0

بازی های ریاضی برای کودکان

 
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

بازی های ریاضی برای کودکان

بازی های ریاضی برای کودکان – بخش اول


•    سوپ لوبیا
بازیکن‌ها باید از انگشت‌هایشان برای کسر کردن استفاده کنند تا تشخیص دهند باید از چند لوبیا برای آماده کردن سوپشان استفاده کنند.
گروه سنی: 6 تا 8 سال
مهارت: تفریق
میزان سروصدا: کم
میزان فعالیت: کم
وسایل مورداستفاده: 4 دسته از کارت‌ها که از یک تا ده شماره‌گذاری شده‌اند، لوبیای خشک‌شده، ظرف یا پاکت
شروع
یک بستۀ 40 کارتی به‌وسیلۀ عددگذاری از یک تا ده، به‌اندازۀ 4 مرتبه آماده کنید یا کارت‌های نمونه را برش دهید و کپی‌برداری کنید. لوبیاهای خشک را درون پاکت و یا ظروف قرار دهید.
نحوۀ بازی
در آغاز، یک ظرف از لوبیاها را در بین بازیکنان قرار دهید. بازیکنان کارت‌ها را بیرون آورده و طوری که روی آن‌ها به‌طرف زمین باشد، در کنار خود قرار می‌دهند. در همان وقت بازیکنان کارت‌های بالایی را برمی‌گردانند. بازیکنی که کارتی با کمترین عدد داراست به‌اندازۀ تفریقِ اعدادِ نوشته‌شده روی کارت‌ها، به نفر بعدی لوبیا می‌دهد. هنگامی‌که هیچ‌کدام از بازیکنان دیگر کارتی ندارند، بازی به پایان می‌رسد. برنده کسی است که بیشترین لوبیا را دارد.
روش‌های دیگر بازی
بازیکنان کارت‌هایشان را در یک‌زمان برمی‌گردانند و به‌نوبت اعداد روی کارت‌هایشان را جمع می‌کنند. جمع لوبیاها به کسی داده می‌شود که نوبت بازی‌اش بوده است.
نکته‌ها
فنجان یا کاسه‌هایی را به بازیکنان بدهید تا لوبیاهایشان را در طول بازی درون آن قرار دهند. این کار به رمز آلودگی بازی اضافه می‌کند به این دلیل که بازیکنان نمی‌دانند رقیبشان چند لوبیا دارد.
•    دکمه‌ای در یک جعبه
بازیکنان دکمه‌ای را درون یک جعبه می‌اندازند تا روی یک خانۀ شماره‌گذاری شده قرار بگیرد و سپس شماره‌ها را با همدیگر جمع می‌کنند تا به عدد 100 برسند.
گروه سنی: 7 تا 10 سال
مهارت: جمع‌کردن
تعداد بازیکنان: 4 نفر
میزان سروصدا: متوسط
میزان فعالیت: کم تا متوسط
وسایل مورداستفاده: جعبۀ صاف، دکمه یا یک نشانه، مداد و کاغذ
شروع
به‌وسیلۀ خط‌کشی ته جعبه را به ده قسمت مساوی تقسیم کنید. در هر قسمت، یک عدد از صفر تا 9 بنویسید و هیچ‌کدام از اعداد را تکرار نکنید.
نحوۀ بازی
بازیکنان به‌نوبت دکمه را به درون جعبه می‌اندازند. در هر نوبت بازیکن امتیاز کسب کرده از پرتابِ تاس را یادداشت می‌کند و این اعداد در هر نوبت با یکدیگر جمع می‌شوند تا به عدد 100 برسند و اگر دکمه روی خطوط قرار گرفت، بازیکن باید دوباره آن را پرتاب کند. اولین کسی که به عدد 100 برسد، برندۀ بازی است.
روش‌های دیگر بازی
جعبه را به بخش‌های بیش‌تری تقسیم کنید و روی هر بخش عددهای بزرگ‌تری یا اعداد دورقمی بنویسید تا عمل جمع بیشتر تمرین شود. در بعضی از بخش‌ها می‌توانید این جمله‌ها را نیز بنویسید: یک نوبت دیگر بازی کن یا به اختیار خود یک عدد از یک تا ده انتخاب کن و یا 10 امتیاز کم کن.
این بازی را نیز برای عمل تفریق انجام دهید. به این وسیله که از 100 شروع کنید و تا 0 بازی را ادامه دهید.
نکته‌ها
بر اساس سطح توانایی بازیکنان، از آن‌ها بخواهید که اعداد را خود جمع ببندد نه اینکه از ماشین‌حساب استفاده کنند.
منبع: 101 بازی کلاسی برای شادی، خنده و یادگیری بهتر

شنبه 18 آذر 1396  4:27 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:بازی های ریاضی برای کودکان

بازی‌ های ریاضی برای کودکان – بخش دوم

 

بازی‌ های ریاضی برای کودکان – بخش دوم


•    مسابقۀ ساعت
بازیکنان عقربه یک ساعت را مطابق با مقدار تاسی که پرتاب می‌کنند تکان می‌دهند و سعی می‌کنند اولین کسی باشند که از ظهر به نیمه‌ شب می‌رسد.
گروه سنی: 6 تا 10 سال
مهارت: اعلام زمان
میزان سروصدا: کم
میزان فعالیت: کم
وسایل موردنیاز: ساعت‌هایی با عقربه‌هایی که بتوان آن را تکان داد. به ازای هر بازیکن، یک تاس بزرگ چوبی یا پلاستیکی
شروع: می‌توان با استفاده از کاغذ ساعت‌هایی را درست کرد. از ساعت‌های پیچیده‌تر دیگری که دارای چرخ‌دنده هستند نیز می‌توان استفاده کرد. تاسی باید برای این بازی تهیه شود که مقادیر زیر را در هر طرف خود داشته باشد: 30 دقیقه، 1 ساعت، یک ساعت و نیم، 2 ساعت، دو ساعت و نیم، 3 ساعت. تاس‌های مکعبی به خاطر اینکه خواناتر هستند برای این بازی توصیه می‌شوند.
نحوۀ بازی
به هر بازیکن یک ساعت متحرک داده می‌شود تا ساعت 12 را نشان دهد. بازیکن اول مهره را می‌اندازد و ساعتش را بر اساس میزان مشخص‌شده تغییر می‌دهد. بازیکنان به‌نوبت این کار را انجام می‌دهند و اولین کسی که به ساعت 12 برسد و یا از آن رد کند، برندۀ بازی است.
نکته‌ها
بهتر است در مورد بازیکنانی که زیاد اعلام ساعت را بلد نیستند از ساعت‌هایی استفاده شود که بتوان عقربه‌های آن را تکان داد تا مشکلی حین بازی پیش نیاید.
•    برش‌های احمقانه
بازیکن‌ها یک کارت استاندارد را برش می‌دهند و باید سعی کنند در هنگام اندازه‌گیری برش‌ها به یک اندازه باشند.
گروه سنی: 7 تا 11 سال
مهارت: اندازه‌گیری طول، تفکر استراتژیک
تعداد بازیکنان: 2 تا 8 نفر
میزان سروصدا: متوسط
میزان فعالیت: متوسط
وسایل مورداستفاده: کارت، قیچی، خط کش
نحوۀ بازی: به هر بازیکن یک کارت با اندازه‌های برابر و یک قیچی داده می‌شود. مسابقه این‌طور است که بازیکنان باید کارت‌ها را به‌صورت یک‌تکه کاغذ دراز برش دهند. تا زدن کارت، مانعی ندارد ولی هر قسمتی از کارت که پاره شود در اندازه‌گیری پایانی محاسبه نمی‌شود. از نوارچسب نیز نمی‌توان استفاده کرد و محدودیت زمانی وجود ندارد، اما اگر گروه بخواهند می‌توانند آن را لحاظ کنند.
هر قطعۀ برش داده‌شده به‌وسیلۀ خط کش اندازه‌گیری می‌شود و مقدار آن ثبت می‌شود و هر کس که در پایان بازی مقدار ثبت‌شدۀ بیشتری داشته باشد، برندۀ بازی است.
روش‌های دیگر بازی
بازیکنان می‌توانند از تاس انداختن برای مشخص کردن این‌که در هر دور چند برش باید صورت گیرد، استفاده کنند. مسابقات دیگری نیز می‌تواند به‌وسیلۀ کارت‌های مستطیلی بزرگ و یا اشکال بی‌قاعدۀ دیگر مانند ستاره یا دایره صورت گیرد.
نکته‌ها
- هر بازیکن در مقابل دیدۀ دیگر بازیکن‌ها باید مقدار برش خود را اندازه‌گیری کند. با این کار دیگران نمی‌توانند در حین اندازه‌گیری به‌صورت تصادفی کارت‌های دیگران را پاره کنند.
- هرچه این بازی ادامه پیدا کند، مهیج‌تر خواهد شد. در ابتدا ممکن است بازیکنان تنها برش‌های خطی معمولی را به‌کارگیرند ولی باگذشت بازی و با به کار بردن استراتژی‌های پیچیده، آن‌ها از برش‌های متنوعی همچون برش زیگزاگی، حلزونی و ... استفاده خواهند کرد تا اندازۀ برش‌هایشان بیشتر شود.
- به‌کارگیری از اشکال زیبا در برش می‌تواند بر جذابیت بازی بیفزاید.

آفتاب آمد دلیل آفتاب     گر دلیلت باید از وی رخ متاب

شنبه 18 آذر 1396  4:29 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:بازی های ریاضی برای کودکان

 

بازی های ریاضی برای کودکان – بخش سوم

 

بازی های ریاضی برای کودکان – بخش سوم


•    رسیدن به 10
بازیکنان کارت‌ها را برمی‌گردانند تا جفت کارتی که مجموعش ده می‌شود را پیدا کنند.
گروه سنی: 6 تا 8 سال
مهارت: توانایی جمع‌کردن اعداد
تعداد بازیکنان: 2 نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورداستفاده: کارت‌های اعداد
شروع: تعداد 18 عدد کارت بازی که شبیه تختۀ موج‌سواری باشد را درست کنید و اعداد 1 تا 9 را روی آن بنویسید، یا می‌توانید از نمونه‌های آماده استفاده کنید.
نحوۀ بازی
بازیکنان کارت‌ها را رو به پشت و متمرکز می‌چینند. بازیکنان به‌نوبت دو کارت را برمی‌گردانند. اگر جمع دو کارت برابر با ده شد، آن شخص کارت‌ها را نزد خود نگه می‌دارد و دو کارت دیگر را رو می‌کند. اگر جمع دو کارت ده نشد بازیکن اعلام می‌کند: کارت‌ها با هم نمی‌خواند و نوبت به دیگری می‌رسد. بعدازاینکه همۀ تطبیقات انجام شد، بازیکنی که بیشترین کارت را دارد برنده خواهد بود.
روش‌های دیگر بازی
یک کارت خالی به بازی اضافه کنید. از این کارت به‌عنوان کارتی استفاده کنید که هر عدد دلخواهی می‌تواند روی آن قرار گیرد. زمانی که بازیکنی این کارت را رو کرد، بازیکن عددی مطلوب برای رسیدن به ده را اعلام می‌کند و کارت را از آن خود می‌کند.
نکته‌ها
برای کمک به بازیکنان کوچک‌تر برای اینکه هدف بازی را فراموش نکنند، کارتی که رویش ده نوشته‌شده است را ر جایی آویزان کنید تا همه ببینند.
•    بازی خرید
بازیکنان مقدار معینی بودجه دارند و تلاش می‌کنند که اشیایی که معادل آن مقدار پول هستند را بخرند.
گروه سنی: 7 تا 12 سال
مهارت: توانایی جمع و تفریق
تعداد بازیکنان: 2 تا 24 نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم تا متوسط
وسایل مورداستفاده: تبلیغات فروش روزنامه‌ها، کاتالوگ، زمان‌سنج، مداد و کاغذ، پول بازی (انتخابی)
شروع: تعداد مشخصی تبلیغ و کاتالوگ آماده کنید. تصمیم بگیرید که بازی به‌صورت انفرادی، جفتی یا تیمی بازی شود.
نحوۀ بازی
به بازیکنان مقدار مشخصی پول که مناسب سن و سطح مهارتشان است بدهید. این مقدار پول، پولِ هدف است. محدودۀ زمانی مشخص کنید که در آن بازیکنان مجبورند که از میان تبلیغات و کاتالوگ‌ها آیتم‌هایی را پیدا کنند که قیمتشان هرچه بیشتر به میزان پولشان نزدیک باشد. در پایان بازی، خریدهایشان را به یکدیگر نشان می‌دهند و میزان پول باقیماندۀ خود را اعلام می‌کنند. بازیکن، جفت یا گروهی که قیمت آیتم‌های خریداری شده‌اش به مقدار اصلی نزدیک‌تر باشد برندۀ مسابقه است.
روش‌های دیگر بازی
برای خریدها هدفی مشخص کنید، برای مثال خرید یک کادوی تولد، خرید کادوهای خانوادگی یا ... . به بازیکنان زمانی بدهید تا یک پوستر درست کنند یا برای چیزی که خریده‌اند یک داستان بگویند و بگویند چرا آن را خریده‌اند.
از بازیکنان بخواهید جمع مقادیر را به‌صورت ذهنی انجام دهند. این مقادیر را با مقدار کلی پول مقایسه کنید.
یک نفر را به‌عنوان صندوق‌دار مشخص کنید. به هر نفر، جفت یا تیم پول‌های بازی برابر با مقدار اصلی بدهید. بازیکنان با استفاده از پول‌های بازی از صندوق‌دار خرید می‌کنند. صندوق‌دار پول آن‌ها را می‌گیرد و اضافۀ آن را پس می‌دهد. بازی تا زمانی که وقت مشخص‌شده تمام شود یا دیگر خریدی نتواند صورت گیرد، ادامه می‌یابد. بازیکن، جفت یا تیمی که کم‌ترین میزان پول باقی‌مانده دارد برنده بازی است.
نکته‌ها
شیوۀ اضافه کردن به میزان مشخصی از پول و نحوۀ کم کردن آن را نمایش دهید و تمرین کنید. بازیکنان می‌توانند از هر دو روش استفاده کنند یا فقط از یکی از این دو روش استفاده کنند.
به بازیکنان اجازه دهید با استفاده از ماشین‌حساب از صحت محاسبات خود اطمینان حاصل کنید و یا از این طریق سرعت بازی را افزایش دهید.

آفتاب آمد دلیل آفتاب     گر دلیلت باید از وی رخ متاب

شنبه 18 آذر 1396  4:30 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:بازی های ریاضی برای کودکان

 

بازی های ریاضی برای کودکان – بخش چهارم

 

بازی های ریاضی برای کودکان – بخش چهارم


•    سنگ ریزه ها در تنگ
بازیکنان کارت هایی را که برمی گردانند با یکدیگر مقایسه می کنند تا مشخص کنند چه تعداد سنگ ریزه به کوزۀ پر از آب اضافه کنند.
گروه سنی: 7 تا 9 سال
مهارت: توانایی تفریق کردن
تعداد بازیکنان: 2 نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد استفاده: سنگریزه، کوزۀ پلاستیکی شفاف، کارت های بازی، حوله های کاغذی
شروع: کارت را مرتب کنید و به پشت قرار دهید. سه چهارم تنگی را آب کنید و تنگ را روی یک حولۀ کاغذی قرار دهید. تعداد زیادی سنگریزه باید در اختیار باشد، به اندازه ای که باعث سر ریز شدن آب گردد.
نحوۀ بازی
 بازیکنان کارت ها را تقسیم می کنند. بازیکنان کارت های رویی را برمی گردانند و اعداد را با هم مقایسه می کنند. بازیکنی که بالاترین عدد را دارد، رقم حریف خود را از عدد خود کم می کند. این عدد تعداد سنگ ریزه ای را که او باید به تنگ بریزد را مشخص می کند. بازی به همین نحو ادامه می یابد تا زمانی که آب درون تنگ سرریز شود. بازیکنی که با انداختن سنگ ریزه باعث این اتفاق شود، برندۀ این بازی می شود.
•    مسابقه ساعت
بازیکنان عقربۀ یک ساعت را مطابق با مقدار تاسی که پرتاپ می کنند تکان می دهند و سعی می کنند اولین کسی باشند که از ظهر به نیمه شب می رسد.
گروه سنی: 6 تا 10 سال
مهارت: اعلام زمان
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد نیاز: ساعت هایی با عقربه هایی که بتوان آن را تکان داد به ازای هر بازیکن، یک تاس بزرگ چوبی یا پلاستیکی
شروع: می توان با استفاده از کاغذ ساعت هایی را درست کرد. از ساعت های پیچیده تر دیگری که دارای چرخ دنده هستند نیز می توان استفاده کرد. تاسی باید برای این بازی تهیه شود که مقادیر زیر را در هر طرف خود داشته باشد: 30 دقیقه، یک ساعت، یک ساعت و نیم، 2 ساعت، دو ساعت و نیم و سه ساعت.
نحوۀ بازی
به هر بازیکن یک ساعت متحرک داده می شود تا ساعت 12 را نشان دهد. بازیکن اول مهره را می اندازد و ساعتش را بر اساس میزان مشخص شده تغییر می دهد. بازیکنان به نوبت این کار را انجام می دهند و اولین کسی که به ساعت 12 برسد و یا از آن رد کند، برندۀ بازی است.
•    برداشت ژتون
بازیکنان تون ها را از میان جعبه ها شمرده و حرکت می دهند و حدس می زنند که چه تعداد ژتون در جعبۀ یک باقی می ماند.
گروه سنی: 8 تا 12 سال
مهارت: استدلال ریاضی
تعداد بازیکنان: 6  نفر
میزان صدا و فعالیت: کم
وسایل مورد نیاز: سه جعبه با پوشش، ژتون، برگۀ پاسخ، شش کارت شماره بندی شده از 1 تا 6
شروع: جعبه های یک تا سه را شماره گذاری کنید و تعدادی ژتون در جعبۀ یک بگذارید. برای هر بازیکن یک برگۀ پاسخ کپی کنید.
نحوۀ بازی
شش کارت شماره گذاری شده و رو به پشت قرار گرفته اند. بازیکنان یک کارت را انتخاب می کنند تا تعیین شود که هر کدام از آنها در بازی بایستی چه کاری انجام دهند. اعداد با کارهای زیر مطابقت می کنند.
بازیکن شمارۀ یک ژتون ها را می شمارد و اعلام می کند که در جعبۀ یک چند ژتون وجود دارد. بازیکن شمارۀ دو تعدادی از ژتون ها را در جعبۀ یک به جعبۀ دو منتقل می کند بدون اینکه به آن نگاه کند یا آنها را بشمارد. بازیکن شمارۀ سه تعدادی از ژتون ها را از جعبۀ یک به جعبۀ سه منتقل می کند بدون اینکه به آنها نگاه کند و الی آخر... .
سایر افراد تلاش می کنند تا زمانی که همۀ بازیکنان جوابی دادند، حدس بزنند که چه تعداد ژتون در جعبۀ یک باقی مانده است.
بازیکن شمارۀ 6 جعبۀ یک را باز می کند و ژتون ها را می شمارد و جواب را اعلام می کند، هر کس جواب صحیح داده است برندۀ بازی است. بازی را سه مرتبۀ دیگر با شماره بندی وظیفه ها انجام دهید. قهرمان اول کسی است که بازی های بیشتری را برنده شده است.

شنبه 18 آذر 1396  4:32 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
fatemeh_75
fatemeh_75
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 10557
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:بازی های ریاضی برای کودکان

 

بازی های ریاضی برای کودکان – بخش پنجم

 

بازی های ریاضی برای کودکان – بخش پنجم


•    حرکت به چپ و راست
بازیکنان تلاش می کنند که اولین شخصی باشند که با کشیدن کارت ها و حرکت دادن نشانه به اعداد 10- و 10+ می رسد.
گروه سنی: 7 تا 12 سال
مهارت: درک از اعداد مثبت و منفی
تعداد بازیکنان: 2 تا 6 نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد استفاده: خط اعداد 10- و 10+، کارت های بازی، کیف پارچه ای، نشانه برای هر بازیکن
شروع: یک خط عددی بین 10- و 10+ درست کنید کارت های زیر را هم درست کنید: بازگشت به صفر، تعویض جا با بازیکن دیگر، تکرار نوبت، حرکت به 10+ یا 10- برای پیروزی اتوماتیک و دو شماره حرکت در هر دو مسیر. کارت ها را در یک کیسه قرار دهید.
نحوۀ بازی
هر بازیکن بازی را با قرار دادن یک نشانه روی صفر آغاز می کنند. اولین بازیکن یک کارت را از کیف بیرون می کشد و براساس آن عدد، نشانۀ خود را در خط اعداد حرکت می دهد. کارت به کیف بازمی گردد. بازیکن بعدی کارتی را می کشد و بازی ادامه می یابد.
اگر عدد مشخص شده نشانۀ بازیکن را از خط اعداد خارج می کند آن حرکت انجام نمی شود. بازی زمانی اتمام می یابد که نشانۀ بازیکنی روی 10- و یا 10+ قرار گیرد.
روش های دیگر بازی
با اضافه کردن به خط اعداد، بازی را طولانی تر کنید. یک عدد را به عنوان عدد داغ انتخاب کنید که هر کس آن عدد را آورد فوراً برندۀ بازی باشد.
•    اعداد را وصل کن
بازیکنان با هم به مسابقه می پردازند تا نخستین کسی باشند که بتوانند اعدادی را که به صورت تصادفی روی کاغذ ریخته شده است را به هم وصل کنند.
گروه سنی: 6 تا 7 سال
مهارت: توالی اعداد
تعداد بازیکنان: 2 تا 12 نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد استفاده: کاغذ و مداد
نحوۀ بازی
در آغاز، 1 تا 20 را می نویسید و به صورت تصادفی روی یک برگه پخش می کنید. هر شماره باید روی یک دایره باشد. دایره ها همگی روی یک کاغذ نصب می شود و آن کاغذ را به طرف زمین برمی گردانیم. هنگامی که اعلام شد، بازیکنان کاغذها را بلند می کنند و اعداد را به ترتیب به هم وصل می کنند. اولین کسی که تمام اعداد را به هم وصل کرد می گوید: وصل کردم و برندۀ بازی می شود.
روش های دیگر بازی
به جای وصل کردن اعداد، بازیکنان می توانند حروف الفبا را روی دایره ها نوشته تا به هم وصل کنند و یا معادله هایی را روی دایره ها نوشته و جواب آنها را از کم به زیاد یا از زیاد به کم، به هم متصل کنند.
•    بازی تیک تاک
بازیکنان اعداد را در یک صفحه می نویسند و در جهات مختلف آن ها را اضافه می کند تا با کم ترین عدد به پایان برسد.
گروه سنی: 7 تا 8 سال
مهارت: جمع
تعداد بازیکنان: 2 تا 4نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد نیاز: تاس، صفحات اختصاصی بازی تیک تاک
شروع: از صفحۀ بازی تیک تاک که برای هر فرد نشان داده شده است کپی بگیرید و یا به بازیکنان اجازه دهید تا خودشان صفحات را طراحی کنند.
نحوۀ بازی
بازیکنان یک تاس را می غلطانند. اولین بازیکن عدد ظاهر شده روی تاس را در تست سایه نخوردۀ صفحۀ بازی تیک تاک خود می نویسد. تاس به بازیکن بعدی داده می شود. او هم تاس را می غلطاند و عدد را روی صفحۀ خود می نویسد. بازی به همین روش ادامه می یابد تا هر بازیکن نُه بار تاس را بغلطاند و همۀ مربع های سایه نخورده صفحه با اعداد حاصل پر شوند.
بازیکنان اعداد مثل هم را خط می زنند تا فقط اعداد منحصر به فرد در هر صفحه باقی بماند. اعداد باقی مانده به صورت افقی، عمودی و اریبی جمع می شوند و حاصل جمع ها در مربع های سایه زده ثبت می شوند. بازیکن با کم ترین عدد برنده محسوب می شود.
•    از راهرو بیا پایین و از آسانسور برو بالا
بازیکن ها با استفاده از دستورالعمل داده شده، سعی می کنند تا اولین کسی باشند که سه نشان گر را در یک ردیف می چینند، چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی.
گروه سنی: 8 تا 10 سال
مهارت: فهم دستورالعمل ها
تعداد بازیکنان: 2 تا 4 نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورد استفاده: تختۀ بازی، یک جفت تاس، به ازای هر بازیکن سه نشان گر یک رنگ
شروع: تخته های بازی آماده را کپی برداری کنید و یا خودتان تخته های 6*6 شبکه ای درست کرده و روی هر محور آن عددها را بنویسید. آن را مانند یک هتل بکشید تا هر خانه مانند یک اتاق باشد.
نحوۀ بازی
هر بازیکن یک نشانگر با رنگی خاص را برمی گزیند. بازیکن اول تاس را پرتاب می کند و تصمیم می گیرد که کدام دستورالعمل باید برای یکدیگر اجرا کنند تا دستورالعمل های جفتی را بسازد. بازیکن نشانگر خود را با پایین آمدن از راهروها و بالا رفتن از آسانسور در محلی از تخته یا هتل قرار می دهد.
اگر نشانگر در خانه ای قرار بگیرد که قبلاً پر شده است آن بازیکن نوبتش را از دست می دهد و نوبت به بازیکن بعدی می رسد. برندۀ بازی کسی است که زودتر بتواند سه نشانگر را در یک ردیف عمودی یا افقی قرار دهد.
روش های دیگر بازی
از بازیکن ها بخواهید که بیش از سه نشان گر را در ردیف های عمودی یا افقی قرار دهند. این کار میزان دخالت شانس در بازی را کاهش می دهد. به جای شماره بندی خانه ها از حروف الفبا استفاده کنید و مطابق با آن تاس را نیز تغییر دهید.
منبع: 101 بازی کلاسی برای شادی، خنده و یادگیری بهتر

آفتاب آمد دلیل آفتاب     گر دلیلت باید از وی رخ متاب

شنبه 18 آذر 1396  4:33 PM
تشکرات از این پست
zahra_53
دسترسی سریع به انجمن ها