برترین ها - ترجمه از حمید گنجی: شما تا چه حد توانستهاید روی تصمیمات خود استوار باقی بمانید؟ شاید تابهحال کارهایی زیادی را انجام داده باشید که به شما کمک کرده است روی اهداف خود برای سال جدید تمرکز کنید.
مطالبی که در ادامه مطالعه خواهید کرد حاصل گفتگو با 6 شخص مختلف است که توانستهاند برای دو، سه و یا حتی 10 سال روی اهداف خود متمرکز باقی بمانند. رازهای موفقیت این افراد را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.
تصمیمات آنها گرداگرد تغییرات کوچک میچرخد
Fred Schebesta، موسس وبسایت finder.com توانسته برای مدت ده سال روی تصمیمات خود متمرکز باقی بماند. او در این مدت هر روز بهودهایی مانند گوش کردن به کتابهای صوتی و یا حذف برنامههای اضافی از گوشی خود را انجام داده است. او در این باره میگوید: «اگر هر روز 1 درصد بهتر شوید، در پایان سال 365 درصد بهتر شدهاید. تغییراتی که میتوانید در طول یک سال و از طریق بهبودهای کوچک ایجاد کنید عظیم هستند.»
Fred Schebesta تصمیماتش را هر روز جلوی خود قرار میدهد و هیچچیز دیگری را قبل از تیک خوردن این تصمیمات انجام نمیدهد. به گفته Fred Schebesta، این تصمیمات به او کمک کرده است تا درآمدش را رشد داده، فرهنگ شرکتش را بهتر کند و کسبوکارش را نیز در سطح بینالمللی گسترش دهد.
آنها هر روز تصمیماتشان را مینویسند
سه سال قبل، Rabbi Shlomo Zalman Bregman تصمیم گرفت تا اطلاعاتی ارزشمند را به اشتراک گذاشته و بهمنظور دو برابر کردن دنبالکنندگان خود، با بازدیدکنندگان شبکههای اجتماعی و وبسایت تعامل برقرار کند. او باور دارد که در این مسیر موفق بوده؛ زیرا او هر روز صبح اهدافش را مینویسند.
او در این باره میگوید: «من اعتقاد ندارم که یک متن ذهنی و یا نوشته شده در ابتدای تقویم سالیانه بتواند اهداف شما را زنده و در جلویتان قرار دهد. تبدیل کردن یک تصمیم به واقعیت اقداماتی بیش از این را میطلبد.»
او ادامه میدهد: «من یک جمله دارم که با آن زندگی میکنم: صفرهایی را به آن اضافه کن. برای مثال، یکبار ورزش کردن نمیتواند در کاهش وزن به شما کمکی بکند. اما اگر همین کار را 100 یا 1000 بار انجام دهید، میتوانید به نتیجه برسید.»
یادآوری دائمی کارهایی که میخواسته انجام دهد به آقای برگمن کمک کرده است تا روی تصمیمات خود متمرکز باقی بماند. به گفته خود او، تنها یک ماه پس از آغاز سال جدید، او توانست 100.000 دنبالکننده در فیسبوک به دست آورد و اکنون نیز 350.000 نفر هر هفته از ویدئوها، مقالات و محتواهای او استفاده میکنند.
آنها یک «چرا» قوی دارند
Eve Dawes، موسس Fitness by Eve، در سال 2012 برای خود تصمیماتی گرفت و هنوز هم روی این تصمیمات استوار باقی مانده است. به گفته Eve Dawes، تصمیم او این بود که آماده کردن وعدههای غذایی خود برای هفته را از پیش انجام دهد تا در نتیجه هم غذای سالمتری بخورد و هم روی همه چیز کنترل داشته باشد. این کار مزیتهای دیگری نیز برای او در پی داشت. برای مثال، او زمان بیشتری برای کار و رسیدگی به کارهای روزمره خود به دست آورد.
Eve Dawes میگوید که دلیل مصمم بودنش یک «چرایی» قوی بوده است. او در این باره میگوید: «نوشتن اینکه که چرا این کار را انجام میدهید و چیزهایی که در حال حاضر در مورد زندگیتان دوست ندارید به شما کمک میکند که یک نقطه مرجع (یک چرا) داشته باشید و بتوانید پیشرفت خود را ببینید. او پیشنهاد میدهد که بعدازاین کار، موانع بالقوه را شناسایی کرده و قبل از وقوع، برای غلبه بر آنها راههایی را پیدا کنید.
تصمیمات آنها دیگران را منتفع میکند
حدود دو سال، فیلم Yes، ساخته جیم کری، الهامبخش Caleb Backe برای اتخاذ تصمیمات جدید شد. در این فیلم، جیم کری یک کارمند است که مداوم به مشتریان «نه» میگوید و بعدازاینکه تصمیم میگیرد تا پاسخ خود را از «نه» به «بله» تغییر دهد، او به مشتریانی که پیشازاین آنها را رد کرده بود وام اعطا میکند و بعدها متوجه میشود که این مشتریان چقدر خوشحساب بودهاند و اقساط خود را سرموعد پرداخت کردهاند و همین امر بانک را ثروتمندتر کرده است.
Caleb Backe در این باره میگوید: «من نیز تصمیم گرفتم هر موقع که بتوانم به تیمم پاسخ مثبت بدهم. من به تیمم آزادی عمل بیشتری از آنچه میتوانم بدهم میدهم. البته من پیشازاین هم آدم سختگیری نبودم، اما به این نتیجه رسیدم که باید بهبودهایی را ایجاد کنم.»
Caleb Backe اعتقاد دارد که دلیل راسخ بودنش این بوده که تصمیماتش دیگران را بهرهمند میکرده است. به گفته خودش، از طریق اقداماتی کوچک، او توانسته است فضای کاری را به فضایی راحت و دوستانه تبدیل کند.
آنها به دنبال پاسخگویی هستند
جنیفر سیندر، موسس Neat as a Pin Organizing Experts، تا به امروز توانسته به حدود 80 درصد از تصمیمات خود دست پیدا کند و او راز خود برای دستیابی به این موفقیت را پاسخگویی و مسئولیتپذیری میداند. هر دوشنبه او با هفت نفر از مالکان کسبوکارها که زن هستند ملاقات میکند. جنیفر سیندر در این باره میگوید: «ما ابتدا روی اهداف هفتگی تمرکز میکنم که معمولا قدمهای کوچکی به سمت اهداف بزرگ سالیانه هستند.»
سیندر همچنین خود را با بررسیهای سه ماهه پاسخگو نگه میدارد و این کار باعث میشود که او وقتی یکی از کارهای خود را در اولویت قرار نداده و یا فراموش کرده، مجددا به سراغ آنها برود.
آنها شکست را سخت میکنند
وقتی کیت هانلی، نویسنده کتاب How to Be a Better Person و مربی توسعه شخصی، در سال 2016 تصمیماتی را گرفت، با گرفتن یک سگ توانست تا حد زیادی به اهداف خود دست یابد. او در این باره میگوید: «من اکنون مجبور هستم که حداقل دوبار در روز و به مدت 20 تا 30 دقیقه پیادهروی کنم. اگر میخواهید که کسبوکار خود را رشد دهید، مقداری پول کنار بگذارید و به کلاسهای ابداعی و جدید بروید. یا اگر میخواهید به تناسباندام برسید، در یک ماراتن ثبتنام کنید.»
چرا این استراتژیها کارساز هستند؟
به گفته جاش زرکل، مدیر آموزش جهانی مشتریان و جامعه اورنوت، افراد موفق میدانند که تصمیمات، تغییراتی یکباره نیستند و آنها میدانند که چیزها با تغییر یک سوئیچ تغییر نخواهند کرد و این ایده را در نظر میگیرند که هیج راه مستقیم و رو به جلویی وجود ندارد. اهداف بزرگ معمولا پروژههایی بلند مدت یا تغییرات در عادتها هستند و یک شنبه به وقوع نمیپیوندند.
افرادی که تغییرات بلند مدت را انتخاب میکنند معمولا به آن پایبند باقی میمانند زیرا چیزی در آن وجود دارد که با شخصی که آنها میخواهند باشند مرتبط است. زمانی را برای تعیین این نکته اختصاص دهید که میخواهید انجام دادن چه کارهایی را متوقف کنید و یا روی چه مواردی بیشتر کار کنید. اتخاذ تصمیمات به معنای ایحاد یک لیست نیست و کسانی در رسیدن به اهداف خود موفق میشوند که زمان مناسب را پیدا کنند.