0

دلايل قرآن بر جهانى و جاودانى بودن اسلام چيست؟

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

دلايل قرآن بر جهانى و جاودانى بودن اسلام چيست؟


پاسخ: در قرآن كريم آيات فراوانى با مضمون‏هاى متعددى، بر جهانى و جاودانى بودن اسلام دلالت دارد. برخى آنها عبارتند از:

الف) آياتى كه پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم را، رحمت براى همه جهانيان معرفى كرده است، و رسالت آن حضرت را شامل تمام افراد بشر مى‏داند: «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ الاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمينَ»[1] و ما تو را نفرستاديم مگر اين كه رحمت براى جهانيان باشى! تعبير «لِلْعَالَمين» در اين آيه شريفه، محدويت رسالت آن حضرت را نفى مى‏كند و آن را به همه افراد بشر اعم از مؤمن و كافر و گناهكار و نيكوكار در همه زمان‏ها و مكان‏ها متعلّق مى‏داند. [2]  و به آن حضرت نيز دستور داده شده است به مردم اعلام كند: «وَ أُوحِىَ اِلَىَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ»؛[3]  و اين قرآن به من وحى شده است تا با آن شما و آيندگان را انذار دهم. و تاريخ نيز گواه است كه از تمام گروه‏ها به آن حضرت ايمان آورده‏اند؛ مانند: سلمان كه از عجم بود، يا بلال كه از حبشه و صهيب كه از روم بود،[4]  و بسيارى افراد ديگر از آيين‏هاى مختلف؛ مانند: يهود و نصارى به آن حضرت گرويدند. علاوه بر اين، الف و لام در «لِلْعَالَمين» بر عموميت رسالت آن حضرت دلالت مى‏كند و تمامى افراد بشر را شامل است[5]  و تا قيدى يافت نشود اين عموميت به حال خود باقى است. و به يقين در اين‏باره قيدى نداريم، تا آن را محدود و مقيد كند. قرآن كريم نيز مى‏فرمايد: « اِنْ هُوَ الاّ ذِكْرٌ لِلْعَالَمينَ»[6]  اين قرآن نازل نشده است مگر اين كه تذكرى براى همه جهانيان باشد.

در آيه ديگرى مى‏فرمايد: « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا اِلى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلاّ نَعْبُدَ الاّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ»؛[7]  «بگو اى اهل كتاب! بياييد بر سخنى كه ميان ما و شما يكسان است، بايستيم كه جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريك او نگردانيم، و برخى ما، بعضى ديگر را به جاى خدا به خدايى نگيرد. پس اگر (از اين پيشنهاد) اعراض كردند، بگوييد: شاهد باشيد كه ما مسلمانيم (نه شما)».

اين آيه نيز بر جهانى بودن اسلام دلالت مى‏كند، زيرا هدف مشترك تمام اديان و ملل را يك چيز يعنى پرستش خداى يگانه مى‏داند. اين هدف مشترك به زمان نزول قرآن اختصاص ندارد بلكه جامعه بشرى امروز نيز به آن محتاج است.

ب) آياتى كه پيروان ديگر اديان را به پيروى از پيامبر اسلام ‏صلى الله عليه وآله وسلم و دين او دعوت  كرده‏اند. در قرآن كريم دوازده بار تعبير «يَا أَهْلَ الْكِتَابِ» آمده است. كه تقريباً محتواى تمام آنها، دعوت به پذيرفتن اسلام، و نهى از مخالفت با آن است؛ براى نمونه:

1. « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلى شَىْ‏ءٍ حَتّى تُقيمُوا التَّوْرَيةَ وَ الانْجيلَ وَ مَا أُنْزِلَ اِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَاناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرينَ»؛[8]  بگو اى اهل كتاب! شما هيچ آيين صحيحى نداريد، مگر اين كه تورات و انجيل و آنچه را از جانب پروردگارتان بر شما نازل شده است (قرآن) را برپا داريد، ولى آنچه از پروردگارت بر تو نازل شده (نه فقط آنان را آگاه نمى‏كند بلكه) بر طغيان و كفر بسيارى از آنان مى‏افزايد؛ پس از اين قوم كافر، غمگين مباش!

2. « يَا أَهْلَ الْكِتَابِ... فَقَدْ جَاءَكُمْ بَشيرٌ وَ نَذيرٌ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَديرٌ»؛[9]  اى اهل كتاب! پيامبر ما به سوى شما آمده كه در دوران فترت رسولان (حقايق را) براى شما بيان مى‏كند، تا مبادا (روز قيامت) بگوييد: «براى ما بشارت‏گر و هشدار دهنده‏اى نيامد». پس قطعاً براى شما بشارت‏گر و هشدار دهنده‏اى آمده است. و خدا بر هر چيزى توانا است.

 

3. در آيه ديگرى مى‏فرمايد: اين رسول ما آمد تا آنچه را كه در تورات و انجيل مخفى و پنهان مى‏داشتيد (از آمدن پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم) آشكار سازد، و از بسيارى‏ها بگذرد (و عفو كند) هر آينه از طرف خداوند نور و كتاب روشن‏گر آمده است. [10]

4. « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ شَهيدٌ عَلى مَا تَعْمَلُونَ»؛[11] بگو! اى اهل كتاب! چرا به آيات خدا كفر مى‏ورزيد در حالى كه خداوند بر آنچه انجام مى‏دهيد گواه است.

در اين آيات با اهل كتاب درباره نبوت پيامبر اسلام‏ صلى الله عليه وآله وسلم، نزول قرآن، و عمل كردن به مضامين تورات و انجيل سخن گفته شده است. البته هر چند آنان محتواى تورات و انجيل را از ديگران پنهان مى‏كردند ولى بر اساس همان مضامين بود كه بسيارى اهل كتاب و غير آنان كه خصوصيّات پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم را شنيده بودند به آن حضرت ايمان آوردند؛ چنان‏كه قرآن كريم درباره آنان مى‏فرمايد: « الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِىَّ الامِّىَّ الَّذى يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِى التَّوْريةِ وَ الانْجيلَ»؛[12] كسانى از پيامبر فرستاده شده‏اى تبعيت مى‏كنند كه او را (و نام او را) نوشته شده در تورات و انجيل يافته‏اند. بنابراين اسلام، به مسلمانان يا مشركان (كه موظف به پذيرش آن بودند) اختصاص ندارد و اهل كتاب را (كه امروزه اكثريت مردم جهان را تشكيل مى‏دهند) نيز شامل است و اين نشان از جهانى و جاودانگى اسلام دارد.

ج) آياتى كه بيان مى‏كنند هيچ دينى غير از اسلام پذيرفتنى نيست، مانند:

1. « وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الاسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ»؛[13] هركس، غير از اسلام دين ديگرى را برگزيند از او قبول نمى‏شود و او در آخرت از زيان‏كاران است.

2. « ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضيتُ لَكُمُ الاسْلامَ ديناً...»؛ [14] امروز دينتان را بر شما كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام ساختم و خشنود شدم از اين‏كه اسلام دينتان باشد....

3. « وَ هذا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»؛[15]  و اين (قرآن) كتابى است كه آن را با بركت بر شما نازل كرديم. پس از آن پيروى كنيد و پرهيزكار باشيد. شايد از رحمت (خدا) بهره‏مند شويد!

4. « اِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ البَيِّنَاتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِى الْكِتَابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ»؛[16] كسانى كه بپوشانند دلايل روشن و هدايتى را كه نازل كرده‏ايم، بعد از آنچه كه در كتاب براى مردم آشكار ساختيم، خدا و همه لعنت كنندگان آنان را نفرين مى‏كنند؛

بنابراين اسلام، جهان شمول و همگانى است و همگى بايد آن را بپذيريم.

د) آياتى كه بر خاتميت دلالت دارند؛ مانند:

 

1. « مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِيّينَ»؛[17]  محمد پدر هيچ يك از مردان شما نيست؛ بلكه فرستاده خدا و خاتم پيغمبران است. خاتم به معناى پايان دهنده سلسله پيغمبران، يا مهر پايان طومار بعثت انبيا است؛ بنابراين پس از نبى گرامى اسلام، ديگر هيچ پيغمبر و شريعتى براى مردم نمى‏آيد و اين بشارت در تورات و انجيل وجود داشته است. قرآن كريم در اين‏باره مى‏فرمايد: « وَ اِذَا أَخَذَ اللَّهُ ميثَاقَ النَّبِيّينَ لمّا اتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرَنَّهُ»؛[18]

شهيد مطهرى در كتاب «خاتميت» مى‏گويد: مقصود از امت وسط در آيه « وَ كَذلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطاً»؛[19]  امت كامل و معتدل است كه بالاتر از آن ديگر نمى‏تواند وجود داشته باشد؛ زيرا در غير اين صورت خداوند اين تعبير را درباره آنان نمى‏فرمود. و تعاليمى كه به اين امت اختصاص دارد بالاترين و كامل‏ترين تعاليم  است.

2. « اِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ اِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»؛[20] همانا ما ذكر (قرآن) را فرستاديم و همانا خودمان آن را پاس مى‏داريم.

به فرموده شهيد مطهرى، حفظ قرآن براى هميشه بين مردم، و عمل كردن به آن، دليلى بر جهانى و جاودانگى بودن آن است. [21]  زيرا « لا يَأْتيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ»؛[22]  هيچ باطلى از پيش رو و پشت سر، در قرآن راه ندارد.

 

پاورقي

[1]  سوره انبياء، (21) آيه 107.

[2]  طبرى، تفسير مجمع البيان، ج 7، ص 121، نشر مؤسسه اعلمى مطبوعات، بيروت.

[3]  سوره انعام، (6) آيه 19.

[4]  علامه طباطبايى، تفسير الميزان، ج 4، ص 158-160، انتشارات جامعه مدرسين، قم.

[5]  همان، ج 14، ص 331.

[6]  همان، ص 87.

[7]  سوره آل عمران، (3) آيه 64.

[8]  سوره مائده، (5) آيه 68.

[9]  همان، آيه 19.

[10]  همان، آيه 15.

[11]  سوره آل عمران، (3) آيه 98.

[12]  سوره اعراف، (7) آيه 157.

[13]  سوره آل عمران، (3) آيه 85.

[14]  سوره مائده، (5) آيه 3.

[15]  سوره انعام، (6) آيه 155.

[16]  سوره بقره، (2) آيه 159.

[17]  سوره احزاب، (33) آيه 40.

[18]  سوره آل عمران، (3) آيه 81.

[19]  سوره بقره، (2) آيه 143.

[20]  سوره يوسف، (12) آيه 12.

[21]  شهيد مرتضى مطهرى، خاتميت، ص 19-20، انتشارات صدرا.

[22]  سوره فصلت، (41) آيه 42.

 
 
پنج شنبه 16 دی 1389  3:00 PM
تشکرات از این پست
amirbest
amirbest
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1387 
تعداد پست ها : 2319
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:دلايل قرآن بر جهانى و جاودانى بودن اسلام چيست؟

این کتاب آسمانی ما قران برای هرچیزی دلیل دارد

 

مشکل اینجاست که   

 

مدیر تالار عکس های خبری

http://www.rasekhoon.net/Forum/ForumShow-116-1.aspx

 

ما جراتش را نداریم.

 

زندگی پر از اتنخاب است

پنج شنبه 16 دی 1389  3:45 PM
تشکرات از این پست
hoosianp
hoosianp
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389 
تعداد پست ها : 1508
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:دلايل قرآن بر جهانى و جاودانى بودن اسلام چيست؟


 

نقل قول amirbest

این کتاب آسمانی ما قران برای هرچیزی دلیل دارد

-----------------
 

قرآن ما علاوه بر اینکه برای هر چیزی برهان قاطحی اقامه می کند بالاترین دلیل و برهان وجود اقدس خودش می باشد 

با تشکر ا

مدیریت تالار مهدویت 

مدیریت تالار فرق و مذاهب  

 

 

 

 

 

رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل 

پنج شنبه 16 دی 1389  4:51 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها