکرات از این پست
pasargad54
pasargad54
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2135
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مناجات و نماز


نمازهاى مستحبى  
 

نماز شب يا تهجد:
اين نماز يازده ركعت است كه از نيمه شب ، تا اذان صبح خوانده مى شود و داراى ثواب بسيار است ، نحوه خواندن آن چنين است : هشت ركعت ، بصورت چهار نماز دو ركعتى كه نيت نافله شب - دو ركعت به نيت نماز شفع و يك ركعت به نيت نماز وتر خوانده مى شود.
نافله هاى يوميه
نمازهاى نافله كه همراه نمازهاى روزانه خوانده مى شود براى كسانى كه مى خواهند با خداى خود رابطه بيشترى داشته و براى خودسازى راز و نياز بيشترى كنند اين نمازها عبارتند از:
1- نافله صبح :
دو ركعت كه پيش از نماز صبح خوانده مى شود
2- نافله ظهر: 
هشت ركعت (چهار نماز دو ركعتى پيش از نماز ظهر)
3- نافله عصر: 
هشت ركعت (چهار ركعت نماز دو ركعتى پيش از نماز عصر)
4- نافله مغرب : 
چهار ركعت بعد از نماز مغرب
5- نافله عشاء: 
دو ركعت بعد از نماز عشاء
نماز غفيله
اين نماز، بين نماز مغرب و عشاء خوانده مى شود و دو ركعت است - در ركعت اول ، بعد از سوره حمد مى خواند:
و ذالنون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر عليه فنادى فى الظلمات ان لااله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين فاستجبناله و نجيناه من الغم و كذالك ننجى المؤ منين
و در ركعت دوم بعد از سوره حمد مى خواند:
و عنده مفاتح الغيب لايعلمها الا هو و يعلم ما فى البر و البحر و ما تسقط من ورقة الا يعلمها و لا حبة فى ظلمات الارض و لارطب و لا يابس الا فى كتاب ميبن .
و در قنوت اين نماز مى خواند:
اللهم انى اسئلك بمفاتح الغيب التى لا يعلمها الا انت ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تقضى لى حاجتى اللهم انت ولى نعمتى و القادر على طلبتى تعلم حاجتى فاءسئلك بحق محمد و آل محمد عليه و عليهم السلام لما قضيتها لى
نماز جعفر طيار
نمازى است براى آمرزش گناهان كه داراى فضيلت بسيار است اين نماز را حضرت محمد صلى الله عليه وآله به جعفر بن ابى طالب آموخته است نماز جعفر چهار ركعت است كه به صورت دو نماز دو ركعتى خوانده مى شود و در ركعت اول ، سوره حمد و سوره زلزال ، و در ركعت دوم ، بعد از حمد، سوره والعاديات خوانده مى شود و در ركعت سوم ، بعد از حمد، سوره نصر و در ركعت چهارم ، بعد از سوره حمد، سوره توحيد قرائت مى شود، و نيز در هر ركعت بعد از پايان قرائت ، پانزده مرتبه بگويد:سبحان الله و الحمدلله و لااله الا الله و الله اكبرو در ركوع ده بار و بعد از سربرداشتن از ركوع ، ده بار و در سجده اول ، ده بار و ميان دو سجده ده بار و بعد از سجده دوم ، ده بار آن ذكر شريف را بگويد كه در هر ركعت 75 بار و در مجموع ركعات سيصد بار تسبيح ميشود.
شخص نمازگزار اگر عجله داشته باشد مى تواند بجاى چهار سوره در چهار ركعت ، چهار بار سوره توحيد يعنى :قل هو الله احدبخواند و بعد از نماز سيصد بار تسبيحات اربعه را بگويد-سبحان الله و الحمدلله ولااله الاالله و الله اكبرآنگاه براى برآورده شدن حاجات خود دعا كند.
نماز ليلة الدفن
اين نماز، در اولين شبى كه ميت دفن شده خوانده مى شود تا آرامشى براى روانش باشد. نماز وحشت دو ركعت است كه در ركعت اول ، بعد از حمد، يك بار آية الكرسى و در ركعت دوم ، بعد از حمد، ده مرتبه سوره قدر خوانده مى شود و بعد از نماز مى خواند:
اللهم صل على محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الى قبرفلان بن فلان ، كه بجاى فلان بن فلان ، نمازگزار، نام مرده و پدر او را مى برد.
نماز استغاثه
اين نماز در مسجد جمكران قم برگزار مى شود در اين مسجد، نمازگزار چهار ركعت نماز مى خواند دو ركعت بعنوان تحيت مسجد كه در هر ركعت حمد را يك مرتبه و سوره توحيد را هفت بار مى خواند و ذكر ركوع و سجده را هفت بار تكرار مى نمايد.
و دو ركعت ، بنام نماز امام زمان كه در هر ركعت ، حمد و سوره را يك بار مى خواند و وقتى به آيه اياك نعبد و اياك نستعين مى رسد آن را صدبار تكرار مى كند، بعد ذكر ركوع و سجود را هفت مرتبه تكرار مى كند، بعد از تمام شدن نماز، تكبير مى گويد و تسبيح حضرت فاطمه (عليهاالسلام ) را مى خواند سپس به سجده مى رود و صد بار صلوات مى فرستد.
نماز استسقاء يا طلب باران
اين نماز در سالهاى قحطى و بى بارندگى خوانده مى شود تا خدا به بركت دعاى مردم باران رحمت را نازل فرمايد و زمين تشنه را سيراب نمايد.
اين نماز، دو ركعت است كه روز دوشنبه خارج از شهر در بيابان و بصورت نماز عيد انجام مى دهند جز اين كه در قنوتهاى آن دعاهايى كه مشتمل بر طلب باران باشد خوانده مى شود و بعد از نماز، امام رو به قبله صدبار مى گويد: الله اكبر، سپس به طرف راست توجه مى كند و صدبار مى گويد: سبحان الله آنگاه توجه به سمت چپ مى كند و صدبار با صداى بلند لااله الاالله مى گويد و بعد توجه بسوى مردم كرده و صدبار الحمدلله مى گويد و دعا نموده و از خداوند رحمت و نعمت را طلب ميكند و مردم آمين مى گويند.
نماز حاجت 
براى برآورده شدن حاجات از پيامبر اسلام نقل شده كه هركس اين نماز را بخواند انشاءالله حاجتش برآورده خواهد شد، اين نماز چهار ركعت است :
كه در ركعت اول : سوره حمد يكبار و سوره توحيد يعنى قل هوالله احد... يازده بار.
و در ركعت دوم : حمد يكبار و سوره توحيد بيست و يكبار.
در ركعت سوم : حمد يكبار و سوره توحيد سى و يكبار.
در ركعت چهارم : حمد يكبار و سوره توحيد چهل و يكبار خوانده مى شود و پس از تمام شدن نماز، نمازگزار پنجاه بار سوره توحيد مى خواند و پنجاه بار صلوات ميفرستد و بعد به سجده مى رود و صد مرتبه مى گويد: ياالله ياالله سپس ‍ حاجت خود را از خداوند طلب مى كند.
نماز مضطر
كسى كه از همه جا اميدش قطع شده و راه به جايى نمى برد تنها اميدش به خداست كه با قلب شكسته و بازارى و اشك خواسته خود را از خداوند طلب مى كند اين نماز چهار ركعت است :
در ركعت اول : بعد از حمد، اين آيه را بيست و پنج بار مى خواند:
افوض امرى الى الله ان الله بصير بالعباد
در ركعت دوم : بعد از حمد اين آيه را بيست و پنج بار مى گويد:
لاالله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين فاستجبناله و نجيناه من الغم و كذلك ننجى المؤ منين .
در ركعت سوم : بعد از حمد اين آيه را بيست و پنج مرتبه مى خواند: حسبى الله و نعم الوكيل
در ركعت چهارم : بعد از حمد 25 بار مى خواندلاحول و لا قوة الا بالله العلى العظيم بعد از تمام شدن نماز، بيست و پنج بار صلوات مى فرستد كه انشاءالله حاجتش برآورده خواهد شد.
نماز اول هر ماه
مستحب است كه انسان در اول هر ماه دو ركعت نماز بخواند بدين صورت كه در ركعت اول بعد از حمد 30 مرتبه قل هوالله احد... و در ركعت دوم بعد از حمد، 30 مرتبه سوره اناانزلناه فى ليلة القدر... بخواند و بعد از نماز، سلامتى خود را از خداوند بخواهد.
نماز شبهاى قدر در ماه رمضان
از جمله اعمال مشتركه شبهاى قدر 19 و 21 و 23 خواندن دو ركعت نماز مى باشد، بدين صورت كه در هر ركعت حمد يك بار و قل هوالله احد هفت بار بگويد و بعد از فراغت از نماز، هفت بار مى گويد:استغفرالله و اتوب اليه بگويد، به اين اميد كه خداوند آمرزش خود را شامل حال او فرمايد و نيز صد ركعت نماز در هر يك از اين سه شب رسيده است كه مانند نماز صبح دو ركعتى خوانده مى شود.
نماز روز عرفه (نهم ذيحجه )
نمازگزار نماز ظهر و عصر خود را در محيط باز مى خواند سپس دو ركعت نماز مى خواند.
در ركعت اول : سوره حمد و سوره توحيد.
در ركعت دوم : سوره حمد و سوره كافرون بعد از آن چهار ركعت نماز ديگر مى خواند كه در هر ركعت آن ، بعد از سوره حمد، پنجاه بار سوره توحيد مى خواند.


سه شنبه 5 آبان 1388  2:56 AM
تشکرات از این پست
pasargad54
pasargad54
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2135
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مناجات و نماز


مناجات  

خدايا

به من زيستی عطا كن كه در لحظه ی مرگ بر بی ثمری لحظه ای كه برای زيستن گذشته است حسرت نخورم و مردنی عطا كن كه بر بيهودگی اش سوگوار نباشم . بگذار تا آن را من خود انتخاب كنم اما چنانكه تو دوست می داری .
خدايا چگونه زيستن را به من بياموز ، چگونه مردن را خود خواهم آموخت .
خدايا رحمتی عطا كن تا ايمان ، نان و نام برايم نياورد . قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ايمانم افكنم تا از آنها باشم كه پول دنيا را می گيرند و برای دين كار می كنند و نه از آنها كه پول دين را می گيرند و برای دنيا كار می كنند .
ای خدا می دانم كه برای عشق زيستن و برای زيبايی و خير مطلق بودن چگونه آدمی را به مطلق برد ، اخلاص يكتايی در زيستن ، يكتايی در بودن و يك تايی در عشق .
ای خدا به هر كس كه دوست می داری بياموز كه عشق از زندگی كردن بهتر است ، به هر كس كه دوست تر می داری بچشان كه دوست داشتن از عشق برتر .

 

خدايا مرا به ابتذال آرامش و خوشبختی مكشان . اضطراب های بزرگ ، غم های ارجمند و حيرت های عظيم را به روحم عطا كن ، لذت ها را به بندگان حقيرت ببخش و دردهای عزيز را بر جانم بريز .
خدايا به من توفيق تلاش در شكست ، صبر در نااميدی ، رفتن بی هموار ، جهاد بی سلاح ، كار بی پاداش ، فداكاری در سكوت دين بی دنيا ، مذهب بی عوام ، عظمت بی نام ، خدمت بی نان ، ايمان بی ريا ، تنهايی در انبوه جمعيت و دوست داشتن بی آنكه دوست بدارند روزی كن


سه شنبه 5 آبان 1388  2:56 AM
تشکرات از این پست
pasargad54
pasargad54
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2135
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مناجات و نماز

تأثير نماز بر آرامش عضلات  

گروهي از نويسندگان مسلمان كوشيده اند، در حركات حين نماز اعم از قيام و قعود و ركوع و سجود، جنبه هايي از نرمش عضلاني و ورزش بدني را بجويند و آن را با نرمش هاي متداول ديگر كه منجر به استراحت و آمادگي عضلاني مي شوند، مقايسه كنند. اما ديدگاه ما به آرامش عضلاني ناشي از نماز، از دريچه ديگري است. 

دانش پزشكي، امروزه به اثبات رسانده است كه اگر شخصي حدود ساعت 10 شب بخوابد و ساعت 5 صبح از خواب بيدار شود( يعني 7 ساعت خواب) در ساعت 1 بامداد، در بدن او برخي مواد شيميايي شبه مورفين كه به عنوان گروهي اندورفين ها و آنكفالين ها نامگذاري شده اند، ترشح مي شوند كه اين مواد اثر مستقيم بر روي قسمت هاي مختلف بدن از جمله عضلات اسكلتي دارند و منجر به راحتي (relaxation) عضلاني، در طول روز بعدي براي فرد مي شوند. 

اما چنانچه شخص در ساعت 12 شب بخوابد و صبح روز بعد، ساعت 10 صبح از خواب بلند شود (يعني حدود 10 ساعت خواب)، اندروفين ها و آنكفالين ها بر خلاف حالت قبلي، افزايش ترشح كافي نخواهند داشت و در نتيجه سبب مي شود با اين كه شخص حدود 3 ساعت بيشتر از حالت قبلي خوابيده است، از آرامش و استراحت عضلاني به اندازه كافي بهره مند نشود و درست به همين علت است كه هر چه خواب انسان بيشتر ادامه پيدا كند و مثلاً تا ساعت 10 صبح به درازا بكشد، احساس خستگي و كوفتگي عضلاني پس از آن، بيشتر خواهد بود. 

فريضه نماز با اثر درخشان و بي نظيري كه در ايجاد سلامت خواب دارد (و به جنبه هايي از آن در قسمت هاي قبل اشاره نموديم) در اين مورد نيز نقش بسيار مؤثري ايفا مي كند، چرا كه نماز صبح ضمن ايجاد الزام و وجوب براي سحر خيزي، انسان را خود به خود به سوي يك آرامش عضلاني ناشي از مواد شيميايي درون زا سوق مي دهد. 

بزرگان عرصه علم و انديشه مانند استاد شهيد مرتضي مطهري (ره) نيز برنامه زندگي خود را بر مبناي خوابيدن در ساعت حدود 10 شب و برخاستن از خواب، حدود نيم ساعت قبل از اذان تنظيم كرده بود تا از مواهب خدادادي و بي حد و حصر نماز، حداكثر فيض و بهره را ببرد.


سه شنبه 5 آبان 1388  2:57 AM
تشکرات از این پست
amiralimilad
amiralimilad
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 45
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مناجات و نماز


آلبته من هم لازم دیدم به عنوان تکمیل نوشته های بالا به کتاب رازهای نمازنوشته ی  آیه الله جوادی آملی اشاره کنم که انصافا کتاب بسیار جالبی است
 
معارف»حكمت عبادات

عبادت را كه ذوق جان و شوق روان است، اسرار و حكمى است كه آشنايى با آن طعم شيرين و عطر مُشكين معرفت را در دل انسان مىفشاند. اين كتاب ارزشمند كه متضمّن ده بخش است، به رهروان عبوديت حق عرضه شده است. در بخشهاى دهگانه اين كتاب به موضوعات زير پرداخته شده است:
عبادات و حكمت آن، نيّت و راز و رمز عبادت، حكمت طهارت، باطن نماز، روزه و برخى از اسرار، عبادت اعتكاف، حكمت تلاوت قرآن، راز و ادب دعا، تولّى و تبرّى و ذكر و حكمت آن.

 ناشـر :  مركز نشر اسراء  نوبت چاپ :  پنجم  قطــع كتـــاب :  وزيرى
 قيمت :  23500  سال نشر :  1381  تعداد صفحات :  392

از این لینک می تونید کتاب را بخونید
http://www.esraco.net/main.asp
خدایا از بت جوانی به تو پناه میآورم
سه شنبه 5 آبان 1388  3:26 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها