0

پرسش و پاسخ

 
aftabm
aftabm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 25059
محل سکونت : اصفهان

پرسش و پاسخ

صحبت از گرمای هوا بود که به ماه رمضان رسید ...

* امسال روزه می گیری؟

+ اگر خدا بخواهد ...

* من هم می گیرم، ولی کدام پزشک این همه سختی را برای بدن تایید می کند؟

+ همان که وقتی همه پزشکان جوابت کردند ، برایت معجزه می کند !


 روایت شده مردی به امام صادق(علیه‌السلام) عرض كرد: فرزندی دارم كه دوست دارد مسائل حلال و حرام را از شما بپرسد و از مطالبی كه اهمیت ندارد و به دردش نمی‌‌خورد، پرسش نمی‌‌كند. حضرت صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «آیا بهتر از حلال و حرام سؤالی هست كه مردم بپرسند؟»[ المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب 15، ص229، ح168. ]

و در حدیث دیگر نقل شده است كه حضرت صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «در دین خدا دانا و فقیه شوید و مانند اعراب زمان جاهلیت نباشید (كه از احکام خدا و معارف دینی بی‌خبر بودند)، سپس حضرتش(علیه‌السلام) فرمودند:کسی که در دین خدا دانا و بصیر نگردد، خداوند متعال در روز قیامت هرگز به او نظر لطف نمی‌افکند و بر پاکیزگی اعمالش مهر تأیید نمی‌گذارد».( . كنز الفوائد، فصل فی ‌ذكر العلم، ص240؛ المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب 15،ص228، ح162.)
و همچنین از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده که رسول اکرم(صلى الله عليه و آله) فرمودند: «من از مسلمانی که هفته‌‌ای یک روز را برای آشنایی با امر دینش و پرسش از (معارف و احكام) دینش اختصاص نمی‌‌دهد، منزجر و بیزارم».[المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب 13، ص225، ح149. ]

پرسش و پاسخ

 

 همراهان راسخونی هر گونه سوال در سه موضوع احکام و اخلاق و اعتقادات در مورد ماه مبارک دارید در این تاپیک سوال نمایید.تا پاسخ داده شود عزیزانی هم که می توانند جوابگوی سوالات مطرح شده باشند می توانند پاسخ دوستان را ارائه دهند.همچنین بحث و تعامل در مورد سوالات بلامانع است.

شنبه 14 اردیبهشت 1398  2:38 PM
تشکرات از این پست
hosinsaeidi shayesteh2000 ravabet_rasekhoon siryahya rezahossiny zahra_661 borkhar bayati0011 mansoor67 mohammad_43 rezajafarizadeh zahra_53 mokary khaliln fsmuosavi
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 23615
محل سکونت : کرمانشاه

پاسخ به:حاج آقا مسئلة

 ایجاد کانال و پست هایی ، جهت پاسخ گویی به سوالات کاربران محترم از ضروریات است . ممنونیم

شنبه 14 اردیبهشت 1398  2:59 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 aftabm ravabet_rasekhoon siryahya mohammad_43 zahra_53 fsmuosavi MRS1367
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة

پرسش
با سلام؛ ضمن قبولی طاعات و عبادات و با سپاس از سایت بسیار ارزشمند شما. سؤالم این است که چرا باید سی روز روزه گرفت و در کجای قرآن این مسئله مطرح شده؟ و چرا در ادیان دیگر شرایط روزه راحت تر است؟
 
جهت مشاهده  پاسخ روی لینک زیر کلیک کنید؟
یک شنبه 15 اردیبهشت 1398  12:48 PM
تشکرات از این پست
siryahya shayesteh2000 mohammad_43 zahra_53 fsmuosavi
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:حاج آقا مسئلة

سلام

حاج آقا احوالتون خوبه؟

دیگه نمیگم با زحمتای ما چون که اصولا چیزی نیست :)

سوال: حاجی اجباری در 30 روز گرفتن روزه وجود داره؟ مثلا میتونیم یک در روز میان روزه بگیریم؟ تبصره ای خدا نداره؟

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 15 اردیبهشت 1398  7:14 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon shayesteh2000 zahra_53 fsmuosavi
rezahossiny
rezahossiny
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1677
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:پرسش و پاسخ

کسانی که در ماه مبارک رمضان  در ملاء عام  روزه می خورند چه حکمی دارد . وچگونه باید با انها برخورد کرد؟؟؟؟

دوشنبه 16 اردیبهشت 1398  6:00 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon shayesteh2000 zahra_53 fsmuosavi
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 23615
محل سکونت : کرمانشاه

پاسخ به:پرسش و پاسخ

با سلام و ادب و احترام

کسی که توان و شرایط روزه گرفتن را نداشته باشد (چند ساله متوالی) آیا کفاره و قضای روزه بر او واجب است؟ 

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398  12:17 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon shayesteh2000 zahra_53 fsmuosavi
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:پرسش و پاسخ

نقل قول siryahya

سلام

حاج آقا احوالتون خوبه؟

دیگه نمیگم با زحمتای ما چون که اصولا چیزی نیست :)

سوال: حاجی اجباری در 30 روز گرفتن روزه وجود داره؟ مثلا میتونیم یک در روز میان روزه بگیریم؟ تبصره ای خدا نداره؟

سلام.و عرض ادب:

ممنونم از لطفتون...خدا را شکر پیدا شدید...چقدر کم پیدا؟

هیچ تبصره ای برای آدم سالم وجود ندارد.و روزه از جمله عبادت هایی است که اگر کسی میتواند بگیرد ولی به دلیل موجهی نتواند آنرا در ماه مبارک بگیرد...قاعدتا از او ساقط نمی شود.و باید قضا نماید.و کسی هم که عمدا بخورد....باز هم باید قضا و کفاره بدهد...

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398  2:10 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 zahra_53 fsmuosavi
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:پرسش و پاسخ

کسانی که در ماه مبارک رمضان  در ملاء عام  روزه می خورند چه حکمی دارد . وچگونه باید با انها برخورد کرد؟؟؟؟

اگر کسي در ماه مبارک رمضان بدون عذر شرعي و از روي عمد در ملاء عام روزه خواري کند، در صورتي که نزد حاکم شرع ثابت شود، در مرتبه اول و دوم او را مجازات مي کند. اگر باز هم به بي حرمتي نسبت به ماه رمضان ادامه دهد، در مرتبه سوم يا در مرتبه چهارم با اختلافي که در بين فقها وجود دارد اعدام مي شود.(1)


دليل اين مسئله روايات است، و حکمت ممکن است اين جهت باشد: کسي که عمدا در ملاء عام و بدون اينکه مسافر يا مريض باشد. روزه خواري کند، در واقع اسلام و احکام اسلام و مسلمانان را زير سؤال مي برد . به علاوه ترويج فرهنگ روزه خواري و بي ديني را مي کند . کسي که دو يا سه مرتبه تعزير و مجازات شده باشد و باز هم اصلاح نشود، وجود چنين افرادي در جامعه اسلامي سبب ايجاد فتنه و فساد مي باشد.
البته اگر کسي به خاطر عذر شرعي مانند مسافرت يا مريض بودن روزه را بخورد ، مجازات ندارد.
کسي که قصد روزه خواري عمدي را دارد، لازم نيست طوري بخورد که ديگران بفهمند . مي تواند در خانه خود يا جايي که هيچ کس نيست ، روزه اش را بخورد .البته باز هم روزه خوردنش حرام است و قضا و کفاره دارد. ولي ديگر پيش حاکم شرع نمي برند تا مجازاتش کند.

 

مجازات روزه خواری علنی
براساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
پي نوشت
:

 

در بسیاری از مواقع بنا به نظر قاضی و وضعیت متنبه شدن متهم، مجازات روزه خواری را می توان از شلاق به جزای نقدی تغییر داد.
«ماده 638 قانون مجازات اسلامی می گوید: هرکس علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست اما عفت عمومی را جریحه دار کند فقط به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
روزه خواری نیز مصداق همین قانون است با روزه خواران در ملأ عام برخورد می شود؛ کسانی که اقدام به روزه خواری در ملأ عام می کنند به 10 روز تا 2 ماه حبس و یا 74 ضربه شلاق محکوم می شوند.


1. العروة الوثقى (سيد يزدي)، ج‏2، ص 167

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398  2:13 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 zahra_53 fsmuosavi
aftabm
aftabm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 25059
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:پرسش و پاسخ

حکم شرعی کسی که نمی داند نماز و روزه قضا دارد و یا مقدارشان را نمی داند و کسی که قضای روزه را نگرفته، چیست؟

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398  2:34 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon shayesteh2000 zahra_53 fsmuosavi
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:پرسش و پاسخ

نقل قول hosinsaeidi

با سلام و ادب و احترام

کسی که توان و شرایط روزه گرفتن را نداشته باشد (چند ساله متوالی) آیا کفاره و قضای روزه بر او واجب است؟ 


ج:در صورت بهبودی و مرتفع شدن عذر، روزه‌های نگرفته را در ایام دیگر باید قضا کنند که به احتیاط واجب تا ماه رمضان سال بعد باید انجام شود. و چنانچه بدون عذر تا این وقت (ماه رمضان سال بعد) قضا نکنند باید به ازای هر روزه یک مد طعام کفاره تاخیر پرداخت نمایند.

و در صورتی که بیماری آنان تا ماه رمضان سال بعد دوام و استمرار داشته باشد، قضای روزه‌هایی که به دلیل بیماری افطار شده، ساقط است و بابت هر روز باید یک مدّ طعام کفاره پرداخت کنند.

آن‌چه بیان گردید مضمون و بر گرفته از فتاوای امام خمینی (س) می‌باشد؛ که در تحریرالوسیله ج1 ص 281 و 282، به شرح ذیل آمده است:

ـ انسان نباید در بجا آوردن کفاره کوتاهی کند، ولی لازم نیست فوراً آن را انجام دهد.

ـ اگر کفاره بر انسان واجب شود و چند سال آن را بجا نیاورد، چیزی بر آن اضافه نمیشود.

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398  2:34 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 hosinsaeidi zahra_53 fsmuosavi
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:پرسش و پاسخ

نقل قول aftabm

حکم شرعی کسی که نمی داند نماز و روزه قضا دارد و یا مقدارشان را نمی داند و کسی که قضای روزه را نگرفته، چیست؟

1. اگر کسی نمی داند که آیا نماز قضایی بر عهده اش است یا خیر، چون یقین به قضا شدن ندارد، چیزی بر عهده او نبوده و بجا آوردن نماز قضا بر او واجب نیست. [1]  پس، بر شما چیزی واجب نیست.اما اگر یقین به داشتن نماز قضا داشته، ولی مقدار آن را نمی دانید (و نمی توانید حدس بزنید) اگر مقدار کمتر را بخوانید کافی است. [2]

2. اگر یقین ندارید که روزه ای قضا شده یا نه، مانند نماز چیزی بر عهده شما نیست. اما اگر نمی توانید مقدار قضا شده را حدس بزنید، فتوای مراجع عظام تقلید به شرح ذیل است:

خامنه ای: جایز است که به قضاى آن مقدار از روزه‏هایش که یقین به فوت آنها دارد، اکتفا نماید. [3]

فاضل (ره): اگر در تعداد روزهایى که نگرفته و باید قضا کند شک دارد، باید به مقدارى که یقین دارد روزه نگرفته قضا کند. مثلًا اگر شک کند که پنج روزه قضا بر عهده او است یا هفت روزه باید پنج روز را قضا کند. [4]

زنجانی: بنابر احتیاط واجب باید مقدار بیشترى را که احتمال مى‏دهد روزه نگرفته قضا نماید. [5]

مکارم شیرازی: همان مقدار که یقین دارید روزه نگرفته اید قضا کنید. [6]

بهجت: به مقدار یقینى باید انجام دهید (قضا کنید). [7]

3. اگر روزه رمضان را عمداً (بدون عذر شرعی مانند مریضی) نگیرد، باید قضاى آن را بجا آورد و براى هر روز دو ماه روزه بگیرد یا به شصت فقیر طعام بدهد، یا یک بنده آزاد کند و چنانچه تا رمضان آینده قضاى آن روزه را بجا نیاورد براى هر روز نیز دادن یک مد طعام لازم است. [8]

خلاصه: اگر به واسطه مرضى روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضاى روزه‏هایى را که نگرفته بر او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد که تقریباً ده سیر(750 گرم) است، طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد...، اما اگر به واسطه سفر روزه را نگیرد پس باید هر روزی را که نگرفته قضا کند و براى هر روز یک مد که تقریباً ده سیر(750 گرم) است، طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد...، ولی اگر عمداً روزه را نگیرد، باید هم قضا کند و هم کفاره بدهد و هم براى هر روز یک مد که تقریباً ده سیر(750 گرم) است طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. [9]

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398  2:38 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 zahra_53 fsmuosavi
reza751120
reza751120
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مرداد 1397 
تعداد پست ها : 498
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:پرسش و پاسخ

باسلام خوردن خون دهان چه حکمی دارد؟

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398  6:44 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon zahra_53 fsmuosavi
salvador98
salvador98
کاربر جدید
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1398 
تعداد پست ها : 1
محل سکونت : ایران

چرا سي روز روزه؟

به نام محبوب

سوره بقره آيه 30. زماني كه حضرت آدم ميوه ممنوعه را تناول كرد سي روز طول كشيد تا آثارش از بدن ايشان خارج شود. سي روز روزگي ماه مبارك رمضان به اين علت است.

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398  10:12 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon zahra_53 fsmuosavi
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:پرسش و پاسخ

نقل قول reza751120

باسلام خوردن خون دهان چه حکمی دارد؟

خونی که از لای دندان‌ها می‌آید]

مسأله ۱۰۰ خونی که از لای دندان‌ها می‌آید، اگر به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین برود، (۱) پاک است (۲) و فرو بردن آب دهان در این صورت اشکال ندارد (۳).

(۱) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) اجتناب از آب دهان لازم نیست. [پایان مسأله]

(۲) (بهجت:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(۳) (گلپایگانی، صافی:) پاک است ولی بهتر آن است که آن را فرو نبرند.

(زنجانی:) پاک است ولی احتیاط آن است که آن را فرو نبرند.

(مکارم:) مسأله خونی که از لثه یا جای دیگر دهان بیرون می‌آید هر گاه در آب دهان حل ّ شود و از بین برود پاک است و فرو بردن آب دهان نیز در این صورت جایز است ولی عمداً این کار را نکند.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

رمضان در ادیان گذشته

حكم فرو بردن آب دهان و خلط گلو در روزه

احكام روزه و عادت ماهيانه بانوان

حكم گرفتن روزه مستحبي با داشتن روزه قضا

(نوری:) مسأله خونی که از لای دندان‌ها می‌آید نجس و خوردن آن حرام است؛ ولی اگر به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بین برود پاک است؛ ولی فرو بردن آب دهان در این صورت اشکال دارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

خونی که از لثه بیرون می‌آید تا آن را فرو نبرده است روزه باطل نمی‌شود و چنانچه در آب دهان مستهلک شود (و از بین برود) محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نخواهد بود، و همچنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نخواهد زد.
توجه:

به صرف بیرون آمدن خون از دهان، روزه باطل نمی‌شود، ولی واجب است از رسیدن آن به حلق جلوگیری کند. رساله آموزشی.

س: خونى که پس از کشيدن دندان در محل آن باقى مى‌ماند و روى دستمال اثر مى‌گذارد ولى آب دهان را رنگين نمى‌کند چه حکمى دارد؟ آيا غذا خوردن در اين صورت اشکال دارد؟ يا ظرفى که با آن غذا مى‌خوريم نجس مى‌شود؟

ج) در فرض سؤال غذا خوردن اشكال ندارد و ظرف غذا هم مادامى كه به خون آلوده نشده است، پاک است.

س: اگر دهان انسان به واسطه خون داخل دهان و يا خارج از آن و يا حتى هر گونه نجس ديگر مثل شراب نجس شود ولى نجاسات مذکور با آب دهان مخلوط شود و از بين برود آيا آب دهان محکوم به طهارت است يا خير؟ و حکم فرو بردن آن چيست؟

ج) محکوم به طهارت است و فرو بردن آن مانع ندارد.

س۱: بعد از كشيدن دندان اگر از آن محل خون جارى نباشد ولى اثر خون آن دستمال را آغشته کند، حال حكم غذا و آب دهانى كه از فضاى دهان خارج مى‌‌شود، چيست؟ با اين توضيح كه غذا و آب دهان خارج شده خونى نباشد و ضمناً اگر برخى از دندان‌هاى اين شخص ترميم شده يا قاب گرفته شده باشد، حكم چيست؟ س۲: اگر داخل بينى شخص خون منجمد شده باشد حكم ترشحات داخل بينى كه با اين خون منجمد شده ملاقات داشته و از بينى خارج مى‌‌شود چيست؟

ج۱و۲) به طور كلى ملاقات در باطن موجب تنجس نمى‌‌شود، بنابراين غذا، آب دهان و ترشحات بينى كه خارج مى‌‌شود در صورتى كه آغشته به خون نباشد، پاك است.

س: آيا آب کشيدن داخل دهان بعد از خونريزى کم لثه و پس از پر کردن دندان لازم است؟

ج) لازم نيست. استفتائات جديد مقام معظم رهبري.

س ۷۶۵: از لثه شخص روزه ‏داری خون زیادی خارج می‏شود، آیا روزه ‏اش باطل می‏شود؟ آیا برای او ریختن آب با ظرف بر سرش جایز است؟

ج: با خروج خون از لثه تا آن را فرو نبرده است، روزه باطل نمى‏ شود. همچنين ريختن آب بر روى سر توسط ظرف و مانند آن به صحّت‏ روزه ضرر نمى‏ رساند.

س ۷۵۹: آیا اگر از دهان شخص روزه دار خون بیاید، روزه‏ اش باطل می‏شود؟

ج: روزه به سبب آن باطل نمى‏شود، ولى واجب است که از رسيدن خون به حلق جلوگيرى کند.

اجوبه الاستفتائات.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۱۱۳. اگر خونی كه از لای دندان‌‌ها می‌‌آید، به علّت مخلوط شدن با آب دهان از بین برود، پرهیز از آب دهان لازم نیست. رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني.

پرسش: در ماه رمضان پس از یک روز روزه گرفتن خون ریزی لثه به وجود آمد حکم آن چیست و آیا کفاره دارد و مقدار آن چقدر است ؟

پاسخ: اگر خون در حال خواب و مانند آن بی اختیار داخل در حلق او می شود و نمی تواند جلوی آن را بگیرد اشکال ندارد و اگر جلوگیری از آن برای او حرج شدید دارد روزه اش باطل می شود ولی گناه نکرده و بعداً قضا می کند اگر تا سال دیگر خوب شود و الا برای هر روز ۷۵۰ گرم گندم به فقیر بدهد و اگر می تواند بدون حرج از آن جلوگیری کند ولی به علت جهل به مسأله این کار را نکند روزه اش باطل است ولی گناه ندارد مگر جاهل مقصر ملتفت باشد که احوط اداء کفاره است .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال ۳۰ ـ بیمارانى که داراى ناراحتى لثه مى باشند، به هنگام غذا خوردن مقدارى خون از لثه آنها خارج و با غذا مخلوط مى گردد، خوردن غذاى فوق براى آنها چه حکمى دارد؟

جواب: اگر خون قطع نمى شود و جنبه ضرورت دارد جایز است; امّا احتیاط واجب آن است که اگر ممکن است درمان کنند.

سؤال ۳۱ ـ آیا با خوردن چیز نجس (مثل خون)، یا متنجّس (مانند غذاى نجس) به مجرّد بلعیدن دهان پاک مى گردد؟ در صورت وجود دندان مصنوعى، براى پاک شدن دهان چه باید کرد؟

جواب: به مجرّدِ بلعیدنِ غذاىِ نجس دهان پاک مى شود; ولى پاک شدن دندان هاى مصنوعى و مانند آن، خالى از اشکال نیست و احتیاط آن است که آب بکشد.

سؤال ۳۲ ـ اگر در دهان، دندان مصنوعى متحرّک (پارسیل یا کامل) باشد، در صورت نجس شدن آیا باید حتماً از دهان خارج و پاک گردد؟ طریقه پاک شدن با آب قلیل چگونه است؟

جواب: با گرداندن یک مرتبه آب قلیل در دهان و بیرون ریختن، پاک مى شود. استفتائات ج۲.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398  10:09 AM
تشکرات از این پست
zahra_53 fsmuosavi
mansoor67
mansoor67
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 3583
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:پرسش و پاسخ

سلام

اسلام دین رأفت و رحمت است تا می توانید از مهر و محبت بحث کنید .

چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398  6:48 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon zahra_53 fsmuosavi
دسترسی سریع به انجمن ها