0

آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

 
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

کدام آیه را ارسال می کنید.

 

همراه گرامی لطفا  با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان ختم یک آیه برابر با ختم کل قرآن است .

هر آیه ای از قرآن را که دوست دارید در این تاپیک ارسال فرمایید.

ان شالله همه با قرآن محشور شویم

 

هر روز می توانید یک آیه ارسال بفرمایید

یک شنبه 14 فروردین 1401  10:09 AM
تشکرات از این پست
reza313 mr_nariiman javadinejad nargesza aftabm hosinsaeidi siryahya mamadbayat shirdel2 farnaz_s
reza313
reza313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 484
محل سکونت : البرز
یک شنبه 14 فروردین 1401  12:40 PM
تشکرات از این پست
aftabm mamadbayat nargesza
javadinejad
javadinejad
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آذر 1397 
تعداد پست ها : 2041
محل سکونت : تهران

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم
 
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
ما را به راه راست هدايت فرما
یک شنبه 14 فروردین 1401  1:18 PM
تشکرات از این پست
nargesza aftabm mamadbayat shirdel2
aftabm
aftabm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 25059
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

(( و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم ازواجا لتسکنوا إلیها و جعل بینکم موده و رحمه ،‌ إنّ فی ذلک لقوم یتفکرون )) روم / 21

سه شنبه 16 فروردین 1401  10:39 AM
تشکرات از این پست
siryahya mamadbayat shirdel2 nargesza
eissahani
eissahani
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : تیر 1393 
تعداد پست ها : 853
محل سکونت : خوزستان
سه شنبه 16 فروردین 1401  10:49 PM
تشکرات از این پست
aftabm mamadbayat shirdel2 nargesza
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 23615
محل سکونت : کرمانشاه

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

يُسَبِّـحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ﴿١﴾

به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی

آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، خدا را [به پاک بودن از هر عیب و نقصی] می ستایند، خدایی که فرمانروای هستی و بی نهایت پاکیزه و توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۱)

پنج شنبه 18 فروردین 1401  12:09 AM
تشکرات از این پست
mamadbayat shirdel2 nargesza
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

وَالضُّحَى
وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَى
مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَمَا قَلَى
(۱-۳/ضحی)
سوگند  به  روز  وقتی  نور می گیرد  و به شب وقتی آرام  می گیرد که من نه تو را رها  کرده‌ام و نه با  تو دشمنی کرده‌ام 

زیباترین آیه های قران

پنج شنبه 18 فروردین 1401  5:40 PM
تشکرات از این پست
mamadbayat shirdel2 nargesza aftabm
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَه إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَه(۳۰-بقره)


هنگامى که پروردگارت به فرشتگان گفت: من بر آنم که در زمین جانشینى قرار دهم. 

زیباترین آیه های قران

 

پنج شنبه 18 فروردین 1401  5:41 PM
تشکرات از این پست
mamadbayat shirdel2 nargesza aftabm
aa2233
aa2233
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : خرداد 1398 
تعداد پست ها : 123
محل سکونت : آذربایجانغربی
جمعه 19 فروردین 1401  11:55 AM
تشکرات از این پست
mamadbayat shirdel2 nargesza aftabm
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

نقل قول javadinejad
بسم الله الرحمن الرحیم
 
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
ما را به راه راست هدايت فرما
سلام
ضمن تشکر از ارسال آیه مورد نظرتان، در حدیثی از حضرت علی(ع) تفسیر صراط مستقیم آمده است:

امیر مؤمنان على ع در تفسیر جمله اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ مى فرماید،
ادم لنا توفیقک الذى اطعناک به فى ماضى ایامنا، حتى نطیعک کذلک فى مستقبل اعمارنا:
خداوندا توفیقاتى را که در گذشته بر ما ارزانى داشتى و به برکت آن تو را اطاعت کردیم، هم چنان ادامه ده تا در آینده عمرمان نیز تو را اطاعت کنیم «1».

  1. تفسیر نمونه، ج 1، ص: 52

 

جمعه 19 فروردین 1401  2:19 PM
تشکرات از این پست
nargesza aftabm
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

نقل قول aftabm

(( و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم ازواجا لتسکنوا إلیها و جعل بینکم موده و رحمه ،‌ إنّ فی ذلک لقوم یتفکرون )) روم / 21

سلام

از اینکه آیه مورد نظر خود را ارسال کردید سپاسگزارم و ترجمه و بخشی از پیام های این آیه بشرح زیر میباشد:

ترجمه
و از نشانه‏ هاى او آن است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه‏ شدید و رحمت قرار داد؛ بى شک در این (نعمت الهى،) براى گروهى که مى‏ اندیشند نشانه‏ هاى قطعى است.

یاد خداوند مایه‏ آرامش دل و روح است، «بذکر اللّه تطمئن القلوب» و همسر مایه‏ آرامش جسم و روان. «أزواجاً لتسکنوا الیها»

پیام ها
۱- آفرینش، هدفدار است. «خلق لکم»
۲- زن و مرد از یک جنس هستند. (بر خلاف پاره‏اى عقاید خرافى و تحقیرآمیز که زن را موجودى پست‏ تر یا از جنس دیگر مى‏ پندارند.) «من أنفسکم»
۳- همسر باید عامل آرامش باشد نه مایه‏ تشنّج و اضطراب. «لتسکنوا الیها»
۴- هدف از ازدواج، تنها ارضاى غریزه‏ى جنسى نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمى و روانى است. «لتسکنوا الیها»
۵ - نقش همسر، آرام بخشى است. «لتسکنوا الیها»
۶- محبّت، هدیه ‏اى الهى است که با مال و مقام و زیبایى به دست نمى‏ آید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیه‏ خدا به عروس و داماد است.)
۷- هر کس با هر عملى که آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشه‏ دار کند، از مدار الهى خارج و در خطّ شیطان است. «جعل بینکم ...»
۸ - رابطه‏ى زن و مرد، باید بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مودّة و رحمة» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترک است.)
۹- مودّت و رحمت، هر دو با هم کارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردى کشیده مى ‏شود و رحمت بدون مودّت نیز دوام ندارد.) «مودّة و رحمة»
۱۰- تنها اهل فکر مى ‏توانند به نقش سازنده‏ ازدواج پى ببرند. «لقوم یتفکّرون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن   

جمعه 19 فروردین 1401  2:25 PM
تشکرات از این پست
nargesza aftabm
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

نقل قول eissahani

انا اعطیناک الکوثر

سلام

ضمن تشکر از ارسال آیه مورد نظرتان، ترجمه و برخی از تفسیر و نکاتی که برای این آیه بیان شده عبارتست از:


 إنّا أعطینـک الکوثر

بر حروف اصلى «کوثر» (کاف، ثاء و راء)، حرف «واو» اضافه شد تا بر افزون بودن وصف کثرت دلالت کند; این کلمه نام نهرى در بهشت نیز مى باشد (مقاییس اللغة). به مردى که سرور و داراى خیر فراوان باشد «کوثر» گفته مى شود (صحاح) و در معناى آن، عدد فراوان نیز گفته شده است. (مصباح)

2 - برخوردارى از نسلى گسترده، بشارت خداوند به پیامبر(ص)

إنّا أعطینـک الکوثر

براساس شأن نزول این سوره، سخن از عطاى کوثر به پیامبر(ص)، در پاسخ کسى است که آن حضرت را از تداوم نسل محروم دانسته بود. بنابراین جمله «إنّا أعطیناک الکوثر»، بشارتى است که لفظ ماضى در آن، بر تحقق حتمى کوثر در آینده و عطاى نسلى فراوان به پیامبر(ص) دلالت دارد.

3 - گسترش نسل پیامبر(ص)، از خبرهاى غیبى قرآن

إنّا أعطینـک الکوثر

4 - خداوند، بشارت دهنده پیامبر(ص) به کوثر بودن فاطمه(س) و فراوانى نسل آن حضرت از طریق او

إنّا أعطینـک الکوثر

تاریخ قطعى زندگانى پیامبر(ص) ـ که از او پسرى نماند ـ گواه بر آن است که تنها مصداق کوثر، فاطمه(س) است.

5 - حضرت فاطمه(س)، خیر فراوان و عطاى خداوند به پیامبر(ص)

إنّا أعطینـک الکوثر

هر چند در شأن نزول ها و روایات سخنى از تطبیق «کوثر» بر «فاطمه»(س)، به میان نیامده است; ولى از آخرین آیه استفاده مى شود که نتیجه عطاى «کوثر»، «ابتر» (نسل بریده) نماندن پیامبر(ص) است. بنابراین فاطمه(س) که نسل پیامبر(ص) از او است، مصداق «کوثر» خواهد بود.

6 - خداوند، حامى پیامبر(ص) در برابر زخم زبان دشمنان

إنّا أعطینـک الکوثر

آن گونه که از ذیل این سوره استفاده مى شود، عطاى کوثر به پیامبر(ص) کارى است که خداوند در برابر طعنه ها و سخنان نیشدار دشمن انجام داد.

7 - پیامبر(ص)، خواهان تداوم نسل خویش و در آرزوى داشتن ذریّه بود.

إنّا أعطینـک الکوثر

لحن بشارت آمیز آیه شریفه، بیانگر اشتیاق پیامبر(ص) به داشتن فرزند است.

8 - «قال انس: بینا رسول اللّه(ص) ذات یوم بین أظهرنا ... فقرأ سورة الکوثر ثمّ قال أتدرون ما الکوثر قلنا اللّه و رسوله أعلم قال فإنّه نهر وعدنیه علیه ربّى خیراً کثیراً;(1)

انس گوید: روزى رسول خدا(ص) بین ما بود، پس سوره کوثر را قرائت کرد. آن گاه فرمود: آیا مى دانید کوثر چیست؟ گفتیم: خدا و رسول او داناتراند. فرمود: آن نهرى است که پروردگارم به من خیر کثیرى را بر آن وعده داده است
.

جمعه 19 فروردین 1401  2:40 PM
تشکرات از این پست
nargesza aftabm
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

نقل قول hosinsaeidi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

يُسَبِّـحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ﴿١﴾

به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی

آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، خدا را [به پاک بودن از هر عیب و نقصی] می ستایند، خدایی که فرمانروای هستی و بی نهایت پاکیزه و توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۱)

سلام

از اینکه آیه 1 سوره جمعه آیه مورد نظر شما انتخاب گردیده خوشحالم و بخشی از تفسیر بیان شده در مورد این آیه که از سخنان استاد قرائتی انتخاب شده بشرح زیر است:

شاید چهار صفتِ «الملک، القدوس، العزیز، الحکیم» در این آیه، مقدمه آیه بعد باشد که مى ‏فرماید: «هو الّذى بعث فى الامّیّین...» اگر خداوند براى شما پیامبرى مى‏ فرستد، به خاطر نیاز خداوند به پرستش نیست، بلکه او حاکمى منزّه و مقتدر است و بعثت انبیا بر اساس حکمت اوست که انسان را از طریق تزکیه و خودسازى و تعلیم و آموزش دین و حکمت، از ظلمات به نور برساند.
تسبیح خداوند، ریشه و اساس تمام عقاید و تفکرات صحیح اسلامى است:
توحید، بر اساس تسبیح و منزّه دانستن خداوند از شرک است. «سبحان اللّه عمّا یشرکون»
عدل، بر اساس منزّه دانستن خداوند از ظلم است. «سبحان ربّنا انّا کنّا ظالمین»
نبوّت و امامت، بر اساس تسبیح خداوند است، یعنى خداوند منزّه است از این که بشر را بدون راهنما و به حال خود واگذارد، بنابراین کسانیکه میگویند: خداوند وحى و راهنمایى نفرستاده است، در حقیقت او را به درستى نشناخته‏ اند. «و ما قدروا اللّه حقّ قدره اذ قالوا ما انزل اللّه»
معاد، بر اساس تسبیح خداوند و منزّه دانستن او از کار عبث و بیهوده و باطل است. «ربّنا ما خلقت هذا باطلاً سبحانک»، «افحسبتم انّما خلقناکم عبثاً و انّکم الینا لا ترجعون»
آرى، اگر انسان خداوند را از هر عیب و نقص مبرّا دانست، عاشق و بنده‏ او مى‏ شود، از او پروا کرده و بر او توکل مى‏ کند و روابط اجتماعى و حرکات و افعال خود را مطابق رضاى او تنظیم میکند
.

جمعه 19 فروردین 1401  2:52 PM
تشکرات از این پست
nargesza aftabm hosinsaeidi
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

نقل قول siryahya

وَالضُّحَى
وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَى
مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَمَا قَلَى
(۱-۳/ضحی)
سوگند  به  روز  وقتی  نور می گیرد  و به شب وقتی آرام  می گیرد که من نه تو را رها  کرده‌ام و نه با  تو دشمنی کرده‌ام 

زیباترین آیه های قران

سلام

اگر چه تمام آیات قرآن را میتوان زیبا نامید اما با تشکر از آیات مورد نظر شما بخشی از تفسیر 3 آیه انتخاب شده که از تفسیر نمونه گرفته شده بشرح زیر میباشد:

تفسير:
آن قدر به تو ميبخشد كه خشنود شوى !
در آغـاز اين سوره  با دو سوگند روبرو مى شويم : سوگند به نور و سوگند به (ظلمت ) مى فرمايد:
قسم به روز در آن هنگام كه آفتاب بر آيد و همه جا را فرا گيرد (و الضحى ).
و سـوگـنـد بـه شـب در آن زمـان كـه آرام گـيـرد و هـمـه جـا را در آرامـش فـرو بـرد (و الليل اذا سجى ).
(ضحى ) به معنى اوائل روز است آن موقعى كه خورشيد در آسمان بالا بيايد و نور آن بر همه جا مسلط شود، و اين در حقيقت بهترين موقع روز است ، و به تعبير بعضى در حكم فصل جوانى است ، در تابستان هوا هنوز گرم نشده ، و در
زمـسـتـان سـرمـاى هـوا شـكـسـته شده است ، و روح و جان انسان در اين موقع آماده هر گونه فعاليت است .
(سـجـى ) از مـاده (سـجـو) (بـر وزن سـرد، و بـر وزن غـلو) در اصل به معنى سكون و آرامش است ، و به معنى پوشاندن و تاريك شدن نيز آمده است و لذا هنگامى كه ميت در كفن مى پيچند (مسجى ) به او گفته مى شود، ولى در اينجا همان معنى اصـلى را مـى بـخشد كه سكون و آرامش است ، به همين جهت شبهائى كه باد نمى وزد ليلة سـاجـية (شب آرام ) مى گويند و به درياى خالى از طوفان و امواج خروشان (بحر ساج ) (درياى آرام ) گفته مى شود.
در هـر حال آنچه در شب مهم است همان آرامشى است كه بر آن حكم فرما است ، و طبعا اعصاب و روح انـسـان را در آرامـش فـرو مى برد، و براى تلاش و كوشش فردا و فرداها آماده مى سازد، و از اين نظر نعمت بسيار مهمى است كه شايسته است سوگند به آن ياد شود.
مـيـان ايـن دو قـسـم و مـحـتـواى آيـه شـبـاهـت و رابـطـه نـزديـكـى وجـود دارد، روز هـمـچـون نـزول نـور وحـى بـر قـلب پاك پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) است و شب همچون انقطاع موقت وحى كه آن نيز در بعضى از مقاطع لازم است .
و بـه دنـبـال ايـن دو سـوگـنـد بـزرگ بـه نـتـيـجـه و جـواب قـسـم پرداخته مى فرمايد: پروردگارت هرگز تو را ترك نگفته ، و هرگز مورد خشم قرار نداده است (ما ودعك ربك و ما قلى ).
(ودع ) از ماده (توديع ) به معنى ترك گفتن و وداع كردن است .
(قلى ) از ماده (قلا) (بر وزن صدا) به معنى شدت بغض و عداوت است و از ماده قلو (بر وزن سرو) به معنى پرتاب كردن نيز آمده است .
راغب معتقد است كه اين هر دو به يك معنى باز مى گردد، زيرا كسى
كه مورد عداوت انسان است گوئى قلب او را پرت مى كند و نمى پذيرد.
بـه هر حال اين تعبير دلدارى و تسلى خاطرى است براى شخص پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) كه بداند اگر گاهى در نزول وحى تاخير افتد روى مصالحى است كه خدا مـى داند، و هرگز دليل بر آن نيست كه طبق گفته دشمنان خداوند نسبت به او خشمگين شده بـاشـد يـا بـخـواهـد او را تـرك گـويـد، او هـمـيـشـه مشمول لطف و عنايات خاصه خدا است ، و همواره در كنف حمايت ويژه او است
.

جمعه 19 فروردین 1401  3:01 PM
تشکرات از این پست
nargesza aftabm
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:آیه ی مورد نظرتان را ارسال فرمایید.

نقل قول siryahya

وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَه إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَه(۳۰-بقره)


هنگامى که پروردگارت به فرشتگان گفت: من بر آنم که در زمین جانشینى قرار دهم. 

زیباترین آیه های قران

سلام

کاربر عزیز راسخونی جمله انتخاب شده شما بخشی از آیه 30 سوره بقره هست و بهر حال انتخاب شماست و قابل احترام لذا ضمن تشکر، بخشی از تفسیر های انجام شده در مورد این بخش آیه عبارتند از:

در این آیه و آیات بعد، مسأله‏‌ خلافت انسان در زمین مطرح مى‌‏شود که نگرانى فرشتگان از فسادهاى بشر و توضیح و توجیه خداوند و سجده‏‌ آنان در برابر نخستین انسان را به دنبال دارد.
فرشتگان، یا از طریق اخبار الهى و یا مشاهده‌ى انسان‏‌هاى قبل از حضرت آدم (ع) در عوالم دیگر یا در همین عالم و یا به خاطر پیش‏ بینى صحیحى که از انسان خاکى و مادّى آنها داشتند، خونریزى و فساد انسان را پیش‌‏بینى مى‏‌کردند.
گرچه همه‏‌ى انسان‏‌ها، استعداد خلیفه خدا شدن را دارند، امّا همه خلیفه‏‌ خدا نیستند. چون برخى از آنها با رفتار خود به اندازه‏‌اى سقوط مى‏‌کنند که از حیوان هم پست‏ تر مى‏‌شوند. چنان‌که قرآن مى‏‌فرماید: «اُولئِکَ کَالاَنعام بل هُم اَضل»
قرارگاه این خلیفه، زمین است، ولى لیاقت او تا «قاب قوسین او ادنى» مى‏‌باشد.
به دیگران اجازه دهید سؤال کنند. خداوند به فرشتگان اذن داد تا سؤال کنند و گرنه ملائک، بدون اجازه حرف نمى ‏زنند و فرشتگان مى‏‌دانستند که براى هر آفریده‏‌اى، هدفى عالى در کار است.
سؤال: چرا خداوند در آفرینش انسان، موضوع را با فرشتگان مطرح کرد؟
پاسخ: انسان، مخلوق ویژه‏ اى است که ساخت مادّى او به بهترین قوام بوده: «اَحسنَ تَقویم» و در او روح خدایى دمیده شده و بعد از خلقت او خداوند به خود تبریک گفته است: «فَتَبارَکَ اللّه»
سؤال: خدایى که دائماً حاضر، ناظر و قیّوم است چه نیازى به جانشین و خلیفه دارد؟
پاسخ: اوّلاً جانشینى انسان نه به خاطر نیاز و عجز خداوند است، بلکه این مقام به خاطر کرامت و فضیلت رتبه‏ انسانیّت است. ثانیاً نظام آفرینش بر اساس واسطه‏ هاست. یعنى با اینکه خداوند مستقیماً قادر بر انجام هر کارى است، ولى براى اجراى امور، واسطه‏ هایى را قرار داده که نمونه‏‌هایى را بیان مى‏‌کنیم:
* با اینکه مدبّر اصلى اوست: «الَلّهُ الّذى... یدبّر» لکن فرشتگان را مدبّر هستى قرار داده است. «فالمدبّرات أمراً»
* با اینکه شفا بدست اوست؛ «فهو یشفین» امّا در عسل شفا قرار داده است. «فیه شفاء»
* با اینکه علم غیب مخصوص اوست؛ «انّما الغیب للّه» لکن بخشى از آن را براى بعضى از بندگان صالحش ظاهر مى‏‌کند. «الاّ مَن ارتضى من رسول»
پس انسان مى ‏تواند جانشین خداوند شود و اطاعت او همچون اطاعت از خداوند باشد. «مَن یَطَعُ الرّسول فقد أطاع اللّه» و بیعت با او نیز به منزله‏ ى بیعت با خداوند باشد. «اِنَّ الَّذین یُبایِعونَکَ... انَّما یبایعون اللّه»و محبّت به او مثل محبّت خدا باشد. «مَن اَحَبَّکُم فَقَد اَحَبَّ اللّه»
براى قضاوت درباره‏‌ى موجودات، باید تمام خیرات و شرور آنها را کنار هم گذاشت و نباید زود قضاوت کرد. فرشتگان خود را دیدند که تسبیح و حمد آنها بیشتر از انسان است. ابلیس نیز خود را مى‏‌بیند و مى‏‌گوید: من از آتشم و آدم از خاک و زیر بار نمى‏‌رود. امّا خداوند متعال مجموعه را مى‏‌بیند که انسان بهتر است و مى‏‌فرماید: «اِنّى اَعَلمُ مالا تَعلََمون»
پیام‌ها:
۱- خداوند ابتدا اسباب زندگى را براى انسان فراهم کرد، سپس او را آفرید. «خلق لکم ما فى الارض جَمیعاً ... اِذقالَ رَبُُکَ لِلمَلائِکَه»
۲- آفرینش ملائکه، قبل از آدم بوده است. زیرا خداوند آفریدن انسان را با آنان در میان گذاشت.
۳- انتصاب خلیفه و جانشین و حاکم الهى، تنها به دست خداست. «انّى جاعَلُ فِى الارضِ خَلیفَة»
۴- انسان، جانشین دائمى خداوند در زمین است. «جاعل»
۵ - انسان مى‏‌تواند اشرف مخلوقات و لایق مقام خلیفةاللهى باشد. «جاعِلُ فِى الاَرض خَلیفة»

منبع: پایگاه درس‌هایی از قرآن ، تفسیر نور

 

جمعه 19 فروردین 1401  3:12 PM
تشکرات از این پست
nargesza aftabm
دسترسی سریع به انجمن ها