فلسفه تراشیدن سر و گرفتن ناخن در مناسک حج چیست؟
بعد از قربانی کردن ، حاجیان واجب است حلق یا تقصیر کنند یعنی یا سر را بتراشند و یا موی سر و ناخن را کوتاه کنند ؛ (ترجمه تحریر الوسیله ج1 ص511)
خداوند می فرماید ؛« بعد از آن باید آلودگی ها را از خود برطرف سازند » « ثم لیقضوا تفثهم » (حج، 29)
« تفث » به معنای چرک و کثافت و زوائد بدن همچون ناخن و موهای اضافی است . در روایات اسلامی این آیه اشاره دانسته شده است به حلق و تقصیر که از اعمال حج است . (تفسیر نمونه ج14 ص86)
فلسفه اصلی حلق و تقصیر همان تطهیر بدن از آلودگی های ظاهری است بدین گونه که این تطهیر #ظاهری مقدمه ای باشد برای تطهیر باطنی
از این بیان بدست می آید که فلسفه اصلی حلق و تقصیر همان تطهیر بدن از آلودگی های ظاهری است بدین گونه که این تطهیر #ظاهری مقدمه ای باشد برای تطهیر باطنی ، چنان که امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« آیا هنگامی که سر خود را می تراشیدی نیت این نمودی که با این عمل خود را از آلودگی های #گناهان و تعدی به حقوق آدمیان پاک نمایی و همچون روز ولادت از مادر از تمام سیئات و معاصی بیرون رفته و دیگر به آن باز نگردی » (مستدرک الوسائل ج10 ص171)
امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « با تراشیدن موی خود تمام عیب های #ظاهری و باطنیت را بتراش » (بحار الانوار ج96 ص125)
منبع:
کانال پرسمان اعتقادی
تبیان