0

زمان ایام فاطمیه ۱۴۰۰ (دهه اول ودوم)

 
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

زمان ایام فاطمیه ۱۴۰۰ (دهه اول ودوم)

ایام فاطمیه ۱۴۰۰ تاریخ شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه سال

 

دهه فاطمیه از جمله دهه‌های مهم عزاداری برای شیعیان و دوستداران خاندان اهل بیت پیامبر است. به دلیل تغییر در روزهای سال قمری و مبهم بودن تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، تاریخ شروع دهه فاطمیه و تاریخ پایان دهه فاطمیه در سال‌های مختلف متغیر است. با زمان دقیق و تاریخ ایام فاطمیه ۱۴۰۰ (تاریخ شروع فاطمیه ۱۴۰۰) با ما در راسخون همراه  باشید.

 

ایام فاطمیه ۱۴۰۰ - دهه فاطمیه 1400

 

تاریخ ایام فاطمیه ۱۴۰۰

ایام فاطمیه ۱۴۰۰ اول (دهه اول):
این دهه از روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ شروع و در تاریخ شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

❈❈❈

ایام فاطمیه ۱۴۰۰ دوم (دهه دوم):
این دهه از روز سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ شروع و در تاریخ پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

 

نکته: در تقویم شمسی سال ۱۴۰۰ شهادت حضرت فاطمه (س) در روز پنجشنبه ۱۶ دی به ثبت رسیده و این روز تعطیل است. روایت دیگر برابر با ۱۳ جمادی الاول برابر با ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰ است که تعطیل نیست.

توجه: توجه داشته باشید مراسم روضه دهه اول فاطمیه از شامگاه سه شنبه ۲۳ آذر شروع می‌شود و تا شامگاه جمعه ۳ دی ماه ادامه می‌یابد. همچنین مراسم روضه دهه دوم فاطمیه از شامگاه دوشنبه ۱۳ دی شروع می‌شود و تا شامگاه چهارشنبه ۲۲ دی ماه ادامه می‌یابد.

تاریخی که در بالا ارائه شد مربوط به برگزاری مراسمات روضه و دهه های اول و دوم فاطمیه است.

برای تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) روایت‌های مختلفی از ۴۰ روز تا هشت ماه پس از رحلت پیامبر (ص) ذکر شده است. اما میان علمای شیعه دو تاریخ ۷۵ روز بعد رحلت پیامبر و ۹۵ روز بعد رحل ایشان معتبر است. با توجه به تاریخ رحلت پیامبر در ۲۸ صفر از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ جمادی الأوّل، را «فاطمیه اوّل» می‌خوانند و بنا به روایت ۹۵ روز، از تاریخ ۳ تا ۵ جمادی الثانی را «فاطمیه دوم» می‌خوانند. بنابراین ایام فاطمیه بدون احتساب دهه‌ها جمعا ۶ روز است.

 

ایام فاطمیه ۱۴۰۰ - دهه فاطمیه 1400

ایام فاطمیه ۱۴۰۰ (تاریخ دهه اول و دهه دوم فاطمیه)

 

علت اختلاف در تاریخ شهادت

دستور خط عربی در ابتدا فاقد هرگونه علامت بود؛ چه نقطه و چه اعراب. از این‌رو، اکثر حروف آن دارای شکل‌های مشترک و همانند بوده‌است. به‌همین خاطر «هفتاد» (به عربی: سبعون) و «نود» (به عربی: تسعون) در زبان عربی مانند هم نوشته می‌شده‌است، که برای تاریخ‌نویسان دوره‌های بعد قابل تشخیص از هم نبوده‌است.

عواملی چند ممکن است منشأ این اختلاف باشد؛ از جمله:
1. نقل حوادث تاریخی در آن دوران همانند امروز نبوده که به صورت نوشته و کتاب در آید و به نسل های بعدی منتقل شود، بلکه انتقال رویدادهای تاریخی به طور عمده شفاهی بود و از خاطر و ذهن افرادی به اذهان دیگران منتقل می‌شد. کسی نمی تواند ادعا کند که همه این ناقلان از‌اشتباه مصون بودند.

2. از سوی دیگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند، در چنین شرایطی کمتر دغدغه داشتند که حوادث تاریخی را به طور دقیق ثبت کنند.[1]

3. پس از اختلاف و دسته بندی های سیاسی که پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پدید آمد، کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آنجا که توان داشتند، تاریخ حادثه‌ها را دست کاری کرده‌اند.[2]پراکندگی گفتار تاریخ نگاران در این موضوع گواهی روشن بر تحریف عمدی آنان در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) است.

در رابطه با زمان وفات و شهادت حضرت زهرا(س) روایات متفاوتی نقل شده است که برخی از این روایات بی سند و مرفوع است و در نتیجه از اعتبار کافی برخوردار نیست و برخی روایات نیز مدت زندگی حضرت زهرا را پس از رحلت پدر گرامی‌اش دو یا شش و یا هشت ماه بیان کرده اند، چون این دسته از روایات نیز سند درستی ندارند و یا از امام معصوم نقل نشده‌اند نمی تواند معتبر و قابل توجه باشند.

تاریخ شهادت حضرت فاطمه در منابع شیعی

۱. روایت علامه مجلسی از تاریخ شهادت حضرت فاطمه

در میان روایات مختلف درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س)، آن قولی که برای ما قابل اعتناست روایات رسیده از ناحیه ائمه هدی (ع) می‌باشد. به نقل مرحوم علامه مجلسی، مرحوم ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین این گونه اظهار نظر کرده است:

«مدت زمان حیات فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پیامبر (ص) مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوری که کمترین زمان ذکر شده در این رابطه ۴۰ روز و بیشترین زمان هشت ماه می‌باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روایات رسیده از امام باقر (ع) است که حضرت می‌فرماید: به درستی که زمان رحلت صدیقه کبری (ص) سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) بود.»

۲. روایت طبری شیعی

همچنین مرحوم طبری شیعی در کتاب دلایل الامامه به سلسله اسناد خود روایاتی از حضرت امام صادق (ع) نقل می‌کند که حضرت می‌فرماید: «حضرت صدیقه طاهره (س) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال ۱۱ هجری از دنیا رفتند.»

۳. روایت کلینی

اما دسته دوم دیگری از روایات صحیحه هم این مدت را ۷۵ روز ذکر کرده اند از جمله این روایات، روایت مرحوم کلینی از امام صادق (ع) است که حضرت می‌فرماید: «به درستی که توقف فاطمه (س) در این دنیا پس از پدر گرامی اش ۷۵ روز بود.» این دسته از روایات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده است.

 

پنج شنبه 25 آذر 1400  11:10 AM
تشکرات از این پست
farshon
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 23615
محل سکونت : کرمانشاه

پاسخ به:زمان ایام فاطمیه ۱۴۰۰ (دهه اول ودوم)

تاکید سه تن از علما بر برگزاری باشکوه فاطمیه

ديدار با آيت الله مرتضوي
 

حوزه/ آیت الله مرتضوی با تاکید بر تاثیر مهم فاطمیه در احیای اعتقادات شیعه از هر کسی که در برگزاری هرچه پررنگ تر مراسم امسال به ایفای نقش مشغول باشد، تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان و آیت الله شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان با آیت الله سید حسن مرتضوی از علمای مشهد، دیدار و گفت و گو کردند.

در این جلسه آیت الله مرتضوی با تاکید بر تأثیر مهم فاطمیه در احیای اعتقادات شیعه، از هر کسی که در برگزاری هرچه پررنگ تر مراسم امسال به ایفای نقش مشغول باشد، تشکر و قدردانی کرد.

آیت الله علم الهدی هم ابراز کرد: با توجه به اظهارات ناپخته و حواشی اخیر به وجود آمده، به همه دستگاه های فرهنگی مسئول تاکید شده است تا در اجرای هرچه باشکوه تر مراسم فاطمیه تلاش کنند و برای برگزاری مراسم بزرگ و تاثیرگذار آماده شوند.

آیت الله شب زنده دار نیز بیان مسائل علمی متقن و مستند مربوط به ولایت و وقایع بعد از رحلت پیامبر(ص) از تریبون های رسمی را خواستار شد و گفت: می‌توان در عین رعایت اصل وحدت و احترام، مسائل مهم اعتقادی شیعه را باز گو کرد تا جوانان و قاطبه شیعیان با اصول اعتقادی شیعه آشنا شوند.

دوشنبه 29 آذر 1400  7:02 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها