0

احکام مساله سفر و روزه

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

احکام مساله سفر و روزه

احکام مساله سفر و روزه

 

هرگاه کسی با شرایطی که در زیر می آید به سفر رود، نمازهای واجب چهاررکعتی او به دو رکعتی کاهش یافته (شکسته می شود) و حق گرفتن روزه را هم ندارد.

عکس نویسنده
عکس نویسنده

نویسنده : امید پیشگر

 

 احکام روزه

 

 

 از پرسشهای فراگیر در ماه مبارک رمضان سوال درباره روزه داری و سفر است. قبل از پرداختن به اهم این سوالات، آشنایی با سه  اصطلاح، وطن ، مسافت و حد ترخص ضروری است. ما این سه را در نوشته های پیشین توضیح داده ایم. پس لازم است قبل از پیگیری ادامه بحث سری به نوشته ها بزنید که در آدرسهای زیر قابل دسترسی است:

  

قانون کلی این است که هرگاه کسی با شرایطی که در زیر می آید به سفر رود، نمازهای واجب چهاررکعتی او به دو رکعتی کاهش یافته (شکسته می شود) و حق گرفتن روزه را هم ندارد.

کسی که به مسافرت می رود اگر تمام شرایط زیر را داشت (شرایطی که سبب شکسته شدن نماز و مانع از روزه گرفتن می شوند) باید نمازهای چهار رکعتی را شکسته خوانده و روزه هم نگیرد. چنین کسی وقتی به وطن یا جایی که قصد اقامت حداقل ده روزه دارد رسید این روزه ها را قضا می کند.

 

شرایط سفر 1. سفر او به مقدار مسافت شرعى[1] باشد. مسافت شرعی هشت فرسخ است (حدود 45 کیلومتر) اما اگر کسی سفرش به شکل رفت و برگشتی است، رفت او نباید کمتر از چهار فرسخ (5/22 کیلومتر) باشد. بنابراین کسی که از راه 15 کیلومتری می رود و از راه 30 کیلومتری برمی گردد مسافر نیست و باید روزه اش را بگیرد؛ با اینکه رفت و برگشت او 45 کیلومتر شده است.

 2. از اول مسافرت قصد پیمودن مسافت شرعی را داشته باشد. بنابراین اگر کسی از ابتدا چنین تصمیمی ندارد و مرحله به مرحله تصمیم به افزودن مسافت می گیرد (بعد از رسیدن به مقصد، تصمیم جدید می گیرد که قدری[2] جلوتر رود) هر چند جمع این تکه مسافتهای پیموده شده به اندازه مسافت شرعی یا بیش از آن هم شود باز او مسافر نیست و باید روزه اش را بگیرد.

برخی شهرها و یا روستاها آنقدر به هم نزدیکند که در واقع محله های یک شهر یا روستا به حساب می آیند؛ هر چند در عرف مردم آنجا به دو شهر یا به دو روستا نامیده می شوند. جابجایی بین اینگونه اماکن حکم مسافرت را ندارد

 3. در بین راه از قصد خود مبنى بر پیمودن مسافت شرعى برنگردد. بنابراین اگر در بین راه[3] مثلا در 18 کیلومتری از تصمیم خود برگردد یا در آن مردد شود باید نمازهایش را کامل بخواند و اگر روزه اش را باطل نکرده آن را هم بگیرد.  

4. قصد قطع سفر را نداشته باشد. این بدین معناست که اگر کسی می داند قبل از رسیدن به 45 کیلومتری به وطنش می رسد یا به جایی که قصد دارد حداقل ده روز در آنجا بماند؛ چنین کسی مسافر نیست و باید روزه اش را بگیرد.[4]

 5. سفر از نظر شرعى براى او جایز باشد. بنابراین اگر سفرش معصیت و حرام است؛ خواه خودِ سفر حرام باشد مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامى باشد؛ مثل سفر براى دزدی، چنین کسی باید نمازها را تمام خوانده و روزه اش را بگیرد.

 6. از کسانى که خانه به دوش هستند، نباشد. برخی، محل زندگى ثابتى ندارند و هر جا که محیط مناسبی بیابند، مدتی در آنجا مانده بعد به جای دیگری کوچ می کنند؛ این عده حکم مسافر را نداشته و باید در این سفرها و آن محل ها نمازشان را کامل خوانده و روزه خود را بگیرند.

روزه

 

7. شغلش، مسافرت و یا در سفر نباشد. شغلی که مسافرت است: به مشاغلی گفته می شود که خود به نحوی سفرکردن است؛ مانند خلبانی و یا رانندگی اتوبوسهای جاده ای.

شغلی که در سفر است: به مشاغلی گفته می شود که برای انجام آن باید به سفر رفت مانند معلمی که برای تدریس از شهری به شهر دیگری می رود.

کسانی که شغلشان یکی از موارد بالاست نمازشان تمام است و روزه شان را باید بگیرند.[5]

 8. به حد ترخص برسد. کسی قصد مسافرت (پیمودن مسافت شرعی با شرایطی که گذشت) را دارد تا وقتی که به حد ترخص نرسیده است حق شکستن نماز و خوردن روزه خود را ندارد. چنین کسی باید صبر کند تا حدود دو سه کیلومتری از پایان شهر یا روستای مبدأ فاصله بگیرد. بعد از طی این فاصله مجاز است روزه خود را افطار کند و نماز را هم باید شکسته بخواند.

کسانی که سفرشان باعث محرومیت آنها از روزه ادا می شود اگر بتوانند به گونه ای تنظیم کنند که هنگام اذان ظهر در وطن (یا جائى كه مى خواهند ده روز در آنجا بمانند) و یا حداکثر در محدوده حد ترخص آن باشند روزه آن روزشان صحیح است به شرط آنکه قبلش روزه را باطل نکرده باشند

توضیح چند نکته:

1. منظور از فاصله بین دو محل، فاصله انتهای محل مبدأ تا ابتدای محل مقصد است. بنابراین مسافتی که فرد در محل مبدأ می پیماید تا از آنجا خارج شود و یا نیز مسافتی که در محل مقصد طی می کند تا به مکان سگونت خود برسد محاسبه نمی شود.

توجه: برخی شهرها و یا روستاها آنقدر به هم نزدیکند که در واقع محله های یک شهر یا روستا به حساب می آیند؛ هر چند در عرف مردم آنجا به دو شهر یا به دو روستا نامیده می شوند. جابجایی بین اینگونه اماکن حکم مسافرت را ندارد.

2. تعیین آخر شهر، موکول به نظر عرف است. یعنی هر کجا را که مردم آخر شهر دانستند همانجا پایان شهر است.

3. اگر عرف، کارخانه‏ها و شهرکهاى پراکنده اطراف شهر را جزء شهر دانستند، آنها نیز جزء شهر محسوب می شوند و گرنه؛ نه. حضرت آیت الله مکارم شیرازی کارخانه های اطراف شهر را جزو شهر نمی داند.

چند مساله مرتبط: 4. مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد؛ ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مكروه است.

5. کسانی که سفرشان باعث محرومیت آنها از روزه ادا می شود اگر بتوانند به گونه ای تنظیم کنند که هنگام اذان ظهر در وطن (یا جائى كه مى خواهند ده روز در آنجا بمانند) و یا حداکثر در محدوده حد ترخص آن باشند روزه آن روزشان صحیح است به شرط آنکه قبلش روزه را باطل نکرده باشند.

6. روزه داری که بعد از اذان ظهر به سفر می رود حق ندارد روزه اش را باطل کند.

 

پی نوشت ها:

1. در تبدیل فرسخ به کیلومتر، قدری اختلاف است. این نوشته براساس نظری تنظیم شده که می گوید: هشت فرسخ حدود 45 کیلومتر است.

2. کمتر از مسافت شرعی

3. قبل از رسیدن به نصف

4. تحریرالوسیلة 1/251

5. این حکم دارای شرایطی است که بیان آن را به علت گستردگی و نیز اختلاف نظر مراجع محترم تقلید در آن به نوشته دیگری موکول می کنیم.

· در تنظیم این نوشته از آراء فقهی مراجع تقلید که در کتابها و نیز پایگاههای ایشان موجود است استفاده کرده و سعی شده مواردی آورده شود که اختلافی در آنها نیست.

منبع : تبیان


جمعه 20 اردیبهشت 1398  11:00 AM
تشکرات از این پست
zahra_53 ravabet_rasekhoon hosinsaeidi majid68 shayesteh2000 ali_81 khaliln
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 23615
محل سکونت : کرمانشاه

پاسخ به:احکام مساله سفر و روزه

با سلام و ادب و احترام

از ارسال مطالب اموزنده که از واجبات روز است و شخص مسلمان باید به توجه کند .ممنونیم

شنبه 28 اردیبهشت 1398  12:21 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
majid68
majid68
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 4493
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:احکام مساله سفر و روزه

با سلام طاعات عبادات قبول

به احکام مساله سفر و روزه دقت لازم را داشته باشیم

شنبه 28 اردیبهشت 1398  1:40 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000
khaliln
khaliln
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آذر 1390 
تعداد پست ها : 1598
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:احکام مساله سفر و روزه

جالب بود. در مورد مسایل جزیی نیز اگر بحث می شد جالبتر می شد.چون بعضی ها در مسایل جزیی نیز اشکال دارند.

دوشنبه 30 اردیبهشت 1398  2:08 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:احکام مساله سفر و روزه

احکام مسافرت در ماه رمضان

آیا مسافرت در ماه رمضان اشکال دارد؟

یکی از گروه‌هایی که در ماه رمضان روزه برای آن‌ها واجب نیست، مسافران هستند. بسیار پیش‌آمده که در سفر، برای روزه‌داران مسائل و مصداق‌هایی پیش می‌آید که نمی‌دانند تکلیفشان چیست؛ مثلاً نمی‌دانند آیا می‌توان با مسافرت کردن از روزه فرار كرد یا این كار گناه دارد؟ یا اینكه روزی كه سفرشان شروع می‌شود جزو مسافرت به‌حساب می‌آید یا باید در آن روز روزه‌ بگیرند؟

 

مسافرت


خیلی اوقات پیش می‌آید که در ماه مبارک رمضان، گروهی از مردم قصد سفر کرده و چند روزی را به سفر می‌روند. اگرچه حال و هوای سفر در ماه رمضان با دیگر فصول سال متفاوت است؛ از طرفی این سفر احکام و مسائل شرعی دارد که دانستن و عمل به کردن آن‌ها واجب بوده و از طرف دیگر جدای مسائل شرعی، از مسائلی که شاید سفر را در ماه رمضان خیلی دل‌چسب نمی‌کند، ممنوعیت‌ها و عدم آزادی در خورد و خوراک است، چراکه در این ماه بسیاری از رستوران‌ها و تهیه غذاها در طول روز و تا قبل از اذان مغرب غذا را در محل انجام نمی‌دهند.

وقتی کسی قصد مسافرت(پیمودن مسافت شرعی با شرایطی که بیان شد) را دارد تا وقتی‌که به حد ترخص نرسیده است حق شکستن نماز و خوردن روزه را ندارد. و اگر پیش از آن افطار كند بنابر احتیاط، كفاره‌ «افطار عمدی روزه‌‌ ماه رمضان» بر او واجب است


 

فردی که می‌تواند در ماه رمضان روزه نگیرد

اگر در ماه رمضان قصد سفر دارید، خوب است که نکاتی را به‌خاطر داشته باشید. اولین نکته‌ این است که بدانید از نگاه اسلام مسافر چه مؤلفه‌هایی دارد. دانستن این نکته از این‌ جهت مهم است که اگر کسی با شرایطی که در اسلام برای او معین کرده به سفر برود، از نظر شرعی مسافر بوده و باید نمازهای چهار رکعتی خود را به‌صورت شکسته(دو رکعتی) بخواند و روزه مگر در شرایط خاص مثل نذر، جایز نیست.

1- بر اساس احادیث و فتوای مراجع، حدّ ترخّصی که مسافر باید به آن توجه داشته باشد، جایی است که اذان شهر شنیده نشده و یا دیوارهای آن دیده نشود. و این میزان را دست‌کم 8 فرسخ شرعی(بین 40 تا 45 کیلومتر) اعلام کرده‌اند. مسافر بعد از پیمودن این میزان نمازش شکسته بوده و روزه برای او واجب نبوده و نمی‌تواند روزه بگیرد.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانید این معیار در رابطه با رسیدن به وطن یا رسیدن به‌جایی که اقامت در آن بیش از ده روز باشد نیز جاری است.

نکته دیگری که در این مورد باید به آن توجه داشت این است که باید حد ترخّص رعایت شود، به این معنا که وقتی کسی قصد مسافرت(پیمودن مسافت شرعی با شرایطی که بیان شد) را دارد تا وقتی‌که به حد ترخص نرسیده است حق شکستن نماز و خوردن روزه را ندارد. و اگر پیش از آن افطار كند بنابر احتیاط، كفاره‌ «افطار عمدی روزه‌‌ ماه رمضان» بر او واجب است.(البته اگر از حكم مسئله غافل بوده كفاره ندارد) چنین کسی باید صبر کند تا حدود دو سه کیلومتری از پایان شهر یا روستای مبدأ فاصله بگیرد. بعد از طی این فاصله مجاز است روزه خود را افطار کند و نماز را هم باید شکسته بخواند.
2- سفرش اشکال شرعی نداشته باشد، مثلاً برای کار حرامی مثل دزدی و یا ... سفر نکند.
3- مسافر، خانه‌به‌دوش نباشد، به این معنا که محل زندگی‌اش ثابت باشد و مثل کوچ‌نشینان این‌طور نباشد هرجا که محیط پیدا کرد، مدتی در آنجا مانده بعد به‌جای دیگری کوچ کند. این عده حکم مسافر را نداشته و باید در این سفرها و آن محل‌ها نمازشان را کامل خوانده و روزه خود را بگیرند.
4- شغلش، مسافرت و یا در سفر نباشد. شغلی که مسافرت است: به مشاغلی گفته می‌شود که خود به نحوی سفر کردن است؛ مانند خلبانی و یا رانندگی اتوبوس‌های جاده‌ای. شغلی که در سفر است: به مشاغلی گفته می‌شود که برای انجام آن باید به سفر رفت مانند معلمی که برای تدریس از شهری به شهر دیگری می‌رود. کسانی که شغلشان یکی از موارد گفته شده است، نمازشان تمام است و روزه‌شان را باید بگیرند.(البته در این مورد نکاتی وجود دارد که خوانندگان عزیز برای تکمیل آن می‌توانند به مرجع تقلید خود مراجعه کنند)

اگر کسی بعد از اذان ظهر برای رفتن به مسافرت حرکت کند، باید روزه آن روز را کامل بگیرد، و نباید روزه‌اش را باطل کند و روزه‌اش صحیح است

 

کراهت سفر در ماه رمضان؛ آری یا خیر؟

بنابه فتوای همه مراجع تقلید، سفر در ماه رمضان حرام نیست. آنچه بین مراجع در رابطه با سفر در ماه رمضان اختلاف است، قصد سفر در این ماه بوده که به فتوای عده‌ای از مراجع(1) اگر قصد سفر در ماه رمضان فرار از روزه گرفتن باشد، مکروه بوده و به فتوای گروهی دیگر(2) سفر در ماه رمضان هرچند برای فرار از روزه هم نباشد مکروه است مگر اینکه سفر به جهت ضرورتی باشد.

آیت‌الله شبیری زنجانی نیز مسافرت برای فرار از روزه و همچنین هرگونه سفر پیش از پایان شب بیست و سوم ماه رمضان، مکروه دانسته‌اند، مگر این‌که سفر برای حج، عمره، استقبال برادر مؤمن یا از بیم تلف شدن مال و یا جان برادر مؤمن یا به جهت ضرورت دیگری باشد.

 

بعد از ظهر به سفر بروید

در طول ماه رمضان امکان دارد پیش بیاید که برای کاری مجبور به مسافرت یک روزه هستید و دوست هم دارید که روزه‌تان خراب نشود. یک حالت وجود دارد که روزه آن روز باطل نمی‌شود. شرایط سفر فرد مسافر در ماه رمضان دو حالت دارد:

سفر قبل از اذان ظهر شروع شود یا بعد از اذان ظهر؛ به نظر تمام مراجع تقلید اگر کسی بعد از اذان ظهر برای رفتن به مسافرت حرکت کند، باید روزه آن روز را کامل بگیرد، و نباید روزه‌اش را باطل کند و روزه‌اش صحیح است.

اما شخصی که قبل از اذان ظهر مسافرت خود را شروع کند، به فتوای اکثر مراجع تقلید عظام روزه آن روزش صحیح نبوده و باید روزه را وقتی به حد ترخص(به‌جایی که صدای اذان شهر یا دیوار ساختمان‌های آخر شهر را نبیند) رسید بخورد، و اگر قبل از رسیدن به حد ترخص روزه را بخورد روزه‌اش باطل بوده و کفاره هم بر گردن او  باید بدهد.
 

شرایط بازگشت به وطن

شرایط دیگری که در مسافرت ماه رمضان مهم بوده و برای مسافر سؤال‌برانگیز است، شرایط بازگشت به وطن و یا جایی است که قصد 10 روز ماندن را دارد. در این شرایط نیز دو حالت پیش می‌آید:
1-  اگر فرد قبل از اذان ظهر به آنجا برسد و کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، می‌تواند آن روز را روزه بگیرد، وگرنه(اگر کاری که روزه را باطل می‌کند انجام داده باشد) نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان تنها باید آن را قضا نماید. 

در حالات بزرگان و عارفان آمده که در سال‌هایی که نمی‌توانستند روزه‌ بگیرند سحرها زودتر بیدار می‌شدند، برای روزه‌دارها سحری حاضر می‌کردند و روز را به حرمت خدا، از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کردند. اگر کسی از وضعیت ایشان مطلع نبود، نمی‌فهمید که روزه نیستند.


2- اگر بعد از اذان ظهر به آنجا برسد؛ نباید آن روز را روزه بگیرد.
 

روزه‌خواری به‌ دور از ادب اجتماعی است

جدای مسائل شرعی و احکامی که برای سفر در ماه رمضان مطرح است، بعد دیگری وجود دارد که باید به آن توجه کرد. درست است که گرفتن روزه از گردن مسافر برداشته‌شده، اما باید مراقب بود متانت، ادب و اخلاقیات جایگاه خود را از دست ندهند. روزه‌خواری در ملأعام و در دید دیگران به هر بهانه و علتی که می‌خواهد باشد، شایسته نبوده و به‌نوعی توهین به روزه‌داران است.

 

حرمت نگه‌دارید

حال که خدای مهربان کسانی را که به هر دلیل عقلی و شرعی نمی‌توانند روزه‌ بگیرند، معاف نموده و حتی آن‌ها را محروم از ثواب و اجر عظیم روزه نکرده، حرمت این ماه و صاحب این ماه را نگه‌داریم. در حالات بزرگان و عارفان آمده که در سال‌هایی که نمی‌توانستند روزه‌ بگیرند سحرها زودتر بیدار می‌شدند، برای روزه‌دارها سحری حاضر می‌کردند و روز را به حرمت خدا، از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کردند، یعنی تا جایی که  وضع جسمانی اجازه می‌داد چیزی نمی‌خوردند و اگر هم می‌خواستند غذایی بخورند اولاً کم می‌خوردند آن‌قدر که آن حالت گرسنگی اضطراریشان برطرف شود و ثانیاً در آشکارا نمی‌خورند. خلاصه آنکه اگر کسی از وضعیت ایشان مطلع نبود، نمی‌فهمید که روزه نیستند.

چه خوب است که ما هم به تأسی از رفتار بزرگان و همچنین رعایت ادب، در ماه رمضان از خوردن و آشامیدن درملأعام خودداری کنیم. در زمان تشنگی به‌جای اینکه در میان روزه‌داران با در دست داشتن بطری، آب‌خورده و یا ساندویچی را در خیابان بخوریم، و یا خیلی راحت در مغازه و پاساژ در مقابل دیگران غذا داغ کنیم و انگارنه‌انگار کنیم که این ماه با دیگر ماه‌ها متفاوت است به خوردن غذا مبادرت داشته باشیم، اگر در خیابان و مترو هستیم در قسمت‌های آب‌خوری که شهرداری مشخص کرده و با قرار دادن حائلی نوشیدن آب را در ملأعام پنهان کرده، آب بنوشیم و اگر جایی هستیم که امکان پنهانی خوردن و آشامیدن وجود ندارد، کمی صبر کنیم تا به خانه و یا محلی پوشیده برسیم. اگر هم به لحاظ جسمانی در اضطرار هستیم با رعایت ادب و احترام، لقمه‌ای کوچک از نان و غذای کوچک که بو و برنگی هم نداشته باشد و یا با داشتن مقداری خرما و دانه‌های مغز در کیف و جیبمان، بتوانیم نامحسوس از آن‌ها استفاده کنیم.

پی نوشت:
1- امام خمینی(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای،آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله نوری همدانی
2- آیت‌الله تبریزی، آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله سیستانی

چهارشنبه 1 خرداد 1398  11:14 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها