عقیق:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از فعالیت های رسانه ای خود به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.
* موسیقی و غنا (بخش چهارم)
استفاده از تنبک، دایره، قابلمه، طشت در مجالس عروسی
س۹۲. حکم استفاده از تنبک، دایره، قابلمه و یا طشت در مجالس عروسی یا شادی چیست؟
ج. استفاده از آلات مختص، حرام است مطلقا؛ و استفاده حرام از آلات مشترکه، نیز جائز نمی باشد.
حکم موسیقی مشکوک
س۹۳. حکم موسیقی مشکوک چیست؟
ج. با فرض شک محکوم به حلیّت است.
آهنگ های صدا و سیما
س۹۴. موسیقی و آهنگ های صدا و سیمای جمهوری اسلامی چه حکمی دارد؟ آیا می توان گفت همهی آن ها به علّت حضور نمایندگان ولیّ فقیه جایز است؟
ج. مجرّد پخش از صدا وسیما، دلیل بر حلیّت آن نیست.
استماع ترانه
س۹۵. استماع نوارهای مبتذل و مطرب چه حکمی دارد؟
ج. گوش دادن به نوار خوانندگی یا نوازندگی لهوی که مخصوص مجالس لهو و لعب است جایز نیست.
استماع موسیقی در اماکن عمومی
س۹۶.
الف) شنیدن آهنگ های مبتذل و مطرب در ماشین های مسافربری (برای مسافرین) چه حکمی دارد؟
ب) وظیفهی شخص نسبت به نهی از منکر چیست؟
جواب. الف و ب) اگر از نوع غنا یا موسیقی لهوی که متناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی باشد و پخش شود، مسافرین باید از گوش دادن به آن خودداری نموده، و نهی از منکر کنند، حتّی برای کسی که او را به طرب نیندازد و تحریک نکند.
تعلیم و تعلّم موسیقی
س۹۷. یاد دادن و یاد گرفتن موسیقی چه حکمی دارد؟
ج. یاد دادن و یاد گرفتن موسیقی لهوی متناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی جائز نیست.
حکم ساختن آلات موسیقی
س۹۸. ساختن آلات موسیقی چه حکمی دارد؟
ج. ساختن آلات مذکور برای هر امر حلال و مفیدی تا زمانی که به حدّ مناسب با مجالس معصیت نرسیده، فی نفسه اشکال ندارد.
کسب درآمد از راه خرید و فروش آلات موسیقی
س۹۹. کسب درآمد از راه خرید و فروش آلات موسیقی چه حکمی دارد؟
ج. خرید و فروش آلات موسیقی (نوازندگی) اگر برای امر حلال و مفیدی باشد، فی نفسه اشکال ندارد.
کسب درآمد از راه نواختن موسیقی
س۱۰۰. پولی که از راه برگزاری مجالس برای نواختن موسیقی پرداخت می شود، چه حکمی دارد؟
ج. هر موسیقی که گوش دادن به آن حرام باشد، گرفتن اجرت برای آن هم جایز نیست.
خرید و فروش آلات موسیقی
س۱۰۱. خرید و فروش آلات موسیقی چه حکمی دارد؟
ج. خرید و فروش آلات مشترک برای نواختن موسیقی غیرلهوی اشکال ندارد.
ورزش با موزیک
س۱۰۲. ورزش صبحگاهی با موزیک هائی که در باشگاهها و یا تلویزیون پخش میشود، چه حکمی دارد؟
ج. ورزش اشکال ندارد؛ ولی اگر نوازندگی از نوع لهوی متناسب با مجالس معصیت باشد، گوش دادن به آن جایز نیست.
پخش موسیقی در مسجد
س۱۰۳. آیا در مناسبت های ملّی مثل دهه فجر، می توان در داخل مسجد آهنگ های حماسی را پخش و اجرا کرد؟
ج. واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر لهوی باشد.
موسیقی
س۱۰۴. آیا گوش دادن آهنگ های غمگین در ایام دهه فاطمیه گناه دارد؟
ج. در هر صورت باید شأن و حرمت ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) مراعات شود.
غنا
س۱۰۵. غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است، یا این که شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می شود؟
ج. غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد، که خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است.
استماع غنا
س۱۰۶. آیا گوش دادن به غنا در خانه جایز است؟ اگر در فردی تأثیر نداشته باشد چه حکمی دارد؟
ج. گوش دادن به غنا به طور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهایی شنیده شود، و یا در حضور دیگران؛ و چه در او تأثیر بگذارد یا خیر.
آوازه خوانی بدون استفاده از آلات لهو
س۱۰۷. آوازه خوانی زنان در مجالس مولودی، جشن و شادی، عقد و عروسی، در صورتی که نامحرم صدای زن را نشنود، و آلات لهو هم استعمال نشود، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟
الف) به صورت تک خوانی و جمع خوانی
ب) خواندن متن برخی ترانه ها بدون موسیقی
ج. الف و ب) اگر آوازه خوانی به نحو لهوی مضلّ عن سبیل الله باشد، اشکال دارد؛ و فرقی بین عروسی و غیر آن نیست.
تک خوانی زن
س۱۰۸. حکم تک خوانی بانوان اعمّ از صوت قرآن و سرود، در معرض نامحرم چیست؟
ج. اگر موجب ریبه و فساد است، و جلب توجه نامحرم میکند، جایز نیست.
جمع خوانی خانم ها در مقابل آقایان
س۱۰۹. آیا سرودهایی که به وسیله خانم ها در حضور آقایان اجرا میشود، شرعاً جایز است؟
ج. اگر صدای زنان به صورت غنا باشد، و یا مفسدهای بر آن مترتّب گردد، جایز نیست.
استماع صوت قرآن از خواننده ترانه های مبتذل
س۱۱۰. اگر خوانندههای ترانههای مبتذل، قرآن را با صوت بخوانند یا در مدح ائمه (علیهم السلام) خوانندگی کنند، آیا شنیدن صدای آنها محلّ اشکال است؟
ج. اشکال ندارد.
خواندن و سرودن شعر
س۱۱۱. خواندن و سرودن شعر در مدح ائمه (علیهم ا لسلام) مسائل اخلاقی یا وصف طبیعت و ... چه حکمی دارد؟ (در فرض جواز، آیا کراهتی بر آن مترتّب است یا خیر؟)
ج. جایز است، و کراهت آن ثابت نیست.
خواندن و سرودن شعر مبتذل
س۱۱۲.
الف) خواندن و سرودن شعر پیرامون مطالب مبتذل بدون استفاده از آلات لهو و لعب، چه حکمی دارد؟
ب) مطالعه اشعار فوق یا زمزمه کردن آنها چطور؟
ج. الف و ب) ترویج ابتذال جایز نیست.
استماع هلهله زنان
س۱۱۳. اگر نامحرم صدای هلهله ی زنان را در مولودی بشنود، چه حکمی دارد؟
ج. اگر موجب ریبه یا مفسده ای نباشد، اشکال ندارد.
منبع:حوزه